A tengerbe zuhant az AirAsia eltűnt repülőgépe

Az AirAsia Indonesia járata Jáva szigetéről tartott Szingapúrba, a Jáva-tenger felett repülve azonban megszakadt a kapcsolat a légiirányítással. A roncsokat később a tengerben találták meg. 

Az AirAsia Indonesia diszkont légitársaság QZ8501 járatszámú gépe 162 emberrel a fedélzetén tűnt el – ebből hét a személyzet részét képezte. A jakartai légiforgalmi irányítás helyi idő szerint december 28-án reggel 7:24 perckor veszítette el a kapcsolatot a repülőgéppel. A járatnak magyar idő szerint éjjel egy órakor kellett volna megérkeznie Szingapúr repülőterére.

Az AirAsia Indonesia Airbus A320-200-as gépe az indonéz Jáva szigetén található Surabaya város Juanda nemzetközi repülőteréről tartott Szingapúrba, és a több mint két óráig tartó út felénél tűnt el. A pilóta nem adott le vészjelzést, azonban korábban rossz időjárási viszonyokra hivatkozva engedélyt kért az eredeti repülési útvonatól való eltérésre – nyilatkozta az AirAsia. Indonézia közlekedési minisztériuma úgy fogalmazott, a pilóta azt kérte, hogy 11.500 méter magasságig repülhessen, hogy elkerülje a sűrű felhőket.



Indonéz katonai légi járművek és szingapúri repülőgépek megkezdték az eltűnt gép felkutatását a Jáva-tenger területén, azonban a sötétedés miatt a keresést jelenleg felfüggesztették.

Az AirAsia közleménye szerint a fedélzeten 149 indonéz, három dél-koreai, egy malajziai, egy szingapúri és egy brit utazott, a személyzet része pedig hat indonéz és egy francia állampolgár.

A légitársaság nyilatkozatában kitért arra, hogy a kapitány tapasztalt pilóta: összesen 20.537 repülési órával rendelkezik, ebből 6100 órát az AirAsia Airbus A320-asát vezette, míg az elsőtiszt 2275 órát repült eddig. A repülőgép a legutóbbi karbantartáson 2014. november 16-án esett át. A közlekedési minisztérium szerint a gép jóval több üzemanyaggal rendelkezett, mint amennyi az út megtételéhez szükséges.

{youtube|id=ABd958ZP_Ko}

Jelenleg is zajlik az eltűnt gép keresése

Újrakezdődött a kutatás helyi idő szerint hétfőn kora reggel az Indonézia légterében előző nap eltűnt utasszállító repülőgép után; a hatóságok azt feltételezik, hogy a gép lezuhant, és roncsok a tengerfenékre süllyedtek. Sigit Setiayana, az indonéz haditengerészet egyik parancsnoka közölte, hogy tucatnyi indonéz hadihajó, öt repülőgép és három helikopter vesz részt a kutatásban szingapúri és malajziai hajókkal, illetve légi járművekkel együtt.

Ausztrália, az Egyesült Államok, Kanada, Nagy-Britannia, Dél-Korea és India is felajánlotta a segítségét. Setiayana szerint a kutatásnak kedveznek a jó látási viszonyok. Két-három órával a kutatás újrakezdése után az indonéziai kutatócsoportot vezető illetékese, Bambang Soelistyo közölte, hogy az eltűnés koordinátái és számítások alapján a hatóságok azt feltételezik, hogy a gép lezuhant, és a roncsok a tengerfenékre süllyedtek.

Olajfoltot, gyanús tárgyakat találtak

Az indonéz hatóságok az AP szerint hétfőn, a keresés újrakezdése után bejelentették: tárgyakat észlelt az Orion katonai repülőgép, 1120 kilométerre a gép utolsó ismert helyétől.

"Nem tudhatjuk biztosan, hogy az eltűnt gépből származnak-e. Elindultunk arrafelé, az idő felhős" – mondta Dwi Putranto, a jakartai légierő-bázis parancsnoka.

Az indonéziai MetroTV-ben a légierő parancsnoka, Hadi Tjahnanto azt is bejelentette, hogy egy helikopter a Belitung-sziget keleti részénél két olajfoltot észlelt, Tanjung Pandantól 105 tengeri mérföldre, vagyis sokkal közelebb az utolsó ismert helyhez. Az olajfoltok elemzéséből derül majd ki, van-e közük az eltűnt géphez. 

