Kegyetlen árverseny a szállodaiparban

Az elmúlt években szállodai túlkínálat alakult ki, ez jelentős forgalomcsökkenéshez vezetett, így aztán fokozódik a hotelek közötti verseny, amely mindenekelőtt az árversenyben nyilvánul meg - írja az MR Online.

Egy közelmúltban kirobbant vita hívta fel ismét a figyelmet a szállodák kényes helyzetére. Látszólag vendéglátók közötti nézeteltérésről van szó, az okok és a következmények azonban ennél jóval tovább mutatnak. Januárban több négy-ötcsillagos nyugat-magyarországi wellness hotel nyílt levélben bírálta az egyik versenytársat, mert tavaly év végén hároméjszakás, félpanziós csomagját alig húszezer forintért kínálta. A lépést kifogásolók szerint az ilyen akciók a dunántúli wellness- és gyógyfürdők hírnevét is veszélybe sodorják.

Többről van szó, mint piaci árvitáról

A megtámadott hotel, a Birdland szállodakomplexum vezetője, Pakucs Tamás azt mondta, a vitatott tavalyi akciójuk a marketingstratégiába épített elem volt. Az elismerte, hogy a magyar piacon valóban szokatlan volt a lépés, de hangsúlyozta: a fő versenytárs, az osztrák piac kényszerítette arra a hotelt, hogy ilyen meghökkentő, amúgy pedig rövid ideig tartó, korlátozott akcióval hívja fel magára a figyelmet. Az utazásszervezők azonban – tette hozzá Pakucs Tamás –vissza tudnak élni a helyzettel, és ki tudják játszani egymás ellen a versenytársakat. Ezt kell megelőzni – mondta a szakember.

Kovács István, a Szállodaszövetség főtitkára elmondta: ahol turizmus és szabad piac van, ott verseny is van, és előfordulnak olyan esetek, hogy a szállodák rendkívül alacsony árral csalogatják be a vendégeket. „A szállodai szoba romlandó áru, csak aznap éjszaka adható el” – fogalmazott Kovács István. Ezért kénytelenek a hotelek az egész világon rugalmas árpolitikát folytatni, és sok mindentől függ, miként optimalizálják az árakat, és beleférnek-e az akciók, a nagyon alacsony árak. Kovács István figyelmeztetett arra is, hogy rövid távon lehet, hogy megtöltik a szállodát, de hosszú távon lehetnek negatív hatásai az adott szállodára és a desztinációra vonatkozóan is az ilyen akcióknak.

Balogh Károly, a Magyar TDM Szövetség elnöke azt mondta, az általa képviselt turisztikai desztináció menedzsment szervezetek együttműködésének a lényege pont az, hogy ezeket a kérdéseket előre tisztázza a többi között a helyi turisztikai szolgáltatók közötti kommunikáció elősegítésével. A cél, hogy az alacsony árak ne erősítsék meg azt a Magyarországról kialakult képet, amely szerint olcsók és idejét múltak vagyunk.

A szakemberek egyetértettek abban, hogy a szállodák egy része nem a megfelelő helyen található, és abban is, hogy miközben a környező országok az elmúlt években okos turisztikai stratégiát építettek fel, mi meglehetősen elkényelmesedtünk. Ráadásul szállodai túlkínálat alakult ki, ez jelentős forgalomcsökkenéshez vezetett, így aztán fokozódik a hotelek közötti verseny, és ez mindenekelőtt az árversenyben nyilvánul meg. Sok befektető miközben hitelből valósította meg a beruházást, a működtetőre nyomást gyakorolt, hogy azonnal szerezzen vendégeket. Az alacsony ár azonban ebben a helyzetben nem biztos, hogy célravezető – figyelmeztettek a szakemberek.

A túlzott állami támogatásnak és a hiteleknek köszönhetően az elmúlt években olyan kapacitások épültek meg, amelyeket a piac nem igazolt vissza. Egy beruházás akkor sikeres, ha fenntartható, és a tulajdonos még a hitelt is vissza tudja vezetni. Csakhogy ha alacsony árakat alkalmaz, még kevésbé biztosítja a sikeres működést. A szakemberek Conrad Hiltont idézték, aki azt mondta: egy szállodánál mindenekelőtt az elhelyezkedés számít. Egy beruházás megkezdése előtt pontosan fel kell mérni, hogy mi a kereslet-kínálat, és milyen típusú, nagyságú szállodát lehet építeni az adott helyszínre. Az elmúlt években viszont ezt a szabályt nem feltétlenül vették figyelembe, és ez is hozzájárult a most tapasztalható kíméletlen árversenyhez. (forrás: MR Online - Ütköző)


Verdi Budapest Hotel: befejeződött a márkaváltás, jöhet a felújítás

Verdi Budapest Hotel: befejeződött a márkaváltás, jöhet a felújítás 

Új név, új arculat, új lehetőségek.
Tojásfestés, locsolkodás, wellness a húsvéti befutók

Tojásfestés, locsolkodás, wellness a húsvéti befutók 

A tavalyi évhez hasonlóan népszerű a húsvét a belföldi utazók körében – derült ki az egyik szállásfoglaló portál adataiból.
MSZÉSZ Dél-dunántúli régióülés: hosszabb foglalási ablakok, növekvő számú nyári foglalások

MSZÉSZ Dél-dunántúli régióülés: hosszabb foglalási ablakok, növekvő számú nyári foglalások 

Április 15-én, kedden zajlott a szakmai program Pécsett.
Pihenés és konferenciaélet újratöltve:  nyitva Hajdúszoboszló ikonikus szállodája

Pihenés és konferenciaélet újratöltve: nyitva Hajdúszoboszló ikonikus szállodája 

A ház az elmúlt években teljesen megújult: a teljes felújtásnak köszönhetően modern külsővel és elegáns belső tereivel várja ismét vendégeit.
Az Emírségben nyitotta meg új egységét a Rove-lánc

Az Emírségben nyitotta meg új egységét a Rove-lánc 

A Rove Al Marjan Island szálloda az Al Marjan-sziget tengerpartján nyílt meg Rász el-Haimában.
Belföldi szállásfoglalások alakulása Q1 alatt

Belföldi szállásfoglalások alakulása Q1 alatt  

Főként rövid, 1-2 éjszakás belföldi utazásokat választottak a hazai vendégek az év első három hónapjában.
Luxusszállodát nyitott az Orient Express Rómában

Luxusszállodát nyitott az Orient Express Rómában 

Az Orient Express La Minerva a legújabb ötcsillagos szálloda, amely Rómában nyílt meg.
Újjászületés – ismét fogad vendégeket a tavaly leégett visegrádi Silvanus

Újjászületés – ismét fogad vendégeket a tavaly leégett visegrádi Silvanus 

Bár hivatalosan csak kedden nyitott újra a visegrádi Hotel Silvanus, már sok szoba volt foglalt, és a szerdai ünnepélyes megnyitó alatt is egyre érkeztek vendégek a házba.
Tűz Ronaldo marrakeshi szállodájában

Tűz Ronaldo marrakeshi szállodájában 

A tűzesetet „kis tűzként” írták le, azonban lángokat is lehetett látni az épületen belül, ami aggodalmat keltett a vendégek és a személyzet körében.
Magyar portré- és divatfotós kiállítása nyílt a Vár tövében

Magyar portré- és divatfotós kiállítása nyílt a Vár tövében 

Hetedik Art Corner kiállítás – a Leo Bistro és a Hotel Clark közösségi tereiben.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.