Kegyetlen árverseny a szállodaiparban

Az elmúlt években szállodai túlkínálat alakult ki, ez jelentős forgalomcsökkenéshez vezetett, így aztán fokozódik a hotelek közötti verseny, amely mindenekelőtt az árversenyben nyilvánul meg - írja az MR Online.

Egy közelmúltban kirobbant vita hívta fel ismét a figyelmet a szállodák kényes helyzetére. Látszólag vendéglátók közötti nézeteltérésről van szó, az okok és a következmények azonban ennél jóval tovább mutatnak. Januárban több négy-ötcsillagos nyugat-magyarországi wellness hotel nyílt levélben bírálta az egyik versenytársat, mert tavaly év végén hároméjszakás, félpanziós csomagját alig húszezer forintért kínálta. A lépést kifogásolók szerint az ilyen akciók a dunántúli wellness- és gyógyfürdők hírnevét is veszélybe sodorják.

Többről van szó, mint piaci árvitáról

A megtámadott hotel, a Birdland szállodakomplexum vezetője, Pakucs Tamás azt mondta, a vitatott tavalyi akciójuk a marketingstratégiába épített elem volt. Az elismerte, hogy a magyar piacon valóban szokatlan volt a lépés, de hangsúlyozta: a fő versenytárs, az osztrák piac kényszerítette arra a hotelt, hogy ilyen meghökkentő, amúgy pedig rövid ideig tartó, korlátozott akcióval hívja fel magára a figyelmet. Az utazásszervezők azonban – tette hozzá Pakucs Tamás –vissza tudnak élni a helyzettel, és ki tudják játszani egymás ellen a versenytársakat. Ezt kell megelőzni – mondta a szakember.

Kovács István, a Szállodaszövetség főtitkára elmondta: ahol turizmus és szabad piac van, ott verseny is van, és előfordulnak olyan esetek, hogy a szállodák rendkívül alacsony árral csalogatják be a vendégeket. „A szállodai szoba romlandó áru, csak aznap éjszaka adható el” – fogalmazott Kovács István. Ezért kénytelenek a hotelek az egész világon rugalmas árpolitikát folytatni, és sok mindentől függ, miként optimalizálják az árakat, és beleférnek-e az akciók, a nagyon alacsony árak. Kovács István figyelmeztetett arra is, hogy rövid távon lehet, hogy megtöltik a szállodát, de hosszú távon lehetnek negatív hatásai az adott szállodára és a desztinációra vonatkozóan is az ilyen akcióknak.

Balogh Károly, a Magyar TDM Szövetség elnöke azt mondta, az általa képviselt turisztikai desztináció menedzsment szervezetek együttműködésének a lényege pont az, hogy ezeket a kérdéseket előre tisztázza a többi között a helyi turisztikai szolgáltatók közötti kommunikáció elősegítésével. A cél, hogy az alacsony árak ne erősítsék meg azt a Magyarországról kialakult képet, amely szerint olcsók és idejét múltak vagyunk.

A szakemberek egyetértettek abban, hogy a szállodák egy része nem a megfelelő helyen található, és abban is, hogy miközben a környező országok az elmúlt években okos turisztikai stratégiát építettek fel, mi meglehetősen elkényelmesedtünk. Ráadásul szállodai túlkínálat alakult ki, ez jelentős forgalomcsökkenéshez vezetett, így aztán fokozódik a hotelek közötti verseny, és ez mindenekelőtt az árversenyben nyilvánul meg. Sok befektető miközben hitelből valósította meg a beruházást, a működtetőre nyomást gyakorolt, hogy azonnal szerezzen vendégeket. Az alacsony ár azonban ebben a helyzetben nem biztos, hogy célravezető – figyelmeztettek a szakemberek.

A túlzott állami támogatásnak és a hiteleknek köszönhetően az elmúlt években olyan kapacitások épültek meg, amelyeket a piac nem igazolt vissza. Egy beruházás akkor sikeres, ha fenntartható, és a tulajdonos még a hitelt is vissza tudja vezetni. Csakhogy ha alacsony árakat alkalmaz, még kevésbé biztosítja a sikeres működést. A szakemberek Conrad Hiltont idézték, aki azt mondta: egy szállodánál mindenekelőtt az elhelyezkedés számít. Egy beruházás megkezdése előtt pontosan fel kell mérni, hogy mi a kereslet-kínálat, és milyen típusú, nagyságú szállodát lehet építeni az adott helyszínre. Az elmúlt években viszont ezt a szabályt nem feltétlenül vették figyelembe, és ez is hozzájárult a most tapasztalható kíméletlen árversenyhez. (forrás: MR Online - Ütköző)


Dorothea-kék, kétoldalt sötétítő blackout függönyök, a mintaszobák rizikói és a tökéletes tűzcsapok titka

Dorothea-kék, kétoldalt sötétítő blackout függönyök, a mintaszobák rizikói és a tökéletes tűzcsapok titka 

Az ötcsillagos Dorothea Hotel Budapestben vehettünk részt január 30-án egy olyan szakmai látogatáson, ahol a Danubius Hotels beszerzési, tervezési, műszaki szakemberei tekintették meg a JAB meghívására házat.
Igazgatóváltás a Mellow Mood Hotels élén

Igazgatóváltás a Mellow Mood Hotels élén 

Veégh Máté lett a szállodai cégcsoport új általános igazgatója.
Budapesti egységek ennél a szállodacsoportnál

Budapesti egységek ennél a szállodacsoportnál 

Az East City Hotel és a Thomas Hotel is csatlakozik a brandhez.
Stílusos, kifinomult és újszerű együttműködés a Lánchíd lábánál

Stílusos, kifinomult és újszerű együttműködés a Lánchíd lábánál 

Feledésbe merült technikával készült ékszerek a budapesti hotelben.
A teljes körű felújítást követően ismét nyitva a hajdúszoboszlói hotel

A teljes körű felújítást követően ismét nyitva a hajdúszoboszlói hotel 

A Hunguest Béke több évig tartó felújítás után december 17-től ismét megnyitotta kapuit a vendégek előtt.
Újabb szálláshelyek Németországban a hostelcsoportnál

Újabb szálláshelyek Németországban a hostelcsoportnál 

Európa legnagyobb magántulajdonban lévő hostellánca, az a&o Hostels új szálláshelyet nyit Heidelbergben 2026 végén, ezzel tovább bővítve németországi jelenlétét.
Új beszerzési igazgató a Danubius Hotelsnél

Új beszerzési igazgató a Danubius Hotelsnél 

A szállodalánc új központi beszerzési igazgatója Várnai Krisztina.
Rock, divat, egyedi design, önjátszó Steinway zongora – a kortárs művészettel összhangban

Rock, divat, egyedi design, önjátszó Steinway zongora – a kortárs művészettel összhangban 

Szakmai versenyünk, a Junior Klasszis TopDesign 2024 – Formaruha pályázat ifjú győzteseit invitáltuk egy különleges megjelenésű és koncepciójú budapesti hotelbe január 20-án – és milyen jól tettük, hogy elkísértük nyerteseinket.
MSZÉSZ: indul az „Év Szállodája” pályázat

MSZÉSZ: indul az „Év Szállodája” pályázat 

Az MSZÉSZ útjára indítja az „Év Szállodája 2024” pályázatot.
Tátralomnic ékköve: Grand Hotel Praha

Tátralomnic ékköve: Grand Hotel Praha  

Tátralomnic ma is őrzi eleganciáját, amely Marienbadhoz vagy Karlsbadhoz hasonlítható. Leghíresebb szállodája, a Grand Hotel Praha olyan, mint egy mesebeli kastély.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.