Megtalálták a roncsokat

95 százalékban biztos benne, hogy a Kalimantan (Borneó) partoknál az eltűnt AirAsia gép darabjait találták meg, jelentette be a kutatás vezetője a Reutersnek. A gépdarabokat, roncsokat összegyűjtik, és az indonéz Pangkalanbun városába küldik. Egy indonéz származású polgári légi közlekedés vezető, Djoko Murjatmodjo megerősítette, hogy a térségben talált, víz felszínén úszó törmelékek, többek között egy utasoldali ajtó és egy csomagtéri ajtó minden bizonnyal az AirAsia gépéről származhatnak. Hivatalos sajtótájékoztatón elmondták, hogy az indonéz légierő Hercules repülője egy víz alatti tárgyat fedezett fel, ami megfelelhet a repülő alakjának. Több kutatóhajó is a helyszínre indult, legalább húsz búvár áll készenlétben, hogy lemerüljön. Kicsivel később a keresést végző repülőgépekről, a vízen úszó poggyászok és mentőmellények között emberek alakját vélték felfedezni.

"Azt gondoltuk, hogy az utasok még életben vannak, és segítségért integetnek nekünk, ám amikor közelebb értünk, már láttuk, hogy halottak "– mesélt az egyik másodpilóta.

A holttesteket egy indonéz hadihajó fedélzetére emelték. A Telegraph szerint eddig hat feltételezett áldozatot találtak meg. A helyi indonéz tévében a vízben talált áldozatokról is mutattak képeket. Az egyik tévé elnézést kért, amiért a helyi tévétől változtatás nélkül átvették az áldozatokat mutató képeket.

Kiszélesítették a kutatási területet

Helyi idő szerint kedden a reggeli órákban újrakezdődött a kutatás a gép után. Az indonéziai kutatócsoportot vezető Bambang Soelistyo közölte, hogy kiterjesztik a kutatási területet a tengeren Belitung sziget térségében, de keresni fogják a gépet Kalimantan sziget nyugati részén is. Összességében tízezer négyzetmérföldes területet terveztek átfésülni a nap folyamán. A térségben sekély, 50-100 méter mély a tenger, ami növeli a keresés sikerének a valószínűségét.

Az AirAsia Indonesia egy fapados légitársaság, melynek 49%-a a malajziai AirAsia tulajdona. Az AirAsia eddig egy repülőgépet sem vesztett el, azonban a Malaysia Airlines maláj légitársaságnál idén két katasztrófa is történt: a Kuala Lumpurból Pekingbe tartó MH370-es járat márciusban tűnt el 239 emberrel a fedélzetén, és azóta sem találták meg – ennek nyomán pedig számos összeesküvés-elmélet és teória született –, júliusban pedig az MH17-es, Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó járatot lőtték le Ukrajna felett, amelyen 295 ember utazott.

Forrás: BBC

Forrás: AirAsia

Forrás: Index


Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben

Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben 

Nyílt nappal várja az érdeklődőket a BKV Zrt. szombaton az Angyalföld kocsiszínben.
Próbautazás az autizmussal élők számára

Próbautazás az autizmussal élők számára 

Az Emirates légitársaság egy évvel ezelőtt indította el az akadálymentes és inkluzív légiközlekedési programjának újabb fejezetét, amely az autizmussal élő gyermekek és szüleik utazását hivatott segíteni.
HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom

HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom 

A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év ugyanezen időszakához képest.
Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár

Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár 

Ugyanis a dunai sétahajók évadnyitó kirajzásán ingyenes lesz az utazás.
Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé”

Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé” 

A légitársaság átfogó akciótervet mutatott be “Flying Towards Net Zero” néven. Cél a nettó karbonsemlegesség elérése 2050-re.
Reze újra szolgálatba állt Gemencen

Reze újra szolgálatba állt Gemencen  

Egész napos szezonnyitó rendezvénnyel várja május elsején a turistákat a Gemenc Zrt.
Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében

Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében  

Erős évet zárt az Osztrák Szövetségi Vasutak 2024-ben.
Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon

Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon 

A Turkish Airlines (TA) az iGA isztambuli reptéren április 17-től elsőként vezet be Európában a három független futópályás üzemet (Triple Independent Runway Operations).
Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is

Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is 

Portugália egy új nemzetközi repülőtér építésébe kezd körülbelül 40 kilométerre a fővárostól, de emellett jön az új Madrid–Lisszabon nagysebességű vasútvonal is.
Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton

Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton 

A tavaszi szünetben nosztalgiajáratok közlekednek.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.