Friss felmérés a magyar italfogyasztásról

Országos, reprezentatív felmérés készült 2025. március 27. és április 3. között az MSZSZT megbízásából, amelynek célja az volt, hogy pontosabb képet adjon a magyar lakosság alkoholfogyasztási szokásairól.

Az eredmények alapján egy alkalommal átlagosan 2,4 italt fogyasztanak a magyarok. Bár ez a mennyiség mérsékeltnek tekinthető, az egyéni tényezők – például a testtömeg, a nem és az érzékenység – jelentősen befolyásolhatják az alkohol hatását.

A kutatás arra is rámutatott, hogy a rendszeresség hatással van az elfogyasztott adagokra: akik gyakrabban élnek ezzel a szokással, jellemzően nagyobb mennyiséget is isznak egy-egy alkalommal.

Az adatok szerint a 18 és 49 év közötti korosztály több mint fele legalább havonta egyszer fogyaszt alkoholt.

A fiatalabb, 18–29 évesek körében különösen jellemző, hogy a fogyasztás társas eseményekhez, például bulikhoz vagy baráti összejövetelekhez kapcsolódik, és ilyenkor gyakran nagyobb mennyiség kerül a poharakba.

A legnépszerűbb ital a bor, a válaszolók több mint fele ezt jelölte első helyen, amit a sör, és azonos arányban a röviditalok és koktélok követnek.

Nem meglepő, hogy a férfiak inkább a sört és rövidet, míg a nők inkább koktélokat kedvelik, utóbbi pedig főleg a 18-29 évesek körében a legnépszerűbb, míg az idősebbek inkább boroznak.


Fotó: Depositphotos

A válaszadók közel 90 százaléka társaságban, és közülük is 60 százaléka szintén közösségben, de otthon iszik; főleg a fiatalabbakra jellemző inkább, hogy az italozáshoz más helyszínt választanak.  Az alkoholfogyasztás okai mögött elsősorban a társasági élmény, kikapcsolódás és ünneplés áll, de minden hetedik ember stressz miatt nyúl a pohár után. 

Érdekes tendencia ugyanakkor, hogy a fogyasztók egyre gyakrabban keresik az alkoholmentes vagy alacsony alkoholtartalmú alternatívákat, különösen szórakozóhelyeken és vendéglátóhelyeken. 

Generációs különbségek az italozásban is 

A kutatás részletesen vizsgálta a generációk közötti eltéréseket is. A 18-29 évesek körében a szórakozási alkalmakhoz kötött, impulzívabb, nagyobb mennyiségű alkoholfogyasztás jellemző, ugyanakkor ők nyitottabbak a mértéktartásra és az alkoholmentes alternatívákra. Ezzel szemben a 40-49 éves korosztály inkább a rendszerességre és az alacsonyabb mennyiségekre helyezi a hangsúlyt, gyakrabban fogyasztanak bort vagy sört, és kevésbé vesznek részt nagyobb társasági eseményeken. 

Új szemléletformáló kampány indul – Felelős döntések, hiteles üzenetek 

Az MSZSZT évek óta kiemelten foglalkozik a fiatalok alkoholfogyasztási szokásaival, a kutatás eredményeire alapozva pedig ötödik alkalommal indít országos szemléletformáló kampányt, melynek célja a tudatos és felelős alkoholfogyasztás népszerűsítése.


Fotó: MSZSZT

. „A spiritsEUROPE támogatásával indított kampánnyal azt szeretnénk üzenni, hogy a mértékkel való alkoholfogyasztás tudatos döntés, amely hozzájárul a testi-lelki jóléthez és a társasági élmények pozitív megéléséhez. Az MSZSZT célja, hogy az edukatív tartalmak és hiteles influencerek közreműködése révén a társadalom minél szélesebb rétegében elősegítse az alkoholfogyasztáshoz kapcsolódó szemléletváltást, és erősítse a tudatos alkoholfogyasztást.” – nyilatkozta a kampány kapcsán Nagy András, a Szövetség igazgatója.  


 


Magyar borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson

Magyar borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson 

A legjobb európai borturisztikai könyv díját nyerte el a TokajGuide ötödik kiadása a gasztronómiai kiadványok világversenyén, a Gourmand International Awardson.
Bazalt Napok Badacsonytördemicen

Bazalt Napok Badacsonytördemicen  

A július 4-től 6-ig zajló Bazalt Napok eseménysorozat három napra megtölti a falut zenével, irodalommal, gasztronómiával és művészettel.
Romániában terjeszkedik a lengyel Zabka

Romániában terjeszkedik a lengyel Zabka 

A Żabka eddig 89 üzletet nyitott Romániában, de a vállalat szerint akár 4000 üzletet is elbír a piac.
Magyar pezsgő a világ legjobbjai között

Magyar pezsgő a világ legjobbjai között 

A Kreinbacher Birtok Prestige Brut tétele aranyérmet vihetett haza a 2025-ös Decanter World Wine Awards-ról.
Ízek Kertje Nagyrédén

Ízek Kertje Nagyrédén 

Nagyréde nem csupán a mátrai borvidék egyik fontos központja, hanem egyre inkább kulturális és gasztronómiai élmények színtere is.
Samut, a kiselefántot örökbe fogadta a Gundel

Samut, a kiselefántot örökbe fogadta a Gundel 

Napi cukiság kimaxolva: a Gundel „család” tagja lett Samu, a kiselefánt.
Balatonfüredi siker a világ legnagyobb borversenyén

Balatonfüredi siker a világ legnagyobb borversenyén 

A Zelna Borászat Peregrina vörösbora aranyérmet nyert a Decanter World Wine Awards-on.
Jön a stuttgarti nemzetközi sütőipari szakkiállítás

Jön a stuttgarti nemzetközi sütőipari szakkiállítás 

Megkezdődtek a 2026-os Südback előkészületei.
Exkluzív vacsora Budapesten: maga Wolfgang Puck főz az este vendégeinek

Exkluzív vacsora Budapesten: maga Wolfgang Puck főz az este vendégeinek 

Négy évtized különleges fogásai a Matild Palotában – egy estén felszolgálva.
Tokaji Eszencia a világ legnagyobb borversenyének élmezőnyében

Tokaji Eszencia a világ legnagyobb borversenyének élmezőnyében 

Idén 22. alkalommal rendezték meg a világ legnagyobb, egyben legjelentősebb hatású borversenyét.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.