Így működik egy motor

Az új generációs, közvetlen befecskendezésű Mazda benzinmotor 14:1-es kompresszióaránnyal rendelkezik. Ez igazán különlegesnek tekinthető. A remek kompresszióaránynak és a többi innovációnak hála a japán gyártó Skyactiv-G benzinmotorja jelentősen, 15 százalékkal hatékonyabb és nyomatékosabb, mint a hasonló, benzinnel működő motorok.  

Számos Mazda által gyártott járgányba szerelték ezt a típusú motort. Ezek közé tartozik a Mazda 2, a Mazda 3, a Mazda 6, a Mazda CX-3, a Mazda CX-5 és a legendás Mazda MX-5 is.

Mik ezek a bizonyos innovációk?

A nagy kompresszióviszony azért olyan fontos, mert így sokkal jobb a motor hatásfoka. Ennek egyenes következménye, hogy javul a teljesítmény és csökken a fogyasztás.

A modern benzinmotorok kompresszióaránya többnyire 10:1 és 12:1 közé tehető. Mint azt fent már említettük, a Mazda Skyactiv-G esetében ez az érték 14:1. A sűrítési arány 10:1-ről 15:1-re növelésével a termikus hatásfokot 9 százalékkal lehet javítani, és ez nagyobb nyomatékot eredményez. Ám ahogy nő a kompresszióarány, úgy nő a kopogási hajlam is.

Mikor következik be kopogásos égés?

Abban az esetben történik kopogásos égés, ha a benzin-üzemanyag keverék meggyullad idő előtt. A nagyobb nyomás következtében az összesűrített keverék magától belobbanhat a felső holtpont felé közelítve. Amennyiben a sűrítési arány nagyobb, akkor ez nagyobb valószínűséggel fog bekövetkezni.

Mit lehet tenni, ha szeretnénk ezt elkerülni?

Csökkenteni kell a keletkező hőmérsékletet a hengertérben. Ehhez először a maradék kipufogógázokat szükséges csökkenteni az egyes hengerekben. A jobb hengeröblítéshez módosítani kell a kipufogórendszert.

A Mazda Skyactiv-G motornak éppen a kipufogórendszer módosítása az egyik különlegessége. A 4-2-1 néven ismert megoldás esetében úgy alakították ki a kipufogócső hengerbekötését, valamint annak hosszát, hogy a legoptimálisabbak legyenek a távozó gázok nyomáshullámai.

Alternatív lehetőség a kopogásos égés elkerülésére az, ha sikerül lerövidíteni az égési időt. Ugyanis ha az égés rövidebb idő alatt végbemegy, akkor annál kevesebb ideig lesz kitéve a meg nem gyúlt benzin-levegő keverék az öngyulladás veszélyének.

Homogénebb keveréket lehet előállítani a kipufogóoldal módosításával. Ezenfelül a befecskendezés módosításával is sikerült javítani a motoron. Ezt a célt szolgálták a több furatú injektorok, a jelentősebb befecskendezési nyomás, továbbá a dugattyú speciális trapéz kialakítása.

Chiptuning Mazda Skyactiv-G szívómotor esetén: van értelme?

Szívómotorok esetében általában nincs sok értelme önmagában a szoftveres chiptuningnak. Hogy miért? Mivel így csupán rendkívül csekély mértékű változást lehet elérni.

Abban az esetben viszont, ha maga a gyártó több lépcsőben visszafojtja a motor teljesítményét a szoftverben, más a helyzet. Ilyenkor ugyanis szinte minden egyes alkatrész azonos az erősebb testvér motorjával, a különbség lényegében annyi, hogy a programot gyengébbre írják benne. Mazda Skyactiv-G típusoknál pont ez a szituáció.

 


Titokzatos Erzsébet-portré a Gödöllői Királyi Kastélyban

Titokzatos Erzsébet-portré a Gödöllői Királyi Kastélyban 

A Gödöllői Királyi Kastély egy eddig ismeretlen, különleges Erzsébet királyné-portréval gazdagította gyűjteményét.
Augusztus elején ismét PanyolaFeszt

Augusztus elején ismét PanyolaFeszt 

A tavaly nagykorúvá cseperedett PanyolaFeszt komoly missziót vállal évről évre, fontos ügyeket karol fel.
TKI: az ágazat szereplői romlónak látták helyzetüket

TKI: az ágazat szereplői romlónak látták helyzetüket 

Az index értéke a múlt havi három pontos emelkedés után négy ponttal csökkent az év hatodik hónapjában.
Új fejezetet nyit a Zsolnay Fényfesztivál

Új fejezetet nyit a Zsolnay Fényfesztivál 

Elképesztő látványvilág költözik a Zsolnay Negyedbe.
MME: ne etesse a vízimadarakat!

MME: ne etesse a vízimadarakat! 

A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) hétfőn közzétett lakossági felhívásában arra kér mindenkit, hogy semmivel se etessék a vízimadarakat.
Nyíregyházán és Varsányban bírál a táj- és környezetszépítő verseny nemzetközi zsűrije

Nyíregyházán és Varsányban bírál a táj- és környezetszépítő verseny nemzetközi zsűrije 

Az egyik legjelentősebb nemzetközi környezetszépítő megmérettetés zsűrije június végén érkezett azért, hogy értékeljék a két települést.
Kerékpáros fejlesztés Szolnokon

Kerékpáros fejlesztés Szolnokon 

Új szolgáltatással gazdagodik a RepTár Szolnoki Repülőmúzeum.
Új kerékpáros térkép a Kis-Balatonnál

Új kerékpáros térkép a Kis-Balatonnál 

A kiadvány a kerékpárral és gyalogosan bejárható útvonalakat ábrázolja, megkönnyítve a természetbarát látogatók tájékozódását.
Ünnepi kavalkád a Mélyvölgyben

Ünnepi kavalkád a Mélyvölgyben 

Izgalmas sportprogramok, vidám zenei és gasztró élmények.
Több, mint tízezer nevező a Balaton-átúszáson

Több, mint tízezer nevező a Balaton-átúszáson 

Négy héttel a rajt előtt a 43. Balaton-átúszás összes távja elérte a létszámlimitet.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.