Felmérés a magyarok utazási szokásairól, lehetőségeiről

Az ALDI Utazás megbízásából készült országos reprezentatív felmérés szerint a gazdaságilag aktív korú magyarok 60 százaléka tudott az elmúlt két évben legalább egyszer belföldre vagy külföldre utazni. A hazai utazásokra fejenként átlagosan 105 ezer, a külföldiekre 250 ezer forintot szántak a turisták.

A belföldi desztinációk közül első helyen a Balaton szerepelt, ezt követte a  Mátra-Bükk térsége, Európában Olaszországba és Görögországba indultak, míg a kontinensen kívül a Maldív-szigetekre szerettek volna utazni a legtöbben. A legnépszerűbb szállás továbbra is az apartman. 

A magyar lakosság 60 százaléka tudott az elmúlt években legalább egy vendégéjszakás, szabadidős utazáson részt venni. A megkérdezettek 28 százaléka utazik csak belföldre, 28 százalékuk belföldön és külföldön is járt, míg 4 százalékuk csak külföldre ment

– mondja Bernhard Haider, az ALDI országos ügyvezető igazgatója. 

Nyaralni indul a család
Nyaralni indul a család
Fotó: Depositphotos

A belföldre utazók túlnyomó többsége legfeljebb négy vendégéjszakát tölt el, és mindössze 8 százalék azok aránya, akik egy hétnél hosszabb időre választanak magyar utat. A külföldre utazók 37 százaléka viszont egy hétnél is hosszabb ott-tartózkodást tervez. A legtöbben nyáron utaznak: a belföldre utazók 40 százaléka csak ebben az időszakban utazik, míg a külföldre járók esetében 25 százalék ez az arány.

A tavaszi-őszi szezon kedveltsége sokkal kisebb, mint a főszezonban kínáltaké, a téli utak kül- és belföldön a legkevésbé keresettek.

Kivel, mivel és milyen célból utaznak a magyarok?

Itthon egyértelműen a wellnesszelés és a vízparti nyaralás a legnépszerűbb, a külföldi utak esetében pedig a vízparti nyaralás és a városlátogatás áll az élen utazási motiváció szempontjából. Itthon tarol még a falusi turizmus, és az egészségmegőrző, rekreációs utak is gyakoriak. Akár hazai, akár nemzetközi útról van szó, a magyarok – különösen belföldre – társasággal szeretnek utazni:

35 százalékuk csak a párjával, 23 százalék családdal, 7 százalék pedig barátokkal közösen megy el kikapcsolódni.

Az utazási eszközök esetében bel- és külföldön egyaránt az autó a legnépszerűbb: itthon 61 százalék a csak autóval/motorral utazók aránya, míg 21 százalékuk vonattal vagy busszal indul el. A külföldi utaknál a repülő a második leggyakoribb választás,

összességében minden tizedik honfitársunk jut el külföldre évente legalább egyszer légi úton.

Érdekesség, hogy külföldi túrák esetében háromszor több a motorkerékpárt választók aránya, mint a belföldi utazók esetében.

A szállástípusok közül belföldön továbbra is első helyen a magánszállások szerepelnek: a válaszadók 33 százaléka vendégházban, apartmanban vagy egyéb magánszálláshelyen foglal, míg 22 százalék azok aránya, akik szállodában szállnak meg. A külföldi utak esetében is ugyanez a sorrend.

– teszi hozzá Bernhard Haider. A legtöbb magyar ellátás nélküli szállást választ, a második legkedveltebb a félpanziós ellátás, még a csak reggelit választók is többen vannak, mint a teljes ellátást igénylők.

Belföldön a Balaton, Európában Olaszország a legvágyottabb úti cél

A felmérés során arra is kíváncsi voltak, hogy hová utaznának legszívesebben a magyarok az elkövetkezendő egy-két évben? 

Az országhatáron belül elsőként a Balatont, aztán a Mátra-Bükk, majd Sopron-Fertő és Pécs-Villány turisztikai térségét adták meg a válaszadók.

Mindemellett szívesen választanák honfitársaink Gyula, Tokaj-Nyíregyháza és Bük-Sárvár térségét.

A külföldi desztinációk közül négy napfényben gazdag ország szerepel az élen.

Messze a legtöbben Olaszországba utaznának, amit Görögország, Horvátország és Spanyolország követ.

