A Kreatív információi szerint heteken belül megállapodhat a Magyar Telekom és a Centrál Csoport egy új közös vállalat létrehozásában. Ez a cég lenne a jövőben a volt sanomás online portfólió és az Origo Zrt. tulajdonában lévő médiamárkák gazdája. A terv egy nyereséges online vállalat létrehozása, amiből az is következik, hogy nem fogják fenntartani a párhuzamos márkákat.
A két online portfoliót áttekintve a legszembetűnőbb tematikai hasonlóság a Hír24 és az Origo.hu között van, de a női témák esetében is van átfedés: Life.hu és Nők Lapja Café. Ezek csak a leglátványosabbak, az Origo Zrt. szolgáltatásai között számos olyan terület van, amit a Sanoma online szolgáltatásaival jól lehet társítani, ilyen például a Freemail és a Citromail. A két médiacsomagból összeépített és konszolidált online cég komoly nyereséggel üzemeltethető és jól eladható. A terv ugyanis hosszabb távon, minden bizonnyal az eladás. Két ekkora vállalat összeolvasztása minimum másfél, de inkább két év.
Mi lenne benne?
Az új online vállalatban olyan erős, nagy látogatottságú oldalak lehetnek, mint az Origo, a Startlap, a Nők Lapja Café, a szolgáltatások között a legfontosabb az email, és ezt egészíthetnék ki az egyéb listing és tranzakciós oldalak.
Úgy tudjuk, a Profession.hu nem lesz benne a csomagban, azt ugyanis a Centrál Csoport még a nyáron értékesíteni akarja. Az egyik esélyes vevő a Axel Springer Digital Classified német cég, amely a legnagyobbb európai állásportál, a Stepstone tulajdonosa.
Hosszú násztánc
A Magyar Telekom és a sanomás online márkák régóta kerülgetik egymást. Ahogy korábban, a Sanoma értékesítéséről szóló cikkünkben megírtuk, 2013-ban épp a hazai telekommunikációs cég volt az egyik vevőjelölt. Akkor azt tervezték, hogy a Magyar Telekom megveszi az éppen eladó Sanoma online márkáit. 2014 elején viszont stratégiát váltottak a németek, az új elképzelések szerint inkább értékesíteni szerették volna az Origót vagy az Origo egy részét. Ekkor merült fel a már évekkel ezelőtt is dédelgetett ötlet, ami szerint a Sanoma online médiatermékei és az Origo logikusan és szépen egymásba olvasztható.
Miért jó a Telekomnak?
A Magyar Telekom motivációi egyértelműek. Az Origo Zrt. hosszú éveken keresztül óriási veszteséget termelt, tavaly ugyan az EBITDA-eredmény - állításuk szerint - 400 millió forint felett volt, de tizensok év mínusza után ez nem hatotta meg a Magyar Telekomot. Ráadásul, ahogy Sáling Gergő, volt origós főszerkesztő leváltásának körülményeiből kiderült, a hírmédiaként viselkedő Origo néha fejfájást is jelenthetett a telekommunikációs cégnek.
Szakmai körökben idén tavasz óta nem titok, hogy a Magyar Telekomnál egyértelművé tették, hogy az Origo-ügyet 2015 végéig le kell zárni. Ezt forrásaink különbözőképpen magyarázták. Volt, akik szerint az ukáz azt jelentette, hogy a klasszikus hírmédiaként, hatalmas szerkesztőséggel működő újság helyett elsősorban a Telekom szolgáltatásainak tartalomigényét kiszolgáló médiacéggé kell átalakítani az Origot. Volt, aki szerint viszont a inkább az eladás vagy egy társtulajdonos bevonása volt napirenden. Ezt támasztja alá, hogy információink szerint a svéd MTG érdeklődött az Orgio iránt, de végül az üzlet nem jött létre. Valószínűleg a reklámadó kicsit elkedvetlenítette a magyar médiapiacba befektetni vágyókat. A jelenlegi közeledés a Centrál Csoporthoz is azt mutatja, a Telekom inkább egy másik céggel közösen közösen üzemletetné médiacégét.
Miért jó a Centálnak?
A Centrál Csoport jól járna egy ilyen közös vállalkozással. Az Origo és a volt sanomás online csomagból egy ügyes pénzügyi szemléletű vezető áramvonalas, jól teljesítő csomagot tud gyúrni. Rengeteg a szinergia, csomó olyan felület van, amelyek támogathatják egymást. Elég végignézni az online látogatottsági adatokat és látszik, hogy a jelenleg leglátogatottabb 10 oldal közül 5 a leendő cég istállójából kerülhet majd ki. Eközben a Centrál Csoport menedzsmentje foglalkozhatna a nyomtatott magazinportfolióval és a tévékkel. A magazincsomagban vannak nagyon értékes és szépen teljesítő darabok, de vannak kevésbé erősek is. A Story TV-ről már kevésbé lelkesen nyilatkoztak a társaság pénzügyi adatait jól ismerő forrásaink.
A Centrál persze külön is értékesíthetné a volt sanomás online csomagot, de Profession.hu nélkül ebből a pakkból igazán sok pénzt csak a Nők Lapja Café és a Startlap ér. Erre esetleg az Index-tulajdonos CEMP jelentkezhetne be, de nem biztos, hogy a CEMP-nek megérné elkölteni másfél, kétmilliárd forintot portfolióhízlalásra és a piacvezető pozíció megszerzésére, amitől egyébként sincsenek annyira messze. A Centrál ennél jóval több pénzt is kiszedhet az üzletből, ha az Origóval egybegyúrt céget csinosítja ki egy-két év alatt.
Egy ilyen közös cég létrehozása persze nem megy gyorsan. Úgy tudjuk, jelenleg az alkudozás fázisában van az ügy. A logikus felállás szerint a Magyar Telekomnak kellene a többségi tulajdonosnak lenni, hiszen az ő tehenük jóval többet tejel, de az is tény, hogy jelenleg nekik sürgősebb a dolog.
Ha meg is állapodik a két cég, az egésznek át kell csúsznia még a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságon és Gazdasági Versenyhivatalon is, vagyis legkorábban október elején kezdődhet a fúzió.
Cikkünk készítésekor beszélgettünk a Magyar Telekom és a Centrál Csoport belső ügyeit jól ismerő forrásokkal. Természetesen megkérdeztük a két érintett céget is, hogy erősítsék meg, vagy cáfolják értesüléseinket, de egyik társaság sem szeretett volna reagálni.
A Centrál Csoporthoz közeli forrásunk az alábbi szöveget küldte át. "A Centrál Csoport célja a Sanoma Budapest felvásárlásával egyértelmű: a mostaninál rugalmasabb, a meglévő szinergiákat jobban kihasználó médiavállalkozássá váljon a vállalat. Sor kerül a portfolió átvilágítására, a célunk az, hogy minden jövedelmező vagy jövedelmezővé tehető elemet megtartsunk, és még hatékonyabban működtessük. Így elképzelhető az is, hogy külső partnerekkel, más médiavállalkozásokkal működjünk együtt a jövőben, de erre vonatkozóan még érdemi döntések nem születtek". A cikk többi állítását nem kívánták kommentálni, annyit írtak: "bármilyen együttműködés is lesz másokkal a jövőben, brandek és oldalak egyáltalán nem fognak eltűnni".
Forrás: Kreatív Online