Egyelőre minden képlékeny – nagyjából ez derül ki a Faix Csabával folytatott beszélgetésből. Valamint az, hogy a Budapest Brand nem szűnik meg véglegesen.
Még anno Aczél György indította el
A BTF-t, az egyik legrangosabb tavaszi eseménysorozatot 1981-ben Lengyel Márton kezdeményezte, aki 1978-1986 között az Országos Idegenforgalmi Hivatal (OIH) egyik vezetője volt. Akkoriban maga Aczél György az országos kultúra terén megfellebbezhetetlen döntési jogkörrel bíró MSZMP pártvezére hagyta jóvá a döntést, mondván:,
„Ha a turizmusnak van rá pénze, hát legyen!”
Évtizedekig állami támogatásokból valósult meg
Természetesen a turisztikai bevételek nem fedezték a teljes büdzsét, jelentős volt az állami támogatás. Még a rendszerváltás utáni világban sem. Pedig abban mindenki egyetértett, hogy amikor a világ kitárult, a kiemelt cél – a hazai programturizmus fellendítése egy változatos, nemzetközi sztárokat is felvonultató műsor kínálattal – még nagyobb jelentőséggel bír, mint valaha.
A BTF évtizedekig állami támogatásból, a főváros hozzájárulásával, valamint szponzorok segítségével valósult meg.
Ezt egészítette ki a jegybevételből származó jövedelem. A 2000-es évek elejétől a fesztivál költségvetése 2009-ig folyamatosan növekedett, abban az évben elérte az 1,56 milliárd forintot. A főváros a költségek 10 százalékát, míg a kormány a turisztikai, kulturális szervezetei általában 30 százalékát biztosították, a maradék 60 százalékot fedezte a bevétel. A 2010-es évektől a kormánytámogatás valamivel csökkent, de 2014-ben rekordösszegre, 1,65 milliárd forintra emelkedett. Legutóbb 2017-ben, kormányrendeletben rendezték a támogatást, amely 2020 decemberében lejárt, és a kormány ekkor már jelezte – nem kívánja tovább finanszírozni a fesztivált.
Covid-évek, arculatváltással újraindulás
A fesztivál 2020-ban a Covid miatt elmaradt, 2021-ben csak online formában rendezték meg. Ekkor derült ki, hogy állami támogatást a kormány nem kíván hozzá a továbbiakban biztosítani.
2022-től kezdődően a Budapest Brand Nonprofit Zrt. szervezésében, a Fővárosi Önkormányzat és további hét kerület együttműködése mellett valósulhatott meg a 42. fesztivál: megújult arculattal és koncepcióval.
Faix Csaba, a Budapest Brand vezérigazgatója 2020 óta vezette a Városarculati Nonprofit Kft., illetve a Budapesti Fesztivál és Turisztikai Központ egyesüléséből létrejött fővárosi turisztikai és marketing szervezetet. 2025. január 9-én azonban az idei évre megvont támogatások miatt csoportos létszámleépítésre lett szükség, és a vezérigazgató is bejelentette távozását.
Ahogy Faix a kreativ.hu-nak fogalmazott,
a Budapest Brand egy kétarcú cég: van egy üzleti és van egy kulturális program- és élményszervező lába.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a turizmusban pénzt szedünk be, és azt a másik oldalon elköltjük. Amikor az önkormányzat nehéz helyzetbe került – részben a kormányzati pénzelvonás miatt – minden fővárosi cég költségvetése veszélybe került.”
Városmarketing helyett inkább útfelújítás?
Itt tehát alapvetően a fővárosi önkormányzattal van gond, illetve azokkal, akik az elvonásokat megszavazták. A döntésből hamar politikai ügy lett, kemény pénzügyi témákat taglaló támadások érték a marketingszervezet működését és annak költségvetését, az ottani létszámot, a munkabérek nagyságát, ahogy ezt mi is megírtuk.
