Az Országos Idegenforgalmi Hivatal egykori vezetőjeként, még Lengyel Márton kezdeményezésére Budapestnek is lett nemzetközi szinten is jegyzett, és a turisztikai szezont megnyújtani képes, számottevő bevételt és vendégéjszakát eredményező kulturális eseménysorozata, amelyet Budapesti Tavaszi Fesztiválként ismerünk 1980 óta. A fogyasztói igények és a piac változása, valamint a kultúrára éhes közönség számának európai viszonylatban is növekedő tendenciája már három éve elindította azt a közös gondolkodást, amely a tavaszi, a nyári és az őszi fesztiválok újrapozícionálását jelenti, és amelynek a MÜPA akkor talán legaktívabb szereplőként állt az élére.
Megújul a Cafe Budapest
Előadásában Káel Csaba, a most 10 éves MÜPA igazgatója kiemelte, hogy nem csak a főváros, hanem az egész ország kulturális erejét szeretné megjeleníteni a CulturePort néven már működő összefogás. Tavaly a kormányzat is felismerte ezt a feladatot, és megalakult a Fesztivál Tanács, amelynek operatív testületében a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ, a MÜPA és az általa képviselt, az állam által menedzselt kulturális intézmények és a Magyar Turizmus Zrt. végzi a legfelsőbb szakmai előkészítő munkát. A látogatók színvonalas előadásokkal, változatos repertoárral, minőségi vendéglátással és nem utolsó sorban az előre tervezhetőséggel érhetők el. A MÜPA küldetésének ebben az összefogásban is a minőség szó áll a középpontjában. A Cafe Budapest, amely október első felében kerül megrendezésre, elsősorban a kortárs művészetek iránt érdeklődő közönségre épít, arculatában is megújulva.
Tere lehet a magasabb árpozícionálásnak
A MÜPA kezdeményezését meghallva a Magyar Turizmus Zrt. minden szempontból partnere a fesztiváloknak, sőt Horváth Gergely turisztikai vezérigazgató-helyettes álma nem más, mint egy jó előre, részleteiben is kimunkált kulturális eseménynaptár megvalósítása. A marketingszervezet hídszerepet tölt be már ma is ebben az együttműködésben, felvállalja a koordináció, az egyeztetés és az együttgondolkodás feladatait. Ezt már a helyszínen is igazolta az előadó, hiszen több konkrét kérdésre – amelyet főleg az utazási irodások fogalmaztak meg – határozott, határidőket is tartalmazó választ adott. A fő küldőpiacokról egyébként az MT Zrt. már tavaly is több mint 50 újságírót hívott meg a Tavaszi Fesztiválra, és saját felmérést is készített a jegyet vásárlók körében. A vendégek kétharmada jobb előadást kapott, mint amire számított, ami a vezérigazgató-helyettes szerint akár magával hozhatna egy árszintemelést is. Másik érdekessége a kutatásnak, hogy a fesztiválra érkezők fele 30 év alatti volt, amely minden bizonnyal árnyalja azt a képet, amelyet a bulizós, romkocsmázós turistákról gondolunk, de azt is, hogy a fiatal generációk a magas kultúra iránt is érdeklődnek.
Jöhetnek a fesztiválmenük is
Többször elhangzott a kapun kívüli kommunikáció szükségessége, amelyben az MT Zrt. számít az utazási irodákra is. A szállodákra inkább a kapun belüli, helyi kiadványokkal és installációkkal történő feladatban számítanak, az éttermek pedig hosszabb nyitva tartással és fesztiválmenükkel járulhatnak hozzá az élményhez. A fórumon igen hasznos ötletek is elhangzottak, az oktatási intézmények képviselői pedig felajánlották a turizmust hallgatók aktívabb szerepvállalását a munkában, ami nem más, mint a megújult kulturális kínálat piacra vitelén túl a helyi kommunikáció hatékonyságának növelése.
Később lesz a BTF
A 2014-es Cafe Budapest programjaival párhuzamosan már a 2015. évit is szervezik, és a szakmai szervezeteken keresztül mindenki időben értesülhet a kínálatról a programozhatóság és tervezhetőség miatt. A jövő évi Tavaszi Fesztivál – amely időben egy kicsit később kerül megrendezésre – igazodik a tengeren túlról érkező, bécsi és prágai tavaszi kulturális eseményeket is felkereső turisták érkezéséhez. Budapest is talán szebb és szerethetőbb arcát nyújtja áprilisban. A BTF eseményei is megvannak már, igaz, azokról részletesebb információkat csak a későbbiekben tudhatunk meg.