Nőtt a kereskedelmi szálláshelyek forgalma

Az év elején nőtt a kereskedelmi szálláshelyek forgalma, ezen belül Budapesten a belföldi vendégeknek köszönhetően 5,1 százalékkal emelkedett a vendégéjszakák száma - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) gyorsjelentéséből.

2011. január–februárban a kereskedelmi szálláshelyeken a vendégek és a vendégéjszakák száma egyaránt 6 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához viszonyítva, a szálláshelyek árbevétele folyó áron 4,9 százalékkal nőtt.

A forgalom 87 százalékát képviselő szállodák vendégforgalma mindkét hónapban élénkült, melyben a négycsillagos, illetve a wellness-szállodák vendégforgalma volt meghatározó (mind a külföldiek, mind a belföldiek esetében). A belföldi vendégek száma összességében 4 százalékkal nőtt, akárcsak a belföldivendég-forgalom; a külföldi vendégek száma ugyanakkor 9,5 százalékkal emelkedett.

A vizsgált időszakban 316 ezer külföldi vendég 824 ezer vendégéjszakát töltött el a kereskedelmi szálláshelyeken; a vendégek és az éjszakák száma egyaránt nőtt (9,5; illetve 7 százalékkal). A külföldivendég-forgalom szerkezete továbbra is átalakulóban van. A legjelentősebb küldő országok közül az Olaszországból, Romániából, Franciaországból és az Egyesült Királyságból érkező vendégek éjszakáinak száma csökkent, miközben a Németországból, Ausztriából, Oroszországból és Csehországból érkezők esetében nőtt.

A külföldivendég-forgalom jelentős részét realizáló szállodákban, a négycsillagos kategóriában jelentős növekedést jelentettek a szálláshelyek, a vendégek száma 11,3, a vendégéjszakáké 9 százalékkal bővült. A többi kategóriában eltérően alakult a vendégforgalom, az öt- és háromcsillagos egységekben kevesebb, míg a két- és egycsillagos szállókban több éjszakát töltöttek el a külföldiek 2010 azonos időszakához viszonyítva. A külföldi vendégek számának emelkedése – a balatoni és a dél-dunántúli régiók kivételével – mindegyik turisztikai régióban megfigyelhető volt.

Az időszak folyamán a kereskedelmi szálláshelyeken 415 ezer belföldi vendég 933 ezer vendégéjszakát töltött el, a vendégek és a vendégéjszakák száma egyaránt emelkedett (3,8; illetve 4,4 százalékkal) az előző év azonos időszakához mérten. A belföldivendég-forgalom több mint 80 százalékát fogadó szállodákban 7,6 százalékos növekedés figyelhető meg az éjszakák számában. A vendégek körében szintén közkedvelt panzióknál az év eleji alacsony vendégforgalomnak köszönhetően 17,3 százalékos csökkenés következett be. A belföldi vendégek számának visszaesése a kilenc turisztikai régióból négyet érintett.

A Balatonon eltöltött éjszakák száma 2011. január–februárban a külföldiek és a belföldiek esetében fél, illetve 7,8 százalékkal emelkedett. A népszerű gyógy-, illetve wellness-szállodák látogatottsága kissé kedvezőtlen képet mutatott az év első két hónapjában. A megfigyelt időszakban a balatoni gyógyszállodák vendégforgalma (leginkább a külföldivendég-éjszakák visszaesésének köszönhetően) 21 százalékkal csökkent, a wellness-szállodákban – a kapacitásnövekedés ellenére – 5,6 százalékkal mérséklődött az éjszakák száma az egy évvel korábbi időszakhoz képest.

Budapesten – a megszokott tendenciától eltérően – a belföldi vendégeknek köszönhetően 5,1 százalékkal emelkedett a vendégéjszakák száma.

Január–februárban a szállodák szobakihasználtsága átlagosan 33,4 százalékos volt, ezen belül az ötcsillagos szállodák működtek a legmagasabb, 45,8 százalékos szobakihasználtsági aránnyal; a négycsillagos házak 38,4 százalékos foglaltságot értek el, a foglaltság 1,1 százalékponttal volt magasabb, mint egy évvel korábban. A gyógyszállodák szobáinak igénybevétele is átlagon felüli volt: 45,5 százalék. A magasabb igényeket kielégítő, saját magukat kastélyszállodaként azonosító házak az átlagosnál alacsonyabb, 22,8 százalékos kihasználtsággal működtek.

