Felmérés a magyarok utazási szokásairól, lehetőségeiről

Az ALDI Utazás megbízásából készült országos reprezentatív felmérés szerint a gazdaságilag aktív korú magyarok 60 százaléka tudott az elmúlt két évben legalább egyszer belföldre vagy külföldre utazni. A hazai utazásokra fejenként átlagosan 105 ezer, a külföldiekre 250 ezer forintot szántak a turisták.

A belföldi desztinációk közül első helyen a Balaton szerepelt, ezt követte a  Mátra-Bükk térsége, Európában Olaszországba és Görögországba indultak, míg a kontinensen kívül a Maldív-szigetekre szerettek volna utazni a legtöbben. A legnépszerűbb szállás továbbra is az apartman. 

A magyar lakosság 60 százaléka tudott az elmúlt években legalább egy vendégéjszakás, szabadidős utazáson részt venni. A megkérdezettek 28 százaléka utazik csak belföldre, 28 százalékuk belföldön és külföldön is járt, míg 4 százalékuk csak külföldre ment

– mondja Bernhard Haider, az ALDI országos ügyvezető igazgatója. 

Nyaralni indul a család
Nyaralni indul a család
Fotó: Depositphotos

A belföldre utazók túlnyomó többsége legfeljebb négy vendégéjszakát tölt el, és mindössze 8 százalék azok aránya, akik egy hétnél hosszabb időre választanak magyar utat. A külföldre utazók 37 százaléka viszont egy hétnél is hosszabb ott-tartózkodást tervez. A legtöbben nyáron utaznak: a belföldre utazók 40 százaléka csak ebben az időszakban utazik, míg a külföldre járók esetében 25 százalék ez az arány.

A tavaszi-őszi szezon kedveltsége sokkal kisebb, mint a főszezonban kínáltaké, a téli utak kül- és belföldön a legkevésbé keresettek.

Kivel, mivel és milyen célból utaznak a magyarok?

Itthon egyértelműen a wellnesszelés és a vízparti nyaralás a legnépszerűbb, a külföldi utak esetében pedig a vízparti nyaralás és a városlátogatás áll az élen utazási motiváció szempontjából. Itthon tarol még a falusi turizmus, és az egészségmegőrző, rekreációs utak is gyakoriak. Akár hazai, akár nemzetközi útról van szó, a magyarok – különösen belföldre – társasággal szeretnek utazni:

35 százalékuk csak a párjával, 23 százalék családdal, 7 százalék pedig barátokkal közösen megy el kikapcsolódni.

Az utazási eszközök esetében bel- és külföldön egyaránt az autó a legnépszerűbb: itthon 61 százalék a csak autóval/motorral utazók aránya, míg 21 százalékuk vonattal vagy busszal indul el. A külföldi utaknál a repülő a második leggyakoribb választás,

összességében minden tizedik honfitársunk jut el külföldre évente legalább egyszer légi úton.

Érdekesség, hogy külföldi túrák esetében háromszor több a motorkerékpárt választók aránya, mint a belföldi utazók esetében.

A szállástípusok közül belföldön továbbra is első helyen a magánszállások szerepelnek: a válaszadók 33 százaléka vendégházban, apartmanban vagy egyéb magánszálláshelyen foglal, míg 22 százalék azok aránya, akik szállodában szállnak meg. A külföldi utak esetében is ugyanez a sorrend.

– teszi hozzá Bernhard Haider. A legtöbb magyar ellátás nélküli szállást választ, a második legkedveltebb a félpanziós ellátás, még a csak reggelit választók is többen vannak, mint a teljes ellátást igénylők.

Belföldön a Balaton, Európában Olaszország a legvágyottabb úti cél

A felmérés során arra is kíváncsi voltak, hogy hová utaznának legszívesebben a magyarok az elkövetkezendő egy-két évben? 

Az országhatáron belül elsőként a Balatont, aztán a Mátra-Bükk, majd Sopron-Fertő és Pécs-Villány turisztikai térségét adták meg a válaszadók.

Mindemellett szívesen választanák honfitársaink Gyula, Tokaj-Nyíregyháza és Bük-Sárvár térségét.

A külföldi desztinációk közül négy napfényben gazdag ország szerepel az élen.

Messze a legtöbben Olaszországba utaznának, amit Görögország, Horvátország és Spanyolország követ.

