Már az első, online adatok alapján indult eljárások igazolták, hogy a rendszer új dimenziókat nyit a NAV ellenőrzési munkájában. Az online számlarendszerre épülő stratégia lényege ugyanis, hogy a hivatal a folyamatosan beáramló adatok segítségével szinte azonnal észleli az adózóknál felmerülő kockázatokat, és ezekre gyorsan, hatékonyan és arányosan tud reagálni – állítja az adóhatóság.
Ha a vevő folyamatosan jelenti a számlázást, akkor az eladó sem tudja eltitkolni az ügyletet, az adatok ugyanis összefutnak a NAV-nál. Ha a számlakibocsátó elmulasztja az adatszolgáltatást, vagy a bevallásaiban nem szerepeltet adott bevételeket, vizsgálatra számíthat. Az adóminimalizálók is hamar lebuknak, egy takarítócég például nem úszhatja meg az áfafizetést olyan társaság számláival, amely kizárólag építőanyag-kereskedelemmel foglalkozik.
Az is előfordul, hogy a vevő hibázik, és olyan kontrolladatokat küld a NAV-nak, amelyek nem egyeznek az eladó által kibocsátott számlával. Ezeket a hibákat is azonnal jelzi a rendszer. Így járt egy vidéki büfés is, akinek vevője tévesen olyan összegről szolgáltatott kontrolladatot a NAV-nak, amekkora összegű számlát a büfés még soha sem állított ki. A hibát a vevő a NAV jelzésére azonnal kijavította.
Azok a vállalkozások, amelyek az online számlaadat-szolgáltatást önhibájukon kívül mulasztják el, vagy hibásan teljesítik, a NAV támogató hozzáállására számíthatnak a jövőben is – ígéri az adóhatóság.
Forrás: adózóna.hu