A találkozón elsősorban magyar és román utazási irodák képviselői, továbbá néhány kiemelt légitársasági partner szerezhetett első kézből információt az iparág aktuális állásáról, valamint a Travelport GDS regionális újdonságairól. Niklas Andreen (képünkön), a Travelport GDS kelet- és észak-európai régiójának ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy 2009 novemberéig 30%-kal esett vissza a régiós foglalások száma, akkor azonban megfordult a trend, és azóta újra növekedésnek indult a forgalom. A bővülés mértéke havonta 10–20%-os. Hasonló tendencia figyelhető meg Nyugat-Európában is, azonban térségünkben gyorsabbnak tűnik a kilábalás. A konferencián az is elhangzott, hogy átalakulnak az utazók szokásai, és nő a szolgáltatók weblapján történő foglalások száma, ugyanakkor az online utazási irodák forgalma is növekszik. Jelenleg globálisan az összes légitársasági foglalás 45%-a realizálódik a GDS-eken keresztül, és Andreen szerint ez az arány a jövőben sem fog csökkenni. Általános tendenciának tűnik a foglalási díjak eltűnése: Amerikában ez már megtörtént, Nyugat-Európában most zajlik. Az Expediánál a legfontolegfontosabb online termék a szállodafoglalás, a repülőjegy csupán kiegészítő szolgáltatás. A fejlettebb piacokon az árverseny élesedéséhez vezet a metakeresők megjelenése – emiatt Skandináviában több helyen nettó áron vagy ár alatt értékesítik a repülőjegyeket a legnagyobb online utazási irodák. Andreen hangsúlyozta, hogy az üzleti utazások piaca már nem lesz ugyanolyan, mint a válság előtt. Az üzleti célú utazások ugyanakkor nem maradnak el, de a vállalati tanácskozások helyett az ügyféllátogatások kerülnek előtérbe. A Travelport – amely eddig is erős volt a fapados tartalom szempontjából – tavaly bővítette kínálatát az orosz Sky Express LCC-vel. Az Easyjet, az Air Berlin és a Norwegian helyei is elérhetők náluk, jelenleg a román fapados Blue Airrel tárgyalnak, és keresik a megegyezést a Ryanairrel is. A tavalyi összesített adatok szerint, a szegmensszám alapján a Travelport GDS Magyarországon 54,1%-os piaci részesedést tudhat a magáénak, második az Amadeus 40% körüli részaránnyal, harmadik a Sabre 5%-kal – közölte lapunkkal Fóner Károly, a Travelport GDS magyarországi igazgatója.
A szervezők a szakmai program végén a román parlament épületében látták vendégül gálavacsorán a konferencia résztvevőit.