Nehezen gyógyulnak a hamis szállodai értékelések ütötte sebek

Az Európai Unió turisztikai miniszterei osztrák kezdeményezésre, napirendre vették a hamis szállodai értékeléseket. A megkérdezett turisztikai szakértők szerint a probléma bizonyosan csak nagy nehézségek árán lesz megoldható.

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90 százalékát befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis online értékelésekkel, beleértve mindent, a véleményzsarolástól az indokolatlan rágalmazásig és az érdemtelen túlértékelésig – hívja fel a figyelmet a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége - az Economx cikkéből idézünk.

Fotó: depositphotos.com
Fotó: depositphotos.com

A Which? fogyasztóvédelmi weboldal korábban megvizsgálta a hamis vélemények elterjedtségét a Tripadvisoron. Ez azért volt fontos útmutató, mert a világ legnagyobb utazási platformját havonta félmilliárdnyian használják, az amerikai cég pedig 2022-ben 1,49 milliárd dolláros bevételre tett szert a véleményekből. Csaknem 250 ezer véleményt vizsgáltak meg. Azt írták, hogy jelentős gyanús véleményezési tevékenységet fedeztek fel több jól ismert hotelnél.

Az ausztriai szállodások és vendéglátók szakmai érdekképviseltét ellátó gazdasági kamara (WKO) nemrégiben felmérést végzett tagjai körében az online vendégelégedettség mérések hitelességét illetően. Kovács Balázs, a GD Consulting bécsi turisztikai tanácsadó iroda szakértője szerint a 3300 visszajelzés alapján megállapítható, hogy a turisztikai szektor területén tevékenykedő vállalkozások közel 80 százalékát érte már szándékos hitelrontás anonim online visszajelzések alapján. A válaszadók 96 százaléka konkrét hatósági fellépést sürget a hitelrontó, anonim értékelések megakadályozása, illetve kiszűrése érdekében.

Az Európai Bizottság a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságokkal közösen jelentést készített a weboldalakon található értékelések apropóján, kiderült, az összes tagállamban rossz a helyzet, az értékelések többsége, 55 százaléka félrevezető és sérti az uniós jogot. (A felmérésben Izland és Norvégia is részt vett.) Az ellenőrök 223 nagyobb webhelyet világítottak át, melyek közül 104 nem tájékoztatta a fogyasztókat arról, hogyan gyűjtik és dolgozzák fel a véleményeket. Csupán 84 weboldal tette elérhetővé az ilyen információkat a fogyasztók számára saját felületén, a többi oldal pedig apró betűkkel említette, többnyire a jogi feltételek között.

Kiss Róbert Richárd, turisztikai szakértő szerint kérdés nagyon nehezen kezelhető, akad olyan elképzelés, hogy csak valódi néven lehessen értékelni, ez viszont technikai, adatvédelmi szempontok, valamint a szólásszabadság miatt megoldhatatlannak tűnik.

Az már előre lépés, ha a nagy foglalási platformokon (Booking.com, az Ázsiában különösen népszerű Agoda.com, vagy nálunk a szallas.hu) csak olyan értékelhet, aki rajtuk keresztül foglalt. Ráadásul a cégeknek is érdeke, hogy az információk relevánsak legyenek, valósak legyenek, hiszen az utazni vágyó így legközelebb is rajtuk keresztül foglal.


Itt is lesz tagja a luxusszállodaláncnak

Itt is lesz tagja a luxusszállodaláncnak 

A Hyatt luxusszállodalánc folytatja terjeszkedését a régióban az AluaSoul Sunny Beach megnyitásával Bulgáriában.
Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts

Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts  

Az IHG portfóliója Lengyelországban meghaladja a 30 működő és fejlesztés alatt álló szállodát.
Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója

Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója 

A Hazai Provence butikhotel és a 84 Bisztró a magyar cégcsoporthoz került.
SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben

SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben 

A soproni Lőverek egy apró. romantikus szálláshelyén igazi házi muzsika szól majd a fesztivál ideje alatt.
Miért fontos az STR a szállodák napi működése során?

Miért fontos az STR a szállodák napi működése során? 

Az STR (Smith Travel Research) egy nemzetközileg elismert rendszer, amely segíti a szállodákat teljesítményük nyomon követésében és összehasonlításában.
Friss trendriport :  hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában

Friss trendriport : hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette áprilisi trendriportját a KSH adatai alapján.
Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében

Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében 

A hotellánc a franciaországi WWF-fel partnerségben kidolgozta a fenntartható tengeri eredetű élelmiszerekkel kapcsolatos alapelveket.
KSH: áprilisi vendégérkezés adatok

KSH: áprilisi vendégérkezés adatok 

2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője

MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője 

A beszélgetés során arról értekeztek, hogy mit jelent valójában a „luxus desztináció”.
Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről

Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről 

Mi történt eddig 2025-ben, és mi vár a hazai szállodaiparra a közeljövőben?

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.