A belföldi desztinációk közül első helyen a Balaton szerepelt, ezt követte a Mátra-Bükk térsége, Európában Olaszországba és Görögországba indultak, míg a kontinensen kívül a Maldív-szigetekre szerettek volna utazni a legtöbben. A legnépszerűbb szállás továbbra is az apartman.
A magyar lakosság 60 százaléka tudott az elmúlt években legalább egy vendégéjszakás, szabadidős utazáson részt venni. A megkérdezettek 28 százaléka utazik csak belföldre, 28 százalékuk belföldön és külföldön is járt, míg 4 százalékuk csak külföldre ment
– mondja Bernhard Haider, az ALDI országos ügyvezető igazgatója.
Fotó: Depositphotos
A belföldre utazók túlnyomó többsége legfeljebb négy vendégéjszakát tölt el, és mindössze 8 százalék azok aránya, akik egy hétnél hosszabb időre választanak magyar utat. A külföldre utazók 37 százaléka viszont egy hétnél is hosszabb ott-tartózkodást tervez. A legtöbben nyáron utaznak: a belföldre utazók 40 százaléka csak ebben az időszakban utazik, míg a külföldre járók esetében 25 százalék ez az arány.
A tavaszi-őszi szezon kedveltsége sokkal kisebb, mint a főszezonban kínáltaké, a téli utak kül- és belföldön a legkevésbé keresettek.
Kivel, mivel és milyen célból utaznak a magyarok?
Itthon egyértelműen a wellnesszelés és a vízparti nyaralás a legnépszerűbb, a külföldi utak esetében pedig a vízparti nyaralás és a városlátogatás áll az élen utazási motiváció szempontjából. Itthon tarol még a falusi turizmus, és az egészségmegőrző, rekreációs utak is gyakoriak. Akár hazai, akár nemzetközi útról van szó, a magyarok – különösen belföldre – társasággal szeretnek utazni:
35 százalékuk csak a párjával, 23 százalék családdal, 7 százalék pedig barátokkal közösen megy el kikapcsolódni.
Az utazási eszközök esetében bel- és külföldön egyaránt az autó a legnépszerűbb: itthon 61 százalék a csak autóval/motorral utazók aránya, míg 21 százalékuk vonattal vagy busszal indul el. A külföldi utaknál a repülő a második leggyakoribb választás,
összességében minden tizedik honfitársunk jut el külföldre évente legalább egyszer légi úton.
Érdekesség, hogy külföldi túrák esetében háromszor több a motorkerékpárt választók aránya, mint a belföldi utazók esetében.
A szállástípusok közül belföldön továbbra is első helyen a magánszállások szerepelnek: a válaszadók 33 százaléka vendégházban, apartmanban vagy egyéb magánszálláshelyen foglal, míg 22 százalék azok aránya, akik szállodában szállnak meg. A külföldi utak esetében is ugyanez a sorrend.
– teszi hozzá Bernhard Haider. A legtöbb magyar ellátás nélküli szállást választ, a második legkedveltebb a félpanziós ellátás, még a csak reggelit választók is többen vannak, mint a teljes ellátást igénylők.
Belföldön a Balaton, Európában Olaszország a legvágyottabb úti cél
A felmérés során arra is kíváncsi voltak, hogy hová utaznának legszívesebben a magyarok az elkövetkezendő egy-két évben?
Az országhatáron belül elsőként a Balatont, aztán a Mátra-Bükk, majd Sopron-Fertő és Pécs-Villány turisztikai térségét adták meg a válaszadók.
Mindemellett szívesen választanák honfitársaink Gyula, Tokaj-Nyíregyháza és Bük-Sárvár térségét.
A külföldi desztinációk közül négy napfényben gazdag ország szerepel az élen.
Messze a legtöbben Olaszországba utaznának, amit Görögország, Horvátország és Spanyolország követ.
Népszerű még Ausztria, Törökország és Ciprus is. A kontinensen kívüli úti célok közül messze a legtöbben a Maldív-szigetekre vágynak, amit Egyiptom, Izland és az USA követ.
Van kereslet a kedvező árú különleges utakra
Emellett sokan keresik a különleges, máshol nem elérhető utazásokat. Így az ALDI utazási irodához expedíciós hajóutakra és 6 hónapos óceánjárásokra is érkeztek foglalások, bizonyítva, hogy rendkívül élénk az egyedi élmények iránti kereslet.
A dél-amerikai utazások iránt akkora volt az érdeklődés, hogy a helyek szinte pillanatok alatt elfogytak,
többször volt szükség újabb kontingensek megnyitására a hatalmas igény kiszolgálása érdekében.
A legtöbben maguk szervezik utazásukat
A válaszok alapján egyértelmű, hogy a személyes tájékozódás és foglalás eltűnőben van.
A válaszadók 91 százaléka leggyakrabban online foglal, csak 9 százalékuk választja a személyes ügyintézést.
Az utazási irodák szerepe azoknál a desztinációknál nagyobb, amelyek az európaihoz képest jelentősen eltérő kultúrájú országban találhatók – például Egyiptom vagy az Egyesült Arab Emírségek esetében lényegesen többen vesznek igénybe közvetítő cégeket.
A kutatásról:
Országos reprezentatív felmérést végzett az NRC 2024 végén az ALDI Utazás megbízásából. A felmérés a magyarok utazási szokásaira, az elmúlt két évi utazási gyakorlatára, költségvetésükre és jövőbeni terveire vonatkozott.