Intelligens városok - És Budapest?

A közlekedés átformálása az intelligens városok egyik fontos, de nem egyetlen kritériuma. Bár a magyar településeket nem sorolják a legintelligensebbek közé, éppen a közlekedés terén jelentkeznek előremutató megoldások.

Minimális mennyiségű erőforrás felhasználásával a maximális hatékonyság biztosítása minőségi szolgáltatásokkal – ezt nyújtja az intelligens város a lakóinak, akik a legújabb technológia segítségével igazodhatnak el az urbánus dzsungelben. Nemzetközi kimutatások szerint Észak-Európa és Kanada metropoliszai nyújtják a polgároknak a legokosabb városi életet, amit innovatív fejlesztésekkel, a környezeti terhelés csökkentésével, az életminőség javításával és hatékony közigazgatással tesznek élhetőbbé.

Kritikus tömegközlekedés

Az elektromotor és a dinamóelv feltalálójával igyekszik a kormány bizonyítani Brüsszelnek, hogy Magyarország is próbálja városait „kiokosítani”. Noha a Smart City projektek tőlünk nyugatra sokkal előrehaladottabb állapotban vannak, a Jedlik Ányosról elnevezett terv alapján akár a buszsávot is használhatnák az elektromos autók, illetve nemcsak bicikli, hanem elektromos bérautórendszert is kialakítanának, az elektromos autózás elterjesztését pedig az országos töltőhálózat kiépítésével szorgalmaznák.

Nem véletlen a kabinet igyekezete, 2013 januárjában ugyanis életbe lépett az az európai uniós direktíva, amely előírja, hogy 2020-ig Magyarországon mintegy 68 ezer elektromos töltőállomást kell létesíteni, és ebből 7000-nek nyilvánosnak kell lenni. Bár még messze vagyunk ettől, nem tűnik megvalósíthatatlannak a koncepció – derült ki az okos városok innovatív megoldásaiból ízelítőt nyújtó Urbania21 szakkiállításon, ahol az energetikai és az automatizálás területén jeleskedő ABB egy komplett elektromos töltőállomással demonstrálta igyekezetét. A cég 2012 áprilisában adta át Magyarország első gyorstöltő-állomását Budapesten, az Istenhegyi úton. Az ide kanyarodó elektromos autók sofőrjei fél órán belül ingyen, menetkészre feltölthetik járművük akkumulátorát.

A több mint 25 országot elektromos töltőállomásokkal kiszolgáló ABB hazánkban egyelőre még csak reménykedik, hogy egyre többen engedhetik meg maguknak az elektromos autó üzemeltetését. Reményeiket táplálja, hogy Európa több országában már a benzinkutakét közelíti az elektromos töltőállomások száma. Észtországban minden főútvonalon 50 kilométerenként „feltöltődhetnek” az árammal autózok, miközben a tallinni kormány saját elektromos autóflottával rendelkezik. Hollandia sem szégyenkezhet: a 16,7 milliós népességű országban szintén 50 kilométerenként terveznek gyorstöltő-állomást az ABB közreműködésével.

Az okos városok számos kritériumai közül a modern technológiát bevető innovatív fejlesztés és a környezeti terhelés csökkentése áll a középpontban. Ezek leglátványosabban a tömegközlekedés területén valósulhatnak meg. Az ABB-nek itt is vannak előremutató tervei és tapasztalatai: zajtalan és károsanyagkibocsátás-mentes, új-generációs közlekedési rendszer kiépítésével járulna hozzá az egyre duzzadó nagyvárosok életminőségének javulásához.

A kísérleti projekt Genfben valósult meg, ahol egy kijelölt vonalon elektromos autóbuszokon szállították az utasokat. A 135 fő szállítására alkalmas jármű feltöltése a kijelölt megállókban történt egy új típusú, vezeték nélküli, önműködő mechanizmuson alapuló, mindössze 15 másodpercet igénybe vevő gyorstöltési eljárás segítségével, miközben az utasok le- és felszálltak a buszra.

Agyban nagy

Az okos városok technikai hátterét nemcsak a jól ismert nemzetközi cégek projektjei biztosítják, hanem kisebb műhelyek innovatív ötletei is. A Budapesti Műszaki Egyetem fiatal csapata az Urbania21 kiállításon is bemutatta az alternatív meghajtású autók területén hozott új szemléletet a 21. század urbánus életviteléhez. A Paradicsom Csapat gárdája egy küllők nélküli agymotoros kerékkel rukkolt elő.

