- 2000-ben kezdtem a Nyugat-dunántúli Regionális Marketing Igazgatóságnál, majd egy rövid kőszegi kitérő után az igazgatóságon dolgoztam egészen 2016 végéig – kezdi az elmúlt több mint másfél évtized történetének felidézését Tama István. – Hogy mi történt a régióban ebben a több mint másfél évtizedben? Ha csak a számokat nézzük: a vendégéjszakák száma több mint 30 százalékkal növekedett, s elérte 2,7-2,8 milliót. Kiépült a Tourinform irodák hálózata, létrejöttek a TDM szervezetek, kialakult egy többszintű turisztikai szervezet.
- Hogyan alakultak a fejlesztések?
- Alighanem jó időben voltam jó helyen, hiszen a Széchenyi-terv éppen az ezredforduló idején adott lendületet a turisztikai fejlesztéseknek. Igyekeztünk maximálisan kihasználni az adottságainkban rejlő lehetőségeket. Nagy sikerként könyvelem el, hogy eredményre vezettek a termálvízre alapozott szezonhosszabbítási törekvéseink. Az elmúlt másfél évtizedben a küldőpiacok is döntően átalakultak. Amíg 2000-ben a külföldi vendégek döntő többsége német és osztrák volt, most színesebb a kép: jelentős arányt képviselnek most már a cseh és a szlovák vendégek is.
- Milyen szerepe volt mindezekben a regionális marketing igazgatóságnak?
- A munkánkat a regionális idegenforgalmi bizottság iránymutatásai alapján végeztük. A fő feladatunk a marketingtevékenység összefogása, valamint a fejlesztések koordinálása volt. A turisztikai kiállításokon belföldön és külföldön mutattuk be a térség összefogott kínálatát, a turizmus szereplőit. Imázskampányokat szerveztünk, ebben a gyógyfürdők mellett helyet kaptak a nemzeti parkok, az épített örökség, a kulturális kínálat is. Ezen kívül szívesen gondolok vissza a „Virágos Magyarországért” mozgalomban játszott szerepünkre, a verseny régiós győzteseire, a Torkos csütörtök népszerűségére.
- Az igazgatóság mekkora létszámmal működött?
- Három-öt, jól felkészült munkatársunk volt. Kétirányú munkát végeztünk: mi közvetítettük a régiós szereplők felé a budapesti döntéseket, illetve juttattuk el az alulról jövő információkat is a döntéshozókhoz.
- Volt időszak, amikor anyagi forrásokkal is rendelkeztek.
- Amíg a Regionális Idegenforgalmi Bizottság működött, tudtunk támogatásokat is nyújtani. Pályázataink főleg marketingcélokat szolgálnak. Ez különösen a kisebb és közepes rendezvények számára jelentett nagy segítséget, mivel ők az országos pályázatokon eleve kevesebb eséllyel indultak.
- Az elmúlt másfél évtizedben hogyan változott az igazgatóság tevékenysége?
- A Regionális Idegenforgalmi Bizottság 2010-es megszüntetésével egy új típusú munka kezdődött, még inkább előtérbe került a központi kampányokhoz csatlakozó regionális tartalmak készítése. 2016-tól ismét új történet indult. Ha azt mondtuk, hogy korábban a marketing volt a fő tevékenységünk, innentől inkább a turisztikai fejlesztések koordinálása került a célkeresztbe, egészen megszűnésünkig.
- Hogy élte meg a megszűnést?
- Aminek kezdete van, annak vége is szokott lenni. Nehéz dolog 16 év után egy munkahelytől, az addig végzett feladattól elszakadni. Nagyon szerettem ezt a munkát, ami több volt egy feladatnál, nekem ez elhivatottság volt. Ha már így alakult, megpróbálom ebből a váltásból legtöbbet kihozni. A szakmától nem szeretnék elszakadni, a szállodai világban próbálom ki magam.
Forrás: Turizmus Online