A TDM pályázat új elemei: desztinációfejlesztés, szemléletformálás, képzés

A TDM pályázatra való felkészülés volt a fő témája a Gyulán megrendezett XIV. Országos TDM Konferenciának. Ezen kívül az előadók többek között megvitatták a hazai turizmus helyzetét, az együttműködési lehetőségeket és az országmárkát.

Mire jó kétmilliárd forint? – tette fel a kérdést előadásában Semsei Sándor, a Magyar TDM Szövetség elnöke. – Ahhoz kevés, hogy hosszú távon fenntartsuk magunkat belőle, ahhoz viszont nagyon sok, hogy rosszul költsük el. Alá kell rendelni a pénzt a stratégiai céloknak, a pályázat segítségével meg kell teremteni az alapjait annak, amiből hosszú távon élhetünk – mondta. Alapvetőnek tartotta, hogy ne közigazgatási alapon, hanem földrajzi, tájegységi alapon szerveződjenek a TDM-ek. Méretgazdaságosságot említett, soknak tartotta a TDM szervezetek számát, fuzionálást javasolt és összefogást a költséghatékonyság miatt. A desztinációk piacra vitelét hiányolta, mely csak négy-öt helyen működik jól. Partnerségi kapcsolatok kialakítását sürgette a társszervezetekkel, önkormányzati, kormányzati szereplőkkel és a MT Zrt.-vel. Ezeken kívül a stratégiai gondolkodás elsajátítását szorgalmazta. – Aki nem egyeztet, nem követ önmérsékletet, az továbbra is lélegeztetőn lesz, mint most – osztotta meg álláspontját. A sikerek közül megemlítette a minisztériummal és az irányító hatósággal való egyeztetést a pályázati kiírás terén. Majd a pályázat dél-tiroli gyakornoki programjáról beszélt, s arra biztatta a hallgatóságot, hogy éljenek vele. Szintén a jó eredmények között említette a Budapesti Gazdasági Főiskola minisztériumi támogatású új turisztikai képzését, mely a nyugat-európai desztinációs menedzsment képzést honosítja meg Magyarországon. – A képzésre nagy szükség van, top menedzserek kellenek, gyakorlati készségekkel felvértezett munkatársak. Ha a szervezet és a képzés gyökeresen változik, számíthatunk rá, hogy komolyan vesznek bennünket – utalt vissza előadása kezdetére az elnök. – Abba kell hagyni a napról napra élést, az agóniát. A stratégiai célok szerint kell építkezni. A szövetség és a minisztérium minden pályázatot támogat e gondolatok tükrében – fejezte ki végül.

Önfenntartás, kompetenciák, összefogás

Dr. Gyenizse Dorottya, a Nemzetgazdasági Minisztérium főosztályvezetője elmondta: kialakult a szakmai együttműködés, majd a turizmus nemzetgazdasági jelentőségéről beszélt. Elmondta, hogy jelenleg 330.000 személy dolgozik a turizmusban. 2014 rekordév volt, a válság után megfordult a trend, a stagnálás után megindult a növekedés, több mint 10 százalékkal emelkedett a bel- és külföldi vendégéjszakák száma. A legtöbb külföldi vendég Németországból érkezett tavaly is, melyben nagy szerepe van a Magyar Turizmus Zrt.-nek. A legdinamikusabb növekedés az Egyesült Királyság részéről jelentkezett, a BRIC-országok közül pedig Kínát és Brazíliát emelte ki.

