Magyarország második legnagyobb forgalmú, 18 éve működő utazásszervezője dobta be a törölközőt a nehéz piaci helyzetre való hivatkozással. Az iroda honlapján olvasható közlemény szerint a Best Reisen augusztus 16-tól nem tudja folytatni utazásszervezői tevékenységét.
„A magyar utazási piacot öt éve sújtó válság rendkívüli módon terhelte az iparágat, így bennünket is. Különösen nagy veszteségeink keletkeztek az egyiptomi és tunéziai utazások terén, mivel 2011 januárja óta politikai válság sújtotta a két észak-afrikai desztinációt, amelyek tradicionális, a legerősebb, forgalmunk többségét adó úti céljaink voltak. A szűkülő piac, a csökkenő fizetőképes kereslet, a kiélezett konkurenciaharc és a folyamatos árháború nem teszi lehetővé a gazdaságos működést. A folyamatos működés pénzügyi feltételei már nem biztosíthatóak.
Az általunk biztosított vagyoni letét összege 1,3 milliárd forint, amely fedezi a külföldön tartózkodó utasaink hazautaztatását és az el nem utazottak teljes kártérítését. A biztosítótársasággal haladéktalanul felvesszük a kapcsolatot, és minden szükséges információt, adatot, egyéb segítséget megadunk a helyzet megnyugtató rendezéséhez” – írják a közleményben.
A fizetésképtelenség bejelentésekor az utazásszervező ügyvezetője, Zám Tibor kérdésünkre elmondta, hogy nagyságrendileg 800 utasuk volt külföldön, főként Törökországban, Egyiptomban és Spanyolországban. Hazahozatalukról a QBE Insurance (Europe) Limited Magyarországi Fióktelepe gondoskodott. Azoknak a száma, akik befizettek utazásra a Best Reisennél, de a csőd miatt nem tudtak útnak indulni, több ezer főre tehető. A Best Reisen 1,3 milliárd forintos vagyoni biztosítéka várhatóan elég lesz arra, hogy minden utast kártalanítani tudjanak – vélte Zám Tibor. Az ügyvezető igazgató elmondta, az utazásszervező leállásához az általános gazdasági helyzet és az egyre szűkülő charterpiac vezetett.
Egyiptomi evakuálás
Követve más európai országok példáját, augusztus 18-án, vasárnap a Külügyminisztérium Egyiptom egész területét, beleértve az addig biztonságosnak tartott vörös-tengeri üdülőhelyeket, az 1-es, nem javasolt kategóriába sorolta az országban zajló tömegtüntetések és erőszakos cselekmények, |
Európai gondok
Mint ismeretes, az elmúlt néhány év során évi 360 ezerről 120 ezerre zuhant a magyar piacon a charteres utasok száma. Az idei évben az utazásszervezők tovább racionalizálták kapacitásaikat, kevesebbet mertek kockáztatni. A rossz piaci helyzet, a fizetőképes kereslet évek óta tartó csökkenése, a Malév eltűnése és az arab tavasz eseményei miatt ez az óvatos taktika eddig sikerre vezetett, augusztus közepéig idén csupán egyetlen utazásszervező, a síutak szervezésével foglalkozó Intersí csődölt be, míg korábban jóformán nem volt olyan év, hogy ne dobja be valamelyik tour-operátor a törölközőt. Érdekes módon azonban a Best Reisen bedőlése előtt két nappal fizetésképtelenséget jelentett a szegedi Emerald Travel, amely azonban jóval kevesebb személyt utaztatott, mint a Best.
Azonban nemcsak itthon, Európa-szerte is rossz év az idei az utazásszervezőknek. Szlovákiában az idei szezonban már három utazási iroda dobta be a törölközőt, a nyár elején pedig a 19 éve működő német GTI Travel és a cégcsoporthoz tartozó török Sky Airlines charter-légitársaság dőlt be.
A Best Reisen a Neckermann mögött Magyarország második legnagyobb forgalmú utazásszervezője volt, amely Romániában és Szlovákiában, korábban pedig Szerbiában is működtetett leányvállalatokat. Az iroda az idén ünnepelte 18. születésnapját. A társaság az idei évre a 2012. évi 1,2-ről 1,3 milliárd forintra növelte vagyoni biztosítékát, ugyanakkor társcégét, a főleg tunéziai és egyiptomi utak szervezésével foglalkozó Medina Tourst megszüntette, magába olvasztotta. Az iroda az idei szezonban több másik hazai tour-operátorral közösen üzemeltetett charterláncokat Egyiptomba, Tunéziába és Törökországba, továbbá a legnépszerűbb mediterrán úti célokba.
Kármentő versenytársak
A vezérigazgató kitért arra is, hogy a biztosító próbál segíteni azoknak, akik mégis szeretnének elutazni. Először három utazásszervezővel, az Ibusszal, a Neckermannal és a Taurus Reisennel született megállapodás, majd a kör kibővült a Kartago
|
Befektetőre várva
A cég tulajdonosa, Ali Hamrouni a főszezon elején a nehéz piaci helyzettel kapcsolatban lapunknak nyilatkozva kiemelte az utazásszervezők együttműködésének fontosságát, és arról is beszélt, hogy potenciális befektetőkkel folytat tárgyalásokat, akik megvásárolnák az utazásszervezőt. Értesüléseink szerint az egyik nagy nemzetközi utazásszer-vezővel közel fél évig folytak az egyeztetések, míg végül a multi visszatáncolt a Best Reisen felvásárlásától. Ezek után nem sokkal új vevőjelölt került képbe, egy európai és egyiptomi hátterű szállodai és utazásszervezői csoport. Ezzel a társasággal – amely egyebek mellett 16 egyiptomi szállodát is üzemeltet – már a végső fázisban voltak a tárgyalások, amikor a véres események miatt több európai állam is levette a biztonságos úti célok listájáról Egyiptomot. A potenciális befektető, amelynek az európai utasok evakuálása és az üresen maradt tengerparti szállodák gondja egyszerre szakadt a nyakába, nem tudott időt és energiát szakítani a Best Reisen-ügyletre. Mivel a vételár első részletére már számítottak a Bestnél, annak elmaradása adta a végső lökést a fizetésképtelenség bejelentéséhez. Így tulajdonképpen a tragikus egyiptomi események vezettek konkrétan és áttételesen az iroda csődjéhez. Az anyacég csődjét követően a Best szlovákiai és romániai leányvállalatai is lehúzták a rolót. Az mára kiderült, hogy a Best Reisen csődje minimális közvetlen kárt okoz a piacon, mivel vagyoni biztosítékuk nagy valószínűséggel fedezi a jelenleg külföldön tartózkodó utasok hazahozatalának költségét és a még el nem utazott ügyfelek kártalanítását. A korábbi évek során azonban nem volt ez mindig így, voltak olyan esetek, amikor hónapok múlva és csak a befizetett összegnek a harmadát kapták meg a károsultak. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy az évek során jelentősen szigorították az utazásszervezők vagyoni biztosítékának szabályait, és az ellenőrzés is keményebbé vált. Kétségtelen tény ugyanakkor, hogy egy ilyen csőd gyengíti a nagyközönség utazási irodákba vetett bizalmát. Az alkalmat kihasználva több internetes fórumon is arról győzködték a szakmához kevéssé értő laikusok az olvasókat, hogy az utazási irodák napjai meg vannak számlálva. A Best külföldről hazatérő utasai ugyanakkor szinte mindannyian arról számoltak be, hogy jól megszervezett, színvonalas programon vettek részt, és nem értették, hogyan következhetett be a szomorú esemény.