Magasabb osztályba lépett

Egy éve számoltunk be arról a nagyszabású elképzelésről, amely szerint a Római Birodalom hazai határainak világörökséggé nyilvánítása keresletélénkítő hatású lehet, a folyami határ mentén megtalálható egyéb turisztikai látnivalók a római emlékekkel együtt olyan vonzerőt képviselhetnek, amely e térségnek jövedelmet hozhat. A program kivívta az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) érdeklődését is, így az elképzelés fő szervezőjét, a Magyar Limes Szövetséget tavaly kinevezték az előkészítés alatt lévő UNESCO-nevezés projektgazdájának.

A program kulcsszereplője dr. Visy Zsolt professzor, akinek ötlete alapján 2008 és 2011 között egy EU-s társfinanszírozási program keretében elkészítették a nevezési dokumentációt, valamint a megvalósítás szervezőmotorját jelentő Hirschberg Attila, a Magyar Limes Szövetség operatív vezetője, aki a helyszí- nek meggyőzését, összefogását, gazdasági érdekközösségének kialakítását szervezi. A program most új szakaszához érke- zett.

 

A gazdaságfejlesztési támogatásokban illetékes tárcák és ügynökségek a program támogatását a gazdasági és szakmai meg- alapozáshoz kötötték. Az erre vonatkozó első anyag elkészült, és rendkívül kedvező fogadtatásban részesült. Ez a dr. Balogh Tamás területfejlesztési és dr. Karsai Árpád turizmusfejlesztési szakember által jegy- zett százoldalas tanulmány („előkoncepció”) elemzi, teszteli az elképzeléseket a nemzetkö- zi és hazai turisztikai piacon, az elképzelések megalapozását adja és megvalósítása fő fókuszait, receptjét mutatja be azért, hogy egyedi, piacképes és mindenekelőtt gazda- ságilag is fenntartható kínálat jöjjön létre. Erről az – egyelőre nem publikált és nem is publikusnak szánt – anyagról kérdeztük Karsai Árpádot, az anyag turisztikai felelősét.

Mivel támasztható alá, hogy a hazai római emlékhelyek 417 kilométer hosszú sora sikertermékké válhat?

A turisták nem azért jönnek majd e területek- re, hogy romokon sétáljanak, és szakkönyve-ket lapozva higgyék el e romok jelentőségét. A program lényege, hogy a rómait megeleve- nítve mutassa be, főleg olyan más attrakciók- kal összekötve, amelyek önmagukban eddig is hoztak valamennyi vendéget. Az élő római kiegészítve a világörökségi márka hatásával, továbbá a koncepció harmadik fő kínálati összetevőjével, a Dunával többkomponensű vonzerőt jelent.

Nem aggályos,hogy csak régészetet ked- velő műkedvelők civilszervezete táplálja a program iránti lelkesedést?

A Limes Szövetség tagjainak többsége a fel- terjesztés előtt álló helyszíneket tartalmazó településekből (önkormányzatokból) áll, ahol vannak vagy fejleszthetők turisztikai vonz- erők, és a település vezetése akarja a turiz- must. A program gazdasági sikerének egyik feltételét abban látom, ahogyan egy harcias vállalkozásszervező tevékenységének kö- szönhetően alulról jövő szervezetépítés indult meg, s e települések nagy elszántsággal építik fel magukat és várják a megvalósítás lehe- tőségeit és a pályázati kiírásokat.

Mit hozott a koncepció?

A koncepció azt bizonyítja be, hogy ameny- nyiben a turizmust a gazdaság kitörési pont- jaként definiáljuk, úgy itt sikeropciók vannak, és a kihasználatlan nemzetgazdasági siker-szituációk igénybevétele kötelező. Az OFTK és a Nemzeti vidékstratégia is a kulturális örökségben rejlő erőforrások kihasználásá- ra, fejlesztésére bátorít, a kulturális örökség gazdasági hasznosításához elkerülhetetlen a turisztikai fejlesztés. A területfejlesztési, vidékfejlesztési, megyei fejlesztési tervek- be is illeszkedik. Az elemzésben az első fő célcsoport a Szép-kártyát használó belföldi vendég.

Belföldi? A TT tavalyi nyári dupla számában Hirschberg úr úgy nyilatkozott, hogy a ma- gyar vásárlóerő gyenge, így csak a külföldre érdemes építeniük.

