Elballagtak az utolsók is: nincs többé stewardess-képzés Magyarországon

Évekig tanulhattak légiutas-kísérőnek hazánk diákjai államilag támogatott OKJ-s képzés keretein belül, 2013 szeptemberétől azonban már nem indulhatott új évfolyam. Az utolsó, kifutó képzésen most végeztek a tanulók.

2009-ben több helyen is felmerült az OKJ-s stewardess-képzés megindítása, és úgy tűnt, hogy érdeklődés is lenne iránta. Ezért – az országban elsőként – a székesfehérvári Comenius és a budapesti Számalk iskola is elhatározta, hogy kétéves kurzusokban indít tanfolyamokat, melyhez az oktatási kormányzat támogatást is biztosított, így a résztvevőknek egy kedvező árat lehetett meghirdetni. Általában 25 és 40 fős létszámok között indultak a tanfolyamok, a MALÉV-nél képzett (nyugdíjas) oktatókkal, heti 4 órás előadásokkal és gyakorlatokkal. Az iskolák ehhez beszerezték a szükséges segédanyagokat, és mindkét helyen igénybe vették profi cégek segítségét is, részben itthon, a MALÉV és a Highfly Aviation Szimulátor Központ bázisain, részben az Austrian Airlines bécsi kiképző központjában.

A tananyagban a nagyobb hányadot olyan témák képzeték, mint a fedélzeti kiszolgálás, a berendezések kezelése, a repülésbiztonsági anyagok és használatuk ismerete, a vészhelyzetek kezelése, a 90 másodperces kabinkiürítés, a szárazföldi és vízi mentés, valamint a konstruktív együttműködés a pilótákkal. De fontos tantárgy volt az utas- és poggyászkezelés, a repülőtéri ismeretek, a kommunikáció, a speciális vészhelyzeti kommunikáció és az utaspszichológia, illetve a repülési angol nyelv használata is.

A kétéves kurzusok után hallgatók (jelentéktelen lemorzsolódástól eltekintve) elméleti és gyakorlati vizsgát tettek, melynek alapján a Légügyi Hatósági Szakszolgálati Engedélyt is megszerezték. Ennek birtokában, mint kiképzett légiutas-kísérők a világon bárhol munkát vállalhattak. Tehát a tanfolyamok egy nagyon széles hazai és nemzetközi területen művelhető szakmát adtak a végzettek kezébe, mely utat nyitott a légitársaságok széles skálája felé. Számos volt hallgató jelenleg a British Airways, Travel Service, Ryanair, Lufthansa, Emirates és a KLM légitársaságoknál repülnek.

2012-ben a hazai oktatási kormányzat kivette az OKJ-s képzések sorából a légiutas-kísérő képzést, azaz megszüntette az állami támogatást – az indok az volt, hogy a nemzeti légitársaság már nem repül. A hazai trend azonban szakmától független módon mutatja a képzett fiatalok elvándorlását, vagyis egyetlen itthon végzett fiatalról sem lehet tudni, hogy egyáltalán itt marad-e vagy külföldön kamatoztatja tudását. Ez az intézkedés gyakorlatilag megszűnésre ítélte a képzést, mert az önköltséges tanfolyam olyan magas összeg lenne, hogy azt egyik iskola sem tudta volna sikerrel meghirdetni.

Az egykori hallgatók közül mindössze hárman hagyták abba a repülést – egészségi és családi okok miatt –, de mind a hárman a szakma közelében maradtak és a repülésirányításban, illetve a repülőtéren helyezkedtek el.


Elképzelhető, hogy végleg lezárják a Rám-szakadékot

Elképzelhető, hogy végleg lezárják a Rám-szakadékot 

A klímaváltozás a népszerű kirándulóhelyekre is hatással van.
Kiosztották a Hévíz Város Turizmusáért díjat

Kiosztották a Hévíz Város Turizmusáért díjat 

Molnár Ágnes a szálloda nyitása óta az Európafit oszlopos tagja.
Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni

Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni 

Egy friss kutatás eredményeiről számolt be Sulyok Judit, a Pannon Egyetem Turizmus Intézeti Tanszékének tudományos munkatársa a Veszprémben tartott Balaton Konferencián, május 2-án.
Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái

Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái 

Az Évgyűrűkben őrzött történetek – Magyarország fáinak titkos meséi című fotókiállítást május 4-én nyitják meg Badacsonyörsön.
Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza

Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza 

Május 12-én igazi világsztárokkal is találkozhatunk!
Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján

Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján 

Május 1-jén ünnepelte az ÉnBudapestem applikációja az első születésnapját.
Szibériai tokhalak a Balatonban?

Szibériai tokhalak a Balatonban? 

A Balatonban megjelenő lénai tokok minden bizonnyal a vízgyűjtőn létesült halgazdálkodási létesítményekből szökhettek meg.
Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő

Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő 

Nemzetgazdasági miniszter: a nyugati világ elöregszik, nő az idősek aránya, ebből adódóan sokkal nagyobb lesz a kereslet az egészségturizmusra.
Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon

Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon 

Harmincöt budapesti tanuló állhatott dobogóra a Szakma Sztár Fesztiválon.
Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens 

Már több mint húsz étterem használja.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.