Elstartolt a Hotelstars Union Magyarországon

Közel egy éves előkészítés után november 16-án kezdődött meg a Hotelstars Union szállodaminősítési rendszer hazai működtetése.

Az azonos kategóriájú – csillag számú – szállodák között sokszor lényeges különbségek mutatkoznak. Ennek oka, hogy a szállodák minősítési követelményeiben, a minősítés gyakorlatában országonként eltérések vannak. Egyes országokban a szállodák minősítése kötelező, s azt az állam turisztikai szervezetei, vagy szakmai szövetségek végzik. Másutt a szállodák minősítése önkéntes alapon történik. Az EU-ban pl. Finnországban nem dolgoztak ki szállodai minősítési rendszert, Olaszországban és Spanyolországban régiónként is eltérőek az egyes szállodai kategóriák követelményei.

A tisztánlátást tovább nehezíti, hogy sok nagy nemzetközi tour operátor a katalógusaiban, vagy a globális internetes szobafoglalási rendszerek a honlapjaikon a nemzeti szállodai minősítési rendszerektől eltérő szimbólumokkal jelölik az általuk kínált hotelek kategóriáját.

Így indult

Az elmúlt években az Európai Unión belül elsősorban fogyasztóvédelmi oldalról ismételten felmerült, hogy ez a helyzet tarthatatlan, változtatni kell a kialakult gyakorlaton, hogy olyan harmonizált szállodai minősítési rendszerekre lenne szükség a tagországokban, melyek megkönnyítik az utazók eligazodását, tájékozódását utazási döntéseiknél, a szállodák kiválasztásánál.

Ez a felismerés vezette az Európai Unió szálloda és vendéglátó szövetségeinek ernyő szervezetét, a HOTREC-et, amikor néhány éve elkezdett foglalkozni az egyes tagországokban kialakított szállodai minősítési rendszerek egymáshoz való közelítésének, harmonizálásának előkészítésével.

Ezen munkák keretében kidolgozták azokat az elveket, melyek alapján a tagszövetségektől elvárták, hogy minősítési rendszereiket kialakítsák, s létrehozták a www.hotelstars.eu honlapot, melyen megtalálhatók az összes EU tagország szállodai minősítési rendszerének kritériumai.

Az együttműködés további lépcsője volt, mikor 2007-ben a Német, az Osztrák és a Svájci Szállodaszövetség megállapodott, hogy szálloda minősítési rendszereiket fokozatosan összhangba hozzák. Ezt követően 2009 decemberében Prágában hét EU tagország – Ausztria, Csehország, Hollandia, Magyarország, Németország, Svájc és Svédország – megalapították a közös szállodai minősítési rendszert működtető Hotelstars Union-t. Ennek célja, hogy a vendégek tájékozódásának megkönnyítése céljából azonos követelmények alapján minősítsék a hét országban jelenleg levő kb. 17.000 szállodát, hogy ezeket a szállodákat azonos védjeggyel, emblémával lássák el, hogy közös marketing tevékenységet folytassanak a védjegynek a széleskörű megismertetésére.

A Hotelstars Union tagjainak tervei között szerepel, hogy az utazási szakmával, a tour operátorokkal, az un. on line travel agent-ekkel / internetes utazási portálokkal / is elfogadtassák a Hotelstars Union kategorizálás átvételét. Az erre vonatkozó egyeztetések, megbeszélések már megkezdődtek a pl. az expedia-val, a booking.com-mal, a Tripadvisor-ral, a HRS-sel stb. A Hotelstars Union alapítóinak az a szándéka, hogy a többi EU tagország szálloda szövetségét is rábírják a csatlakozásra.

A 2010 októberében Budapesten megrendezett HOTREC Közgyűlés keretében sorra került Hotelstars Union ülésen Szlovákia, Észtország, Lettország, Litvánia és Luxemburg is kifejezte csatlakozási szándékát. Felvételükre várhatóan 2011-ben kerül sor. Érdekes, hogy olyan EU-n kívüli országok, mint Izrael, Törökország – melyeknek képviselői jelen voltak a budapesti űlésen – ugyancsak érdeklődést mutattak az egységes szállodai minősítési rendszer iránt.