A Nemzeti Fejlesztési Terven belül létkérdésnek tekintette a hazai turizmus versenyképességének megőrzését, mely egyben a TDM munkáját is jelenti. Ezek kulcsszavait sorolta: fenntarthatóság, azaz önfenntartás, kompetenciák, egyszóval a személyzet, a szakemberek hozzáértése és az összefogás, illetve együtt gazdálkodás. 2015-ben megtörtént a Nemzeti Turizmusfejlesztési Koncepció első szakmai véglegesítése, melyet társadalmi vitára bocsátanak további javaslatok bekérésével. Majd az utazási csomagról, az unióban elfogadott direktíva átültetéséről beszélt. A 2016-os gasztronómiai évről elmondta, hogy szakmai elvárásokat fogalmaznak meg kormányzati oldalról a gasztronómia és a vendéglátás területén, készül a gasztronómiai koncepció. A TDM-ek munkájára áttérve elmondta, 85 regisztrált TDM szervezet van az országban, ugyanis 3 szervezetet töröltek. Majd arról beszélt, hogy növelni kell a szervezetek bevételeit. A regisztrált TDM szervezeteknek 10 millió 600 ezer kereskedelmi szálláshelyi vendégéjszakájuk volt 2014-ben. Ez az országos összes vendégéjszakának 43 százalékát teszi ki. Az IFA-bevétel 2,8 milliárd forintos bevétele kötődött a regisztrált TDM-ekhez 2014-ben, mely az országos IFA-bevétel 30 százalékát jelentette. Jelenleg 77 helyi és 8 térségi szervezet működik. Elmondta, a kisebb vendégforgalmú területek akár 85 millió forint támogatást is nyerhetnek a pályázaton. Kulcsfontosságúnak nevezte a TDM menedzser, a szakértő biztosítását, melyek minőségjavítás szempontjából is fontosak és kiemelte a monitoring adatgyűjtési rendszert. Megfogalmazta a szakmai elvárásokat, mint a turizmus szezonális ingadozásának csökkentését, a humánerőforrás szakmai kompetenciájának erősítését, az ötéves önfenntartás realitását, a fejlesztés pozitív hatását a helyi foglalkoztatásra.

Dióhéjban a pályázatról

A pályázók köre a regisztrált, kiemelt jelentőségű helyi és térségi szervezetek. A pályázat beadási határideje 2016. február 23.-2018. január 4., online elektronikus kitöltő programon keresztül. A pályázattal kapcsolatos kérdéseket a következő címen lehet feltenni: palyazat.gov.hu/eugyfelszolgalat

Igénylehető támogatás: helyi TDM-ek esetében 10-20 millió forint, 75 százalék. Kiemelt jelentőségű helyi TDM-ek 30-65 millió forintot igényelhetnek, szintén 75 százalékot. Térségi TDM-ek 30-85 millió forintot pályázhatnak meg, 85 százalékot. Önállóan támogatható tevékenységek a termékfejlesztés, a szemléletformálás, a marketing, a monitoring. Új elemként jelentkezik a pályázatban a desztinációk fejlesztési stratégiája, melyhez lényeges az életképesség, az önfenntartás, a stratégiai gondolkodás megerősítése és a tagság bővítése, a kisebb vendégforgalmú területek bekapcsolása az együttműködésbe. Szintén újdonság a szemléletformálás, mely tematikus, környezettudatos, esélyegyenlőségi képzést jelent a szolgáltatók részére. Fontos újdonság a TDM szakmai képzési program tartalmi továbbfejlesztése, a tematikus külföldi szakmai tanulmányutak és a munkatársak szakmai gyakornoki programja is. A pályázat tartalmazza a tematikus csomagajánlatok kialakítását és a monitoring adatgyűjtési rendszert is. Bizonyos tevékenységeknél 50 százalékos önerőre van szükség.

A pályázatok értékelését negyedévente végzik. Vizsgálják a fejlesztési program komplexitását, a szervezet fejlődését, a fenntarthatóságot, esélyegyenlőséget, a TDM menedzser képzést, a pénzügyi fenntarthatóságot, az önkormányzati hozzájárulást és a térségi együttműködési készséget.

