Ja­nu­ár­tól el­lent­mon­dó jog­sza­bály­ok

2001. ja­nu­ár 1-én lép ha­tály­ba a biz­to­sí­tó­in­té­ze­tek­ről és a biz­to­sí­tá­si te­vé­keny­ség­ről szó­ló 1995. évi XCVI. tör­vény mó­do­sí­tá­sát je­len­tő 2000. XCVIII. tör­vény. Ezt a mó­do­sí­tást az uni­ós jog­har­mo­ni­zá­ció in­do­kol­ta. Az uta­zá­si iro­dá­kat és a biz­to­sí­tó­kat a tör­vény ügy­nö­kök­re vo­nat­ko­zó pont­jai érin­tik. Hor­váth Pé­ter, az At­lasz Biz­to­sí­tó Rt. utas ága­zat igaz­ga­tó­ja ki­emel­te, az egyes ügy­nö­kök egy tár­sa­ság­nak dol­goz­nak majd, de a tár­sa­ság min­den ter­mé­két ér­té­ke­sít­he­tik az utas­biz­to­sí­tás te­rü­le­tén. A töb­bes biz­to­sí­tá­si ügy­nök több biz­to­sí­tó­val áll kap­cso­lat­ban. Az egyes és töb­bes ügy­nö­ki te­vé­keny­ség fel­té­te­le az, hogy a Cég­bí­ró­ság előtt mó­do­sít­sa ne­vét, pél­dá­ul így: Pe­ga­zus Uta­zá­si Iro­dák Kft. Egyes ügy­nök. A rö­vi­dí­tett név­ben en­nek nem kell sze­re­pel­nie.

– A töb­bes biz­to­sí­tá­si ügy­nö­ki te­vé­keny­ség­nek szi­go­rú­ak a fel­tét­elei; az öt­ven­mil­li­ós fe­le­lős­ség­biz­to­sí­tás­ra, il­let­ve va­gyo­ni biz­to­sí­ték­ra gon­do­lok.

– Az egyes ügy­nök­nek nincs sem­mi­lyen fel­té­te­le, nem kell biz­to­sí­té­kot le­rak­nia az iro­dá­nak. Ez nem mos­ha­tó ös­­sze a va­gyo­ni biz­to­sí­ték­kal, amit a 213/1996. Kor­mány­ren­de­let ír elő, a ket­tő nem függ ös­­sze egy­más­sal. Ha töb­bes ügy­nök sze­ret­ne len­ni egy uta­zá­si iro­da, ak­kor egy­részt öt­ven­mil­lió fo­rin­tos biz­to­sí­té­kot kell nyúj­ta­nia, ami le­het egy biz­to­sí­tás, vagy akár egy bank­ga­ran­cia. Ami en­nél sok­kal fon­to­sabb: egy, a te­vé­keny­sé­gért fe­le­lős sze­mélyt kell fő­ál­lás­ban al­kal­maz­ni, aki a biz­to­sí­tás­ban jár­tas, leg­alább há­rom éves gya­kor­lat­tal, fel­ső­fo­kú vég­zett­ség­gel ren­del­ke­zik. Ez a ne­he­zeb­bik ré­sze a tör­té­net­nek.

– Mi­ért?

– Gon­dol­jon be­le, én va­gyok, mond­juk a Pi­ros­ka Tours, dol­go­zunk hár­man az iro­dá­ban, és há­rom biz­to­sí­tót sze­ret­nénk a jö­vő­ben ér­té­ke­sí­te­ni, te­hát töb­bes ügy­nök va­gyok. Mit gon­dol, ne­gye­dik­ként még al­kal­ma­zok egy biz­to­sí­tá­si szak­em­bert is?

– Ez az uta­zók­nak rossz, hisz több­nyi­re egy aján­la­tot fog kap­ni az iro­dák­tól, nagy az ár­kü­lönb­ség a biz­to­sí­tá­si díj­té­te­lek kö­zött, 130 fo­rin­tért is le­het na­pon­ta biz­to­sí­tást kap­ni, de hat­száz fo­rin­tért is. Ha sí­el­ni me­gyek, és azt aka­rom, hogy bal­eset ese­tén he­li­kop­ter szál­lít­son el, ak­kor na­pon­ta mi­ni­mum 250 fo­rin­tot fi­ze­tek ki a biz­to­sí­tá­sért. Kí­ná­la­tot csak a töb­bes ügy­nök tud­nak ja­nu­ár­tól nyúj­ta­ni.

– Gya­kor­la­ti­lag itt két jog­sza­bály áll szem­ben egy­más­sal. A 213-as ren­de­let sze­rint kö­te­le­ző a biz­to­sí­tást aján­la­ni az uta­zá­si iro­dák­nak. Ha az utas nem ve­szi igény­be, én azt ja­va­sol­tam, tes­sék alá­írat­ni egy cé­du­lát, egy nyom­tat­ványt, hogy ugyan az uta­zá­si iro­da aján­lot­ta a biz­to­sí­tás meg­kö­té­sét, a ve­vő azon­ban nem akar­ta meg­ven­ni. Ma­gya­rul az utaz­ta­tó­nak le­gyen egy pa­pír a bir­to­ká­ban, hogy ő aján­lot­ta, de az utas nem akart biz­to­sí­tást köt­ni. Most eb­ben az eset­ben mi fog tör­tén­ni? Be­megy az utas, én aján­la­ni sze­ret­ném a biz­to­sí­tást, de azt fo­gom mon­da­ni, ja de én nem fog­lal­ko­zom ve­le, tes­sék át­men­ni a szom­széd­ba, ott majd meg­kö­tik. El­kép­zel­he­tő, hogy na­gyon sok iro­da úgy dönt, hogy nem akar biz­to­sí­tás­sal fog­lal­koz­ni. Ak­kor ki lesz a vesz­tes? Az uta­zó kö­zön­ség, amely­nek a biz­to­sí­tás­ra szük­sé­ge van. Je­len­leg az a ta­pasz­ta­la­tunk, hogy a tíz­mil­lió ki­uta­zó kö­zül há­rom­mil­lió köt biz­to­sí­tást. Je­len­leg nyol­can va­gyunk a pi­a­con, akik utas­biz­to­sí­tás­sal fog­lal­ko­zunk. Ha az uta­zá­si iro­dák egy ré­szé­ből el­tű­nik a biz­to­sí­tás ér­té­ke­sí­té­se, ak­kor le­het, hogy ez még ke­ve­sebb lesz.