A futurisztikus fejlesztés lényege, hogy a motor a kerékben és nem a jármű testében helyezkedik el, a meghajtásról pedig akkumulátorok gondoskodnak. Ahhoz, hogy a koncepció ne csak a sci-fi filmekben köszönjön vissza, hanem az utcákon is energiahatékony egyszemélyes autók cirkáljanak, a fiatal tervezők szerint legalább 15-20 évet kell várni.

Okos választás

A városok „intelligenciahányadosát” a legújabb, a fenntarthatóságot segítő technológiai megoldásokon túl a lakók hozzáállása és bevonása is emeli. Párizs nemcsak az európai nagyvárosok által is irigylett közbringarendszerével és kölcsönözhető elektromosautó-hálózatával szerzett bérelt helyet a legjobban működő smart city-k között, hanem a városvezetés gondolkodásmódjával is.

A francia főváros első női polgármestere ugyanis a városi költségvetés öt százalékának elköltését a párizsiakra bízta, akik 20 millió euró sorsáról dönthettek. Az egy hétig tartó és október 1-jén zárult szavazáson 15 projekt közül választhattak a párizsi adófizetők, akiknek többsége a zöld területek növelése mellett tette le voksát. A legtöbb szavazatot a csupasz tűzfalak „beültetése” kapta, és már januárban elkezdik költeni az erre szánt kétmillió eurót.


Megvan az Év kerékpárútja

Megvan az Év kerékpárútja  

Az Év kerékpárútja címet hatodik éve dönti el szavazással a nagyközönség, idén a Murakeresztúr kör nyerte el a címet 2938 szavazattal.
Nosztalgiagőzös és galambröptetés Fehérváron

Nosztalgiagőzös és galambröptetés Fehérváron 

A pünkösdi hétvégén tovább pezseg a székesfehérvári kulturális élet.
Felgyorsult a Balaton vizének melegedése

Felgyorsult a Balaton vizének melegedése 

A klímaváltozás nemcsak a vízmelegedést hozta el.
Zárva marad a hévízi tófürdő központi épülete

Zárva marad a hévízi tófürdő központi épülete 

Szigetfürdőt terveznek a látogatóknak.
Új elemekkel bővül Zalaegerszeg legnagyobb fesztiválja

Új elemekkel bővül Zalaegerszeg legnagyobb fesztiválja 

Új elemként belvárosi korzót is nyitnak a helyi kereskedőkkel együttműködve, illetve gimnazisták saját szervezésű programjait is színpadra viszik.
Lesz-e változás jövőre az Utazás Kiállítás megjelenésében és üzenetében?

Lesz-e változás jövőre az Utazás Kiállítás megjelenésében és üzenetében? 

A beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy a 2025-ös kiállítás kapcsán szervezett B2B workshop sikeres volt, amelyet 2026-ban szeretnének továbbfejleszteni.
Éttermi cigányzenei pályázat: nem élhetünk muzsikaszó nélkül

Éttermi cigányzenei pályázat: nem élhetünk muzsikaszó nélkül 

Június 1-től akár 140 zenekar muzsikája szólhat országszerte a vendéglők, kávéházak és bisztrók teraszain.
NGM: áprilisban ennyivel többet költöttek a SZÉP-kártya tulajdonosok

NGM: áprilisban ennyivel többet költöttek a SZÉP-kártya tulajdonosok 

2025. január-április között a SZÉP-kártya feltöltések összértéke meghaladta a 169 milliárd forintot.
Teknősök az úton – a közlekedők segítségét kérik a természetvédők

Teknősök az úton – a közlekedők segítségét kérik a természetvédők  

Előfordulhat, hogy a teknősök a kertekbe is betévednek, ahol az ott élő kutyák nehezíthetik meg a dolgukat.
Milyen lesz az idei szezonkezdés a Balatonnál?

Milyen lesz az idei szezonkezdés a Balatonnál? 

Munkaerőhiány, elöregedő vállalkozói kör, megnövekedett költségek és rövidülő nyári főszezon – ezekkel a nehézségekkel kell szembenézni a balatoni vállalkozóknak.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.