Tama István: marketingigazgatóból szállodaigazgató

Tama István csaknem másfél évtizeden keresztül volt a nyugat-dunántúli régió turizmusának egyik meghatározó személyisége, előbb mint a regionális marketing igazgatóság munkatársa, majd vezetője. Az igazgatóság megszüntetése után az elmúlt év végén az ő munkaviszonya is megszűnt. Az idegenforgalomtól azonban nem szakadt el, a celldömölki JUFA szálló igazgatójaként továbbra is a szakmában dolgozik.

- 2000-ben kezdtem a Nyugat-dunántúli Regionális Marketing Igazgatóságnál, majd egy rövid kőszegi kitérő után az igazgatóságon dolgoztam egészen 2016 végéig – kezdi az elmúlt több mint másfél évtized történetének felidézését Tama István. – Hogy mi történt a régióban ebben a több mint másfél évtizedben? Ha csak a számokat nézzük: a vendégéjszakák száma több mint 30 százalékkal növekedett, s elérte 2,7-2,8 milliót. Kiépült a Tourinform irodák hálózata, létrejöttek a TDM szervezetek, kialakult egy többszintű turisztikai szervezet.

- Hogyan alakultak a fejlesztések?

- Alighanem jó időben voltam jó helyen, hiszen a Széchenyi-terv éppen az ezredforduló idején adott lendületet a turisztikai fejlesztéseknek. Igyekeztünk maximálisan kihasználni az adottságainkban rejlő lehetőségeket. Nagy sikerként könyvelem el, hogy eredményre vezettek a termálvízre alapozott szezonhosszabbítási törekvéseink. Az elmúlt másfél évtizedben a küldőpiacok is döntően átalakultak. Amíg 2000-ben a külföldi vendégek döntő többsége német és osztrák volt, most színesebb a kép: jelentős arányt képviselnek most már a cseh és a szlovák vendégek is.

- Milyen szerepe volt mindezekben a regionális marketing igazgatóságnak?

- A munkánkat a regionális idegenforgalmi bizottság iránymutatásai alapján végeztük. A fő feladatunk a marketingtevékenység összefogása, valamint a fejlesztések koordinálása volt. A turisztikai kiállításokon belföldön és külföldön mutattuk be a térség összefogott kínálatát, a turizmus szereplőit. Imázskampányokat szerveztünk, ebben a gyógyfürdők mellett helyet kaptak a nemzeti parkok, az épített örökség, a kulturális kínálat is. Ezen kívül szívesen gondolok vissza a „Virágos Magyarországért” mozgalomban játszott szerepünkre, a verseny régiós győzteseire, a Torkos csütörtök népszerűségére.

- Az igazgatóság mekkora létszámmal működött?

- Három-öt, jól felkészült munkatársunk volt. Kétirányú munkát végeztünk: mi közvetítettük a régiós szereplők felé a budapesti döntéseket, illetve juttattuk el az alulról jövő információkat is a döntéshozókhoz.

- Volt időszak, amikor anyagi forrásokkal is rendelkeztek.

- Amíg a Regionális Idegenforgalmi Bizottság működött, tudtunk támogatásokat is nyújtani. Pályázataink főleg marketingcélokat szolgálnak. Ez különösen a kisebb és közepes rendezvények számára jelentett nagy segítséget, mivel ők az országos pályázatokon eleve kevesebb eséllyel indultak.

- Az elmúlt másfél évtizedben hogyan változott az igazgatóság tevékenysége?

- A Regionális Idegenforgalmi Bizottság 2010-es megszüntetésével egy új típusú munka kezdődött, még inkább előtérbe került a központi kampányokhoz csatlakozó regionális tartalmak készítése. 2016-tól ismét új történet indult. Ha azt mondtuk, hogy korábban a marketing volt a fő tevékenységünk, innentől inkább a turisztikai fejlesztések koordinálása került a célkeresztbe, egészen megszűnésünkig.

- Hogy élte meg a megszűnést?

- Aminek kezdete van, annak vége is szokott lenni. Nehéz dolog 16 év után egy munkahelytől, az addig végzett feladattól elszakadni. Nagyon szerettem ezt a munkát, ami több volt egy feladatnál, nekem ez elhivatottság volt. Ha már így alakult, megpróbálom ebből a váltásból legtöbbet kihozni. A szakmától nem szeretnék elszakadni, a szállodai világban próbálom ki magam.


Felmérés a magyarok utazási szokásairól, lehetőségeiről

Felmérés a magyarok utazási szokásairól, lehetőségeiről 

Az ALDI Utazás megbízásából készült országos reprezentatív felmérés szerint a gazdaságilag aktív korú magyarok 60 százaléka tudott az elmúlt két évben legalább egyszer belföldre vagy külföldre utazni.
Most Budapesten Kuba szívében érezheti magát

Most Budapesten Kuba szívében érezheti magát 

Lüktető ritmusok, magukkal ragadó dallomok: A kubai szenvedély Budapestre érkezik.
Fókuszban a gólyavédelmi program

Fókuszban a gólyavédelmi program 

A fenntartható örökség fókuszába került a Bodrogkeresztúron az elmúlt években megvalósult gólyavédelmi program.
Egy hét alatt két platinum szintű Good Travel Seal minősítés Magyarországon

Egy hét alatt két platinum szintű Good Travel Seal minősítés Magyarországon 

Az elmúlt egy hétben két magyarországi turisztikai szolgáltatás is megszerezte a Good Travel Seal Platinum minősítését.
Valentin-napi különleges programok a budapesti fürdőkben

Valentin-napi különleges programok a budapesti fürdőkben 

Több helyen pezsgő vagy Valentin-napi koktél is jár e napon a fürdőbe való jegyhez.
Rekordszámú kiállító az idei képzőművészeti vásáron a Bálnában

Rekordszámú kiállító az idei képzőművészeti vásáron a Bálnában 

Csütörtökön megnyitja kapuit az ország legjelentősebb művészeti seregszemléje, az Art and Antique Budapest.
Inváziós faj fenyegeti a Kis-Balatont

Inváziós faj fenyegeti a Kis-Balatont 

Felbukkant egy új, veszélyes betolakodó: a nutria.
Virtuálisan bejárható a BOTANIQ Turai Kastély

Virtuálisan bejárható a BOTANIQ Turai Kastély 

Az érdeklődők egy digitális időutazás során egyszerre fedezhetik fel az épület egykori lepusztult állapotát és a felújított kastélyt.
Szegeden már virágzik az orchidea – tematikus sétákon megtekinthető

Szegeden már virágzik az orchidea – tematikus sétákon megtekinthető 

Tematikus sétákon mutatják be a Szegedi Tudományegyetem Füvészkertjének virágzó trópusi orchideáit e hét szombaton, majd február 22-én is.
Budapestről indul, Esztergomban zárul a legnagyobb idei hazai kerékpáros körverseny

Budapestről indul, Esztergomban zárul a legnagyobb idei hazai kerékpáros körverseny 

A száz évvel korábbi legelső kiíráshoz hasonlóan a budapesti Szent Gellért térről indul a májusi Tour de Hongrie országúti kerékpáros körverseny, amely az esztergomi bazilikánál zárul.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.