Erről a sajátos kezdeményezésről beszélgettünk dr. Frőhlich Róberttel, a Dohány utcai zsinagóga főrabbijával, a Koncert a zsinagógában produkció házigazdájával. Miért unikum ez, mi ebben a kuriózum? A többi között erre kerestünk választ.
Mi a különleges a Dohány utcai helyszínben? Egyáltalán lehetséges más megszentelt helyen ilyen koncertet rendezni?
A Dohány utcai zsinagóga Európa legnagyobb ma is működő zsinagógája. Az építészeti kialakítás éppúgy egyedülálló, mint a belső értékek. Az ornamentika, a templom mindenütt jelenlévő szakralitása a múltba repít, ugyanakkor a modern világ is átlépi a küszöbét a koncertekkel, az előadásokkal. Ez a keveredés sehol máshol nem tapasztalható. A Nagy zsinagóga éppen ezért különlegesen befogadó. Hiszen a nem zsidó közönség számára a zsinagóga rejtelmes, titkokat rejtő épület, amelybe belépni egyet jelenthet egy titokzatos világ feltárulásával. Pedig meglátogatásakor semmi egyéb nem történik, mint az, hogy beléptünk egy eddig ismeretlen helyre. Ez az érzés csak nálunk képzelhető el.
Kell-e a kóser zsidó hagyományokat követnie annak, aki részt vesz a koncerten előadóként, vagy nézőként?
Mi azt a prófétai elvet valljuk, hogy: "... a házam az imádság házának neveztessék minden nép számára...”. Ezért aki jó szándékkal lép be a zsinagógába, azt szeretettel fogadjuk. Nem fontos a vallása, a neme, a bőrszíne vagy a nemzetisége. Ami fontos, az a szíve. Viszont az is természetes, hogy a rítusban csak zsidók vesznek részt, ami így van más vallásúaknál is. Katolikusok sem részesítenek például ostyában mást, csak katolikust. Ez így van jól. Mi pusztán a templomban kötelező viselkedésformát várjuk el.
Melyek az alapvető viselkedési szabályok a zsinagógában?
Nem megengedett a rövidnadrág vagy a miniszoknya, az elöl vagy hátul mélyen dekoltált ruha. A zsidó szemérmesség megköveteli a test minél nagyobb részen történő befedését. A férfiak csak valamiféle fejfedőben léphetnek be. Ez lehet bármilyen sapka, kalap vagy a hagyományos zsidó fejfedő: a kapedli, más néven kipa. Enni vagy inni sem szabad a templomban. Ennek csak egyik oka az, hogy a templomban – és mindenhol, ami a templom hatásköre – a kóser étkezés szigorú törvényei vannak érvényben. A másik ok, hogy a templom akkor is szakrális hely, amikor ott éppen nem a rituálé zajlik. Szakrális helyhez nem illik az evés-ivás, csak a vallás által megengedet okokból és alkalmakkor. Természetesen, ha valakinek az egészsége elhalaszthatatlanná tesz étel- vagy italfogyasztást –például rosszullét esetén –, akkor engedélyezett. E néhány elemi szabály betartását kérjük a koncertek közönségétől, ahogyan azt megköveteljük a zsinagóga évi sokszázezer látogatójától is.
Forrás: Turizmus Online