Így működik egy motor

Az új generációs, közvetlen befecskendezésű Mazda benzinmotor 14:1-es kompresszióaránnyal rendelkezik. Ez igazán különlegesnek tekinthető. A remek kompresszióaránynak és a többi innovációnak hála a japán gyártó Skyactiv-G benzinmotorja jelentősen, 15 százalékkal hatékonyabb és nyomatékosabb, mint a hasonló, benzinnel működő motorok.  

Számos Mazda által gyártott járgányba szerelték ezt a típusú motort. Ezek közé tartozik a Mazda 2, a Mazda 3, a Mazda 6, a Mazda CX-3, a Mazda CX-5 és a legendás Mazda MX-5 is.

Mik ezek a bizonyos innovációk?

A nagy kompresszióviszony azért olyan fontos, mert így sokkal jobb a motor hatásfoka. Ennek egyenes következménye, hogy javul a teljesítmény és csökken a fogyasztás.

A modern benzinmotorok kompresszióaránya többnyire 10:1 és 12:1 közé tehető. Mint azt fent már említettük, a Mazda Skyactiv-G esetében ez az érték 14:1. A sűrítési arány 10:1-ről 15:1-re növelésével a termikus hatásfokot 9 százalékkal lehet javítani, és ez nagyobb nyomatékot eredményez. Ám ahogy nő a kompresszióarány, úgy nő a kopogási hajlam is.

Mikor következik be kopogásos égés?

Abban az esetben történik kopogásos égés, ha a benzin-üzemanyag keverék meggyullad idő előtt. A nagyobb nyomás következtében az összesűrített keverék magától belobbanhat a felső holtpont felé közelítve. Amennyiben a sűrítési arány nagyobb, akkor ez nagyobb valószínűséggel fog bekövetkezni.

Mit lehet tenni, ha szeretnénk ezt elkerülni?

Csökkenteni kell a keletkező hőmérsékletet a hengertérben. Ehhez először a maradék kipufogógázokat szükséges csökkenteni az egyes hengerekben. A jobb hengeröblítéshez módosítani kell a kipufogórendszert.

A Mazda Skyactiv-G motornak éppen a kipufogórendszer módosítása az egyik különlegessége. A 4-2-1 néven ismert megoldás esetében úgy alakították ki a kipufogócső hengerbekötését, valamint annak hosszát, hogy a legoptimálisabbak legyenek a távozó gázok nyomáshullámai.

Alternatív lehetőség a kopogásos égés elkerülésére az, ha sikerül lerövidíteni az égési időt. Ugyanis ha az égés rövidebb idő alatt végbemegy, akkor annál kevesebb ideig lesz kitéve a meg nem gyúlt benzin-levegő keverék az öngyulladás veszélyének.

Homogénebb keveréket lehet előállítani a kipufogóoldal módosításával. Ezenfelül a befecskendezés módosításával is sikerült javítani a motoron. Ezt a célt szolgálták a több furatú injektorok, a jelentősebb befecskendezési nyomás, továbbá a dugattyú speciális trapéz kialakítása.

Chiptuning Mazda Skyactiv-G szívómotor esetén: van értelme?

Szívómotorok esetében általában nincs sok értelme önmagában a szoftveres chiptuningnak. Hogy miért? Mivel így csupán rendkívül csekély mértékű változást lehet elérni.

Abban az esetben viszont, ha maga a gyártó több lépcsőben visszafojtja a motor teljesítményét a szoftverben, más a helyzet. Ilyenkor ugyanis szinte minden egyes alkatrész azonos az erősebb testvér motorjával, a különbség lényegében annyi, hogy a programot gyengébbre írják benne. Mazda Skyactiv-G típusoknál pont ez a szituáció.

 


Rendkívüli a helyzet: már a teljes BDPST cégcsoport is beszállt a védekezésbe

Rendkívüli a helyzet: már a teljes BDPST cégcsoport is beszállt a védekezésbe 

A cégcsoport többek közt helyszíni munkával, pénzbeli támogatással, adománygyűjtéssel, kamionok és logisztikai kapacitás felajánlásával száll be az árvízi segítségnyújtásba.
Az árhullám Budapest fürdőit is veszélybe sodorhatja

Az árhullám Budapest fürdőit is veszélybe sodorhatja 

A Dunán levonuló árhullám a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. több fürdőjét is érinti.
Több mint 200 design tárgy és műalkotás a 360 Design Budapest kiállításon

Több mint 200 design tárgy és műalkotás a 360 Design Budapest kiállításon 

A felhívásra minden korábbi évet meghaladó pályamű, több mint 90 munka érkezett be
Mi lesz a turistákkal, ha nem lesz Airbnb?

Mi lesz a turistákkal, ha nem lesz Airbnb? 

A terézvárosi döntés következményeképpen a kormánypárt is már országos tiltásról beszél.
Nagy Márton: az idei főszezon minden várakozást felülmúlt

Nagy Márton: az idei főszezon minden várakozást felülmúlt 

A turizmusért felelős tárcavezető értékelte a nyári időszakot.
Borisz kitombolta magát a Balatonnál

Borisz kitombolta magát a Balatonnál  

Különösen jó hír, hogy a meteorológusok szerint a hét közepére már napsütéses idő és enyhébb szelek várhatók.
Több mint száz szolgáltató kedvez a bringásoknak a Kerékpárosbarát hétvégén

Több mint száz szolgáltató kedvez a bringásoknak a Kerékpárosbarát hétvégén 

A Kerékpárosbarát applikációban immár több, mint nyolcszáz szolgáltató található meg.
Teljes erdőlátogatási tilalom Gemencen

Teljes erdőlátogatási tilalom Gemencen 

Megkezdődtek az árvízvédelmi munkálatok, mentik a vadállományt, leáll az erdei vasút, elmaradó ökoturisztikai programok.
MSZÉSZ budapesti régióülés: Somlyai Zoltánt jelölik a Szállodaszövetség következő elnökének

MSZÉSZ budapesti régióülés: Somlyai Zoltánt jelölik a Szállodaszövetség következő elnökének 

Szeptember 16-án a Mercure-Ibis Budapest Castle Hillben tartotta őszi, tisztújító régióülését az MSZÉSZ fővárosi tagozata.
Lezárták a Margitszigetet

Lezárták a Margitszigetet 

Harmadfokú árvízvédelmi készültséget rendelt el Budapest valamennyi árvízvédelmi szakaszán.

Interjú

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.
Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén

Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén 

A Klasszis TopDesign 2024 verseny egyik zsűritagja, Ariana Grüll a tavalyi versennyel kapcsolatos tapasztalatairól mesélt, és arról, hogy mit vár az idei pályaművektől.