A Brand eddigi forrásait útfelújításra, hajléktalanellátásra, állatvédelemre és BKK-rendészetre csoportosítja át a közgyűlés idén, részben valóban az én javaslatomra, részben amúgy a Karácsony Gergellyel közös javaslatunkra. És igen, ahogy a kampányban, a Partizán-vitán is elmondtam: fontosabbnak tartom az utak felújítását, mint azt, hogy a város milliárdokból marketingügynökséget működtessen
– tette közzé véleményét Vitézy Dávid saját Facebook-oldalán.
Bécsben másképp oldják meg
Felmerült az is, szüksége van-e egy ekkora költségvetésű, közfeladatot végző cégre Budapest népszerűsítéséhez?
Nos, a világ minden fővárosában létezik ilyen célú szervezet.
Igaz, hogy például Bécsben például sokkal kisebb létszámmal oldják ezt meg. De csak pr jellegű a tevékenységük, nem feladatuk kulturális és más események szervezése, azt ugyanis az erre hivatott ügynökségek végzik. A turisztikai bevételből közben a piac minden szereplője részesül, a szállodáktól a koncertjegyek bevételéig – amelynek elosztása, illetve adózási, hozzájárulási rendszerének kialakítása a mindenkori bécsi önkormányzat feladata.
BTF vs. Bartók Tavasz
Miközben sokan a turisztikai bevételeket siratják, azt is figyelembe kell venni, amit a lemondott vezérigazgató jelentett ki:
nemcsak a turistáknak szeretnék bemutatni a várost. Sőt, a budapestiek állnak az első helyen!
Ha elmarad a fesztivál, az önmagában is számos, például a művészekkel való egyeztetési gondot okoz, a közönségnek pedig csalódást.
Nagy kérdés persze, mennyire pótolja a BTF-et a Bartók Tavasz, amely a világhírű magyar zeneszerző, Bartók Béla születésének 140. évfordulóján, 2021 tavaszán indult?
Azóta gazdag műfajú, összművészeti eseménysorozattá nőtte ki magát. A fesztivál idén is bepillantást enged Bartók lenyűgöző életművébe, számtalan műfajban a hazai és nemzetközi művészeti élet legjobbjainak fellépésével. Ráadásul az időpont is hasonló a két rendezvényfolyam közt.
A Bartók Tavasz április 4. és 13. között a MÜPA szervezésében valósul meg, célja, hogy hazai és az európai partnerintézményekkel együttműködve még vonzóbb célponttá tegye Magyarországot a nemzetközi kulturális turizmus számára, valamint, hogy a hazai és nemzetközi közönség minél színesebb, minél gazdagabb művészeti programmal találkozhasson
– áll az eseménysorozat honlapján.
Mennyire fontos a marketing egy fővárosnak?
Ha mégis megtartják idén a fesztivált, joggal merül fel a kérdés:
miképp tudja fele létszámmal megszervezni az eseményt az a Budapest Brand Zrt, amely egyébként minden egyéb híreszteléssel szemben nem szűnik meg, hiszen az alkalmazottaknak csak a fele távozott.
A BTF minden akadály ellenére sikeres megrendezése esetén pedig felvetődik az a kérdés is, miért volt szükség akkor egy akkora szervezetre, amely ezek szerint harminc ember távozása után is működőképes marad?
Sokakban pedig az is kérdőjeleket vet fel, hogy a főpolgármester miért nem szólalt meg eddig az ügyben, különös tekintettel a turisztikai szervezetek felé címezve mondandóját?
Számosan kíváncsiak arra is, ki felel a továbbiakban a főváros kulturális és turisztikai programjaiért? Igaz, nem mindegyiket a Budapest Brand szervezte, de a BTF léte vagy nem léte az elmúlt évek folyamán kulcskérdéssé vált a hazai művészeti szcénában, és jelentős összeget hozott a fővárosi vendéglátás és vendégvárás konyhájára.