Felmérés a magyarok utazási szokásairól, lehetőségeiről

Az ALDI Utazás megbízásából készült országos reprezentatív felmérés szerint a gazdaságilag aktív korú magyarok 60 százaléka tudott az elmúlt két évben legalább egyszer belföldre vagy külföldre utazni. A hazai utazásokra fejenként átlagosan 105 ezer, a külföldiekre 250 ezer forintot szántak a turisták.

A belföldi desztinációk közül első helyen a Balaton szerepelt, ezt követte a  Mátra-Bükk térsége, Európában Olaszországba és Görögországba indultak, míg a kontinensen kívül a Maldív-szigetekre szerettek volna utazni a legtöbben. A legnépszerűbb szállás továbbra is az apartman. 

A magyar lakosság 60 százaléka tudott az elmúlt években legalább egy vendégéjszakás, szabadidős utazáson részt venni. A megkérdezettek 28 százaléka utazik csak belföldre, 28 százalékuk belföldön és külföldön is járt, míg 4 százalékuk csak külföldre ment

– mondja Bernhard Haider, az ALDI országos ügyvezető igazgatója. 

Nyaralni indul a család
Nyaralni indul a család
Fotó: Depositphotos

A belföldre utazók túlnyomó többsége legfeljebb négy vendégéjszakát tölt el, és mindössze 8 százalék azok aránya, akik egy hétnél hosszabb időre választanak magyar utat. A külföldre utazók 37 százaléka viszont egy hétnél is hosszabb ott-tartózkodást tervez. A legtöbben nyáron utaznak: a belföldre utazók 40 százaléka csak ebben az időszakban utazik, míg a külföldre járók esetében 25 százalék ez az arány.

A tavaszi-őszi szezon kedveltsége sokkal kisebb, mint a főszezonban kínáltaké, a téli utak kül- és belföldön a legkevésbé keresettek.

Kivel, mivel és milyen célból utaznak a magyarok?

Itthon egyértelműen a wellnesszelés és a vízparti nyaralás a legnépszerűbb, a külföldi utak esetében pedig a vízparti nyaralás és a városlátogatás áll az élen utazási motiváció szempontjából. Itthon tarol még a falusi turizmus, és az egészségmegőrző, rekreációs utak is gyakoriak. Akár hazai, akár nemzetközi útról van szó, a magyarok – különösen belföldre – társasággal szeretnek utazni:

35 százalékuk csak a párjával, 23 százalék családdal, 7 százalék pedig barátokkal közösen megy el kikapcsolódni.

Az utazási eszközök esetében bel- és külföldön egyaránt az autó a legnépszerűbb: itthon 61 százalék a csak autóval/motorral utazók aránya, míg 21 százalékuk vonattal vagy busszal indul el. A külföldi utaknál a repülő a második leggyakoribb választás,

összességében minden tizedik honfitársunk jut el külföldre évente legalább egyszer légi úton.

Érdekesség, hogy külföldi túrák esetében háromszor több a motorkerékpárt választók aránya, mint a belföldi utazók esetében.

A szállástípusok közül belföldön továbbra is első helyen a magánszállások szerepelnek: a válaszadók 33 százaléka vendégházban, apartmanban vagy egyéb magánszálláshelyen foglal, míg 22 százalék azok aránya, akik szállodában szállnak meg. A külföldi utak esetében is ugyanez a sorrend.

– teszi hozzá Bernhard Haider. A legtöbb magyar ellátás nélküli szállást választ, a második legkedveltebb a félpanziós ellátás, még a csak reggelit választók is többen vannak, mint a teljes ellátást igénylők.

Belföldön a Balaton, Európában Olaszország a legvágyottabb úti cél

A felmérés során arra is kíváncsi voltak, hogy hová utaznának legszívesebben a magyarok az elkövetkezendő egy-két évben? 

Az országhatáron belül elsőként a Balatont, aztán a Mátra-Bükk, majd Sopron-Fertő és Pécs-Villány turisztikai térségét adták meg a válaszadók.

Mindemellett szívesen választanák honfitársaink Gyula, Tokaj-Nyíregyháza és Bük-Sárvár térségét.

A külföldi desztinációk közül négy napfényben gazdag ország szerepel az élen.

Messze a legtöbben Olaszországba utaznának, amit Görögország, Horvátország és Spanyolország követ.