– Ki­szá­mol­ták már pon­to­san, hogy egy uta­zá­si iro­dá­nak mind­ez men­­nyi több­let­költ­sé­get je­lent?

– Egy­szer a sze­mé­lyi al­kal­ma­zás, húsz­ezer fo­rin­tért biz­tos, hogy nem kap al­kal­ma­zot­tat, il­let­ve a biz­to­sí­ték, amit le kell ten­ni. Ha egyes ügy­nök ma­rad, ak­kor sem­mi­lyen plusz­költ­sé­get nem je­lent­ke­zik.

– Az At­lasz Biz­to­sí­tó­nál hány uta­zá­si iro­da mond­ta ed­dig vis­­sza az üz­le­tet?

– Egy­elő­re egy sem, iga­zá­ból csak most kez­de­nek ez­zel a kér­dés­sel fog­lal­koz­ni. Mi, biz­to­sí­tó tár­sa­sá­gok bíz­tunk ab­ban, hogy va­la­mi­lyen tör­vé­nyi meg­ol­dás, egy ma­gya­rá­zat szü­le­tik ar­ra vo­nat­ko­zó­an, hogy az uta­zá­si iro­dák­ra ez nem lesz ér­vé­nyes. Saj­nos eb­bé­li kí­sér­le­te­ink ku­dar­cot val­lot­tak. De­cem­ber ele­jén ezért tá­jé­koz­tat­tuk az iro­dá­kat, hogy mi vál­to­zik.

– Fel­ké­szí­tet­ték a biz­to­sí­tók sa­ját iro­dá­i­kat ar­ra, hogy a jö­vő­ben ott kös­sék a biz­to­sí­tást?

– Ne­künk nem az a cé­lunk, hogy ma­gunk kös­sük a biz­to­sí­tást, az At­lasz min­dent el­kö­vet, hogy azt part­ne­rei te­gyék. Most de­cem­ber ele­jé­től be­ve­zet­tünk egy zöld­szá­mot, in­gyen el le­het ér­ni tár­sa­sá­gunk köz­pont­ját, meg­kér­dez­zük az utast, ho­vá uta­zik, mi­lyen biz­to­sí­tást akar, hol la­kik, és a ve­lünk szer­ző­dött iro­dá­hoz irá­nyít­juk. Ne­künk kü­lö­nö­sen rosszul jött ki ez a jog­sza­bály, mert mi nem kí­ván­juk azt, hogy hoz­zánk fá­rad­ja­nak.

– Ez je­lent­he­ti azt, hogy töb­ben fog­nak biz­to­sí­tás nél­kül utaz­ni, il­let­ve fel­eme­lik a biz­to­sí­tás árát, mert a több­let­költ­sé­get va­la­ki­nek ki kell fi­zet­nie?

– Er­ről még egy­elő­re nem volt szó.

– A MUISZ el­nö­ke, Mol­nár Gab­ri­el­la úgy vé­li, a tör­vény ér­tel­met­len, mi­vel az uta­zá­si iro­dák te­vé­keny­sé­gé­nek csak tört ré­szét ad­ja a biz­to­sí­tás. Az uta­zá­si iro­dák­nak mi okoz na­gyobb prob­lé­mát, a szak­em­be­rek meg­szer­zé­se vagy a töb­bes ügy­nö­ki te­vé­keny­ség­hez szük­sé­ges öt­ven­mil­lió fo­rin­tos biz­to­sí­ték le­té­te­le?

– Az öt­ven­mil­lió fo­rint biz­to­sí­ték ma­ga­sabb, mint a ki­utaz­ta­tás­hoz szük­sé­ges biz­to­sí­ték, az ugyan­is csak 35 mil­lió. A biz­to­sí­tás­kö­tés­nek nincs koc­ká­za­ta, ezért ez ért­he­tet­len. Nem lé­te­zik an­­nyi szak­kép­zett ügy­nök, amen­­nyi­re a tör­vény be­tar­tá­sá­hoz szük­ség len­ne. A biz­to­sí­tá­sok cse­kély szá­ma mi­att nem tud­ják az iro­dák őket meg­fi­zet­ni, hisz ha­von­ta ez mi­ni­mum 150 ezer fo­rint bér­költ­sé­get je­len­te­ne.

– Köz­ben az uta­zók lát­ják minden­nek ká­rát, mert szű­kül a kí­ná­lat.

– Le­het, hogy a Ver­seny­hi­va­tal­hoz kel­le­ne for­dul­ni. Ez a tör­vény sér­ti a Ver­seny­tör­vényt, egyes biz­to­sí­tók diszk­ri­mi­ná­lód­hat­nak, és örök­re el­ve­szít­he­tik az esélyt ar­ra, hogy vis­­sza­ke­rül­je­nek a pi­ac­ra. Fe­ke­te Edit


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.