Intelligens városok - És Budapest?

A közlekedés átformálása az intelligens városok egyik fontos, de nem egyetlen kritériuma. Bár a magyar településeket nem sorolják a legintelligensebbek közé, éppen a közlekedés terén jelentkeznek előremutató megoldások.

Minimális mennyiségű erőforrás felhasználásával a maximális hatékonyság biztosítása minőségi szolgáltatásokkal – ezt nyújtja az intelligens város a lakóinak, akik a legújabb technológia segítségével igazodhatnak el az urbánus dzsungelben. Nemzetközi kimutatások szerint Észak-Európa és Kanada metropoliszai nyújtják a polgároknak a legokosabb városi életet, amit innovatív fejlesztésekkel, a környezeti terhelés csökkentésével, az életminőség javításával és hatékony közigazgatással tesznek élhetőbbé.

Kritikus tömegközlekedés

Az elektromotor és a dinamóelv feltalálójával igyekszik a kormány bizonyítani Brüsszelnek, hogy Magyarország is próbálja városait „kiokosítani”. Noha a Smart City projektek tőlünk nyugatra sokkal előrehaladottabb állapotban vannak, a Jedlik Ányosról elnevezett terv alapján akár a buszsávot is használhatnák az elektromos autók, illetve nemcsak bicikli, hanem elektromos bérautórendszert is kialakítanának, az elektromos autózás elterjesztését pedig az országos töltőhálózat kiépítésével szorgalmaznák.

Nem véletlen a kabinet igyekezete, 2013 januárjában ugyanis életbe lépett az az európai uniós direktíva, amely előírja, hogy 2020-ig Magyarországon mintegy 68 ezer elektromos töltőállomást kell létesíteni, és ebből 7000-nek nyilvánosnak kell lenni. Bár még messze vagyunk ettől, nem tűnik megvalósíthatatlannak a koncepció – derült ki az okos városok innovatív megoldásaiból ízelítőt nyújtó Urbania21 szakkiállításon, ahol az energetikai és az automatizálás területén jeleskedő ABB egy komplett elektromos töltőállomással demonstrálta igyekezetét. A cég 2012 áprilisában adta át Magyarország első gyorstöltő-állomását Budapesten, az Istenhegyi úton. Az ide kanyarodó elektromos autók sofőrjei fél órán belül ingyen, menetkészre feltölthetik járművük akkumulátorát.

A több mint 25 országot elektromos töltőállomásokkal kiszolgáló ABB hazánkban egyelőre még csak reménykedik, hogy egyre többen engedhetik meg maguknak az elektromos autó üzemeltetését. Reményeiket táplálja, hogy Európa több országában már a benzinkutakét közelíti az elektromos töltőállomások száma. Észtországban minden főútvonalon 50 kilométerenként „feltöltődhetnek” az árammal autózok, miközben a tallinni kormány saját elektromos autóflottával rendelkezik. Hollandia sem szégyenkezhet: a 16,7 milliós népességű országban szintén 50 kilométerenként terveznek gyorstöltő-állomást az ABB közreműködésével.

Az okos városok számos kritériumai közül a modern technológiát bevető innovatív fejlesztés és a környezeti terhelés csökkentése áll a középpontban. Ezek leglátványosabban a tömegközlekedés területén valósulhatnak meg. Az ABB-nek itt is vannak előremutató tervei és tapasztalatai: zajtalan és károsanyagkibocsátás-mentes, új-generációs közlekedési rendszer kiépítésével járulna hozzá az egyre duzzadó nagyvárosok életminőségének javulásához.

A kísérleti projekt Genfben valósult meg, ahol egy kijelölt vonalon elektromos autóbuszokon szállították az utasokat. A 135 fő szállítására alkalmas jármű feltöltése a kijelölt megállókban történt egy új típusú, vezeték nélküli, önműködő mechanizmuson alapuló, mindössze 15 másodpercet igénybe vevő gyorstöltési eljárás segítségével, miközben az utasok le- és felszálltak a buszra.

Agyban nagy

Az okos városok technikai hátterét nemcsak a jól ismert nemzetközi cégek projektjei biztosítják, hanem kisebb műhelyek innovatív ötletei is. A Budapesti Műszaki Egyetem fiatal csapata az Urbania21 kiállításon is bemutatta az alternatív meghajtású autók területén hozott új szemléletet a 21. század urbánus életviteléhez. A Paradicsom Csapat gárdája egy küllők nélküli agymotoros kerékkel rukkolt elő.

