Egy közelmúltban kirobbant vita hívta fel ismét a figyelmet a szállodák kényes helyzetére. Látszólag vendéglátók közötti nézeteltérésről van szó, az okok és a következmények azonban ennél jóval tovább mutatnak. Januárban több négy-ötcsillagos nyugat-magyarországi wellness hotel nyílt levélben bírálta az egyik versenytársat, mert tavaly év végén hároméjszakás, félpanziós csomagját alig húszezer forintért kínálta. A lépést kifogásolók szerint az ilyen akciók a dunántúli wellness- és gyógyfürdők hírnevét is veszélybe sodorják.
Többről van szó, mint piaci árvitáról
A megtámadott hotel, a Birdland szállodakomplexum vezetője, Pakucs Tamás azt mondta, a vitatott tavalyi akciójuk a marketingstratégiába épített elem volt. Az elismerte, hogy a magyar piacon valóban szokatlan volt a lépés, de hangsúlyozta: a fő versenytárs, az osztrák piac kényszerítette arra a hotelt, hogy ilyen meghökkentő, amúgy pedig rövid ideig tartó, korlátozott akcióval hívja fel magára a figyelmet. Az utazásszervezők azonban – tette hozzá Pakucs Tamás –vissza tudnak élni a helyzettel, és ki tudják játszani egymás ellen a versenytársakat. Ezt kell megelőzni – mondta a szakember.
Kovács István, a Szállodaszövetség főtitkára elmondta: ahol turizmus és szabad piac van, ott verseny is van, és előfordulnak olyan esetek, hogy a szállodák rendkívül alacsony árral csalogatják be a vendégeket. „A szállodai szoba romlandó áru, csak aznap éjszaka adható el” – fogalmazott Kovács István. Ezért kénytelenek a hotelek az egész világon rugalmas árpolitikát folytatni, és sok mindentől függ, miként optimalizálják az árakat, és beleférnek-e az akciók, a nagyon alacsony árak. Kovács István figyelmeztetett arra is, hogy rövid távon lehet, hogy megtöltik a szállodát, de hosszú távon lehetnek negatív hatásai az adott szállodára és a desztinációra vonatkozóan is az ilyen akcióknak.
Balogh Károly, a Magyar TDM Szövetség elnöke azt mondta, az általa képviselt turisztikai desztináció menedzsment szervezetek együttműködésének a lényege pont az, hogy ezeket a kérdéseket előre tisztázza a többi között a helyi turisztikai szolgáltatók közötti kommunikáció elősegítésével. A cél, hogy az alacsony árak ne erősítsék meg azt a Magyarországról kialakult képet, amely szerint olcsók és idejét múltak vagyunk.
A szakemberek egyetértettek abban, hogy a szállodák egy része nem a megfelelő helyen található, és abban is, hogy miközben a környező országok az elmúlt években okos turisztikai stratégiát építettek fel, mi meglehetősen elkényelmesedtünk. Ráadásul szállodai túlkínálat alakult ki, ez jelentős forgalomcsökkenéshez vezetett, így aztán fokozódik a hotelek közötti verseny, és ez mindenekelőtt az árversenyben nyilvánul meg. Sok befektető miközben hitelből valósította meg a beruházást, a működtetőre nyomást gyakorolt, hogy azonnal szerezzen vendégeket. Az alacsony ár azonban ebben a helyzetben nem biztos, hogy célravezető – figyelmeztettek a szakemberek.
A túlzott állami támogatásnak és a hiteleknek köszönhetően az elmúlt években olyan kapacitások épültek meg, amelyeket a piac nem igazolt vissza. Egy beruházás akkor sikeres, ha fenntartható, és a tulajdonos még a hitelt is vissza tudja vezetni. Csakhogy ha alacsony árakat alkalmaz, még kevésbé biztosítja a sikeres működést. A szakemberek Conrad Hiltont idézték, aki azt mondta: egy szállodánál mindenekelőtt az elhelyezkedés számít. Egy beruházás megkezdése előtt pontosan fel kell mérni, hogy mi a kereslet-kínálat, és milyen típusú, nagyságú szállodát lehet építeni az adott helyszínre. Az elmúlt években viszont ezt a szabályt nem feltétlenül vették figyelembe, és ez is hozzájárult a most tapasztalható kíméletlen árversenyhez. (forrás: MR Online - Ütköző)