Budapesti Tavaszi Fesztivál – „Lenni vagy nem lenni: az itt a kérdés”

Az idei évkezdet egyik váratlan híre volt, hogy a Budapest Brand csapatának fele felállt, Faix Csaba vezérigazgatóval az élén. A fő ok, hogy az általuk menedzselt sokszínű programok – beleértve a Budapesti Tavaszi Fesztivált (BTF)-t is – abban a formában, ahogy az elmúlt 45 évben megrendezésre került, idén nem jöhet létre az alaposan megkurtított költségvetés és a támogatás elvonása miatt. A döntés nagy vihart kavart, és sok kérdőjelet vont maga után. Ennek jártunk utána.

Egyelőre minden képlékeny – nagyjából ez derül ki a Faix Csabával folytatott beszélgetésből. Valamint az, hogy a Budapest Brand nem szűnik meg véglegesen.

Még anno Aczél György indította el

A BTF-t, az egyik legrangosabb tavaszi eseménysorozatot 1981-ben Lengyel Márton kezdeményezte, aki 1978-1986 között az Országos Idegenforgalmi Hivatal (OIH) egyik vezetője volt. Akkoriban maga Aczél György az országos kultúra terén megfellebbezhetetlen döntési jogkörrel bíró MSZMP pártvezére hagyta jóvá a döntést, mondván:,

„Ha a turizmusnak van rá pénze, hát legyen!”  

Évtizedekig állami támogatásokból valósult meg

Természetesen a turisztikai bevételek nem fedezték a teljes büdzsét, jelentős volt az állami támogatás. Még a rendszerváltás utáni világban sem. Pedig abban mindenki egyetértett, hogy amikor a világ kitárult, a kiemelt cél – a hazai programturizmus fellendítése egy változatos, nemzetközi sztárokat is felvonultató műsor kínálattal – még nagyobb jelentőséggel bír, mint valaha.

A BTF évtizedekig állami támogatásból, a főváros hozzájárulásával, valamint szponzorok segítségével valósult meg.

Ezt egészítette ki a jegybevételből származó jövedelem. A 2000-es évek elejétől a fesztivál költségvetése 2009-ig folyamatosan növekedett, abban az évben elérte az 1,56 milliárd forintot. A főváros a költségek 10 százalékát, míg a kormány a turisztikai, kulturális szervezetei általában 30 százalékát biztosították, a maradék 60 százalékot fedezte a bevétel. A 2010-es évektől a kormánytámogatás valamivel csökkent, de 2014-ben rekordösszegre, 1,65 milliárd forintra emelkedett. Legutóbb 2017-ben, kormányrendeletben rendezték a támogatást, amely 2020 decemberében lejárt, és a kormány ekkor már jelezte – nem kívánja tovább finanszírozni a fesztivált.


Fotó: Budapesti Tavaszi Fesztivál/Facebook

Covid-évek, arculatváltással újraindulás

A fesztivál 2020-ban a Covid miatt elmaradt, 2021-ben csak online formában rendezték meg. Ekkor derült ki, hogy állami támogatást a kormány nem kíván hozzá a továbbiakban biztosítani.

2022-től kezdődően a Budapest Brand Nonprofit Zrt. szervezésében, a Fővárosi Önkormányzat és további hét kerület együttműködése mellett valósulhatott meg a 42. fesztivál: megújult arculattal és koncepcióval.

Faix Csaba, a Budapest Brand vezérigazgatója 2020 óta vezette a Városarculati Nonprofit Kft., illetve a Budapesti Fesztivál és Turisztikai Központ egyesüléséből létrejött fővárosi turisztikai és marketing szervezetet. 2025. január 9-én azonban az idei évre megvont támogatások miatt csoportos létszámleépítésre lett szükség, és a vezérigazgató is bejelentette távozását. 

Ahogy Faix a kreativ.hu-nak fogalmazott,

a Budapest Brand egy kétarcú cég: van egy üzleti és van egy kulturális program- és élményszervező lába.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a turizmusban pénzt szedünk be, és azt a másik oldalon elköltjük. Amikor az önkormányzat nehéz helyzetbe került – részben a kormányzati pénzelvonás miatt – minden fővárosi cég költségvetése veszélybe került.”

Városmarketing helyett inkább útfelújítás?

Itt tehát alapvetően a fővárosi önkormányzattal van gond, illetve azokkal, akik az elvonásokat megszavazták. A döntésből hamar politikai ügy lett, kemény pénzügyi témákat taglaló támadások érték a marketingszervezet működését és annak költségvetését, az ottani létszámot, a munkabérek nagyságát, ahogy ezt mi is megírtuk.

A Brand eddigi forrásait útfelújításra, hajléktalanellátásra, állatvédelemre és BKK-rendészetre csoportosítja át a közgyűlés idén, részben valóban az én javaslatomra, részben amúgy a Karácsony Gergellyel közös javaslatunkra. És igen, ahogy a kampányban, a Partizán-vitán is elmondtam: fontosabbnak tartom az utak felújítását, mint azt, hogy a város milliárdokból marketingügynökséget működtessen

– tette közzé véleményét Vitézy Dávid saját Facebook-oldalán.

Bécsben másképp oldják meg

Felmerült az is, szüksége van-e egy ekkora költségvetésű, közfeladatot végző cégre Budapest népszerűsítéséhez?

Nos, a világ minden fővárosában létezik ilyen célú szervezet.

Igaz, hogy például Bécsben például sokkal kisebb létszámmal oldják ezt meg. De csak pr jellegű a tevékenységük, nem feladatuk kulturális és más események szervezése, azt ugyanis az erre hivatott ügynökségek végzik. A turisztikai bevételből közben a piac minden szereplője részesül, a szállodáktól a koncertjegyek bevételéig – amelynek elosztása, illetve adózási, hozzájárulási rendszerének kialakítása a mindenkori bécsi önkormányzat feladata.