Népszerű még Ausztria, Törökország és Ciprus is. A kontinensen kívüli úti célok közül messze a legtöbben a Maldív-szigetekre vágynak, amit Egyiptom, Izland és az USA követ.

Van kereslet a kedvező árú különleges utakra

Emellett sokan keresik a különleges, máshol nem elérhető utazásokat. Így az ALDI utazási irodához expedíciós hajóutakra és 6 hónapos óceánjárásokra is érkeztek foglalások, bizonyítva, hogy rendkívül élénk az egyedi élmények iránti kereslet.

A dél-amerikai utazások iránt akkora volt az érdeklődés, hogy a helyek szinte pillanatok alatt elfogytak,

többször volt szükség újabb kontingensek megnyitására a hatalmas igény kiszolgálása érdekében.  

A legtöbben maguk szervezik utazásukat

A válaszok alapján egyértelmű, hogy a személyes tájékozódás és foglalás eltűnőben van.

A válaszadók 91 százaléka leggyakrabban online foglal, csak 9 százalékuk választja a személyes ügyintézést.

Az utazási irodák szerepe azoknál a desztinációknál nagyobb, amelyek az európaihoz képest jelentősen eltérő kultúrájú országban találhatók – például Egyiptom vagy az Egyesült Arab Emírségek esetében lényegesen többen vesznek igénybe közvetítő cégeket. 

A kutatásról: 

Országos reprezentatív felmérést végzett az NRC 2024 végén az ALDI Utazás megbízásából. A felmérés a magyarok utazási szokásaira, az elmúlt két évi utazási gyakorlatára, költségvetésükre és jövőbeni terveire vonatkozott.


Befutóékszer és kávés pezsgés – izgalmas párosítás a 30. ALDI Női Futógálán

Befutóékszer és kávés pezsgés – izgalmas párosítás a 30. ALDI Női Futógálán 

„Ez Magyarország legszebb szabadidősport-rendezvénye”, hallhattuk az ALDI Futógála beharangozó eseményén május 8-án, a Cafe Frei BudaParton lévő egységében.
75 helyszín, 300 program, világsztárokkal – jön a SopronFest

75 helyszín, 300 program, világsztárokkal – jön a SopronFest 

Idén Sopronban indul a fesztiválszezon.
Különleges ereklyék a veszprémi Gizella-napokon

Különleges ereklyék a veszprémi Gizella-napokon  

Az idei Gizella Napok keretében, május 10-én és 11-én vezetett sétákon fedezhetjük fel a Szent Mihály Főszékesegyházat, ahol Szent István király hitvesének két ereklyéjét is őrzik.
Szipál 101: programsorozat a fotóslegenda nyomában

Szipál 101: programsorozat a fotóslegenda nyomában 

Hamarosan az ország több pontján is megtekinthető a Szipál-univerzum.
TKI: az ágazat szereplői negatívan látják helyzetüket

TKI: az ágazat szereplői negatívan látják helyzetüket 

Bár a turizmus bizalmi mutatói még így is kedvezőbbek, mint a nemzetgazdasági átlag vagy más ágazatok indexei, a szálláshely-szolgáltatás, a vendéglátás és az egyéb turisztikai szektor is visszaesést mutat.
Együttműködési megállapodás az erdő és a természet védelméért

Együttműködési megállapodás az erdő és a természet védelméért  

Célja, hogy a terület ökológiai, klímavédelmi és turisztikai szempontból is megújulhasson.
Új szakember a HotelPremio Group csapatában

Új szakember a HotelPremio Group csapatában 

Senior event szakember érkezett az ügynökséghez.
Fesztiválszervezők, taxisok, szórakozóhely üzemeltetők a célkeresztben

Fesztiválszervezők, taxisok, szórakozóhely üzemeltetők a célkeresztben 

Mindezek fokozott ellenőrzésére készül a fogyasztóvédelmi hatóság a tavaszi-nyári turisztikai szezonban.
Művészeti pályázat Tokajon

Művészeti pályázat Tokajon 

A világörökségi ranggal büszkélkedő borvidék helytörténeti jeleneteit, kulturális jelképeit ábrázoló művészi mozaikok tervezésére írt ki pályázatot Tokaj Város Önkormányzata.
 Műhelytitkok és épületséták: jön a Műtárgyak Éjszakája

Műhelytitkok és épületséták: jön a Műtárgyak Éjszakája  

Hetven fővárosi helyszínen, több mint 100 programmal rendezik a IX. Műtárgyak Éjszakája Fesztivált.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.