Intelligens városok - És Budapest?

A közlekedés átformálása az intelligens városok egyik fontos, de nem egyetlen kritériuma. Bár a magyar településeket nem sorolják a legintelligensebbek közé, éppen a közlekedés terén jelentkeznek előremutató megoldások.

Minimális mennyiségű erőforrás felhasználásával a maximális hatékonyság biztosítása minőségi szolgáltatásokkal – ezt nyújtja az intelligens város a lakóinak, akik a legújabb technológia segítségével igazodhatnak el az urbánus dzsungelben. Nemzetközi kimutatások szerint Észak-Európa és Kanada metropoliszai nyújtják a polgároknak a legokosabb városi életet, amit innovatív fejlesztésekkel, a környezeti terhelés csökkentésével, az életminőség javításával és hatékony közigazgatással tesznek élhetőbbé.

Kritikus tömegközlekedés

Az elektromotor és a dinamóelv feltalálójával igyekszik a kormány bizonyítani Brüsszelnek, hogy Magyarország is próbálja városait „kiokosítani”. Noha a Smart City projektek tőlünk nyugatra sokkal előrehaladottabb állapotban vannak, a Jedlik Ányosról elnevezett terv alapján akár a buszsávot is használhatnák az elektromos autók, illetve nemcsak bicikli, hanem elektromos bérautórendszert is kialakítanának, az elektromos autózás elterjesztését pedig az országos töltőhálózat kiépítésével szorgalmaznák.

Nem véletlen a kabinet igyekezete, 2013 januárjában ugyanis életbe lépett az az európai uniós direktíva, amely előírja, hogy 2020-ig Magyarországon mintegy 68 ezer elektromos töltőállomást kell létesíteni, és ebből 7000-nek nyilvánosnak kell lenni. Bár még messze vagyunk ettől, nem tűnik megvalósíthatatlannak a koncepció – derült ki az okos városok innovatív megoldásaiból ízelítőt nyújtó Urbania21 szakkiállításon, ahol az energetikai és az automatizálás területén jeleskedő ABB egy komplett elektromos töltőállomással demonstrálta igyekezetét. A cég 2012 áprilisában adta át Magyarország első gyorstöltő-állomását Budapesten, az Istenhegyi úton. Az ide kanyarodó elektromos autók sofőrjei fél órán belül ingyen, menetkészre feltölthetik járművük akkumulátorát.

A több mint 25 országot elektromos töltőállomásokkal kiszolgáló ABB hazánkban egyelőre még csak reménykedik, hogy egyre többen engedhetik meg maguknak az elektromos autó üzemeltetését. Reményeiket táplálja, hogy Európa több országában már a benzinkutakét közelíti az elektromos töltőállomások száma. Észtországban minden főútvonalon 50 kilométerenként „feltöltődhetnek” az árammal autózok, miközben a tallinni kormány saját elektromos autóflottával rendelkezik. Hollandia sem szégyenkezhet: a 16,7 milliós népességű országban szintén 50 kilométerenként terveznek gyorstöltő-állomást az ABB közreműködésével.

Az okos városok számos kritériumai közül a modern technológiát bevető innovatív fejlesztés és a környezeti terhelés csökkentése áll a középpontban. Ezek leglátványosabban a tömegközlekedés területén valósulhatnak meg. Az ABB-nek itt is vannak előremutató tervei és tapasztalatai: zajtalan és károsanyagkibocsátás-mentes, új-generációs közlekedési rendszer kiépítésével járulna hozzá az egyre duzzadó nagyvárosok életminőségének javulásához.

A kísérleti projekt Genfben valósult meg, ahol egy kijelölt vonalon elektromos autóbuszokon szállították az utasokat. A 135 fő szállítására alkalmas jármű feltöltése a kijelölt megállókban történt egy új típusú, vezeték nélküli, önműködő mechanizmuson alapuló, mindössze 15 másodpercet igénybe vevő gyorstöltési eljárás segítségével, miközben az utasok le- és felszálltak a buszra.

