A léghajó, mint új zöld légiközlekedési forma

A fenntartható repülőüzemanyagokról és az elektromos repülésekről szóló híradások közepette egy másik légi közlekedési forma is felmerült zöld alternatívaként a repülésre: a léghajó.

A fenntartható légi közlekedés iránti növekvő igény és a klímaváltozás elleni küzdelem ösztönözte a mérnököket és kutatókat, hogy újra felfedezzék a léghajók potenciálját. Bár a léghajók a 20. század elején népszerűek voltak, a repülőgépek gyors fejlődése miatt háttérbe szorultak. Most azonban a modern technológiai újítások és a környezetvédelmi szempontok újra a figyelem középpontjába helyezik őket.

Technikailag a léghajó egy csomó forró levegő: egy jellemzően szivar alakú, önjáró repülőgép, amely egy hatalmas, szinte súlytalan emelőgázokkal töltött ballonból áll, és egy csatlakoztatott kabin vagy gondola található rajta az utasok, a személyzet és a rakomány szállítására, olvasható a BBC cikkében.

Mint írják, a léghajók a levegőben való lebegéshez kevesebb energiát igényelnek, mint a hagyományos repülőgépek, mivel nem kell a levegő sűrűségét legyőzniük.

Ezáltal potenciálisan alacsonyabb üzemanyag-fogyasztással működhetnek. Üzemeltetésük lényegesen környezetbarátabb, hiszen elektromos meghajtással működhetnek, amely lehetővé teszi a fosszilis üzemanyagok használatának csökkentését, és hozzájárulhat a szén-dioxid-kibocsátás mérsékléséhez, ráadásul em igényelnek hosszú kifutópályákat, így kisebb területeken is képesek leszállni, ami különösen hasznos lehet a nehezen megközelíthető helyeken.

Ugyanakkor hiába tud egy léghajó jellemzően körülbelül 100-130 km/h sebességgel repülni, soha nem fogja elérni a sugárhajtású repülőgépek sebességét.

Így inkább egy olyan lassú utazási formákként beszélnek róluk, mint a tengerjáró hajók és az éjszakai vonatok, ahol az élmény pótolja a sebességet.


Fotó: Hybrid Air Vehicles Facebook oldala

A léghajók alacsonyabban repülnek, mint a repülőgépek, nyomáskiegyenlítetlen kabinokkal, ahol kinyithatja és kinézhet az ablakon, így kényelmesebbé téve az utasok számára. A nagy ballon is sokkal kevesebb energiát igényel a működtetéséhez – és potenciálisan elektromos motorokkal működhet a felemelkedés és a kormányzás során, így a légszennyezés-mentes légi közlekedési formává válhat.

A világ legnagyobb repülőgépét, az LTA Pathfinder 1-et jelenleg a kaliforniai Szilícium-völgyben tesztelik. A 124,5 méter x 20 méteres new age zeppelin mérete négy Goodyear blimpnek felel meg, és hosszabb, mint három Boeing 737 – áll a cikkben.

De nincsenek egyedül: a francia Flying Whales cég jelenleg is fejleszt léghajókat teherszállításra, hogy csökkentse a rakomány környezeti hatását. szállítás; míg a brit Hybrid Air Vehicles (HAV) cég arra fókuszál, hogy egy hibrid léghajó – elektromos motorokat és héliumot is használva – hogyan tudja feloldani a zéró kibocsátású légi közlekedést.

 


Ezek a légitársaságok voltak a legpontosabbak 2024-ben

Ezek a légitársaságok voltak a legpontosabbak 2024-ben 

Egy új jelentés szerint az Iberia és a SAS az a kettő európai légitársaság, akik a pontosság tekintetében a világ tíz legjobb légitársasága közé kerültek.
Péntektől általános sebességkorlátozás a Budai alsó rakparton

Péntektől általános sebességkorlátozás a Budai alsó rakparton 

A változtatás a súlyos és halálos sérülések számának további csökkentését szolgálja.
Starlink internet a lett légitársaság járatain

Starlink internet a lett légitársaság járatain 

A lett airBaltic légitársaság elvégezte a SpaceX Starlink nagysebességű internetének minősítési tesztrepülését az első Airbus A220-300-as gépének fedélzetén.
Álommunka a felhők felett – hamarosan nyílt nappal

Álommunka a felhők felett – hamarosan nyílt nappal 

Már 219 magyar utaskísérő dolgozik az Emirates-nél.
Új járművek a MÁV-csoportnál

Új járművek a MÁV-csoportnál 

A feltételes közbeszerzési eljárás 10,5 milliárd forint értékben 131 autóbusz megvásárlását teszi lehetővé.
Légitársaságok, amelyek csődbe mentek vagy átalakultak 2024-ben

Légitársaságok, amelyek csődbe mentek vagy átalakultak 2024-ben 

Íme a légitársaságok, amelyek csődbe mentek, és azok is, amelyek 2024-ben átalakuláson mentek keresztül.
Elment a magyar légiközlekedés egyik legendás alakja

Elment a magyar légiközlekedés egyik legendás alakja 

Életének 92. évében elhunyt Gerőfi Sándorné Ibolya, a Malév első légiutaskísérője.
Bővíti jelenlétét Afrikában az etióp légitársaság

Bővíti jelenlétét Afrikában az etióp légitársaság 

Az új kezdeményezés a légitársaság Vision 2035 stratégiájának része.
Ezeket a repülőtereket kellett bezárni Nagy-Britanniában a havazás miatt

Ezeket a repülőtereket kellett bezárni Nagy-Britanniában a havazás miatt 

Nagy forgalmú nemzetközi repülőtereket kellett bezárni vasárnap Nagy-Britanniában a heves havazás miatt.
Madárral ütközött a Budapestről Tenerifére tartó Wizz Air-járat

Madárral ütközött a Budapestről Tenerifére tartó Wizz Air-járat 

A madárral való ütközés után a repülőgép szerencsésen földet ért, de karbantartási ellenőrzésekre szorult.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.