Turisztikai Konjuktúra Index - március

A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen havi gyakorisággal méri a turizmusban a konjunktúra várható alakulását és publikálja a Turizmus Konjunktúra Indexet, a piac és a közvélemény számára ezzel biztosítva információt a közeljövőben várható trendekről. Mint megállapítják, a tavasz első hónapjában a turisztikai cégek kedvezőbb helyzetben vannak a többi szektornál.

Idén márciusban a turizmusban működő cégek helyzetüket stagnálás közelinek érzékelték (az index értéke -2 pont a -100 és +100 közötti skálán értelmezve). A TKI index közel megegyezett a GKI EU számára végzett konjunktúra kutatásában mért szolgáltatási szektor konjunktúraindex-ével, meghaladta ugyanakkor nemzet-gazdasági átlagot képviselő GKI üzleti bizalmi indexet (-5 pont). Emellett magasabb volt az ipar (-6 pont), jóval magasabb az építőipar (-20 pont) és a kereskedelem (-13 pont) indexénél, áll a VIMOSZ legfrissebb közleményében.

 

Az elmúlt három hónapban nem változott a kereslet a turisztikai ágazatban igényelt munkaerő iránt - az előző év azonos időszakához képest.

A TKI index alszektorok szerint 2022. május - 2024. március (pont)  / Forrás: GKI
A TKI index alszektorok szerint 2022. május - 2024. március (pont) / Forrás: GKI

 

Az elmúlt hónaphoz képest azonban 2 ponttal nőtt az index értéke. A következő három hónapra vonatkozóan +6 pontot mértünk, mely azt jelenti, hogy a cégek állománya az egy évvel ezelőttihez képest várhatóan bővülni fog.

A tavasz első hónapjában

a turisztikai cégek 58%-a szolgáltatási árainak növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra (az előző év azonos időszakához mérten), 36%-uk nem változtatott az árakon, míg csökkenést 6% jelzett.

Árak és működési költségek változása az előző 3 hónapban az előző év azonos időszakához mérten - 2022. május - 2024. március (%) / Forrás: GKI
Árak és működési költségek változása az előző 3 hónapban az előző év azonos időszakához mérten - 2022. május - 2024. március (%) / Forrás: GKI

Mint írják, az áremelkedés előző év azonos időszakához mért átlaga február után márciusban is 10%-os volt. A működési költségek emelkedése (+17%) és a szolgáltatási árak növekedése közötti olló márciusban tovább zárult (legutóbb 2022 októberében volt ennél kisebb a különbség).

A következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 26%-a növekedést, 66%-uk stagnálást, 8%-uk visszaesést vár a vendégéjszakák számában.

A vendéglátásban működők közül 21% vár vendégforgalom növekedést az előző év azonos időszakához képest, míg 69% stagnálást, 10%-uk pedig visszaesést vetít előre. Az egyéb turisztikai szektorban működők 14%-a vár ügyfélforgalom növekedést az előző év azonos időszakához képest, míg 86%-uk stagnálást prognosztizál (visszaesést senki sem vár).

 


Kakasozás és pittyezés: majális a Skanzenben

Kakasozás és pittyezés: majális a Skanzenben 

Májust gyakran nevezik zöld hónapnak, hiszen a természet, a fák és virágok újjászületésének ideje.
A gyönyörködtetés művészete – kiállítás Budapesten

A gyönyörködtetés művészete – kiállítás Budapesten 

Három nő, három művészeti ág, egy közös nyelv: megnyílt a PRIMAVERA kiállítás a FISE Galériában.
Idén is Háromváros Kerékpáros Fesztivál

Idén is Háromváros Kerékpáros Fesztivál 

Június 7-én és 8-án rendezik meg negyedik alkalommal Békéscsabán, Békésen és Gyulán a Háromváros Kerékpáros Fesztivált .
Programhegyek az Európa-napon

Programhegyek az Európa-napon 

Izgalmas programokkal és hasznos információkkal várják a szervezők az érdeklődőket az Európa-napon és az immár hagyományos EU-s futáson.
Kék Zóna Noszvajon

Kék Zóna Noszvajon  

Különleges eseménynek adott otthont a Nomád Hotel & Glamping.
Flash Award: lezárult a jelentkezés, már bírálják a pályázatokat

Flash Award: lezárult a jelentkezés, már bírálják a pályázatokat 

Hatvanhárom pályázat érkezett a MaReSz idei versenyére.
Első önálló koncertjét adja Budapesten a skót sztárzenekar

Első önálló koncertjét adja Budapesten a skót sztárzenekar 

Június 11-én először lép fel önálló koncerttel Magyarországon a Biffy Clyro.
Miért olyan hatékony az ablakra ragasztható fólia?

Miért olyan hatékony az ablakra ragasztható fólia?  

Egy hétvégi séta vagy reggeli kocogás során, ahogy a városban haladunk, láthatjuk, hogy rengeteg bolt kirakatán található fólia vagy valamilyen matrica. Ezek többféle célt szolgálhatnak, amelyek közül az első a figyelemfelkeltés. Ez egy jól bevált offline marketingeszköz, amit érdemes minden vállalkozásnak használnia.
Újabb hazai telepen ütötte fel a fejét a száj-és körömfájás járvány

Újabb hazai telepen ütötte fel a fejét a száj-és körömfájás járvány 

A Győr-Moson-Sopron vármegyei Rábapordányban is találtak ragadós száj- és körömfájásban fertőzött szarvasmarhát.
Májusban jön a Budapest100

Májusban jön a Budapest100 

Rekordmennyiségű ház- és közösségi kert nyitja meg idén a kapuit.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.