Agyban nagy

Az okos városok technikai hátterét nemcsak a jól ismert nemzetközi cégek projektjei biztosítják, hanem kisebb műhelyek innovatív ötletei is. A Budapesti Műszaki Egyetem fiatal csapata az Urbania21 kiállításon is bemutatta az alternatív meghajtású autók területén hozott új szemléletet a 21. század urbánus életviteléhez. A Paradicsom Csapat gárdája egy küllők nélküli agymotoros kerékkel rukkolt elő.

A futurisztikus fejlesztés lényege, hogy a motor a kerékben és nem a jármű testében helyezkedik el, a meghajtásról pedig akkumulátorok gondoskodnak. Ahhoz, hogy a koncepció ne csak a sci-fi filmekben köszönjön vissza, hanem az utcákon is energiahatékony egyszemélyes autók cirkáljanak, a fiatal tervezők szerint legalább 15-20 évet kell várni.

Okos választás

A városok „intelligenciahányadosát” a legújabb, a fenntarthatóságot segítő technológiai megoldásokon túl a lakók hozzáállása és bevonása is emeli. Párizs nemcsak az európai nagyvárosok által is irigylett közbringarendszerével és kölcsönözhető elektromosautó-hálózatával szerzett bérelt helyet a legjobban működő smart city-k között, hanem a városvezetés gondolkodásmódjával is.

A francia főváros első női polgármestere ugyanis a városi költségvetés öt százalékának elköltését a párizsiakra bízta, akik 20 millió euró sorsáról dönthettek. Az egy hétig tartó és október 1-jén zárult szavazáson 15 projekt közül választhattak a párizsi adófizetők, akiknek többsége a zöld területek növelése mellett tette le voksát. A legtöbb szavazatot a csupasz tűzfalak „beültetése” kapta, és már januárban elkezdik költeni az erre szánt kétmillió eurót.


 Turizmusmarketing konferencia Pécsett

Turizmusmarketing konferencia Pécsett 

2025. április 11-én rendezik Pécsett a hazai turizmus- szakmai konferenciák zászlóshajójává vált évenkénti turizmusmarketing konferenciát.
Fenntarthatósági jó gyakorlatokról és az osztrák piac jelentőségéről az MSZÉSZ régiós ülésein

Fenntarthatósági jó gyakorlatokról és az osztrák piac jelentőségéről az MSZÉSZ régiós ülésein 

A március 27-28-i régiós üléseken több mint 150 szállodaipari szakember vett részt.
Újabb két magyarországi szarvasmarhatelepen lehet száj- és körömfájásjárvány

Újabb két magyarországi szarvasmarhatelepen lehet száj- és körömfájásjárvány 

A helyzet azért is aggasztó, mert a két telep a magyar-szlovák határ közelében van.
A hazai munkavállalók fele nyitott egy új munkalehetőségre

A hazai munkavállalók fele nyitott egy új munkalehetőségre 

A fizetés mértéke és a juttatási csomag a legfőbb vonzerő.
Digitális színház, történelmi tárlat és időutazás: nyílik a Time Machine

Digitális színház, történelmi tárlat és időutazás: nyílik a Time Machine  

Április 8-án Budapest legújabb attrakciója egy egyedülálló időutazásra hív.
Nyomozós játék, cellalátogatás, börtönkoszt, tombolanyeremények a Várbörtönben

Nyomozós játék, cellalátogatás, börtönkoszt, tombolanyeremények a Várbörtönben 

Egyéves születésnapját igencsak különleges módon ünnepli a veszprémi Várbörtön Látogatóközpont.
Békéscsabán kezdődik a tavaszi fesztivál

Békéscsabán kezdődik a tavaszi fesztivál 

Csaknem harminc rendezvényt kínál a Békéscsabai Tavaszi Fesztivál.
Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben

Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben 

A rendezvényszektor vállalati eseménymarketing piacának árbevétele 2024-ben 78,4 milliárd forint volt és 4,3 százalékos növekedést mutatott.
Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum

Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum 

Idén 120 éves a badacsonyörsi botanikus kert.
Hagyományőrző húsvéti napok Matyóföldön

Hagyományőrző húsvéti napok Matyóföldön 

Matyó Húsvét Mezőkövesden április 20-21-én.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.