Az Érsek M. Zoltán által írt cikk alapja egy, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) és a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) megrendelésére a Századvég által készített tanulmány, amely idén nyáron került napvilágra. A kutatás legfontosabb megállapításait ebben a cikkünkben foglaltuk össze.
Az írásban megszólal Hülvely István, a Hunguest Hotels vezérigazgatója, aki így érvel az áfacsökkentés mellett: "„Az elmúlt években a szállodák jövedelmezősége összeomlott, helyzetük a jelen feltételek között hosszú távon nem fenntartható”. A válság éveiben a túlélés érdekében csökkentették a szolgáltatási szintet, és jelentős létszámleépítést hajtottak végre. 2007–2008 óta képtelenek megtartani a minőségi, szakképzett munkaerőt. Az ágazat feléli másik értékét, az ingatlanvagyont is. A karbantartást, a felújítást ideig-óráig el lehet odázni, de hoszszabb távon ezzel romlik a szolgáltatások színvonala, így elmaradnak azok a vendégek, akik a minőséget keresik és megfizetik. Nem véletlen, hogy a Századvég 29 európai országra kiterjedő elemzésében a magyar szállodák kihasználtsága 2013-ban csak a 21. volt a rangsorban, a 49,7 százalékos átlagtól 6,3 százalékponttal maradtunk el. Hülvely István szerint a kulcsfontosságú áfacsökkentés egyik indoka a versenyképesség, hiszen a 18 százalékos magyar áfával szemben az uniós átlag 9,5 százalék.
Géher Zoltán, a Continental Hotel Budapest és az azonos tulajdonosi körhöz tartozó, most nyílt Prestige Hotel Budapest igazgatója úgy véli: jóllehet a fővárosba ismét sok turista érkezik, még mindig hiányzik a jól fizető üzletemberek és a hosszabb időre érkező konferenciavendégek rétege. A magas áfából eredő versenyhátrány ugyanis akkor a leglátványosabb, amikor a nemzetközi partnerek több desztinációt versenyeztetnek. Nem véletlen, hogy miközben nem is oly régen Magyarország még dobogós helyen volt a nemzetközi konferenciapiacon, ma már az első tízben sincs bent.
„Nem a nemzetközileg már ma is alacsony árak további csökkentése a cél – mondja ugyanakkor Deák Imre, a Danubius Hotels vezérigazgatója –, hanem az, hogy a több piacon érdekelt szerződéses nagykereskedőknél megszűnjön a magas áfa miatti versenyhátrány, és végre megfelelő nagyságrendű, kiszámítható és tervezhető legyen a Magyar Turizmus Zrt. nemzetközi kampányokra fordítható kerete, miközben ez az államnak az egész egy fillérjébe sem kerülne.”
Az írás teljes terjedelmében a Figyelő eheti számában jelent meg, a lap előfizetői ezen a linken online is elérhetik.
Forrás: Figyelő