Tama István: marketingigazgatóból szállodaigazgató

Tama István csaknem másfél évtizeden keresztül volt a nyugat-dunántúli régió turizmusának egyik meghatározó személyisége, előbb mint a regionális marketing igazgatóság munkatársa, majd vezetője. Az igazgatóság megszüntetése után az elmúlt év végén az ő munkaviszonya is megszűnt. Az idegenforgalomtól azonban nem szakadt el, a celldömölki JUFA szálló igazgatójaként továbbra is a szakmában dolgozik.

- 2000-ben kezdtem a Nyugat-dunántúli Regionális Marketing Igazgatóságnál, majd egy rövid kőszegi kitérő után az igazgatóságon dolgoztam egészen 2016 végéig – kezdi az elmúlt több mint másfél évtized történetének felidézését Tama István. – Hogy mi történt a régióban ebben a több mint másfél évtizedben? Ha csak a számokat nézzük: a vendégéjszakák száma több mint 30 százalékkal növekedett, s elérte 2,7-2,8 milliót. Kiépült a Tourinform irodák hálózata, létrejöttek a TDM szervezetek, kialakult egy többszintű turisztikai szervezet.

- Hogyan alakultak a fejlesztések?

- Alighanem jó időben voltam jó helyen, hiszen a Széchenyi-terv éppen az ezredforduló idején adott lendületet a turisztikai fejlesztéseknek. Igyekeztünk maximálisan kihasználni az adottságainkban rejlő lehetőségeket. Nagy sikerként könyvelem el, hogy eredményre vezettek a termálvízre alapozott szezonhosszabbítási törekvéseink. Az elmúlt másfél évtizedben a küldőpiacok is döntően átalakultak. Amíg 2000-ben a külföldi vendégek döntő többsége német és osztrák volt, most színesebb a kép: jelentős arányt képviselnek most már a cseh és a szlovák vendégek is.

- Milyen szerepe volt mindezekben a regionális marketing igazgatóságnak?

- A munkánkat a regionális idegenforgalmi bizottság iránymutatásai alapján végeztük. A fő feladatunk a marketingtevékenység összefogása, valamint a fejlesztések koordinálása volt. A turisztikai kiállításokon belföldön és külföldön mutattuk be a térség összefogott kínálatát, a turizmus szereplőit. Imázskampányokat szerveztünk, ebben a gyógyfürdők mellett helyet kaptak a nemzeti parkok, az épített örökség, a kulturális kínálat is. Ezen kívül szívesen gondolok vissza a „Virágos Magyarországért” mozgalomban játszott szerepünkre, a verseny régiós győzteseire, a Torkos csütörtök népszerűségére.

- Az igazgatóság mekkora létszámmal működött?

- Három-öt, jól felkészült munkatársunk volt. Kétirányú munkát végeztünk: mi közvetítettük a régiós szereplők felé a budapesti döntéseket, illetve juttattuk el az alulról jövő információkat is a döntéshozókhoz.

- Volt időszak, amikor anyagi forrásokkal is rendelkeztek.

- Amíg a Regionális Idegenforgalmi Bizottság működött, tudtunk támogatásokat is nyújtani. Pályázataink főleg marketingcélokat szolgálnak. Ez különösen a kisebb és közepes rendezvények számára jelentett nagy segítséget, mivel ők az országos pályázatokon eleve kevesebb eséllyel indultak.

- Az elmúlt másfél évtizedben hogyan változott az igazgatóság tevékenysége?

- A Regionális Idegenforgalmi Bizottság 2010-es megszüntetésével egy új típusú munka kezdődött, még inkább előtérbe került a központi kampányokhoz csatlakozó regionális tartalmak készítése. 2016-tól ismét új történet indult. Ha azt mondtuk, hogy korábban a marketing volt a fő tevékenységünk, innentől inkább a turisztikai fejlesztések koordinálása került a célkeresztbe, egészen megszűnésünkig.

- Hogy élte meg a megszűnést?

- Aminek kezdete van, annak vége is szokott lenni. Nehéz dolog 16 év után egy munkahelytől, az addig végzett feladattól elszakadni. Nagyon szerettem ezt a munkát, ami több volt egy feladatnál, nekem ez elhivatottság volt. Ha már így alakult, megpróbálom ebből a váltásból legtöbbet kihozni. A szakmától nem szeretnék elszakadni, a szállodai világban próbálom ki magam.


A szakma reagálása a SZÉP-kártya felhasználásának változásáról

A szakma reagálása a SZÉP-kártya felhasználásának változásáról 

A SZÉP-kártya felhasználási szabályainak 2025. január elsejei módosítása milyen hatással lehet a hazai turizmus és vendéglátás szektorra?
Vitézy Dávid 5 pontba szedte, miért hintették be sóval Budapest marketingcégét

Vitézy Dávid 5 pontba szedte, miért hintették be sóval Budapest marketingcégét 

A közlekedési szakértőként elhíresült politikus legfrissebb Facebook bejegyzésében részletesen beszámol arról, miért tartotta fontosnak, hogy a 2025. évi költségvetésben megvonják a főváros marketingügynökségének, a Budapest Brand forrásainak nagy részét.
Egy korszak vége: bezár az ikonikus Körszálló

Egy korszak vége: bezár az ikonikus Körszálló 

Október végén robbant a hír, hogy lebontás fenyegeti a Körszállót, hivatalos nevén a Hotel Budapestet, most újabb részletek derültek ki.
Márciusban életre kel a rakpart

Márciusban életre kel a rakpart 

Télen kell készülni a nyárra, idén is lesz rakpartnyitás, nem is akárhogy – írta a főpolgármester a Facebook-oldalán csütörtökön.
Szlovák-magyar összefogás Somoskő és Salgó váránál

Szlovák-magyar összefogás Somoskő és Salgó váránál 

Közösen dolgozik Salgótarján és a szlovákiai Sátorosbánya önkormányzata, valamint a salgótarjáni Dornyay Béla Múzeum Somoskő és Salgó várainak értékmentésén európai uniós támogatással.
Egyelőre két hazai síterep működik, de hétvégén nyithat a többi is

Egyelőre két hazai síterep működik, de hétvégén nyithat a többi is 

Szerdán több helyen hullott néhány centiméter hó, de ez még nem elegendő a sípályák üzemeltetéséhez.
Globális rendezvényiparági előrejelzés 2025-re

Globális rendezvényiparági előrejelzés 2025-re 

Egy friss tanulmány áttekintést ad a globális rendezvényágazat idei évi kilátásairól, trendjeiről.
Így kerülte ki egy budapesti apartmankomplexum az Airbnb tilalmat

Így kerülte ki egy budapesti apartmankomplexum az Airbnb tilalmat 

A Király utcai Central Passage Társasház már megtalálta a módját, hogy továbbra is szálláshelyként működhessenek a lakásai.
Izgalmas kiállítás Füreden, a magyarok egyik nagy festőjének műveiből

Izgalmas kiállítás Füreden, a magyarok egyik nagy festőjének műveiből 

Egy híres magyar művész képei az űrben és David Bowie szívében is helyet kaptak. Most alkotásaival a Balatonra csalogatják a turistákat. A Vasarely kiállítás január 18-tól március 9-ig lesz látható Balatonfüreden.
Miniszteri ígéret: június 30-ára megnyílhat ismét a miskolctapolcai barlangfürdő

Miniszteri ígéret: június 30-ára megnyílhat ismét a miskolctapolcai barlangfürdő 

Az ígéret szép szó, ha betartják, úgy jó.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.