Kétéves a Turizmus Konjunktúra Index

Június 5-én a pesti a&o Hostelben szakmai programmal ünnepelték a Turizmus Konjunktúra Index (TKI) második születésnapját. A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ), a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány (MTSZA) és a Gazdaságkutató Zrt. (GKI) közösen szervezett sajtótájékoztatóját Gál Pál Zoltán, a VIMOSZ elnöke nyitotta meg, aki elmondta a TKI célját, és kiemelte, mennyire hiánypótló ennek léte a szakmában.

Gál Pál Zoltán elmondta, hogy a TKI létrehozásának fő oka az ágazati információhiány volt, különösen a Covid utáni bizonytalan időszakban.

Az index célja, hogy segítse a döntéshozókat, előrejelzéseket nyújtson és megfelelő tájékoztatást adjon a közvélemény számára.

Kiemelte, hogy az elmúlt két év alatt a TKI adatait folyamatosan használja a média és jelentős bizalmat épített ki az iparágban.

 B-j: Udvardi Attila, Gál Pál Zoltán, Molnár Dániel / Fotó: a szerző
B-j: Udvardi Attila, Gál Pál Zoltán, Molnár Dániel / Fotó: a szerző

Turizmus = húzóágazat

Udvardi Attila, a GKI igazgatója bemutatta a TKI működését és a legújabb eredményeket. Hangsúlyozta, hogy a TKI célja havi gyakorisággal mérni a konjunktúra várható alakulását, és valós képet adni az ágazat szereplőinek várakozásairól. Az elmúlt két év eredményei alapján az index különösen hasznos információkat nyújtott a döntéshozók és más érintettek számára. Az index öt különböző alindexből áll, amelyek a foglalkoztatást, a teljesítményt és a működési költségeket mérik.

Májusban +4 ponton állt az index, ami azt jelenti, hogy 2023 novembere óta növekvő tendenciát mutat és 2023 január óta a nemzetgazdaság húzóágazatának számít a többi GKI üzleti bizalmi index között.

Az előrejelzéssel kapcsolatban elhangzott még, hogy a következő 3 hónapban jó foglalkoztatás várható. Azonban a GKI igazgató felhívta a szakma figyelmét arra is, hogy mivel az árakat az utóbbi időszakban kevésbé tudták emelni, mint amit a működési költség oldal megkívánna - ez nyilván további nehézséghez illetve erőfeszítésekhez vezet majd.

A turizmusban jelentős potenciál van

Molnár Dániel, a Makronóm senior elemzője a turizmus szektor helyzetét vizsgálta az egész makrogazdaság tükrében. Előadásában rámutatott, hogy a Covid járvány jelentős hatással volt a foglalkoztatásra a szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás területén. Valamint elhangzott, hogy a legfontosabb felvevőpiacunk esetén - ez Németország - az ottani gondok szintén nehézséget okoznak számunkra.

Bár az ágazatban az utóbbi időszakban javulás tapasztalható, a válság előtti szinteket még nem sikerült teljes mértékben elérni.

Bár jóslásokba nyilván nem bocsátkozott a szakértő, annyit azért megjegyzett, hogy mivel az infláció szemmel láthatóan és mérhetően lassul, ezért várhatóan 2025 nyarára tér vissza a jegybanki célhoz a gazdaság állapota.

Az idei számokat elemezve pedig hozzátette, hogy mivel a Húsvét idén korai időpontra esett, emiatt (is) az április gyengébben muzsikált, mint amilyen számokat vártak a szakértők.

A turizmusban jelentős potenciál van

- hangsúlyozta Molnár Dániel, majd hozzátette, hogy 20 százalékos potenciált jeleznek a szakértők. Azt is hozzátette, hogy fontos lenne, ne az olcsó turisták érkezzenek hozzánk, hanem a minőségi szektort szólítsák meg a hazai turisztikai piac szereplői. Végül Molnár hozzátette azt is, hogy

a belföldi turizmus sikere abban rejlik, hogy idehaza lassabban drágul a vendégváró piac, mint a külföldi utaztató ágazat.

