Ez a chatbotok fejlesztésének köszönhetően elvileg túlmutathat azon, hogy egy új social media felülete legyen a Viber a márkáknak. A chatbotokkal lehet rendelni pizzát, válogatni az otthoni hozzávalókból előállítható sütik receptjei között, vagy épp minden hírt bekérni Gyárfás Tamásról. Tényleg itt az új világ?
Kezdjük a legérdekesebbel. Az Index reggel indította el a nyilvános fiókját, délután kettőig a 100 követő elérése volt a céljuk (94 lett belőle), egy hónap múlva pedig a Blikket szeretnék lehagyni (3200 követő). De tulajdonképp mit csinálnak itt, miről van szó? A Viber amellett, hogy ingyenes telefonálást biztosít, közösségi oldalként is funkcionál. Ez eddig leginkább egy újabb Facebook-hírfolyamnak tűnt, a Blikk ide is kipakolta a híreit, a Sziget adminjai képeket osztottak meg a napfelkeltés Budapestről, vagy, hogy hány napot kell aludni, hogy jegyet kapjunk a 2017-es fesztiválra.
Lehet vele például keresni
Most már chatbotokkal is lehet beszélgetni azoknál a márkáknál, akiknél van ilyen. A Viber mai eseményén főként ők, a chatbotot fejlesztő cégek, illetve márkák mutatkoztak be. Az Index december 7-én tervez üzenőfalról chatbotra váltani, ezt követően már a chatbotra mennek majd rá és csak alkalmanként váltanak vissza hírfolyamba, és osztanak meg mindenkit érdeklő, rendkívüli híreket. A viberes debüttel együtt indul a Facebookon is a chatbotjuk.
Itt persze nem arra kell gondolni, hogy elmerenghetünk egy mesterséges intelligenciával arról, hogy vajon megérdemelten kapott-e irodalmi Nobel-díjat Bob Dylan. Sokkal inkább egyszerű masinák ezek, leginkább keresésre alkalmasak: ha beírjuk, hogy Trump, listázva megkapjuk a híreket az USA új elnökéről, de kérhetünk időjárás-jelentést, illetve küldhetünk be képet is egy balesetről. Utóbbit a chatbot észleli, és kérés esetén továbbítja is az újságírók felé. Külön személyiségjegyei, neve nem lesz a botnak, de a trollkodásra, vulgáris beszédre lesz füle, és Szabó Zoltán, az Index tartalomfejlesztési vezetője szerint ekkor „indexes stílusban” helyre is rakja a rendetlenkedőt. December elején emellett matricacsomagot is kidobnak a híroldalnál, az sem a szokványos happy vonalon fog mozogni, van benne például hózentrógeres gyíkember is. (Korábban már a Sziget és a Telenor is kijött a saját matricacsomagjával. Ha nem is a márkamatricákról, a márkaemojikról itt mutattunk be pár napja egy kutatást.)
Pizzát rendelni (telefonnal!)
A Netpincér is rákanyarodott a chatbotra, igaz még csak bétaverzióban működik. Ez annyit tud, hogy ha valaki bepötyögi, hogy Order George, akkor bejelentkezés után írhatja, hogy mit szeretne, honnan rendelni. Egyelőre angolul, de George, a pincér helyét hamarosan átveszi magyar kollégája, Jenő.
Egy magyar vállalkozás, a Talk-a-bot kifejezetten botokat fejleszt, az eseményen négy cégnek is ők adták a technikai hátteret. A Sziget és Index mellett a Nosalty és a Profession is velük dolgozott. A Nosaltynál, ha beírjuk, hogy pite, pite receptek ugranak fel, lehet cukormentes verziókat is keresni, gyorsított menüként megjelennek az egyes ételtípusok, és lehet hírlevélre is feliratkozni vagy napi recepteket kérni.
A Sziget is kap hamarosan egy új botot, neki Sziget Dávid lesz a neve, kérdésekre fog válaszolni, és neki van személyisége is: a sztori szerint ő a Sziget cégvezetőjének, Kádár Tamásnak az asszisztense, aki amúgy a Műegyetemre jár. A Profession.hu-nak van „interaktív toborzója”, a chatbot itt lényegében egy gyorsított menü feladatait látja el a „hol dolgozol, mit szeretnél dolgozni?” kérdésekkel.
Forrás: Kreatív Online