Tarlós István főpolgármester, Fürjes Balázs, az olimpiai pályázat vezetője, valamint Kovács Ágnes, Sydney olimpia bajnoka nyitotta meg a 2017-es budapesti vizes világbajnokság helyszíneit, köztük a főhelyszín Dagály Úszóarénát, valamint a 2024-es budapesti olimpiapályázatot is bemutató interaktív látogatóközpontokat.
A két világesemény bemutatására 2x200 m2-es interaktív látogatóközpont készült, amelyet a Dunán egy csaknem 700m2-es uszályon építettek fel. Az uszályon berendezett két látogatóközpont a tervek szerint egészen a FINA-világbajnokság végéig, illetve a 2024-es olimpiarendezés helyszínét kiválasztó, 2017. szeptember 13-án esedékes limai közgyűlésig várja a látogatókat a Parlamenttel szemközt, az óriás toronyugrás vb-helyszíneként is szolgáló Batthyány téren.
A Dagály látogatóközpont interaktív, a XXI. század követelményeinek megfelelően high-tech eszközökön keresztül mutatja be a vizes világbajnoksághoz kapcsolódó létesítményeket, elsősorban a Dagály Úszóarénát, a 27 méter magas óriástornyot, illetve a világbajnokság egyéb helyszíneiként szolgáló uszodákat. Külön létesítményben ismerhetőek meg Budapest 2024-es olimpiai pályázatának legfontosabb elemei, előnyei és az Agenda 2020 reformprogram főbb célkitűzései. A látogatóközpontok célja, hogy mindkét világeseményt interaktív, modern, XXI. századi eszközökön keresztül mutassák be a lakosság számára.
Virtuális valóság szemüvegen keresztül be lehet tekinteni a jelenleg gőzerővel zajló Dagály Úszóaréna építkezési területére, motorcsónakban ülve elszáguldhatunk a vizes világbajnokság helyszíneire, amelyet 3D-filmen keresztül is megtekinthetünk, de ki lehet próbálni olyan érdekességeket is, mint a vízilabdacsocsó, vagy tesztelhetjük tudásunkat olimpiai és vizes sportágakhoz kötődő kvízjátékokon is.
A Dagály Úszóarénához kapcsolódó beruházás komplex városfejlesztési program része, melynek keretében megújulnak a környező utak, sor kerül a környezet rendezésére, gyalogossétány épül a Forgách utcai metrómegállótól az Úszóarénáig, valamint a Kossuth tér és a Dagály között. A fejlesztéssel a Dagály területén az ország legkiemelkedőbb sport- és fürdőközpontja jön létre, amely a világbajnokság után is több ezer ember számára nyújt majd szórakozást.
A látogatóközpontoknak otthont adó uszály az interaktív kiállítások ideje alatt a Mahart Passnave Kft. belföldi hajóállomásaként is üzemel majd, a budai oldalon felszállási és leszállási lehetőséget biztosítva a Dunakanyarba induló és onnan érkező menetrendszerinti hajójáratokra, így biztosítva éves szinten több tízezer turista áthaladását a látogatóközpontokon.
A pavilonok ingyenesen látogathatóak, múzeumi nyitvatartási rend szerint működnek, azaz a hétfői nap kivételi minden nap 11 és 19 óra között fogadják a vendégeket. A szervezők létrehoztak egy információs vonalat is, a 06 70 641 1144-es telefonszámon, nyitvatartási időben várják iskolás- vagy turistacsoportok jelentkezését is. Mindkét látogatóközpont két nyelven, magyarul és angolul várja a hazai és külföldi vendégeket.
A gőzkomp
A látogatóközpontoknak helyt adó egykori gőzkomp 1870 körül a Délvidéken, Gombos és Erdőd között közlekedett. Fedélzetére egyszerre hat darab, egyenként tíz tonnával megrakott vasúti kocsit toltak fel a Duna egyik partján, hogy a túlsó parton ismét a síneken folytassa útját a szerelvény. A gőzkomp azonban nem sokáig üzemelt, mivel hamarosan híd épült a folyón. A szerkezet később Budapestre, a Margitszigetre került, ahol az ’50-es években a Honvéd kétszintes csónakháza épült rá, számos sportoló kezdte innen pályafutását. Amikor a ’80-as évek végén innen is kiöregedett, a Népszigetre vontatták az Újpesti Hajójavítóba, ahol elsüllyedt. Kiemelésére 2015 nyarán került sor a Mahart Passnave Kft. jóvoltából.
A monstrum nagyjából 5 évet töltött a víz alatt, a kiemelése több hetes előkészítést követően 2-3 napot vett igénybe – a hajótest ferdén fúródott a mederbe, napokig tartott a több tonna iszapot kiszivattyúzása. Felújítása 10 hónapon keresztül tartott, ezt követően kezdődtek meg a látogatóközpontok kialakításának építési munkálatai. A gőzkomp hossza 62,8 m, a szélessége 9,04 méter, az átlag merülése 30 centi. A gőzkomp valaha szegecselt acéllemezből készült, a fedélzete és a bordaszerkezete maradt az eredeti, a külső héjazata többször lett cserélve.