BTF vs. Bartók Tavasz

Miközben sokan a turisztikai bevételeket siratják, azt is figyelembe kell venni, amit a lemondott vezérigazgató jelentett ki:

nemcsak a turistáknak szeretnék bemutatni a várost. Sőt, a budapestiek állnak az első helyen!

Ha elmarad a fesztivál, az önmagában is számos, például a művészekkel való egyeztetési gondot okoz, a közönségnek pedig csalódást.

Nagy kérdés persze, mennyire pótolja a BTF-et a Bartók Tavasz, amely a világhírű magyar zeneszerző, Bartók Béla születésének 140. évfordulóján, 2021 tavaszán indult?

Azóta gazdag műfajú, összművészeti eseménysorozattá nőtte ki magát. A fesztivál idén is bepillantást enged Bartók lenyűgöző életművébe, számtalan műfajban a hazai és nemzetközi művészeti élet legjobbjainak fellépésével. Ráadásul az időpont is hasonló a két rendezvényfolyam közt.

A Bartók Tavasz április 4. és 13. között a MÜPA szervezésében valósul meg, célja, hogy hazai és az európai partnerintézményekkel együttműködve még vonzóbb célponttá tegye Magyarországot a nemzetközi kulturális turizmus számára, valamint, hogy a hazai és nemzetközi közönség minél színesebb, minél gazdagabb művészeti programmal találkozhasson

– áll az eseménysorozat honlapján.

Mennyire fontos a marketing egy fővárosnak?

Ha mégis megtartják idén a fesztivált, joggal merül fel a kérdés:

miképp tudja fele létszámmal megszervezni az eseményt az a Budapest Brand Zrt, amely egyébként minden egyéb híreszteléssel szemben nem szűnik meg, hiszen az alkalmazottaknak csak a fele távozott.

A BTF minden akadály ellenére sikeres megrendezése esetén pedig felvetődik az a kérdés is, miért volt szükség akkor egy akkora szervezetre, amely ezek szerint harminc ember távozása után is működőképes marad?

Sokakban pedig az is kérdőjeleket vet fel, hogy a főpolgármester miért nem szólalt meg eddig az ügyben, különös tekintettel a turisztikai szervezetek felé címezve mondandóját?  

Számosan kíváncsiak arra is, ki felel a továbbiakban a főváros kulturális és turisztikai programjaiért? Igaz, nem mindegyiket a Budapest Brand szervezte, de a BTF léte vagy nem léte az elmúlt évek folyamán kulcskérdéssé vált a hazai művészeti szcénában, és jelentős összeget hozott a fővárosi vendéglátás és vendégvárás konyhájára.

 

 

 

 


Felmérés a magyarok utazási szokásairól, lehetőségeiről

Felmérés a magyarok utazási szokásairól, lehetőségeiről 

Az ALDI Utazás megbízásából készült országos reprezentatív felmérés szerint a gazdaságilag aktív korú magyarok 60 százaléka tudott az elmúlt két évben legalább egyszer belföldre vagy külföldre utazni.
Most Budapesten Kuba szívében érezheti magát

Most Budapesten Kuba szívében érezheti magát 

Lüktető ritmusok, magukkal ragadó dallomok: A kubai szenvedély Budapestre érkezik.
Fókuszban a gólyavédelmi program

Fókuszban a gólyavédelmi program 

A fenntartható örökség fókuszába került a Bodrogkeresztúron az elmúlt években megvalósult gólyavédelmi program.
Egy hét alatt két platinum szintű Good Travel Seal minősítés Magyarországon

Egy hét alatt két platinum szintű Good Travel Seal minősítés Magyarországon 

Az elmúlt egy hétben két magyarországi turisztikai szolgáltatás is megszerezte a Good Travel Seal Platinum minősítését.
Valentin-napi különleges programok a budapesti fürdőkben

Valentin-napi különleges programok a budapesti fürdőkben 

Több helyen pezsgő vagy Valentin-napi koktél is jár e napon a fürdőbe való jegyhez.
Rekordszámú kiállító az idei képzőművészeti vásáron a Bálnában

Rekordszámú kiállító az idei képzőművészeti vásáron a Bálnában 

Csütörtökön megnyitja kapuit az ország legjelentősebb művészeti seregszemléje, az Art and Antique Budapest.
Inváziós faj fenyegeti a Kis-Balatont

Inváziós faj fenyegeti a Kis-Balatont 

Felbukkant egy új, veszélyes betolakodó: a nutria.
Virtuálisan bejárható a BOTANIQ Turai Kastély

Virtuálisan bejárható a BOTANIQ Turai Kastély 

Az érdeklődők egy digitális időutazás során egyszerre fedezhetik fel az épület egykori lepusztult állapotát és a felújított kastélyt.
Szegeden már virágzik az orchidea – tematikus sétákon megtekinthető

Szegeden már virágzik az orchidea – tematikus sétákon megtekinthető 

Tematikus sétákon mutatják be a Szegedi Tudományegyetem Füvészkertjének virágzó trópusi orchideáit e hét szombaton, majd február 22-én is.
Budapestről indul, Esztergomban zárul a legnagyobb idei hazai kerékpáros körverseny

Budapestről indul, Esztergomban zárul a legnagyobb idei hazai kerékpáros körverseny 

A száz évvel korábbi legelső kiíráshoz hasonlóan a budapesti Szent Gellért térről indul a májusi Tour de Hongrie országúti kerékpáros körverseny, amely az esztergomi bazilikánál zárul.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.