Megítélésem szerint – bár e tekintetben nem értünk egyet az ügyvezetővel – e program fő célcsoportja hosszú ideig a belföldi vendég lesz, fenntartva persze az üzeneteket a kül- földi küldőpiacoknak is. Az is más ebben az anyagban a tavalyi zászlóbontáshoz képest, hogy ott tíz-tizenkét napos programcso- magok álltak a középpontban. A mostani anyag már az információs technológia által desztinációs kártyába felfűzött szolgál- tatásokat is tervezi marketingelni, persze a disztribútoroknak szabad a pálya, hogy csomagokat állítsanak össze. Az önálló és tudatos fogyasztó már maga akarja össze- rakni dinamikus csomagját.

Mit ad hozzá az eddig meglévő hazai kí- nálathoz ez a program?

A program egy, a világörökség keresletösz- tönző hatására épülő kínálatfejlesztést céloz meg. Felállít egy víziót, hogy milyen legyen a Duna mente turizmusa, és meghatározza a teendőket: magterületeket, csatlakozó fej- lesztési területeket mutat be, beavatkozási pontokat listáz.

Mi igazolja ennek az egésznek a jogo- sultságát?

Idő és forrás hiányában még nem tervez- hettük meg részleteiben a helyi desztinációk termékfejlesztési teendőit. Vártuk az állami irányítási közegek reakcióját, amely minden várakozást felülmúlóan pozitív volt, hiszen az anyagot alkalmasnak találták a pályázati források kiírására. Kiemelném az NGM tu- risztikai helyettes államtitkársága, az Emmi, a Forster Központ és a Magyar Turizmus Zrt. tevőleges együttműködését. Az anyag külföldi versenytárselemzéssel, a felépítendő vonzerőkkel kapcsolatos VRIO- elemzéssel a vonzerők egyediségének, rit- kaságának, utanánozhatatlanságának fokát, vonzásképességének hatókörét értékelte. A helyi fogadóterület gazdaságépítő kész- ségének, turizmustámogató hozzáállásának elemzését kérdőívekkel, helyi fórumokkal teszteltük a szövetség vezetésével. Mindezek előtt egy alapos helyzetfelmérést végeztünk a programtérség GIS statisztikai adataiból kiindulva. A világörökséggé nyilvánított angol, skót és német turizmushelyszínek mutatói, továbbá az alsó-ausztriai megelevenített római település sikere, gazdasági mutatói lehengerlőek. Az élményt adó kulturális tu- risztikai témaparkok népszerűek, a kulturális turizmus Európa-szerte a gazdaság motor- jává kezd válni!

Milyen módszereket használtak?

Az érintett térség turisztikai helyzetfeltárá- sában – eltérően a Datourway Projekttől, amely teljes megyestatisztikákat használt – a Duna menti sáv (622 település) térinfor- matikai lehatárolásával a turizmus minden elérhető adatát feldolgoztuk, a térségekben a helyi településvezetőknek és turizmus- ban érdekelteknek fórumokat, workshopokat rendeztünk a helyi turizmus állapotáról és a Duna–Limes-programmal kapcsolatos szándékaik feltérképezésére, közös átgon- dolására, amely a munkánk alapját képezte.

Melyek ezek a kiszemelt területek, és fon- tos-e „elrómaisítani” Magyarországot, ha enélkül is nő a turizmuspar?

A vonzerők eloszlása hazánkban egyenetlen, s egy-egy desztinációban kevésen múlik, hogy a vendég megáll-e vagy továbbrobog. A határtól Győrig, Pannonhalmáig, majd a Dunakanyarig már inkább továbbrobognak, mert Lébénynél is csak egy templomromot lehet lefotózni, ezért Mosonmagyaróvárnál alig időznek. Ha azonban Lébénynél a római kori Quadrata izgalmas formában bemutat- ható, Gönyűnél, Nagyszentjánosnál attrakci- ók – római castellum, ókori lóváltóállomás – késztetnek maradásra, akkor olyan ad- dicionális kínálat jön létre, amely a többi attrakcióval együtt, felruházva a világörök- ségi cím promóciós motorjával, már elég ok a tartózkodásra. Komáromnál az ókori Alsó-Pannónia légióstáborának felélesztése az egyedülálló erődrendszerrel és gyógyfür- dővel együtt már többdimenziós kínálatot ad. Esztergom bejáratánál a már feltárt Tokod római castellumával az esztergomi kínálat izgalmas új pontját adja. Visegrád, Szentendre, Vác és Verőce már feltárt és ré- gészeti parkká, látványos könnyűszerkezetes (vagy akár 3D lézertechnikával, augmented reality technikával bemutatott), feléledt római településsé tehető emlékei erősítik e városok több korszakos kínálati együttesét. Buda- pesten az egyik ilyen castellum (Campona) a Nagytétényi Kastélyszálló mellett fekszik, és leendő világörökségi címével megerősítve bemutatásra vár. Dunaújvárosban a régi Dunapentele, a városközpont mellett szabadon álló ró- mai Intercisa és a szocreál retrovárosrész a Duna kilátást adó, magasparti szoborpark- sétányával összeköthető, és így komplexebb, tartalmasabb programot kínál. Egy sárközi néprajzi tematikus park őcsényi római faluval és a Duna–Dráva Nemzeti Park Bédára javasolt Ökolátogató- központjával, Kölkeden római erődrekonst- rukcióval komplex kínálatot ad, és nagy- ságrenddel növeli az eddigi elenyésző látogatottságot, útközben a gemenci erdővel, a túlparton Bajával és Kalocsával.

