A képregény világát választotta a Magyar Állami Operaház az új évadkampányának alapjául. Elsőre talán meghökkentő a képregény, valamint az opera és balett összekapcsolása, ám mégsem nehéz közös pontot találni: „A burjánzó, sokszínű látványvilág, a teátrális, eltúlzott alakok és gesztusok, vagy a természetfeletti képességekkel rendelkező figurák a dalszínházi műfajoktól sem idegenek, így adta magát a gondolat, hogy a két eltérő gyökerekkel és társadalmi beágyazottsággal rendelkező kifejezőeszköz az Opera új imázskampányában találjon egymásra“ – fogalmaz az Opera.
A képregény egyébként a harmadik a társművészetek közül, amely az intézmény éves kommunikációját meghatározza: 2015-ben a divat ihlette az évadkampányt, tavaly pedig a fekete-fehér kreatívok a „hagyományos“ fotográfia korát idézték. Az új kampány egyben a két évvel ezelőtt elindított ElsőSorban kampánytrilógia záródarabja.
A kreatívkoncepciót idén is Ókovács Szilveszter főigazgató és Turkovics Monika marketing- és kommunikációs igazgató a megbízói oldalról, valamint a Mátai és Végh Kreatív Műhelytől Végh Endre kreatívigazgató és Fekete Zoltán art director, grafikus jegyzik.
Az Opera egy közérthető, szerethető arculat létrehozását tűzte ki célul, ami új perspektívából közelít az opera és a balett témáihoz, miközben a comics képzőművészetre gyakorolt hatásában - főként a pop artban -, Andy Warhol és Roy Lichtenstein munkásságában keres viszonyítási pontokat. Emellett valamennyi kreatívon végigvonul a 2017/18-as Ring-évad kísérőjegyeként a gyűrű-motívum, az ékszert a „képregényhősök“ közül mindig valaki az ujján viseli. Az olykor eredeti dalszövegekre, librettókra, máskor eszmei mondanivalókra, vagy gegekre épülő frappáns mondatokat Ókovács Szilveszter írta.
A kreatívok a korábbi évekhez hasonlóan az Opera művészeit, új bemutatóit és repertoárjának más kiemelt darabjait helyezik a középpontba. A 12 kép hat klasszikus és egy meseoperát hirdet, négy balettprodukciót, egy kreatívon pedig a „turné-üzenet” jelenik meg. (Az Opera várható felújítása miatt az Andrássy úti Ybl-palotában egy évadon keresztül nem lesznek előadások, az Erkel Színházban pedig a művészek és a zenekar fele tud játszani, így a következő szezonban a társulat másik fele turnéra indul.)
Az ElsőSorban három kampányában jól elkülöníthető a szereplők megjelenítése: míg az elsőben pókerarcuk van, a másodikban már a színfalak mögötti arcukat mutatják, addig az új részben a játékosság dominál. Megkérdeztük Turkovics Monikát, hogy ez mennyire volt tudatos választás a trilógia tervezésekor: „Amikor a kampányok kretívkoncepcióit készítjük megbízói oldalról, semmi sem véletlen. Különösen trilógiáknál, sorozatoknál fontos a tudatos építkezés, a művészek kiválasztása pedig a legtudatosabb, hiszen ők azok, akik a beharangozott évadot a »vállukon viszik«, értük, miattuk jön a közönségünk, őket látják a színpadon . A beállított »pókerarc«, az »elkapott« bensőséges pillanat, és most, a képregény stílus segítségével felnagyított, eltúlzott mozdulatok, érzelmek és mimikák a színház, a színpad, a művészek varázslatos-valóságos világának »ívét« rajzolják meg.“
{youtube|id=Ieu5FBN03Lo}
A kampányhoz most is Emmer László fotográfust kérték fel. „A képregényes látásmód nála főként a perspektíva kiválasztásában és az ebből adódó torzulások révén a hangsúlyok eltolódásában rejlett, a comics világának megteremtésében pedig a nagylátószögű objektív használata jelentett segítséget“ – tájékoztatott az Opera.
A stylingért az évadkampányokon már évek óta dolgozó páros, Tóth Ali és Virág Anikó felelt: ők az Opera jelmeztárárából úgy válogattak, hogy az esetek többségében törekedtek a darabok történelmi hűségének megőrzésére.
„Igazi elrugaszkodásra a szuperhősök világába Az istenek alkonya adott alkalmat, amihez jó kiindulási pontot nyújtott a jelenleg készülő Ring -tetralógia és Bárdosi Ibolya jelmezei, valamint A fából faragott királyfi, ahol a téma és a címszereplőt megformáló Leblanc Gergely fizikai adottságai adták az inspirációt“ – fogalmazott az Opera. A művészből testfestéssel évgyűrűkkel és fakéreggel barázdált „faragott” királyfi született, aki köpenyével a vállán szinte Supermanként repül a levegőben.
