Nincsenek szinkronban a szavak és a tettek

Az idei második félévben mintha elindult volna a kilábalás a magyar turizmusban, ugyanakkor a nemzeti marketingszervezet összevonása az agrármarketinggel nem jó üzenet a szakma felé, mondja Deák Imre, a Danubius Hotels Nyrt. vezérigazgatója. A szállodavállalat idei évéről, a jövőre vonatkozó tervekről beszélgettünk a régió legnagyobb hotelláncának a vezetőjével.

Hogy alakult Önöknél az idei év?

A január az egész cég számára ragyogóan sikerült, ugyanakkor ennek a mai napig nem tudjuk az okát. Már csak azért sem, mert az akkor szerzett előnyöket a következő 4 hónap lenullázta, sőt a félév végére átment mínuszba a társaság eredménye. A második félév újra növekedést mutat, és úgy tűnik, ez a lendület ki is tart. Elsősorban azonban volumennövekedés történt, árban nem volt jelentős előrelépés, így nem sikerült elérnünk idei stratégiai célunkat, az átlagárak emelését. Messze vagyunk a 2006-os, utolsó igazán jó év teljesítményétől. A bevételünk és profitunk is nagyságrendileg kevesebb most, mint akkor volt. De az a jó hír, hogy megállt a csökkenő trend, és elindulhat felfelé vagy stagnálhat, ám talán nem esik vissza újra.

Mi az oka ennek?

Egyértelműen a túlkínálat! A piaci helyzet évek óta azonos: sorra nyílnak új szállodák, elsősorban Budapesten, miközben a kereslet nem nő, illetve nem az a szegmens nő, amely erre a kínálatra vevő lenne. A legnagyobb gond a MICE-szegmens leépülése. Bár ez nem idén kezdődött, de a Malév eltűnése adta meg a végső rúgást az üzleti és incentive piacnak. Persze mi is örülünk a volumennek, amely a fapadosoknak köszönhető, és ehhez igyekeztünk is alkalmazkodni, ugyanakkor tény, hogy ennek negatív hatásai vannak a gazdálkodásra! Alacsony például a vendéglátás bevételének aránya, hiányoznak a céges csoportok gálavacsorái, a szállodában elköltött ebédek, egyéb fogyasztás. A fapados járatok utasaitól nem várhatók ilyen bevételek. Az is tény, hogy a második félévben azért voltak már kisebb MICE-rendezvények a szállodáinkban.  A túlkínálat és a változó kereslet struktúra eredményeképpen minden szállodai kategória visszalépett eggyel a saját besorolási árkategóriájához képest, rontva ezzel saját jövedelemtermelő képességét.

Mi a helyzet belföldön?

Úgy tűnik, hogy a Balaton újra divatba jön, bel- és külföldön egyaránt. Ez pozitív jel. A második félévtől érezhető a Széchenyi kártya-forgalom felfutása is, ami érthető is, hiszen ennyi idő alatt tudott összegyűlni a dolgozók számláján elég pénz egy üdüléshez.  A korábbi években az üdülési csekk (ücs) volt a belföldi turizmus motorja, az idén először az ücs és a SzÉP-kártya forgalom együtt felülmúlhatja a tavalyi ücs-forgalmat. Tegyük hozzá, a 2011. évi kibocsátásban és beváltásban már visszaesés volt az adózási feltételek változása következtében. Idén még mindig sok, korábban kibocsátott üdülési csekk van egyébként a piacon, amelyeknek ki kell futniuk év végéig. Az október 23-i hétvégére már nincs helyünk sehol vidéken, de néhány fővárosi hotel is telt házzal üzemel ekkor.

Hogy alakul a gyógyturizmus?

A vidéki gyógyszállóink kiválóan teljesítenek. Hévíz kiugróan jó, de Sárvár és Bük is jól szerepel. Ez abszolút az orosz piac felfutásának köszönhető, miközben a német forgalom megállíthatatlanul épül le. Annak ellenére dübörög az orosz piac, hogy a Malév megszűnt, és az Aeroflot, kihasználva a monopol helyzetét, drasztikusan megemelte az árakat, és a vízum megszerzése sem könnyű!

Ezért van nagy szükség arra a maroknyi orosz beutaztató utazási irodára, akik helyben intézik az orosz turistáknak a vízumot. Mi is alkalmazkodunk a helyzethez, intenzív orosz tanfolyamot szervezünk a kollégáknak, hiszen ma már a hévízi szállodánkban domináns kezd lenni az orosz vendégforgalom. A budapesti gyógyszállodákban is jelentős az orosz vendégkör aránya. Most próbáljuk finoman átterelni a hévízi forgalom egy részét Bükre, Sárvárra, ahonnan még jobban hiányzik a német vendég.

Sokan ódzkodnak az orosz vendégektől… Nincs rá okuk?

Sokkal kulturáltabb vendégek azok, akik most jönnek, mint akik pár éve érkeztek. Nem annyira zavaró a jelenlétük a nem orosz vendégkör számára. Az elején valóban nem így volt, de ma már ők jelentik az ideális piacot: fizetőképes kereslettel rendelkeznek, sok szolgáltatást, különösen gyógyszolgáltatásokat vesznek igénybe, ráadásul a piac óriási!

