Jól képzett munkaerőket keresnek a cégek, de sokallják a bérigényt

A 2025-re vonatkozó kilátásaikat tekintve a munkáltatók egyelőre óvatosan nyilatkoznak a létszámbővítési terveikről. A legnagyobb kihívásuk jelenleg megtalálni azokat a szakmailag megfelelő jelölteket, akik beillenek a cégkultúrába, miközben meg kell birkózniuk a jelentkezők magas bérigényeivel – derült ki a Profession.hu elemzéséből.

A kutatás eredményeiből kiderült, hogy a válaszadók bő harmada (38%) az ad hoc jellegű működés helyett előre kidolgozott és meghatározott, átfogó stratégiát követ. Az országban működő vállalatok több mint felénél (58%) célzottan foglalkoznak a létszám tervezésével, illetve egy kialakult, rögzített toborzási és kiválasztási folyamatot követnek (70%).


Fotó: depostiphotos

Mi alapján számít valaki megfelelő jelöltnek?

Az új kollégát kereső munkáltatók a jelentkezőket az elváráshoz mérten azok tapasztalata, bérigénye és végzettsége alapján ítélik megfelelő, vagy nem megfelelő jelölteknek.

Az elsődleges szempont az adott munkakörhöz szükséges tapasztalat megléte (ezt a cégek 75% jelölte meg a szellemi, míg 64% a fizikai munkaköröknél), amelyet a bérigény követ (54% és 49%).

A munkakörhöz szükséges végzettséget és annak minőségét a szellemi pozícióknál a hirdetők 56 százaléka, a fizikaiaknál pedig 45 százaléka tekinti alapvető szempontnak. Érdekesség, hogy

a végzettség a szellemi munkakörök esetében tavaly óta vesztett a fontosságából.

Jelenleg a munkáltatók elsődleges kihívása, hogy a jelentkezők gyakran figyelmen kívül hagyják a hirdetésben feltüntetett elvárásokat és azok megléte nélkül pályáznak a betöltésre váró pozícióra; különösen gyakori eset ez az elvárt nyelvtudás és/vagy szaktudás esetében – ezt a válaszadók negyede említette.

A munkáltatók többsége (57%) túl magasnak ítéli meg a munkavállalók által megjelölt fizetési igényeket.

A bér mértékéből azonban nem szívesen engednek a munkakeresők, hiszen számukra ez a legfontosabb szempont az álláskeresés során, erre vonatkozó információt keresik elsősorban már a hirdetésekben is. Ennek ellenére

a vállalatoknak csak 13 százaléka oszt meg információt a fizetésre vonatkozóan minden álláshirdetésében, további 31 százalékuk pedig csak alkalmanként, bizonyos munkaköröknél.

A munkavállalók attitűdje is kihívás elé állítja a cégeket: bár a helyzet sokat javult az elmúlt évhez képest, továbbra is negyedük hiányolja a jelentkezőktől a motivációt a meghirdetett pozíció betöltésével kapcsolatban és a felkészültséget. A jelentkezők mobilitását a válaszadók 17 százaléka jelölte meg problémaként, mivel sokan nem szívesen ingáznak vagy költöznek át egy másik településre a munkahely távolsága miatt.

Hogyan szélesíthető a megfelelő jelöltek tábora?

A hangzatosnak vélt, de homályos ígéretek, indokolatlanul magas elvárások és a hosszas megfogalmazások helyett konkrétumokra vágynak az álláskeresők, kiemelten például a feladatkör pontos leírására, a munkarend egyértelmű meghatározására és a hirdető cég nevére, lokációjára

– mondta Dencső Blanka, az állásportál piackutatási és üzletfejlesztési szakértője.

A kutatásról

1213 magyarországi céges kitöltést összesít, amelyek az álláskereső portál ügyfelei közül kerültek ki. Az adatok rögzítése három hullámban történt 2024 júliusa és szeptembere között.

 

 


Közel hároméves fennállása során nagyot ment a Pénzmúzeum

Közel hároméves fennállása során nagyot ment a Pénzmúzeum 

2022. március 15-ei nyitása óta több mint 300 ezren látogatták meg az intézményt.
Tizenhét magyar kastélyt épített fel egymaga, de ezek közül egy sem látogatható

Tizenhét magyar kastélyt épített fel egymaga, de ezek közül egy sem látogatható 

Magyar kastélyokat, számos hazai középületet, sőt, az Eiffel-tornyot is megépítette a pécsi illetőségű Szűcs Pál.
Zsolnay kerámiák otthona a szecessziós álomvilla – videóval

Zsolnay kerámiák otthona a szecessziós álomvilla – videóval 

Újabb Zsolnay remekművek kerültek a pesti ResoArt Villa bemutatótereibe.
Különleges témájú alkotások ezen a kiállításon

Különleges témájú alkotások ezen a kiállításon 

A most nyíló Vízhez hasonló című kiállítás gerincét azok a művek adják, amelyek Stuttgartban készültek 1993-1995 között.
További fejlesztések Szigligeten

További fejlesztések Szigligeten 

A fejlesztés a 2021-ben befejezett szigligeti várfelújításra épül, amelynek következtében immáron éves szinten több mint 200.000 látogató érkezik a szigligeti várba, így magára a településre is.
Mi köti össze Budapestet Alicantéval? – MTÜ évértékelő 2024-ről

Mi köti össze Budapestet Alicantéval? – MTÜ évértékelő 2024-ről 

Egyrészt a közvetlen légi járatok, másrészt az a tény, hogy 2024-ben Budapest és Alicante holtversenyben az első helyet szerezte meg a világon a városok közötti versenyben – vendégszám tekintetében.
Érkezik az Art and Antique

Érkezik az Art and Antique  

Idén február 6. és 9. között rendezik meg Magyarország legnagyobb klasszikus és kortárs művészeti vásárát.
Ötvenéves a Kiskunsági Nemzeti Park

Ötvenéves a Kiskunsági Nemzeti Park 

A park az elmúlt fél évszázad során a természeti értékek védelmének, az ökoturizmus fejlesztésének és a környezeti nevelésnek a szimbólumává vált, egyedülálló természeti kincseket és kulturális örökséget őrizve az utókornak.
Friss MSZÉSZ Trendriport: így teljesítettek a hazai szállodák

Friss MSZÉSZ Trendriport: így teljesítettek a hazai szállodák 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette novemberi trendriportját a KSH adatai alapján.
A lead szerepe a webshopok világában

A lead szerepe a webshopok világában 

A webáruházak világában a lead fogalma egy olyan kifejezés, amiről talán már hallottál, de miért is annyira fontos a digitális kereskedelemben? Adott esetben egy lead az a személy, aki valamilyen szinten érdeklődést mutat a termékeid iránt. Ő lesz az az érdeklődő, aki talán még csak vacillál, de már az első lépéseket megtette feléd – például megadta az e-mail címét vagy telefonszámát. 

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.