Kik árulják majd a limesszolgáltatásokat?

A koncepció foglalkozik a program által érintett térségekben az alkalmas turisztikai szervezetrendszer felállásával. Sok helyen működik már TDM, de van, ahol még nincs. Egyes helyeken profi módon működik, más- hol csak vegetál. Amíg professzionálisan működő TDM-ek nem épülnek ki mindenhol az országban, a szövetség felállítana egy transzregionális menedzsmentszerveze- tet, amely együttműködne a profi helyi és térségi TDM-ekkel és a regionális mar- ketingigazgatóságokkal. Olyan IT-alapú marketing- és limes desztinációs kártya kialakítását célozzuk, amely összeköthe- tő a TDM-ekkel. Az utazási irodák végre piacra vihető kínálatot találnak. A Limes brand építése sem várathat magára, az előkoncepcióban a Limes márka alapja- it is leraktuk. Én a továbbiakban minden erőfeszítéssel azon leszek, hogy a Seuso- kincset is „megszerezzük” a Duna–Limes brand építéséhez: a kincsekkel kapcsola- tos ismertséget, a rejtéllyel kapcsolatos sztoriigényt is kihasználjuk.


 Turizmusmarketing konferencia Pécsett

Turizmusmarketing konferencia Pécsett 

2025. április 11-én rendezik Pécsett a hazai turizmus- szakmai konferenciák zászlóshajójává vált évenkénti turizmusmarketing konferenciát.
Fenntarthatósági jó gyakorlatokról és az osztrák piac jelentőségéről az MSZÉSZ régiós ülésein

Fenntarthatósági jó gyakorlatokról és az osztrák piac jelentőségéről az MSZÉSZ régiós ülésein 

A március 27-28-i régiós üléseken több mint 150 szállodaipari szakember vett részt.
Újabb két magyarországi szarvasmarhatelepen lehet száj- és körömfájásjárvány

Újabb két magyarországi szarvasmarhatelepen lehet száj- és körömfájásjárvány 

A helyzet azért is aggasztó, mert a két telep a magyar-szlovák határ közelében van.
A hazai munkavállalók fele nyitott egy új munkalehetőségre

A hazai munkavállalók fele nyitott egy új munkalehetőségre 

A fizetés mértéke és a juttatási csomag a legfőbb vonzerő.
Digitális színház, történelmi tárlat és időutazás: nyílik a Time Machine

Digitális színház, történelmi tárlat és időutazás: nyílik a Time Machine  

Április 8-án Budapest legújabb attrakciója egy egyedülálló időutazásra hív.
Nyomozós játék, cellalátogatás, börtönkoszt, tombolanyeremények a Várbörtönben

Nyomozós játék, cellalátogatás, börtönkoszt, tombolanyeremények a Várbörtönben 

Egyéves születésnapját igencsak különleges módon ünnepli a veszprémi Várbörtön Látogatóközpont.
Békéscsabán kezdődik a tavaszi fesztivál

Békéscsabán kezdődik a tavaszi fesztivál 

Csaknem harminc rendezvényt kínál a Békéscsabai Tavaszi Fesztivál.
Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben

Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben 

A rendezvényszektor vállalati eseménymarketing piacának árbevétele 2024-ben 78,4 milliárd forint volt és 4,3 százalékos növekedést mutatott.
Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum

Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum 

Idén 120 éves a badacsonyörsi botanikus kert.
Hagyományőrző húsvéti napok Matyóföldön

Hagyományőrző húsvéti napok Matyóföldön 

Matyó Húsvét Mezőkövesden április 20-21-én.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.