Elstartolt a Hotelstars Union Magyarországon

Közel egy éves előkészítés után november 16-án kezdődött meg a Hotelstars Union szállodaminősítési rendszer hazai működtetése.

Az azonos kategóriájú – csillag számú – szállodák között sokszor lényeges különbségek mutatkoznak. Ennek oka, hogy a szállodák minősítési követelményeiben, a minősítés gyakorlatában országonként eltérések vannak. Egyes országokban a szállodák minősítése kötelező, s azt az állam turisztikai szervezetei, vagy szakmai szövetségek végzik. Másutt a szállodák minősítése önkéntes alapon történik. Az EU-ban pl. Finnországban nem dolgoztak ki szállodai minősítési rendszert, Olaszországban és Spanyolországban régiónként is eltérőek az egyes szállodai kategóriák követelményei.

A tisztánlátást tovább nehezíti, hogy sok nagy nemzetközi tour operátor a katalógusaiban, vagy a globális internetes szobafoglalási rendszerek a honlapjaikon a nemzeti szállodai minősítési rendszerektől eltérő szimbólumokkal jelölik az általuk kínált hotelek kategóriáját.

Így indult

Az elmúlt években az Európai Unión belül elsősorban fogyasztóvédelmi oldalról ismételten felmerült, hogy ez a helyzet tarthatatlan, változtatni kell a kialakult gyakorlaton, hogy olyan harmonizált szállodai minősítési rendszerekre lenne szükség a tagországokban, melyek megkönnyítik az utazók eligazodását, tájékozódását utazási döntéseiknél, a szállodák kiválasztásánál.

Ez a felismerés vezette az Európai Unió szálloda és vendéglátó szövetségeinek ernyő szervezetét, a HOTREC-et, amikor néhány éve elkezdett foglalkozni az egyes tagországokban kialakított szállodai minősítési rendszerek egymáshoz való közelítésének, harmonizálásának előkészítésével.

Ezen munkák keretében kidolgozták azokat az elveket, melyek alapján a tagszövetségektől elvárták, hogy minősítési rendszereiket kialakítsák, s létrehozták a www.hotelstars.eu honlapot, melyen megtalálhatók az összes EU tagország szállodai minősítési rendszerének kritériumai.

Az együttműködés további lépcsője volt, mikor 2007-ben a Német, az Osztrák és a Svájci Szállodaszövetség megállapodott, hogy szálloda minősítési rendszereiket fokozatosan összhangba hozzák. Ezt követően 2009 decemberében Prágában hét EU tagország – Ausztria, Csehország, Hollandia, Magyarország, Németország, Svájc és Svédország – megalapították a közös szállodai minősítési rendszert működtető Hotelstars Union-t. Ennek célja, hogy a vendégek tájékozódásának megkönnyítése céljából azonos követelmények alapján minősítsék a hét országban jelenleg levő kb. 17.000 szállodát, hogy ezeket a szállodákat azonos védjeggyel, emblémával lássák el, hogy közös marketing tevékenységet folytassanak a védjegynek a széleskörű megismertetésére.

A Hotelstars Union tagjainak tervei között szerepel, hogy az utazási szakmával, a tour operátorokkal, az un. on line travel agent-ekkel / internetes utazási portálokkal / is elfogadtassák a Hotelstars Union kategorizálás átvételét. Az erre vonatkozó egyeztetések, megbeszélések már megkezdődtek a pl. az expedia-val, a booking.com-mal, a Tripadvisor-ral, a HRS-sel stb. A Hotelstars Union alapítóinak az a szándéka, hogy a többi EU tagország szálloda szövetségét is rábírják a csatlakozásra.

A 2010 októberében Budapesten megrendezett HOTREC Közgyűlés keretében sorra került Hotelstars Union ülésen Szlovákia, Észtország, Lettország, Litvánia és Luxemburg is kifejezte csatlakozási szándékát. Felvételükre várhatóan 2011-ben kerül sor. Érdekes, hogy olyan EU-n kívüli országok, mint Izrael, Törökország – melyeknek képviselői jelen voltak a budapesti űlésen – ugyancsak érdeklődést mutattak az egységes szállodai minősítési rendszer iránt.

