Az amerikai diszkont légitársaság, a Spirit Airlines – amelyre oly sokan panaszkodnak – elindított egy felmérést, melyben azt kérték az internetezőktől, hogy osszák meg, mi idegesíti őket a legjobban egy-egy repülés során, legyen szó a világ bármely légitársaságáról vagy repülőgéptípusáról.
A legtöbb negatív vélemény az ülésekkel kapcsolatban érkezett, melynek van is alapja: a több utas reményében manapság egyre több ülést préselnek be a gépekbe, így kisebb a hely és a kényelem is. Íme, a legrosszabb „üléstrendek”:
Vékonyodó ülés
Manapság egyre könnyebb, keskenyebb anyagokat használnak az ülés kereteként, de a bélés is egyre inkább elfogyóban van, így persze a komfort mértéke is csökken – ennek természetesen az az oka, hogy minél több ülés férjen be a gép belsejébe. Persze nem mindegyik alkalmatlan a hosszú ücsörgésre, de például a Southwest Airlines új, Evolve névre hallgató ülései már sok kritikát kaptak az utasoktól.
Kisebb hely az ülések között
A minél több ülőalkalmatosság azt is eredményezi, hogy egyre kevesebb az eltartás az ülések között – jóval kisebb helyet hagyva az ember lábának. Ez történt a United Airlines 737-800-as típusú gépével is: most 166 ülés van abban a repülőben, ami annak idején 152-re lett tervezve. Az új verzió 16 első osztályú és 150 turista osztályú ülést tartalmaz, melyből 54 tágasabb turista plusz osztályú hely, míg 96 a hagyományos ülés. Bár a légitársaságok azt mondják, hogy ez nem észrevehető az előző pontban említett vékonyodás, vagyis a kisebb anyaghasználat miatt.
Keskenyebb ülések
Több légi vállalat nem csupán kevesebb anyagot használ az üléshez, de a szélességéből is elvesznek, hogy minél több férjen el egy sorban. Az interkontinentális járatokra gyártott Boeing 777-esen például a korábbi 9 helyett már 10 ülés van egy sorban – ilyet használ például az American és az Air France is. Ezek alig több mint 43 centiméter szélesek, ellentétben a korábbi - és kényelmesebb - 47 centiméteressel.
Extra vészkijárat
Amikor a Boeing kijött az új, 737 Max 200-as típusú gépével, szokatlan felépítése sokakat meglepett: a repülőgépen ugyanis eggyel több vészkijárat volt az általánosnál. Ezzel a stratégiával a légitársaságok zöld utat kapnak ahhoz, hogy még több ülést bepréseljenek a gépeikbe, hiszen a biztonsági szabályozások meghatározzák, hogy bizonyos számú utasra minimum mennyi vészkijárattal kell rendelkeznie a gépnek. Így azok a repülők, amelyekbe eddig 180 utas ülhetett, most már 200 emberrel is megbirkóznak majd.
Forrás: Condé Nast Traveler