A csehországi szállodáinkban hagyományosan sok az orosz vendég, hiszen ott jóformán nincsenek nyelvi problémák. Marienbadban azonban szép számmal vannak üzbégek, kazahok is. A szomszédos Karlovy Varyban már a szállodák is orosz tulajdonban vannak.

Érdemes-e nyitni további új piacok felé?

Mi már elindultunk az arab piac felé, de tény, hogy ez még nehezebb, mint az orosz piac. Nincs minden államban konzulátus, és személyes megjelenés kell a vízumkérelmezésnél. Ez nem csak nekünk probléma, német kollégák is panaszkodtak már emiatt.

Ráadásul Magyarországon nem is igazán vagyunk felkészülve a fogadásukra. Pöstyénben és Marienbadban meg lehet oldani a nemenkénti külön fürdőzést, mert ott eleve így alakították ki a fürdőrészlegeket. Itthon közösek a medencék, ezért külön „hölgyek óráját” hirdetünk meg, hogy megfeleljünk az elvárásaiknak. Fontos, hogy muzulmán nőket csak női orvos vizsgálhat meg, és mások az étkezési szokásaik is.

Mennyire segíti piaci munkájukat a nemzeti turizmusmarketing szervezet?

Kiváló a kapcsolatunk a Magyar Turizmus Zrt-vel, éppen ezért is döbbentünk meg, amikor meghallottuk a szervezet átalakításának hírét. Az önálló budapesti turisztikai marketingszervezet beolvasztásán ugyancsak meglepődtünk. A szakmában elég rosszul vettük ezeket az átalakításokat. Mindez nincs szinkronban azzal, hogy a hivatalos kormányzati megnyilatkozások szerint a turizmus kitörési pont! Elismerik a szakma hozzájárulását a GDP-hez, ugyanakkor azokat a szervezeteket, amelyek garanciát jelenthetnek arra, hogy megfelelően képviselve legyünk a nemzetközi piacokon, összehozzák olyan nem kompatibilis tevékenységekkel, mint az agrármarketing.

Eddig sem volt könnyű helyzetben a Turizmus Zrt., két minisztérium között kellett lavíroznia, ehhez most még bejött a képbe a Mezőgazdasági Minisztérium is. Ott tartunk, hogy viszonylagos lett az intézmény függetlensége. Úgy érzem, hogy ez nagy visszalépés ennek a szervezetnek, és méltánytalan az ottani vezetőkkel és az egész szakmával szemben. Főosztály alatti szintre letolni a szakmát minden, csak nem az ágazat súlyának megfelelő elismerése. A szervezet mindig forrásproblémával küzdött, ezzel az átalakítással még kiszolgáltatottabbá vált a turizmus.

Sajnos Budapesttel kapcsolatban is ugyanez a helyzet. A BTSZK beolvasztása a fesztiválközpontba nagyon furcsa megoldás, hiszen a turizmus a nagyobb halmaz, annak csak egy szegmensét fedik le a kulturális rendezvények. Itt is, akárcsak a Magyar Turizmus Zrt-nél, a vezető személyétől függ, hogy a gyakorlatban hogyan fog működni a dolog.

Félő, hogy olyan helyzetbe hozták ezeket a szervezeteket, hogy nem biztos, hogy el tudják látni azt a feladatot, amit elvár tőlük a szakma. Pedig jogosak az elvárások, hiszen mi rengeteg adót fizetünk, és még olyan extra kiadásokat is vállalunk, mint egyes rendkívüli kampányok, például a Winter Invitation. A Danubius Hotels tőzsdén jegyzett cég, mi mindig minden adót befizetünk. Ezért elvárnánk egy szolgáltatást. Ez járna nekünk és az egész országnak! És higgyék el a döntéshozók, ha megkapnánk, ami jár az ágazatnak, az az országnak lenne jobb. A jövőre nézve én ezekben az átszervezésekben komoly kockázatokat érzek! Hogy fog így alakulni az országmarketing? Hol a garancia, hogy lesznek megfelelő források és azok a források szakmailag megfelelően lesznek felhasználva? Ezek nem csak az én aggályaim, hanem az egész szakmának a félelme.

A régió legnagyobb turisztikai vállalkozásának kikéri-e véleményét a kormányzat aktuális kérdésekben?

Idén alakult a Tourism Task Force, a gazdasági miniszter melletti tanácsadó testület, amely eddig háromszor ülésezett. John Smith, az igazgatóság alelnöke képviseli ott a Danubiust. De a szakma támogatást csak verbálisan kap már évek óta. Utoljára akkor történt érdemi lépés, amikor a szállodai áfa 18% lett, azóta semmi, kormányoktól függetlenül. Még konzultáció sem volt. Amit elértünk, az a szakma erős túlélési ösztönének köszönhető. Nem tudom, a továbbiakban ez mennyire lesz elég.

Mi újság a külföldi szállodáiknál?