A futurisztikus fejlesztés lényege, hogy a motor a kerékben és nem a jármű testében helyezkedik el, a meghajtásról pedig akkumulátorok gondoskodnak. Ahhoz, hogy a koncepció ne csak a sci-fi filmekben köszönjön vissza, hanem az utcákon is energiahatékony egyszemélyes autók cirkáljanak, a fiatal tervezők szerint legalább 15-20 évet kell várni.

Okos választás

A városok „intelligenciahányadosát” a legújabb, a fenntarthatóságot segítő technológiai megoldásokon túl a lakók hozzáállása és bevonása is emeli. Párizs nemcsak az európai nagyvárosok által is irigylett közbringarendszerével és kölcsönözhető elektromosautó-hálózatával szerzett bérelt helyet a legjobban működő smart city-k között, hanem a városvezetés gondolkodásmódjával is.

A francia főváros első női polgármestere ugyanis a városi költségvetés öt százalékának elköltését a párizsiakra bízta, akik 20 millió euró sorsáról dönthettek. Az egy hétig tartó és október 1-jén zárult szavazáson 15 projekt közül választhattak a párizsi adófizetők, akiknek többsége a zöld területek növelése mellett tette le voksát. A legtöbb szavazatot a csupasz tűzfalak „beültetése” kapta, és már januárban elkezdik költeni az erre szánt kétmillió eurót.


Virágzó hagyomány Fehérvárcsurgón

Virágzó hagyomány Fehérvárcsurgón 

2025. május 30-án nyílik a 21. Európai Dísznövény és Kertművészeti Kiállítás és Vásár.
Tudomány, művészet és szenvedély az idei Műtárgyak Éjszakáján

Tudomány, művészet és szenvedély az idei Műtárgyak Éjszakáján 

Idén a tudomány és a művészet kapcsolata a rendezvény kiemelt témája.
Idén újra: Öböl-átúszás Tihany és Balatonfüred között

Idén újra: Öböl-átúszás Tihany és Balatonfüred között 

A rendezvény célja nem csupán a sport, hanem a természet, az élmény, a hagyomány és az értékek ünneplése.
Programkavalkád a Tokaj Fesztiválkatlanban

Programkavalkád a Tokaj Fesztiválkatlanban 

Huszonöt programmal várja nyáron látogatóit az ország egyik legnagyobb szabadtéri színháza, a Tokaj Fesztiválkatlan.
Jön: háború utáni és kortárs művek aukciója

Jön: háború utáni és kortárs művek aukciója 

Keserü Ilona drámai képe 40 millió forintos kikiáltási árról indul a Virág Judit Galéria árverésén.
 Közel kétezer résztvevő a Tisza-tó körüli kerékpárversenyen

Közel kétezer résztvevő a Tisza-tó körüli kerékpárversenyen 

Új távokkal és felejthetetlen hangulattal ünnepelte 18. születésnapját a BSI kerékpáros eseménye.
Enyhítik a száj- és körömfájásjárvány korlátozása miatt hozott intézkedéseket

Enyhítik a száj- és körömfájásjárvány korlátozása miatt hozott intézkedéseket  

A korlátozáson kívüli területeket érintik a változások.
Ismét ellepték világszerte ismert influenszerek hazánkat

Ismét ellepték világszerte ismert influenszerek hazánkat 

Látogatásuk három napja alatt 22 helyszínen, 30 hazai szolgáltató segítségével mutatják meg hazánk élményeit.
A közlekedés napját szimulátorral és élménykamionnal ünnepli a szentendrei múzeum

A közlekedés napját szimulátorral és élménykamionnal ünnepli a szentendrei múzeum 

A BKV – a Magyar Autóklubbal együttműködve – az idén is csatlakozik a közlekedési kultúra napja programsorozathoz.
Új feladatkörök és bővülő csapat a Kartago Tours-nál

Új feladatkörök és bővülő csapat a Kartago Tours-nál 

Új értékesítési vezető érkezett a német hátterű utazásszervezőhöz.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.