Kegyetlen árverseny a szállodaiparban

Az elmúlt években szállodai túlkínálat alakult ki, ez jelentős forgalomcsökkenéshez vezetett, így aztán fokozódik a hotelek közötti verseny, amely mindenekelőtt az árversenyben nyilvánul meg - írja az MR Online.

Egy közelmúltban kirobbant vita hívta fel ismét a figyelmet a szállodák kényes helyzetére. Látszólag vendéglátók közötti nézeteltérésről van szó, az okok és a következmények azonban ennél jóval tovább mutatnak. Januárban több négy-ötcsillagos nyugat-magyarországi wellness hotel nyílt levélben bírálta az egyik versenytársat, mert tavaly év végén hároméjszakás, félpanziós csomagját alig húszezer forintért kínálta. A lépést kifogásolók szerint az ilyen akciók a dunántúli wellness- és gyógyfürdők hírnevét is veszélybe sodorják.

Többről van szó, mint piaci árvitáról

A megtámadott hotel, a Birdland szállodakomplexum vezetője, Pakucs Tamás azt mondta, a vitatott tavalyi akciójuk a marketingstratégiába épített elem volt. Az elismerte, hogy a magyar piacon valóban szokatlan volt a lépés, de hangsúlyozta: a fő versenytárs, az osztrák piac kényszerítette arra a hotelt, hogy ilyen meghökkentő, amúgy pedig rövid ideig tartó, korlátozott akcióval hívja fel magára a figyelmet. Az utazásszervezők azonban – tette hozzá Pakucs Tamás –vissza tudnak élni a helyzettel, és ki tudják játszani egymás ellen a versenytársakat. Ezt kell megelőzni – mondta a szakember.

Kovács István, a Szállodaszövetség főtitkára elmondta: ahol turizmus és szabad piac van, ott verseny is van, és előfordulnak olyan esetek, hogy a szállodák rendkívül alacsony árral csalogatják be a vendégeket. „A szállodai szoba romlandó áru, csak aznap éjszaka adható el” – fogalmazott Kovács István. Ezért kénytelenek a hotelek az egész világon rugalmas árpolitikát folytatni, és sok mindentől függ, miként optimalizálják az árakat, és beleférnek-e az akciók, a nagyon alacsony árak. Kovács István figyelmeztetett arra is, hogy rövid távon lehet, hogy megtöltik a szállodát, de hosszú távon lehetnek negatív hatásai az adott szállodára és a desztinációra vonatkozóan is az ilyen akcióknak.

Balogh Károly, a Magyar TDM Szövetség elnöke azt mondta, az általa képviselt turisztikai desztináció menedzsment szervezetek együttműködésének a lényege pont az, hogy ezeket a kérdéseket előre tisztázza a többi között a helyi turisztikai szolgáltatók közötti kommunikáció elősegítésével. A cél, hogy az alacsony árak ne erősítsék meg azt a Magyarországról kialakult képet, amely szerint olcsók és idejét múltak vagyunk.

A szakemberek egyetértettek abban, hogy a szállodák egy része nem a megfelelő helyen található, és abban is, hogy miközben a környező országok az elmúlt években okos turisztikai stratégiát építettek fel, mi meglehetősen elkényelmesedtünk. Ráadásul szállodai túlkínálat alakult ki, ez jelentős forgalomcsökkenéshez vezetett, így aztán fokozódik a hotelek közötti verseny, és ez mindenekelőtt az árversenyben nyilvánul meg. Sok befektető miközben hitelből valósította meg a beruházást, a működtetőre nyomást gyakorolt, hogy azonnal szerezzen vendégeket. Az alacsony ár azonban ebben a helyzetben nem biztos, hogy célravezető – figyelmeztettek a szakemberek.

A túlzott állami támogatásnak és a hiteleknek köszönhetően az elmúlt években olyan kapacitások épültek meg, amelyeket a piac nem igazolt vissza. Egy beruházás akkor sikeres, ha fenntartható, és a tulajdonos még a hitelt is vissza tudja vezetni. Csakhogy ha alacsony árakat alkalmaz, még kevésbé biztosítja a sikeres működést. A szakemberek Conrad Hiltont idézték, aki azt mondta: egy szállodánál mindenekelőtt az elhelyezkedés számít. Egy beruházás megkezdése előtt pontosan fel kell mérni, hogy mi a kereslet-kínálat, és milyen típusú, nagyságú szállodát lehet építeni az adott helyszínre. Az elmúlt években viszont ezt a szabályt nem feltétlenül vették figyelembe, és ez is hozzájárult a most tapasztalható kíméletlen árversenyhez. (forrás: MR Online - Ütköző)


Megújult a Kempinski Hotel Corvinus

Megújult a Kempinski Hotel Corvinus  

350 új élmény: a Kempinski Hotel Corvinus Budapestben befejeződött a szobák és lakosztályok felújítása.
Itt is lesz tagja a luxusszállodaláncnak

Itt is lesz tagja a luxusszállodaláncnak 

A Hyatt luxusszállodalánc folytatja terjeszkedését a régióban az AluaSoul Sunny Beach megnyitásával Bulgáriában.
Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts

Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts  

Az IHG portfóliója Lengyelországban meghaladja a 30 működő és fejlesztés alatt álló szállodát.
Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója

Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója 

A Hazai Provence butikhotel és a 84 Bisztró a magyar cégcsoporthoz került.
SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben

SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben 

A soproni Lőverek egy apró. romantikus szálláshelyén igazi házi muzsika szól majd a fesztivál ideje alatt.
Miért fontos az STR a szállodák napi működése során?

Miért fontos az STR a szállodák napi működése során? 

Az STR (Smith Travel Research) egy nemzetközileg elismert rendszer, amely segíti a szállodákat teljesítményük nyomon követésében és összehasonlításában.
Friss trendriport :  hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában

Friss trendriport : hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette áprilisi trendriportját a KSH adatai alapján.
Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében

Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében 

A hotellánc a franciaországi WWF-fel partnerségben kidolgozta a fenntartható tengeri eredetű élelmiszerekkel kapcsolatos alapelveket.
KSH: áprilisi vendégérkezés adatok

KSH: áprilisi vendégérkezés adatok 

2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője

MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője 

A beszélgetés során arról értekeztek, hogy mit jelent valójában a „luxus desztináció”.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.