Az azonos kategóriájú – csillag számú – szállodák között sokszor lényeges különbségek mutatkoznak. Ennek oka, hogy a szállodák minősítési követelményeiben, a minősítés gyakorlatában országonként eltérések vannak. Egyes országokban a szállodák minősítése kötelező, s azt az állam turisztikai szervezetei, vagy szakmai szövetségek végzik. Másutt a szállodák minősítése önkéntes alapon történik. Az EU-ban pl. Finnországban nem dolgoztak ki szállodai minősítési rendszert, Olaszországban és Spanyolországban régiónként is eltérőek az egyes szállodai kategóriák követelményei.
A tisztánlátást tovább nehezíti, hogy sok nagy nemzetközi tour operátor a katalógusaiban, vagy a globális internetes szobafoglalási rendszerek a honlapjaikon a nemzeti szállodai minősítési rendszerektől eltérő szimbólumokkal jelölik az általuk kínált hotelek kategóriáját.
Így indult
Az elmúlt években az Európai Unión belül elsősorban fogyasztóvédelmi oldalról ismételten felmerült, hogy ez a helyzet tarthatatlan, változtatni kell a kialakult gyakorlaton, hogy olyan harmonizált szállodai minősítési rendszerekre lenne szükség a tagországokban, melyek megkönnyítik az utazók eligazodását, tájékozódását utazási döntéseiknél, a szállodák kiválasztásánál.
Ez a felismerés vezette az Európai Unió szálloda és vendéglátó szövetségeinek ernyő szervezetét, a HOTREC-et, amikor néhány éve elkezdett foglalkozni az egyes tagországokban kialakított szállodai minősítési rendszerek egymáshoz való közelítésének, harmonizálásának előkészítésével.
Ezen munkák keretében kidolgozták azokat az elveket, melyek alapján a tagszövetségektől elvárták, hogy minősítési rendszereiket kialakítsák, s létrehozták a www.hotelstars.eu honlapot, melyen megtalálhatók az összes EU tagország szállodai minősítési rendszerének kritériumai.
Az együttműködés további lépcsője volt, mikor 2007-ben a Német, az Osztrák és a Svájci Szállodaszövetség megállapodott, hogy szálloda minősítési rendszereiket fokozatosan összhangba hozzák. Ezt követően 2009 decemberében Prágában hét EU tagország – Ausztria, Csehország, Hollandia, Magyarország, Németország, Svájc és Svédország – megalapították a közös szállodai minősítési rendszert működtető Hotelstars Union-t. Ennek célja, hogy a vendégek tájékozódásának megkönnyítése céljából azonos követelmények alapján minősítsék a hét országban jelenleg levő kb. 17.000 szállodát, hogy ezeket a szállodákat azonos védjeggyel, emblémával lássák el, hogy közös marketing tevékenységet folytassanak a védjegynek a széleskörű megismertetésére.
A Hotelstars Union tagjainak tervei között szerepel, hogy az utazási szakmával, a tour operátorokkal, az un. on line travel agent-ekkel / internetes utazási portálokkal / is elfogadtassák a Hotelstars Union kategorizálás átvételét. Az erre vonatkozó egyeztetések, megbeszélések már megkezdődtek a pl. az expedia-val, a booking.com-mal, a Tripadvisor-ral, a HRS-sel stb. A Hotelstars Union alapítóinak az a szándéka, hogy a többi EU tagország szálloda szövetségét is rábírják a csatlakozásra.
A 2010 októberében Budapesten megrendezett HOTREC Közgyűlés keretében sorra került Hotelstars Union ülésen Szlovákia, Észtország, Lettország, Litvánia és Luxemburg is kifejezte csatlakozási szándékát. Felvételükre várhatóan 2011-ben kerül sor. Érdekes, hogy olyan EU-n kívüli országok, mint Izrael, Törökország – melyeknek képviselői jelen voltak a budapesti űlésen – ugyancsak érdeklődést mutattak az egységes szállodai minősítési rendszer iránt.
Így kerültünk mi bele
Magyar Szállodaszövetség (MSZSZ) a Hotelstars Union egyik alapító tagja. Ezt az tette lehetővé, hogy a múlt évben megjelent 239/2009/X.20./ Kormányrendelet újra szabályozta a kereskedelmi szálláshelyek üzemeltetését, megszüntette azok kötelező minősítését, s egyben a szakmai szövetségekre bízta a különböző kereskedelmi szálláshelyek minősítését. Ennek megfelelően a szállodák minősítését az MSZSZ vállalta fel.
A Hotelstars Union minősítési rendszer a szállodákat 1-5*, illetve 1-5* szuperior kategóriákba sorolja. Ahhoz, hogy egy szálloda adott kategóriába kerüljön, bizonyos minimum követelményeket teljesíteni kell, illetve a kategóriánként meghatározott pontszámokat el kell érni. Az előírt pontszámok elérését összesen 270 kritérium teljesítése alapján vizsgálják. A kritériumok kialakítása vendégek között végzett felméréseken alapul, mely felmérések arra irányulnak, mit tart fontosnak a vendég egy szállodában.A Hotelstars Union követelményeit 4 évente felülvizsgálják, hogy azokat a változó vendégigények szerint módosítsák.A Hotelstars Unionhoz való csatlakozás önkéntes, az nyitva áll minden Magyarországon működő szálloda előtt, akár tagja az MSZSZ-nek, akár nem - tájékoztatta szerkesztőségünket közleményében az MSZSZ.