Népszerű még Ausztria, Törökország és Ciprus is. A kontinensen kívüli úti célok közül messze a legtöbben a Maldív-szigetekre vágynak, amit Egyiptom, Izland és az USA követ.

Van kereslet a kedvező árú különleges utakra

Emellett sokan keresik a különleges, máshol nem elérhető utazásokat. Így az ALDI utazási irodához expedíciós hajóutakra és 6 hónapos óceánjárásokra is érkeztek foglalások, bizonyítva, hogy rendkívül élénk az egyedi élmények iránti kereslet.

A dél-amerikai utazások iránt akkora volt az érdeklődés, hogy a helyek szinte pillanatok alatt elfogytak,

többször volt szükség újabb kontingensek megnyitására a hatalmas igény kiszolgálása érdekében.  

A legtöbben maguk szervezik utazásukat

A válaszok alapján egyértelmű, hogy a személyes tájékozódás és foglalás eltűnőben van.

A válaszadók 91 százaléka leggyakrabban online foglal, csak 9 százalékuk választja a személyes ügyintézést.

Az utazási irodák szerepe azoknál a desztinációknál nagyobb, amelyek az európaihoz képest jelentősen eltérő kultúrájú országban találhatók – például Egyiptom vagy az Egyesült Arab Emírségek esetében lényegesen többen vesznek igénybe közvetítő cégeket. 

A kutatásról: 

Országos reprezentatív felmérést végzett az NRC 2024 végén az ALDI Utazás megbízásából. A felmérés a magyarok utazási szokásaira, az elmúlt két évi utazási gyakorlatára, költségvetésükre és jövőbeni terveire vonatkozott.


Szenzációs felfedezés: megtalálhatták Mátyás király sírját

Szenzációs felfedezés: megtalálhatták Mátyás király sírját 

Egy arcrekonstrukciós program és az igazságügyi antropológiai vizsgálatok megerősítették a szenzációs bejelentést.
Minden, amit a hazai rendezvénypiac beárazásáról tudni érdemes

Minden, amit a hazai rendezvénypiac beárazásáról tudni érdemes 

Nemzetközi árajánlati rendszer bevezetését javasolja a MaReSz a hazai rendezvénypiac számára.
Húsvéti díszben a dinnyési kisvonat

Húsvéti díszben a dinnyési kisvonat 

Nyuszivonat, tojásfestés és kerámiaszobrok a Skanzen Körtemplomában.
Hagyományőrzés digitálisan – itt az új applikáció

Hagyományőrzés digitálisan – itt az új applikáció 

Az idei húsvétkor kiváló példát mutat számos magyar település arra, hogyan lehet a gyakran több száz éves néphagyományokat életben tartani, továbbadni a fiatalabbaknak.
Eldőlt a sorsa Esterházy Péter egykori otthonának

Eldőlt a sorsa Esterházy Péter egykori otthonának 

Fordítók és külföldi szerzők számára biztosít majd rezidenciaprogramot, és irodalmi eseményeknek is otthont ad az az alkotóház, amelyet Esterházy Péter író egykori otthonából alakítanak ki Budapest III. kerületében.
Itt van Európa legnagyobb összefüggő nárciszmezeje

Itt van Európa legnagyobb összefüggő nárciszmezeje 

Nárcisznapot rendeznek Babócsán.
Miskolc szeretne felkerülni a nemzetközi turizmus palettájára

Miskolc szeretne felkerülni a nemzetközi turizmus palettájára 

Ennek érdekében B2B workshop körútra indultak.
Fény derül a titokra, ami tömegeket vonzhat a Hősök terére

Fény derül a titokra, ami tömegeket vonzhat a Hősök terére 

Az utóbbi időben néhány kimagasló értékű és nagy érdeklődést kiváltó időszaki bemutatóval hívta fel magára a figyelmet a Szépművészeti Múzeum.
Több mint 30 ezren futni mentek – sok a női futó és a nemzetközi résztvevő

Több mint 30 ezren futni mentek – sok a női futó és a nemzetközi résztvevő  

31 530 indulóval zárult a 40. Telekom Vivicittá Városvédő Futás április 12-13-án Budapesten.
BGYH: kevesebb bevétel és vendég, több kedvezmény a budapestieknek

BGYH: kevesebb bevétel és vendég, több kedvezmény a budapestieknek 

A Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. (BGYH) a 2025. évi tervben a tavalyi forgalomhoz hasonlóan megközelítőleg 4 millió vendéggel számolnak.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.