Népszerű még Ausztria, Törökország és Ciprus is. A kontinensen kívüli úti célok közül messze a legtöbben a Maldív-szigetekre vágynak, amit Egyiptom, Izland és az USA követ.

Van kereslet a kedvező árú különleges utakra

Emellett sokan keresik a különleges, máshol nem elérhető utazásokat. Így az ALDI utazási irodához expedíciós hajóutakra és 6 hónapos óceánjárásokra is érkeztek foglalások, bizonyítva, hogy rendkívül élénk az egyedi élmények iránti kereslet.

A dél-amerikai utazások iránt akkora volt az érdeklődés, hogy a helyek szinte pillanatok alatt elfogytak,

többször volt szükség újabb kontingensek megnyitására a hatalmas igény kiszolgálása érdekében.  

A legtöbben maguk szervezik utazásukat

A válaszok alapján egyértelmű, hogy a személyes tájékozódás és foglalás eltűnőben van.

A válaszadók 91 százaléka leggyakrabban online foglal, csak 9 százalékuk választja a személyes ügyintézést.

Az utazási irodák szerepe azoknál a desztinációknál nagyobb, amelyek az európaihoz képest jelentősen eltérő kultúrájú országban találhatók – például Egyiptom vagy az Egyesült Arab Emírségek esetében lényegesen többen vesznek igénybe közvetítő cégeket. 

A kutatásról: 

Országos reprezentatív felmérést végzett az NRC 2024 végén az ALDI Utazás megbízásából. A felmérés a magyarok utazási szokásaira, az elmúlt két évi utazási gyakorlatára, költségvetésükre és jövőbeni terveire vonatkozott.


Nyár elején termálturisztikai nemzetközi konferencia Budapesten

Nyár elején termálturisztikai nemzetközi konferencia Budapesten 

A Nemzetközi Termálturisztikai Konferenciát június 4-6. között tartják a magyar fővárosban.
Hazai kutatás a bolygónk sorsáról

Hazai kutatás a bolygónk sorsáról 

A friss kutatás szerint környezetbarát termékek vásárlásával nyugtatja a lelkiismeretét bárki, mintsem csökkentené a fogyasztását
Különös szobor tűnt fel a Falk Miksa utcában

Különös szobor tűnt fel a Falk Miksa utcában 

Különleges látványban lehet részük azoknak, akik a belvárosi Falk Miksa utcába látogatnak: egy 400 kilós műalkotás tűnt fel a Virág Judit Galéria előtt.
A Fürdőszövetség  az idei tervekről

A Fürdőszövetség az idei tervekről 

2023-ban 33 millió vendég járt a magyarországi fürdőkben, tavaly ennél 5 százalékkal több, de ez még mindig elmaradt mintegy 10 százalékkal a 2019-estől.
Vizuális művészek fotókiállítása a HAB-ban

Vizuális művészek fotókiállítása a HAB-ban 

A fényképezés nem csupán dokumentáció, hanem felfedezés is – a valóság rétegeinek feltárása, a láthatatlan láthatóvá tétele.
Ilyen lesz az idei évad Szigligeten

Ilyen lesz az idei évad Szigligeten 

Május 1-jén a 35. Mediawave Fesztivállal indítja útjára a 2025-ös tavaszi-nyári évadot a Szigliget Várudvar.
Hétvégén még síelhet a Mátrában

Hétvégén még síelhet a Mátrában 

Kiváló, havas pályák, tavaszi síélmény vár mindenkit – üzenik a szervezők.
Sajátos módon ünnepli születésnapját a gyulai kastély

Sajátos módon ünnepli születésnapját a gyulai kastély 

Immár negyedik éve szervezik meg a találkozót, amely akkora népszerűségre tett szert, hogy kihagyhatatlan programelemmé vált.
Országjáró turnéra indul a cirkusz

Országjáró turnéra indul a cirkusz 

Budapest után kelet felé indulnak, Miskolcon, Nyíregyházán és Debrecenben lépnek fel.
Hihetetlen kincsek egy veszprémi könyvtárszoba mélyén

Hihetetlen kincsek egy veszprémi könyvtárszoba mélyén 

A Koller-könyvtárat a veszprémi várnegyed megújításának részeként restaurálják.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.