Önkormányzati támogatás, turistabarát humánerőforrás

A pódiumbeszélgetésen az összefogást hangsúlyozta Semsei Sándor. – Tudatos turizmusirányítás kell a fenntartható fejlődéshez, de ennek nincs határozott jele – emelte ki. A TDM Szövetség fontosságát hangsúlyozta Mártonné Máthé Kinga, a Magyar Turizmus Zrt. belföldi igazgatója, majd ismertette az adatokat: 250 milliárd forintot költenek el a hazaiak belföldi, 500 milliárd forintot külföldi turizmusra. Tehát van fizetőképes kereslet, a kérdés az, hogyan lehet az 500 milliárd forintból 10-20 milliárdot itthon tartani? – kérdezte. – Hibás megközelítés a szállodát, a fürdőt és a TDM-et egymás konkurenseinek tekinteni, ezek a láncszemek egymásba fonódva vezetnek a közös célig, a vendégig – osztotta meg gondolatait Boros László Attila, a Magyar Fürdőszövetség választmányi tagja. Majd az országmárkáról beszélgettek a résztvevők. – Van-e markánsan megjelenő Magyarország-brand? – tette fel a kérdést dr. Erdei János, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének tiszteletbeli elnöke.– Ereje van a hazai turizmusnak, ha brandje nincs is – válaszolta Mártonné Máthé Kinga. Külföldön botladozik a Magyarország-brand, és sokkal inkább van Budapest-brand, mint Magyarország-márka. De az országot egyben kell eladni. Nincs átható együtt gondolkodási stratégiája az országnak, ami védené az országot a turizmus kiszolgáltatottsága, a válság ellen. A brandet közösen kell létrehozni. Az ágazat minden szereplője szenved, nem várni kell a törvényt, stratégiát, hanem együtt gondolkodni – javasolta Semsei Sándor. – Gyula, Nyíregyháza, Miskolc, Veszprém, Székesfehérvár előttünk nőttek fel, Nyíregyházán például rengeteg pénzt költöttek infrastruktúrára, szállodára, attrakcióra. Kérdés, hogy ezt lehet-e branddé alakítani, értékén, árán eladni? A fenntartható turizmus szempontjából fontos, hogy a külföldieknek befektetőbarát-e az ország és vendégbarát-e a lakosság – fejezte ki dr. Erdei János.

Nyolc-tízmilliárd forint hiányzik a TDM-ek támogatásából

Az országban négy-öt hely van Gyulával együtt, ahol az önkormányzat jószántából, stratégiai megfontolásból átadja a szervezeteknek az IFA 60 százalékát, és a hotelek is hozzájárulnak a működéshez. Ez ritka, mint a fehér holló. Ha mindenütt így lenne, nem kellene itt ülnünk – összegezte az ágazat jó példáit az Országos TDM Szövetség elnöke. – Turizmusbarát, értelmes, helyből származó, nyitott humánerőforrás kell, és szükség van arra is, hogy az IFA egy részét megkapja a szervezet – tette hozzá Mártonné Máthé Kinga. – A fiatalok tanulni akarnak, fontos, hogy eljussanak vidékre és külföldre, majd tapasztalatokkal felvértezve jöjjenek vissza. Az a generáció fogja „meglökni” a turizmust, amelyik szívét-lelkét beleadja a munkába.

Újságírói kérdésre Semsei Sándor elmondta, a financiális bizonytalanság a legnagyobb gond. Ahol Európában jól működik a turizmus, ott az IFA teljes bevételét kapja meg az ágazat, a turizmus által generált bevétel a szervezetekbe áramlik. Magyarországon 8-10 milliárd forint hiányzik a TDM-ek támogatásából. A turizmustörvény hiányát hangsúlyozta, ezért nincs, ami szabályozza a turizmus működését, feltételeit. A helyi önkormányzatokkal való viszonyon múlik a támogatás, ezért nagy a kiszolgáltatottság. Elmondta, rengeteg olyan szervezet van, mely csak a pályázati pénz lekérésére jött létre, ezért igyekeztek olyan kiírást készíteni, mely fuzionálásra készteti a szervezeteket. Az irányítási rendszer is alapvető reformokra szorul, 21. századi módszerekkel kell versenyezni 80-as évekbeli irányítási rendszerrel.

