18 milliárd dollár haszon a légitársaságoknál

Csökkenő jegyárakra, a légi árufuvarozás díjainak csökkenésére és a tavalyinál 5,9 százalékkal több, 3,3 milliárd utasra számít a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) 2014-ben.

A szervezet hétfői, MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta, becsléseik szerint 3,5 százalékkal csökkenhet az átlagos jegyár az előző évihez képest, a légi árufuvarozás pedig 4 százalékkal kerülhet kevesebbe. A turisztikai iparágból 621 milliárd dollár bevételre tehetnek szert a légiközlekedés résztvevői, és az év végig 6,8 billió dollár értékű árut fuvaroznak repülőgépekkel az IATA felmérése szerint.

A légitársaságok az előrejelzések szerint 2014-ben 18 milliárd dollár haszonnal zárnak 2,4 százalékos haszonkulcs mellett. Az IATA emlékeztetett, hogy 2013-ban 10,6, míg 2012-ben 6,1 milliárdos profitot értek el a cégek. A befektetett tőke megtérülése a tavalyi 4,4 százalékról 5,4 százalékra emelkedhet az idén, de továbbra is elmarad a 7-8 százalékos átlagos tőkeköltségtől.

Első helyen az észak-amerikaiak

A legjobb pénzügyi eredményt az észak-amerikai társaságok érhetik el 9,2 milliárdos adózás utáni nyereséggel, a töltöttségi mutató 83,7 százalék lehet. Ennél rosszabbul teljesíthetnek az európai légitársaságok a magas szabályozási és infrastrukturális költségek miatt. A régióban 2,8 milliárdos profitot érhetnek el a cégek 1,3 százalékos haszonkulcs mellett.

Elmaradhat az előzetes várakozásoktól a légiipar nettó profitja, amelyet most 18 milliárd dollárra becsülnek a korábbi 18,7 milliárd dollárról, ennek oka egyebek mellett az, hogy csökkent a világkereskedelem mértéke és Kína gazdasági kibocsátása. Emellett a légitársaságok teljesítménye folyamatosan javul a strukturális átalakításoknak, a hosszú távú járatok piacán kötött együttműködési megállapodásoknak köszönhetően, ennek eredményeként a társaságok év végén rekordmagas, 80,4 százalékos átlagos töltöttségi mutatót produkálhatnak.

Magas a kerozinköltség

A repülési költségek meghatározó eleme, a kerozinköltség az IATA kutatása szerint stabilan magas lehet, erre az évre 124 dolláros hordónkénti üzemanyagárral számolnak, amely 2011-óta 120 dollár körül mozog. A légitársaságok összesített kerozinszámlája 212 milliárd dollár lehet, ugyanakkor az üzemanyag felhasználásának hatékonysága 1,7 százalékkal javult.

A légiipar jelenleg 58 millió embernek ad munkát világszerte, a légitársaságok 1400 új repülőgépet vesznek át 150 milliárd dollár értékben. Ezeket a beruházásokat a társaságok annak ellenére hajtják végre, hogy tevékenységüknek a magas adóterhek miatt alacsony a jövedelmezősége. Csak adókra a tavalyi 113 milliárd dollár helyett idén 121 milliárd dollárt kell költeniük.

Az IATA a világ légi forgalmának 94 százalékát fedi le, a szervezetnek 240 légitársaság a tagja.

Forrás: MTI


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.