Szeptemberben javultak a turisztikai cégek kilátásai

A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal (MTSZA) és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen, havi gyakorisággal méri a turizmusban a konjunktúra várható alakulását és publikálja a Turizmus Konjunktúra Indexet, a piac és a közvélemény számára ezzel biztosítva információt a közeljövőben várható trendekről - tájékoztatta szerkesztőségünket a VIMOSZ.

A TKI index 2022. szeptemberben -7 ponton állt (-100 és +100 közötti skálán értelmezve), mely azt jelenti, hogy az ágazat szereplői helyzetüket kissé rossznak érzékelik, augusztushoz képest azonban javulónak (+6 pont). A növekedés minden alszektorban megfigyelhető.

A foglalkoztatott létszám alakulása az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest +7 ponton áll, mely azt mutatja, hogy nagyon lassú ütemben, de nőtt a kereslet[1] a munkaerő iránt. Az egyes alszektorok azonban vegyes képet mutatnak e tekintetben: a legkevésbé a szálláshely-szolgáltatásban (+3 pont) és a vendéglátásban (+6 pont), leginkább az egyéb turisztikai alszektorban vettek fel munkaerőt (+11 pont). A következő három hónapra vonatkozóan -4 pontot mértünk, mely azt jelenti, hogy a cégek nagyon kis mértékben, de csökkentik a munkaerőállományt. Ez a szezonális hatások miatt természetesnek tekinthető. Ezen belül a szálláshely-szolgáltatásban enyhe (+2 pont) munkaerő kereslet van, miközben a vendéglátásban a létszám megtartása a cél (-1 pont). Az egyéb turisztikai alszektorban pedig elbocsátások várhatók (-14 pont).

A turisztikai cégek 84%-a áraik, 74%-a működési költségek növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan. Az árnövekedés átlagosan 16%-ot, míg a működési költségek növekedése 21%-ot tett ki. Vagyis a cégek továbbra sem hárították át az összes költségnövekedést a fogyasztókra, egy részét „lenyelték” a profitjuk rovására.

A következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 8%-a vár növekedést a vendégéjszakák számában, 68%-uk stagnálást, s 24%-uk visszaesést jósol. A vendéglátásban működők 22%-a vár vendégforgalom növekedést, míg 54% stagnálást, 24%-uk pedig visszaesést vetít előre.

Az üzleti tevékenység eredményének indexe a jelenhez képest a következő három hónapra -8 ponton áll, mely kismértékű visszaesést jelez, ugyanakkor 9 pontos javulást mutat augusztushoz képest. A mutató értéke a szálláshely szolgáltatásban és a vendéglátásban negatív, míg az egyéb turisztikai szektorban pozitív. Augusztushoz képest minden alszektorban javult a mutató értéke, legnagyobb mértékben az egyéb turisztikai szektorban, melynek profitabilitását a júliusi mélypont után sikerült visszaállítani.

Az eredményesség javulásának hátterében a mindezidáig nagyon negatív működési költségek indexének emelkedése áll. (A működési költségek indexe, mely a felmérés időpontjához képest mutatja e kiadások alakulását a következő 3 hónapban, -37 ponton áll, mely jelentős, 26 pontos javulás augusztushoz képest.)


[1] Itt azért hasonlítunk az előző évhez, mert a szektorban jelentős a szezonalitás, melyet célszerű kiszűrni.

A részletes elemzés a csatolmányokban olvasható.


Körkép Budapest gyógyfürdőiről – ez várható 2025-ben

Körkép Budapest gyógyfürdőiről – ez várható 2025-ben 

Tény, hogy egyik legfontosabb turisztikai vonzerőnk, a fővárosi történelmi fürdőinek egy része felújításra szorul.
Kakasozás és pittyezés: majális a Skanzenben

Kakasozás és pittyezés: majális a Skanzenben 

Májust gyakran nevezik zöld hónapnak, hiszen a természet, a fák és virágok újjászületésének ideje.
A gyönyörködtetés művészete – kiállítás Budapesten

A gyönyörködtetés művészete – kiállítás Budapesten 

Három nő, három művészeti ág, egy közös nyelv: megnyílt a PRIMAVERA kiállítás a FISE Galériában.
Idén is Háromváros Kerékpáros Fesztivál

Idén is Háromváros Kerékpáros Fesztivál 

Június 7-én és 8-án rendezik meg negyedik alkalommal Békéscsabán, Békésen és Gyulán a Háromváros Kerékpáros Fesztivált .
Programhegyek az Európa-napon

Programhegyek az Európa-napon 

Izgalmas programokkal és hasznos információkkal várják a szervezők az érdeklődőket az Európa-napon és az immár hagyományos EU-s futáson.
Kék Zóna Noszvajon

Kék Zóna Noszvajon  

Különleges eseménynek adott otthont a Nomád Hotel & Glamping.
Flash Award: lezárult a jelentkezés, már bírálják a pályázatokat

Flash Award: lezárult a jelentkezés, már bírálják a pályázatokat 

Hatvanhárom pályázat érkezett a MaReSz idei versenyére.
Első önálló koncertjét adja Budapesten a skót sztárzenekar

Első önálló koncertjét adja Budapesten a skót sztárzenekar 

Június 11-én először lép fel önálló koncerttel Magyarországon a Biffy Clyro.
Miért olyan hatékony az ablakra ragasztható fólia?

Miért olyan hatékony az ablakra ragasztható fólia?  

Egy hétvégi séta vagy reggeli kocogás során, ahogy a városban haladunk, láthatjuk, hogy rengeteg bolt kirakatán található fólia vagy valamilyen matrica. Ezek többféle célt szolgálhatnak, amelyek közül az első a figyelemfelkeltés. Ez egy jól bevált offline marketingeszköz, amit érdemes minden vállalkozásnak használnia.
Újabb hazai telepen ütötte fel a fejét a száj-és körömfájás járvány

Újabb hazai telepen ütötte fel a fejét a száj-és körömfájás járvány 

A Győr-Moson-Sopron vármegyei Rábapordányban is találtak ragadós száj- és körömfájásban fertőzött szarvasmarhát.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.