Számos Mazda által gyártott járgányba szerelték ezt a típusú motort. Ezek közé tartozik a Mazda 2, a Mazda 3, a Mazda 6, a Mazda CX-3, a Mazda CX-5 és a legendás Mazda MX-5 is.
Mik ezek a bizonyos innovációk?
A nagy kompresszióviszony azért olyan fontos, mert így sokkal jobb a motor hatásfoka. Ennek egyenes következménye, hogy javul a teljesítmény és csökken a fogyasztás.
A modern benzinmotorok kompresszióaránya többnyire 10:1 és 12:1 közé tehető. Mint azt fent már említettük, a Mazda Skyactiv-G esetében ez az érték 14:1. A sűrítési arány 10:1-ről 15:1-re növelésével a termikus hatásfokot 9 százalékkal lehet javítani, és ez nagyobb nyomatékot eredményez. Ám ahogy nő a kompresszióarány, úgy nő a kopogási hajlam is.
Mikor következik be kopogásos égés?
Abban az esetben történik kopogásos égés, ha a benzin-üzemanyag keverék meggyullad idő előtt. A nagyobb nyomás következtében az összesűrített keverék magától belobbanhat a felső holtpont felé közelítve. Amennyiben a sűrítési arány nagyobb, akkor ez nagyobb valószínűséggel fog bekövetkezni.
Mit lehet tenni, ha szeretnénk ezt elkerülni?
Csökkenteni kell a keletkező hőmérsékletet a hengertérben. Ehhez először a maradék kipufogógázokat szükséges csökkenteni az egyes hengerekben. A jobb hengeröblítéshez módosítani kell a kipufogórendszert.
A Mazda Skyactiv-G motornak éppen a kipufogórendszer módosítása az egyik különlegessége. A 4-2-1 néven ismert megoldás esetében úgy alakították ki a kipufogócső hengerbekötését, valamint annak hosszát, hogy a legoptimálisabbak legyenek a távozó gázok nyomáshullámai.
Alternatív lehetőség a kopogásos égés elkerülésére az, ha sikerül lerövidíteni az égési időt. Ugyanis ha az égés rövidebb idő alatt végbemegy, akkor annál kevesebb ideig lesz kitéve a meg nem gyúlt benzin-levegő keverék az öngyulladás veszélyének.
Homogénebb keveréket lehet előállítani a kipufogóoldal módosításával. Ezenfelül a befecskendezés módosításával is sikerült javítani a motoron. Ezt a célt szolgálták a több furatú injektorok, a jelentősebb befecskendezési nyomás, továbbá a dugattyú speciális trapéz kialakítása.
Chiptuning Mazda Skyactiv-G szívómotor esetén: van értelme?
Szívómotorok esetében általában nincs sok értelme önmagában a szoftveres chiptuningnak. Hogy miért? Mivel így csupán rendkívül csekély mértékű változást lehet elérni.
Abban az esetben viszont, ha maga a gyártó több lépcsőben visszafojtja a motor teljesítményét a szoftverben, más a helyzet. Ilyenkor ugyanis szinte minden egyes alkatrész azonos az erősebb testvér motorjával, a különbség lényegében annyi, hogy a programot gyengébbre írják benne. Mazda Skyactiv-G típusoknál pont ez a szituáció.