Így kerültünk mi bele

Magyar Szállodaszövetség (MSZSZ) a Hotelstars Union egyik alapító tagja. Ezt az tette lehetővé, hogy a múlt évben megjelent 239/2009/X.20./ Kormányrendelet újra szabályozta a kereskedelmi szálláshelyek üzemeltetését, megszüntette azok kötelező minősítését, s egyben a szakmai szövetségekre bízta a különböző kereskedelmi szálláshelyek minősítését. Ennek megfelelően a szállodák minősítését az MSZSZ vállalta fel.

A Hotelstars Union minősítési rendszer a szállodákat 1-5*, illetve 1-5* szuperior kategóriákba sorolja. Ahhoz, hogy egy szálloda adott kategóriába kerüljön, bizonyos minimum követelményeket teljesíteni kell, illetve a kategóriánként meghatározott pontszámokat el kell érni. Az előírt pontszámok elérését összesen 270 kritérium teljesítése alapján vizsgálják. A kritériumok kialakítása vendégek között végzett felméréseken alapul, mely felmérések arra irányulnak, mit tart fontosnak a vendég egy szállodában.A Hotelstars Union követelményeit 4 évente felülvizsgálják, hogy azokat a változó vendégigények szerint módosítsák.A Hotelstars Unionhoz való csatlakozás önkéntes, az nyitva áll minden Magyarországon működő szálloda előtt, akár tagja az MSZSZ-nek, akár nem - tájékoztatta szerkesztőségünket közleményében az MSZSZ.


Luxusszállodát nyitott az Orient Express Rómában

Luxusszállodát nyitott az Orient Express Rómában 

Az Orient Express La Minerva a legújabb ötcsillagos szálloda, amely Rómában nyílt meg.
Újjászületés – ismét fogad vendégeket a tavaly leégett visegrádi Silvanus

Újjászületés – ismét fogad vendégeket a tavaly leégett visegrádi Silvanus 

Bár hivatalosan csak kedden nyitott újra a visegrádi Hotel Silvanus, már sok szoba volt foglalt, és a szerdai ünnepélyes megnyitó alatt is egyre érkeztek vendégek a házba.
Tűz Ronaldo marrakeshi szállodájában

Tűz Ronaldo marrakeshi szállodájában 

A tűzesetet „kis tűzként” írták le, azonban lángokat is lehetett látni az épületen belül, ami aggodalmat keltett a vendégek és a személyzet körében.
Magyar portré- és divatfotós kiállítása nyílt a Vár tövében

Magyar portré- és divatfotós kiállítása nyílt a Vár tövében 

Hetedik Art Corner kiállítás – a Leo Bistro és a Hotel Clark közösségi tereiben.
MSZÉSZ-elnök: erős évet zárt a hazai szállodaipar 2024-ben

MSZÉSZ-elnök: erős évet zárt a hazai szállodaipar 2024-ben 

Somlyai Zoltán ismertette a legfrissebb adatokat, információkat a budapesti régióülésen.
Közeledik a Hotels Tomorrow 2025

Közeledik a Hotels Tomorrow 2025 

Az idei Hotels Tomorrow konferencia 2025. június 30-án és július 1-jén kerül megrendezésre Párizsban.
INS: friss vendégéjszakaszámok Romániából

INS: friss vendégéjszakaszámok Romániából 

Csökkenő turistaérkezést és vendéjszakaszámot regisztráltak keleti szomszédainknál.
Akcióban a HotelHero

Akcióban a HotelHero  

A szállodák és éttermek összefogásának köszönhetően 2025. február 2-a óta vasárnaponként 300 rászoruló jut egy-egy tányér meleg ételhez.
Az Accor valóban egyedi élményeket kínáló brandje idén további házakkal bővül

Az Accor valóban egyedi élményeket kínáló brandje idén további házakkal bővül 

Európa-szerte tovább bővül az egyedi szálláshelyeket kínáló Handwritten Collection.
Fontos mérföldkő a hostellánc életében

Fontos mérföldkő a hostellánc életében 

Új szintre lépett az a&o Hostels minőségirányítása.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.