Így kerültünk mi bele

Magyar Szállodaszövetség (MSZSZ) a Hotelstars Union egyik alapító tagja. Ezt az tette lehetővé, hogy a múlt évben megjelent 239/2009/X.20./ Kormányrendelet újra szabályozta a kereskedelmi szálláshelyek üzemeltetését, megszüntette azok kötelező minősítését, s egyben a szakmai szövetségekre bízta a különböző kereskedelmi szálláshelyek minősítését. Ennek megfelelően a szállodák minősítését az MSZSZ vállalta fel.

A Hotelstars Union minősítési rendszer a szállodákat 1-5*, illetve 1-5* szuperior kategóriákba sorolja. Ahhoz, hogy egy szálloda adott kategóriába kerüljön, bizonyos minimum követelményeket teljesíteni kell, illetve a kategóriánként meghatározott pontszámokat el kell érni. Az előírt pontszámok elérését összesen 270 kritérium teljesítése alapján vizsgálják. A kritériumok kialakítása vendégek között végzett felméréseken alapul, mely felmérések arra irányulnak, mit tart fontosnak a vendég egy szállodában.A Hotelstars Union követelményeit 4 évente felülvizsgálják, hogy azokat a változó vendégigények szerint módosítsák.A Hotelstars Unionhoz való csatlakozás önkéntes, az nyitva áll minden Magyarországon működő szálloda előtt, akár tagja az MSZSZ-nek, akár nem - tájékoztatta szerkesztőségünket közleményében az MSZSZ.


Látványosan belépett a Mövenpick a budapesti szállodapiacra

Látványosan belépett a Mövenpick a budapesti szállodapiacra 

A budapesti Mövenpick Hotel Budapest Centre története mesébe illő, megjelenése lenyűgöző.
Északi stílus új köntösben – ibis Styles nyitás Tallinnban

Északi stílus új köntösben – ibis Styles nyitás Tallinnban 

Az ibis új helyszínekkel erősíti európai pozícióit a régióban.
Több mint 65 ezer spanyol Airbnb-s szálláshely szűnik meg

Több mint 65 ezer spanyol Airbnb-s szálláshely szűnik meg 

Sok spanyol az ilyen rövid távú kiadásokat okolja a lakáshiány súlyosbodásáért.
Szállásfoglalási előrejelzés az idei főszezonra

Szállásfoglalási előrejelzés az idei főszezonra 

Magyarország egyik vezető hotel menedzsment szoftverének friss adatai szerint.
Ötcsillagos Maldív-szigeteki szálláshely a világ legjobb szállodái között

Ötcsillagos Maldív-szigeteki szálláshely a világ legjobb szállodái között  

Az Ayada Maldives elnyerte a TripAdvisor „Best of the Best” címet a 2025-ös Travelers’ Choice Awards keretében.
Fehér ház a kéklő tó partján – születésnapot ünnepelt a Kenese Bay Garden

Fehér ház a kéklő tó partján – születésnapot ünnepelt a Kenese Bay Garden 

Van a Balaton északi partján egy hely, amit, ha egyszer felfedez az ember, szinte biztos, hogy szeretne oda visszatérni.
Átadták az idei Aranynap-díjakat

Átadták az idei Aranynap-díjakat 

Hat magyarországi konferencia és wellness szálloda, valamint rendezvényhelyszín kapott elismerést.
Napfényes fejezet – a Danubius-lánc, köztük a  Danubius Hotel Helia megújulásáról

Napfényes fejezet – a Danubius-lánc, köztük a Danubius Hotel Helia megújulásáról 

A Danubius Hotel Helia – nevéhez méltóan, hiszen a „Helia” a Naphoz kötődőt jelenti – fénylő pont a főváros szállodai kínálatában.
Újabb négy ház a Hilaris Hotels portfóliójában

Újabb négy ház a Hilaris Hotels portfóliójában 

Négy magyarországi szálláshellyel bővül a szállodalánc.
Megkezdődött a 44. Országos Borverseny

Megkezdődött a 44. Országos Borverseny 

Mintegy 2700 palack bor versenyez.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.