Fenntarthatósági törekvések a házigazda hotelláncnál

Az a&o Hostel fenntarthatósági törekvéseiről szóló előadás zárta a rendezvényt. Az 1999-ben alapított a&o Hostels Európa legnagyobb privát üzemeltetésű hostel-lánca 25 városban működik, 39 házzal és 30,000 ággyal rendelkezik, és évente több mint 6 millió vendégéjszakát generál.

Célja, hogy 2025-ben Európa első karbonsemleges hostelláncává váljon.

Eddig a 2015-ös 15 kg-ról 2023-ra 3,32 kg-ra csökkentették az egy vendégéjszakára jutó CO2-kibocsátást. Az a&o Hostels három berlini szállodája pedig elnyerte a GreenSign Hotels 4. szintű minősítését, és törekednek az ökológiailag körültekintő üzletmenetre, víztakarékosságra, valamint hulladékgazdálkodásra.

 


Leleplezték Munkácsy Mihály eddig ismeretlen művét

Leleplezték Munkácsy Mihály eddig ismeretlen művét 

Ausztráliából hozta haza a Virág Judit Galéria, a Madame Tussauds Budapestben mutatták be a csodálatos portrét.
Máté Bence az év madárfotósa

Máté Bence az év madárfotósa 

A második fordulóba került képek összesen 170 különböző madárfajt örökítettek meg.
Ezek lettek az Év kutyabarát helyei 2024-ben

Ezek lettek az Év kutyabarát helyei 2024-ben 

Idén már 11. alkalommal került megrendezésre az Év kutyabarát helye kampány a Kutyabarát.hu szervezésében, ismét hatalmas érdeklődés övezte a kutyabarát szállások, vendéglátóhelyek és munkahelyek megmérettetését.
Ha faültetés, akkor segítenek a szajkók

Ha faültetés, akkor segítenek a szajkók 

Szajkók segítenek a faültetésben Pesterzsébeten és Veresegyház határában.
Nyílik a képzőművészeti galéria karácsonyi vására

Nyílik a képzőművészeti galéria karácsonyi vására 

Hetedik alkalommal jelentkezik a Resident Art Fair karácsonyi vására, ezúttal Allegro Barbaro címmel.
Klasszis TopDesign 2024: a zsűri már döntött, de a közönség még szavazhat!

Klasszis TopDesign 2024: a zsűri már döntött, de a közönség még szavazhat!  

Lehet, hogy az Ön szavazata dönti el, melyik szálloda vagy vendéglátóegység kapja a rangos közönségdíjat az idei döntőbe került pályázók közül.
Adománygyűjtő akció a Bazilika800 emlékév végén Pannonhalmán

Adománygyűjtő akció a Bazilika800 emlékév végén Pannonhalmán 

Az évfordulót a bencések egész évben számos lelkiségi, kulturális és turisztikai, programmal ünnepelték.
Új kiállítás a kortárs művészeti központban

Új kiállítás a kortárs művészeti központban 

Újabb időszaki kiállítás megnyitására készül az MBH Bank Művészeti Alapítvány támogatásával működő Hungarian Art & Business (HAB) művészeti központ, amely ezúttal a kert mint ember által alakított természet világába invitálja majd a látogatókat.
Reklámfilm az ünnepekre: az egyik leghíresebb karácsonyi dal története– videóval

Reklámfilm az ünnepekre: az egyik leghíresebb karácsonyi dal története– videóval 

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott.
Megérkeztek Budapestre az ősi szimbólumokkal teli alkotások

Megérkeztek Budapestre az ősi szimbólumokkal teli alkotások 

A latin-amerikai absztrakt művészet úttörőjének alkotásai a Cervantes Intézetben.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.