Az idei kampányból A kékszakállú herceg vára volt a legnehezebb Fekete Zoltán art director számára, ugyanis ez volt az első kreatív, amin elkezdett dolgozni. „A próbálkozások, stíluskeresések miatt ez volt a legidőigényesebb és úgy kellett felépítenem a látványvilág stílusát, hogy azt a többi 11 kreatívra is át tudjam majd ültetni. A rajzos háttér és a fotóból átrajzolt figurák egységessé tétele volt a legnehezebb feladat a kreatívokon.“
Az új kampány március elsejétől április végéig fut, a köztereken, az elektronikus, online, és print médiumokban, továbbá egy éven át az Opera saját felületein is hirdetik az intézmény új évadát. Az Opera külföldi vezető angol és német nyelvű szaklapokban, magazinokban és online portálokon is kommunikál, és ezúttal is használják az ElsőSorban microsite-ot, ahová werkfotók, werkfilm és egy meglepetés-tartalom is felkerül.
A trilógiáról |
Amikor a trilógiát tervezte a kreatívcsapat, akkor előre tudtátok az elkövetkező évadok tematikáját? Tehát egyértelmű volt, hogy a magyar évad fotografikus, és a Ring képregényszerű lesz, vagy akár fel is lehetett volna cserélni ezeket? Végh Endre: Három évadra nem volt ismert az Opera tervezett programja, mindig csak a következő évadot ismerhettük, illetve az adott évad várható tematikáját, így a trilógiás kommunikációt nem ez határozta meg. Az első három rész, az Ahol kinyílik a világ alapvetően az Opera újrapozicionálása volt. A törzsközönség megtartása mellett a fiatalok bevonzása, a megújuló műsorstruktúra kommunikálása volt a feladat, ezt segítette az új képi világ és kreatív megközelítés. Ez a három évad elégnek bizonyult erre a feladatra. A 2015/16-os évaddal indult második trilógia feladata az elért színvonal megtartása, valamint a kialakult kommunikációs arculat folyamatos továbbfejlesztése volt. Itt számunkra a már említett társművészetek bevonása volt a segítség. Az Operában sok művészeti ág van jelen - énekesek, balettművészek, zenészek, rendezők, díszlet- és jelmeztervezők - így adódott, hogy nézzük meg, hogyan integrálhatóak más művészeti ágak stílusai, látásmódjai. Amikor az adott évad tematikája ismertté vált, akkor a születendő kreatívok koncepcióiban már ott voltak az egyes művészeti ágak kifejezési- és stiláris jegyei.“ A három évadkampány közül kreatívszempontból melyik volt a legnagyobb kihívást jelentő és miért? Fekete Zoltán: A legnagyobb kihívást mindenképp az első jelentette (2015-16). Nagyon sok elvárásnak kellett egyszerre megfelelnünk. Mutatnunk kellett egy portrét a művészről, aki mintha egy darabból lépett volna elő. Mellette két-három további előadás részletet is meg kellett jeleníteni a plakáton. Ezen kívül az operaházon szereplő zeneszerzők szobrait is bele kellett dolgozni a látványba. Miközben a legfőbb szempontunk az volt, hogy a lehető legletisztultabb legyen a látvány az évad arculata. Miért érdemes háromrészes kampányt tervezni? Végh Endre: Három év elegendő egy koncepció teljes kibontására. Ezután már nagyon nehéz úgy folytatni egy gondolatot, hogy az továbbra is frissnek, újszerűnek hasson. A nagy amerikai filmsorozatoknál is az első három részre még emlékeznek, de a Rambo V., vagy a Die Hard VI. már nincs meg, addigra elfáradtak. Gondolkoztok már a jövő évi kampányon is? Ha már vannak tervek, az is trilógia lesz, mint az első kettő? Végh Endre: A kétszer három évados kommunikációt most nem követi újabb hármas egység. A következő évadra valószínűleg befejeződik az Opera felújítása, és elkészül az Eiffel Műhelyház is – ezek lesznek a fókuszban. Ezt lehet, hogy meg kell ünnepelni… |
Stáblista |
2016/17 Imázskoncepció Alkotó stáb kreatívigazgató – Végh Endre A fotók egyes jelmezei, parókái, kiegészítői, kellékei az Opera műhelyeiben készültek. |
Forrás: Kreatív Online