Az eredmények alapján egy alkalommal átlagosan 2,4 italt fogyasztanak a magyarok. Bár ez a mennyiség mérsékeltnek tekinthető, az egyéni tényezők – például a testtömeg, a nem és az érzékenység – jelentősen befolyásolhatják az alkohol hatását.
A kutatás arra is rámutatott, hogy a rendszeresség hatással van az elfogyasztott adagokra: akik gyakrabban élnek ezzel a szokással, jellemzően nagyobb mennyiséget is isznak egy-egy alkalommal.
Az adatok szerint a 18 és 49 év közötti korosztály több mint fele legalább havonta egyszer fogyaszt alkoholt.
A fiatalabb, 18–29 évesek körében különösen jellemző, hogy a fogyasztás társas eseményekhez, például bulikhoz vagy baráti összejövetelekhez kapcsolódik, és ilyenkor gyakran nagyobb mennyiség kerül a poharakba.
A legnépszerűbb ital a bor, a válaszolók több mint fele ezt jelölte első helyen, amit a sör, és azonos arányban a röviditalok és koktélok követnek.
Nem meglepő, hogy a férfiak inkább a sört és rövidet, míg a nők inkább koktélokat kedvelik, utóbbi pedig főleg a 18-29 évesek körében a legnépszerűbb, míg az idősebbek inkább boroznak.
Fotó: Depositphotos
A válaszadók közel 90 százaléka társaságban, és közülük is 60 százaléka szintén közösségben, de otthon iszik; főleg a fiatalabbakra jellemző inkább, hogy az italozáshoz más helyszínt választanak. Az alkoholfogyasztás okai mögött elsősorban a társasági élmény, kikapcsolódás és ünneplés áll, de minden hetedik ember stressz miatt nyúl a pohár után.
Érdekes tendencia ugyanakkor, hogy a fogyasztók egyre gyakrabban keresik az alkoholmentes vagy alacsony alkoholtartalmú alternatívákat, különösen szórakozóhelyeken és vendéglátóhelyeken.
Generációs különbségek az italozásban is
A kutatás részletesen vizsgálta a generációk közötti eltéréseket is. A 18-29 évesek körében a szórakozási alkalmakhoz kötött, impulzívabb, nagyobb mennyiségű alkoholfogyasztás jellemző, ugyanakkor ők nyitottabbak a mértéktartásra és az alkoholmentes alternatívákra. Ezzel szemben a 40-49 éves korosztály inkább a rendszerességre és az alacsonyabb mennyiségekre helyezi a hangsúlyt, gyakrabban fogyasztanak bort vagy sört, és kevésbé vesznek részt nagyobb társasági eseményeken.
Új szemléletformáló kampány indul – Felelős döntések, hiteles üzenetek
Az MSZSZT évek óta kiemelten foglalkozik a fiatalok alkoholfogyasztási szokásaival, a kutatás eredményeire alapozva pedig ötödik alkalommal indít országos szemléletformáló kampányt, melynek célja a tudatos és felelős alkoholfogyasztás népszerűsítése.
Fotó: MSZSZT
. „A spiritsEUROPE támogatásával indított kampánnyal azt szeretnénk üzenni, hogy a mértékkel való alkoholfogyasztás tudatos döntés, amely hozzájárul a testi-lelki jóléthez és a társasági élmények pozitív megéléséhez. Az MSZSZT célja, hogy az edukatív tartalmak és hiteles influencerek közreműködése révén a társadalom minél szélesebb rétegében elősegítse az alkoholfogyasztáshoz kapcsolódó szemléletváltást, és erősítse a tudatos alkoholfogyasztást.” – nyilatkozta a kampány kapcsán Nagy András, a Szövetség igazgatója.