A szálláshelyek összes árbevétele folyó áron 4,9 százalékkal emelkedett 2010-hez képest. A kereskedelmi szálláshelyek 2010. január–februárban összesen 26 milliárd forint bruttó árbevételt értek el, ezen belül a szállásdíjbevétel 13 milliárd forint volt.

A vizsgált időszakban a kiadott szállodai szobák bruttó átlagára 13 435, az egy kiadható szállodai szobára jutó árbevétel (bruttó REVPAR) 4485 forint volt Az ötcsillagos kategóriában a közel 46 százalékos foglaltság (mely 3,6 százalékponttal haladta meg az előző év azonos időszaki értéket), illetve a szállodai átlagárak 5,2 százalékos növekedése a (bruttó) REVPAR-mutató 11,5 százalékos emelkedését eredményezte. Budapesten a három–öt csillagos kategóriákban a szobák átlagára 8600 és 27 300, az egy kiadható szobára jutó árbevétel 2100 és 12 800 forint körül alakult (ami körülbelül 32–101, illetve 8–47 eurónak felel meg). Januárban 275, februárban 271 forint volt egy euró, ami a két hónap átlagában 1 százalékos gyengülést jelentett.

Kínálati oldalon 2011. február 28-án a hazánkban működő kereskedelmi szálláshelyek száma 1949 volt, ezen belül a 766 szálloda 46 ezer szobával, a 783 panzió közel 9 ezer szobával működött. Az egyéb szálláshelyek (üdülőház, kemping és közösségi szálláshelyek) száma 398-at tett ki. A szálláshely-szolgáltatást nyújtó – több, különböző ágazatban működő – vállalkozások a szálláshelyeken februárban közvetlenül több mint 25 ezer főt foglalkoztattak, ami kismértékben meghaladja az előző év azonos időszakának adatát. (forrás: Privátbankár)


Egészségnap a hévízi Hotel Európa Fit****superior vendégtereiben

Egészségnap a hévízi Hotel Európa Fit****superior vendégtereiben 

Második alkalommal hirdette meg a szálloda egész napos, ingyenes programját május 11-én, szombaton.
Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Új szállodai brand érkezik Budapestre

Új szállodai brand érkezik Budapestre 

Ez lesz a nemzetközi márka első magyarországi tagja.
Beszámoló a hazai szállodások tavaszi (59.) közgyűléséről / 2. rész

Beszámoló a hazai szállodások tavaszi (59.) közgyűléséről / 2. rész 

Az MSZÉSZ május 14-én, a Grand Hotel Esztergomban tartott szakmai találkozójának három érdekes előadásáról számolunk be.
Újabb lazulós skybar nyílt a BudaParton

Újabb lazulós skybar nyílt a BudaParton 

Buda legújabb skybarja a Radisson BudaPart tetején várja vendégeit.
Egy híján 60: Esztergomban tartották tavaszi (59.) közgyűlésüket a hazai szállodások

Egy híján 60: Esztergomban tartották tavaszi (59.) közgyűlésüket a hazai szállodások 

Helyszíni beszámoló a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) tavaszi közgyűléséről.
így kötelezte el magát a fenntarthatóság mellett az Év zöld szállodája

így kötelezte el magát a fenntarthatóság mellett az Év zöld szállodája 

Hazánk vezető márkái közül többen is kiemelkednek ezen a téren, amikor pedig a különböző szektorból érkező magyar márkák összefognak, akkor születnek az igazán jó megoldások.
Egy éves a Mövenpick BalaLand Resort Lake Balaton

Egy éves a Mövenpick BalaLand Resort Lake Balaton 

Az első évben több, mint 50.000 vendég látogatott el Szántódra, az egyedülálló tematikával rendelkező, családbarát hotelbe.
Katolikus kulturális központból szálloda: új üzemeltetőnél a D50

Katolikus kulturális központból szálloda: új üzemeltetőnél a D50  

Az Eventrend Group üzemelteti a továbbiakban a D50-et.
Új vezérigazgató két budapesti Marriott-ház élén

Új vezérigazgató két budapesti Marriott-ház élén 

Angela Saliba a Budapest Marriott Hotel és a Millennium Court, Marriott Executive Apartments új vezérigazgatója.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.