A cseh piac nagyon jól megy, különleges a termék, közel van Németországhoz, és ott nem esett vissza a forgalom olyan mértékben, mint nálunk. Ráadásul sokkal régebben elkezdődött az orosz fellendülés is. Romániában is nagyon hiányzik a MICE-forgalom a gazdasági helyzet miatt, ott is meg kellett erősíteni a gyógyászati vonalat. A gyógyturizmus válságálló termék.

Mi lesz a vidéki városi hotelekkel, például a pécsi Nádor szállóval?

Pécs drámai helyzetben van! Hiába volt kulturális főváros, hiába a fantasztikus Zsolnay-negyed, hiányzik a városban a gazdasági alap a fellendüléshez. Az EKF-program lecsengése nem úgy alakult, mint Grazban, Pécsett drámai volt a visszaesés. Tavaly 3 hónapra, idén félévre, november 1-től április 1-ig bezárjuk a Hotel Pátriát. Egyáltalán nem bánjuk, hogy nem csináltuk meg a Nádor fejlesztését, most azt is bezárhattuk volna télre. Győr ellenben fantasztikusan fejlődik, az ottani szállodánk is nagyon jól teljesít. Sopronban viszont úgy érezzük, a városvezetés nem igazán támogatja a turizmust. Ez meg is látszik a forgalmi adatokon.

Milyen fejlesztéseket terveznek?

A büki szállodánk november 1-jétől all inclusive lesz. Jövő július közepétől pedig teljesen új koncepcióval, családbarát programmal indulunk, melyhez komoly átalakítást hajtunk végre, 300 milliós beruházással, ebből 100 millió Ft pályázati támogatás. A budai Hiltonban szintén vannak komoly fejlesztések, a hotel biztonsági és tűzvédelmi rendszerét hozzuk a legmagasabb szintre, illetve a márkasztenderdeknek megfelelően ágycserét kezdtünk tavaly. Probléma viszont a Hilton számára a várba való behajtás korlátozása. Ha tényleg kitiltják onnan a turistabuszokat, akkor ez komoly gondot okoz a MICE-forgalmunkban. 


MSZÉSZ: indul az „Év Szállodája” pályázat

MSZÉSZ: indul az „Év Szállodája” pályázat 

Az MSZÉSZ útjára indítja az „Év Szállodája 2024” pályázatot.
Változik az indiai OYO szállásfoglaló portál házirendje – tiltakoznak a vendégek

Változik az indiai OYO szállásfoglaló portál házirendje – tiltakoznak a vendégek 

Az utazás nehéz Indiában azoknak, akik nem házasok, azonban ennek ellenére szeretnének együtt utazni és közös szálláshelyen aludni.
Veganuár és méregtelenítő kúra a sárvári ötcsillagos házban

Veganuár és méregtelenítő kúra a sárvári ötcsillagos házban 

Évkezdetnek nem is rossz: két olyan csomagajánlatot állítottak össze, amely mindkettő ezt a célt szolgálja.
Újfent nyit egy hostelt az a&o Belgiumban

Újfent nyit egy hostelt az a&o Belgiumban 

Az a&o Hostels, Európa vezető hostellánca, 2025. január 1-jén megnyitotta második belga szálláshelyét, az a&o Brussels Centrumot.
Brandváltás az egykori Adria Palotában

Brandváltás az egykori Adria Palotában 

Az Al Habtoor Palace megérkezett Budapestre az ikonikus, egykori Adria Palotába, amelyet jóideje Ritz Carlton-ként ismertünk, korábban pedig a Meridien-lánc tagjaként nyílt meg ötcsillagos szállodaként a pesti Belváros szívében.
Új szakember a hévízi hotel élén – FRISSÍTVE

Új szakember a hévízi hotel élén – FRISSÍTVE 

Jakab Gábor lett a hévízi NaturMed Hotel Carbona új szállodaigazgatója.
Üzemeltetési területen változás a Danubius Hotels-nél

Üzemeltetési területen változás a Danubius Hotels-nél 

A Danubius Hotels Zrt. új vezető kinevezésével indítja 2025-öt, megerősítve a szállodavállalat láncszintű üzemeltetését.
Milliós gázszámla és eltűnt bérlők a mogyoródi panziónál

Milliós gázszámla és eltűnt bérlők a mogyoródi panziónál 

Több, mint harmincmilliós tartozást hátrahagyva váltak köddé a koreai befektetők.
Vendégek éjszakázhatnak Pablo Escobar egykori magánrepülőjén

Vendégek éjszakázhatnak Pablo Escobar egykori magánrepülőjén 

Aki Bristol környékére tervez látogatni mostanában, akár már az egykori drogbáró magángépéből átalakított Airbnb szállást is kibérelheti.
HOTCO 2025: Újabb előadók neveit hozták nyilvánosságra

HOTCO 2025: Újabb előadók neveit hozták nyilvánosságra 

Az idei program különlegessége, hogy neves előadók osztják meg tapasztalataikat, amelyek értékes tanulságokkal szolgálhatnak minden résztvevő számára.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.