17 óra a csőben

Stílusosabban aligha indulhatott volna a lakott ismert világ jelenleg még második leghosszabb járata azon a júniusi 1-i napon, amikor munkatársunk Sydney-be igyekezett, minthogy az Inxs New Sensation című nótája szólt a fedélzeti hangszórókból, amíg a cabin crew előkészítette az utasteret felszállásra. Bár március végén debütált, még új szenzáció a Qantas London-Perth járata. De azért 17 óra egy kályhacsőben még a legnagyobb kényelem közepette is próbára teszi az embert.

14 498 kilométer, 17 óra alatt. Nem is olyan rossz, ha azt vesszük, hogy 1947-ben, az úgynevezett Kenguru Út gründolásakor Londonból 9 megállóval négy nap alatt repülhettek el a britek a Terra Australis Incognita-ra. Bár a menetidő rengeteget javult az évtizedek során, a London-Perh járat a Qantas első, nonstop európai összeköttetése.

Az ultra hosszú járatok nem idegenek az ausztrál zászlóvivőtől: eljutni bárhova from down under nem olyan, hogy felülök egy diszkontra Budapesten és pár óra múlva akár Afrikában vagyok. Nem véletlen, hogy 2014-ben övéké volt a világ leghosszabbja: a Sydney-Dallas a maga 13 805 kilométerével elvitte a pálmát. Csak 2017-ben vert rájuk a Qatar Airways mintegy 700 kilométert a Doha-Auckland járattal. Az idei dobogós a 2013-as felfüggesztését követően újrainduló Singapore Airlines Szingapúr-New York (EWR) járata, amely a maga idejében szintén első volt. Októbertől az A350-esen 18 óra 45 percet fognak csücsülni az utasok.

Őrület, ha belegondulunk, hogy amióta — nagyjából a sugárhajtású gépek megjelenésével kezdődően — megy a „kié hosszabb?” emberkedés a légitársaságok között, mennyit változtak a rekorder távolságok. Az olasz Corriere della Sera remek összeállításából derül ki, hogy 1952-ben a Róma-Bejrút járat 2 532 kilométerrel még elég volt egy első helyre. Ma egy ekkora táv el sem éri egy átlagos utazó ingerküszöbét. De 6 évvel később, a szintén a BOAC által repült London-New York 6 380 kilométerrel már ma is valami. A 10 ezer kilométert 1967-ben haladták meg a „versenyzők”: Aerolinias Argentinas, Buenos Aires-Madrid, 12 óra alatt.

Ha az út hosszával „csak” a második helyen szerénykedhet a Qantas, azzal mindenképpen elsők, hogy a London-Perth a Föld leghosszabb, nonstop, Dreamlinerrel repült útvonala. És itt van a kutya elásva: a kompozit gépekkel (Boeing 787, Airbus A350), a sokadik generációs, nagy ventilátorfokozatú hajtóművekkel lehet ilyen bravúrokat bevállalni. Az egységnyi távra jutó fogyasztásuk messze alulmúlja a korábbi nagyvasakét. A gép bírja, teszi a dolgát, mérsékelten kormolja a levegőt.

De jó ennyit ülni az utasnak? Nyilván nem, ezért menetközben - ahogy a bölcsek már megannyiszor elmondták - fel kell állni, körbesétálni a gépet. Mármint belülről. Nyújtani, fejet körözni. Sőt, akit végképp nem érdekel utastársai véleménye, bátran nyomjon le 30-35 bütykös fekvőtámaszt. Csak ne aludjon a padlón! A hangosbemondón erre külön, udvarias, de kérlelhetetlen módon fel is hívták a Qantas utaskísérői a figyelmet; bizonyára előfordult már, és egy folyosón alvó ember valóban kontraproduktív lehet a zsúrkocsi közlekedése, uram bocsá’ egy evakuálás szempontjából.

Azonban a heverés iránti vágy érthető, ha az economy osztályra gondolunk. Bár a Qantas igyekszik mindent megtenni a kényelemért, és 166 üléssel valóban nem székezték agyon a 3-3-3 elrendezésű turistát a Boeing 787-9-esekün, és van film, zene, játék, eszem-iszom, 17 óra sok. Az ausztrál news.com Sun-tól átvett, a március 24-i járatindítót megéneklő beszámolójában a szerző remek humorérzékkel veti fel, hogy az igazi sztori nem az, ahogy a „rettenthetetlen utazási újságíró 17 órát él túl egy ágyban”, vagyis a business osztály lie flat üléseiben, hanem amit a többség művel. Lásd fentebb! És valóban, business-en utazni — ne szerénykedjünk — jó. De a reggeli ébredést követő maradék két és fél órát már ott is a cammogó percek számolgatásával töltöttük.

Termékteszt: a Qantas Dreamlineren működő business osztálya, ahogy a premium economy is, igyekszik hozni a mai világsztenderdeket. Lehetne vitatkozni azon, hogy a Lufthansa, British Airways, Qatar Airways stb. jobb. Mindegyiknek van erős és kevésbé erős oldala, de a legfontosabb egy hosszú, különösen egy ultra hosszú járaton a tér. Az 1-2-1-es elrendezésű businessen, ahogy 2-3-2-es premium eco-n megvan. Pénztárca kérdése innentől a választás. Apropó, Singapore Airlines: azt a nagyon hosszút csak business és premium economyra székezett Airbus A350-900ULR repüli!

A brit és az ausztrál sajtóban egyaránt aggódtak, hogy csak a közvetlen volta miatt nyereséges lesz-e a járat. Ugyanakkor csak ausztráliából 600 ezren utaznak évente az Egyesült Királyságba. És hányan Ausztráliába Londonon át? Nem bocsátkoznánk jóslásokba, Alan Joyce-ék (Qantas Csoport ügyvezetője) úgyis látják a számok alapján a járat létjogosultságát. Mindenesetre azon a bizonyos pénteki járaton feltűnt, hogy nem csupán a 166 economy ülés szinte mindegyike volt foglalt, hanem a 28 fős premium economyn 2, viszont a 42 fős business classon nulla ülés maradt szabadon.

Egyszer csak Perth-ben véget ért a végül kis híján 17 óra. Kissé sietős Sydney felé az átszállás, de Perth nem egy Frankfurt. Ennyi repülés után már szinte bagatellnek hatott a maradék 4 és félóra Sydney-ig, ahol a IATA, Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség 74. közgyűlése zajlik. Kövessék a közgyűlésről szóló tudósításainkat a Turizmus Online-on!


Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.