A speciális vasúti felkészítés illeszkedik abba a sorozatba, amely részeként a hivatásos tűzoltóságok szolgálatparancsnokai és szolgálatparancsnok-helyettesei eddig már elsajátították az áram- és a gázszolgáltatás különleges ismereteit, ezzel is növelve a kárfelszámolások biztonságát és a beavatkozások irányításának szakszerűségét. A vasúti járművekben keletkezett tüzek oltásánál, illetve a vasúti pályákon végrehajtott műszaki mentéseknél a katasztrófavédelmi irányítói állománynak naprakész információval kell rendelkeznie a MÁV szakembereivel történő kapcsolatfelvételről, a beavatkozási lehetőségekről és a vasúti járművek felépítéséről.
A vasúti szakterülettel és eszközökkel történő képzés előkészítéséről, az elméleti és gyakorlati oktatáshoz szükséges fő szempontokról, a folyamatos kapcsolattartásról és a jövőbeni közös munkáról a MÁV Zrt. és a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság illetékese idén februárban egyeztetett. A kialakított tematika és az oktatási struktúra alapján, a vasúttársaság ferencvárosi pályaudvarának gépészeti telephelyén megvalósuló képzésen a hivatásos tűzoltóságok szolgálatparancsnokai és szolgálatparancsnok-helyettesei vesznek részt. Ők azok, akik elsőként érkeznek a mentés helyszínére és irányítják a beavatkozást, ezért tisztában kell lenniük a vasúti terep adta veszélyekkel, hiszen például a felsővezetékekben 25000 volt a feszültség és egy 100 tonnás dízelmozdonyban akár 4000 liternyi gyúlékony üzemanyag is lehet.