Versenyképes, fenntartható TDM-ek kellenek

A pályázati kérdések határozzák meg az életünket az utóbbi hetekben, de TDM-alapítási kérdésekkel is fordulnak hozzánk helyi és térségi szinten. Napi kapcsolatban vagyunk, intenzív kommunikációt folytatunk a honlapon vagy a Facebookon. Tanácsot, segítséget kérnek a szervezetek. A turizmustörvény hiánya nem szabályozza az önkormányzatokat abban, hogy milyen mértékben járuljanak hozzá a TDM-ekhez. A fenntarthatóság kérdése is előtérben van, ugyanis 2+5 évig kell fenntartani a TDM szervezeteket, de sok helyen ez nincs biztosítva. Versenyképes TDM rendszert kell létrehozni és fenntartani. Az önkormányzatok többsége belátja, hogy a TDM a desztinációért dolgozik, de mégsem szívesen adnak át pénzt – vélte Horváth Viktória, a TDM szövetség titkára.

Utazási irodai és Hungexpós együttműködési lehetőségek

A tanácsadás és a partnerség kapcsolódási pontokon ajánlott fel együttműködést a csomagajánlatok készítéséhez Takács Péter, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének bizottsági vezetője. Mint sorolta, az utazási irodák piaci versenye erős, több a tudatos vásárló, akik megkerülik az irodát és egyenesen a szolgáltatót keresik meg. Ennek kivédésére extra csomagot kell ajánlani, és komplexen értékesíteni azokat. A kereslet gyors változásához a párizsi terrorcselekményt hozta fel példának. Továbbá az adminisztratív és az adóterhek csökkentése miatt is ajánlotta magukat. Mint elmondta, 1298 utazásszervező, illetve közvetítő működik az országban, velük azonnal aktív partnert kapnak. A szövetség piacismerttel, saját ügyfélkörrel rendelkezik, külföldi vásárokon jelenik meg. Üzletbiztonság szempontjából is jó választás a szövetség – jelezte a vezető. A konferencia zárszavaként a Hungexpón ajánlott fel megjelenési lehetőséget Rafay János, a Hungexpo Vásár és Reklám Zrt. üzletág-igazgatója.


 Turizmusmarketing konferencia Pécsett

Turizmusmarketing konferencia Pécsett 

2025. április 11-én rendezik Pécsett a hazai turizmus- szakmai konferenciák zászlóshajójává vált évenkénti turizmusmarketing konferenciát.
Fenntarthatósági jó gyakorlatokról és az osztrák piac jelentőségéről az MSZÉSZ régiós ülésein

Fenntarthatósági jó gyakorlatokról és az osztrák piac jelentőségéről az MSZÉSZ régiós ülésein 

A március 27-28-i régiós üléseken több mint 150 szállodaipari szakember vett részt.
Újabb két magyarországi szarvasmarhatelepen lehet száj- és körömfájásjárvány

Újabb két magyarországi szarvasmarhatelepen lehet száj- és körömfájásjárvány 

A helyzet azért is aggasztó, mert a két telep a magyar-szlovák határ közelében van.
A hazai munkavállalók fele nyitott egy új munkalehetőségre

A hazai munkavállalók fele nyitott egy új munkalehetőségre 

A fizetés mértéke és a juttatási csomag a legfőbb vonzerő.
Digitális színház, történelmi tárlat és időutazás: nyílik a Time Machine

Digitális színház, történelmi tárlat és időutazás: nyílik a Time Machine  

Április 8-án Budapest legújabb attrakciója egy egyedülálló időutazásra hív.
Nyomozós játék, cellalátogatás, börtönkoszt, tombolanyeremények a Várbörtönben

Nyomozós játék, cellalátogatás, börtönkoszt, tombolanyeremények a Várbörtönben 

Egyéves születésnapját igencsak különleges módon ünnepli a veszprémi Várbörtön Látogatóközpont.
Békéscsabán kezdődik a tavaszi fesztivál

Békéscsabán kezdődik a tavaszi fesztivál 

Csaknem harminc rendezvényt kínál a Békéscsabai Tavaszi Fesztivál.
Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben

Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben 

A rendezvényszektor vállalati eseménymarketing piacának árbevétele 2024-ben 78,4 milliárd forint volt és 4,3 százalékos növekedést mutatott.
Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum

Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum 

Idén 120 éves a badacsonyörsi botanikus kert.
Hagyományőrző húsvéti napok Matyóföldön

Hagyományőrző húsvéti napok Matyóföldön 

Matyó Húsvét Mezőkövesden április 20-21-én.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.