Közösségi kihívások

A „hagyományos” légitársaságok az emelkedő üzemanyagárak és az olcsó versenytársak szorításában csökkentik az utazási irodák jutalékát. Az internet, a virtuális utazási irodák térnyerése, az új értékesítési csatornák, a direkt-mail módszerek egyre jobban megnehezítik az utazásszervezők és a hagyományos elosztórendszerként működő utazási irodák dolgát egész Európában.

Felmérések figyelmeztetik az utazásszervezőket a változó demográfiai helyzet megkövetelte új üzletkötési és termékkialakítási stratégiák kidolgozására. Európa elöregedésével emelkedik a szenior utazók száma, de jelentősen megnőtt a „szinglik”, az egyszemélyes háztartásban élők és utazók aránya is. Megváltozott a fogyasztói magatartás is: egyre később foglalnak az ügyfelek, belföldi utak esetében akár egy nappal indulás előtt. Az európaiak rövidebb utakra indulnak, de évente akár többször is. Ez változást igényelne a szolgáltatóktól és az utazásszervezőktől is. A szállodák a trenddel szembe menetelnek az egyágyas felárak megkövetelésével. Az új építésű szállodáknál a szobák kialakításnál több rugalmasságra, több egyágyassá vagy családivá alakítható szobára lenne szükség. Kevés szervező szolgálja ki igazán a szenior réteg igényeit (háztól házig történő fuvarozás, csoportos utak esetén orvosi felügyelet megszervezése, fontos gyógyszerek házipatikája a csoportkísérőnél, megfelelő programok, diétás menük biztosítása).

A dinamikus csomagolás

Az internet közvetlen összeköttetést teremt a fogyasztó és a szolgáltató között az utazási irodák kihagyásával. Az utazásszervezők válaszaként született meg az új módszer, a „dynamic packing”, a rugalmas, testre szabott, építőkövekből összeállított kínálat. Ezt is az internet térhódítása teszi lehetővé. E műfajban élen járnak az ún. virtuális utazási irodák. Az Expedia például a kívánt célterületen foglalható szállodákról részletes, képes információt ad, közvetlen foglalást biztosít a légitársaságnál, az autókölcsönzőnél is. Az elutazás és a tartózkodás időpontja szabadon választható. Egyre több hagyományos utazási iroda is rendelkezik egyedi utak összeállítására és foglalására alkalmas számítógépes programmal. Az interneten történő egyéni foglalások lehetséges ellenszerének tűnik ez a megoldás. A külföldre utazó turistáknak az utazási irodán keresztül történő foglalás ugyanis több biztonságot, kártérítési lehetőséget nyújt.

A Travel Weekly brit szaklap egy internetes oktatásra szakosodott céggel szövetkezve online szemináriumot indított előfizetőinek, így segítve az ügynökségeket, hogy elsajátítsák azokat a módszereket, amelyekkel munkájukban előnyükre hasznosíthatják a világháló szolgáltatásait. A Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) szintén e-learning tanfolyamokat szervez a pultos szakemberek számára. Az osztrák Kleinwalsertal Turisztikai Marketing szervezet a Raiffeisen Bank támogatásával 700 szálláshelyen tart e-marketing témában szaktanácsadást.

Utazási irodák szorítóban

Az utazási irodáknak európaszerte gondjaik vannak a partneri jutalékkal, illetve a nagy foglalási rendszerek által felszámított illetékekkel is. Az üzleti utazások szervezői kemény versenytársra leltek az internetes, online üzemmódban dolgozó cégekben, amelyek az üdülőturizmus után most az üzleti utazók meg/és elhódításán fáradoznak. Egy brit felmérés szerint a gazdaság 1015 különféle területe közül a hagyományos utazási irodai tevékenység a befektetések megtérülése terén a 644. helyen található.

Bár az egész térség a német kiutazó forgalom visszaesése miatt szenved, a német utazási irodákban a hangulat visszafogott, de nem negatív. A kiutazásban sem minden ország sorolható a vesztesek közé: 2004 nyarán a török Riviéra nagyobb érdeklődést keltett, mint az előző év azonos időszakában. Az USA-ba való beutazás drágább, kényelmetlenebb és időigényesebb lett az új biztonsági intézkedések hatására, az érdeklődés mégis nőtt. A nyári forgalomrobbanás elmaradása miatt csekélyke nyereséggel kell beérniük az utazási irodáknak. A Lufthansa 0%-os províziója súlyos hátrányt jelent az utazásközvetítőknek, de most a Deutsche Bahn is bejelentette, hogy 2005-től egy harmadával csökkentené az utazásszervezők jutalékát. A Német Utazási Irodák Szövetsége (DRV) szívós védelmi harcot folytat. A kiutazás helyett a belföldi, németországi utak aranykora köszöntött be.

Kiútkeresés

Az utazási irodáknak – a csökkenő jutalékok és forgalom mellett – költségcsökkentésre kell törekedniük. A Thomas Cook Konszern változatlan bérek mellett hosszabb munkaidőt kíván bevezetni, és a 13. havi munkabér kifizetését a vállalat eredményeihez kötné. Ugyanakkor a hagyományos irodák csak akkor tarthatják fenn magukat az éleződő versenyben, ha munkatársaik szakértelme és elkötelezettsége nő. Esélyük csak olyan ajánlatok összeállításával lehet, amelyeket az egyéni utasok egyedül nem, vagy csak nagyobb nehézségek árán szervezhetnek meg maguknak. Ezért a csapatépítés technikái és módszerei, a specializálódást segítő tanfolyamok és a rugalmas munkaidő bevezetése minden utazási vállalkozásnál előtérbe kerülnek a jövőben.


Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?