A léghajó, mint új zöld légi közlekedési eszköz

A fenntartható repülőüzemanyagokról és az elektromos repülésekről szóló híradások közepette egy másik légi közlekedési forma is felmerült zöld alternatívaként a repülésre: a léghajó.

A fenntartható légi közlekedés iránti növekvő igény és a klímaváltozás elleni küzdelem ösztönözte a mérnököket és kutatókat, hogy újra felfedezzék a léghajók potenciálját. Bár a léghajók a 20. század elején népszerűek voltak, a repülőgépek gyors fejlődése miatt háttérbe szorultak. Most azonban a modern technológiai újítások és a környezetvédelmi szempontok újra a figyelem középpontjába helyezik őket.

Technikailag a léghajó egy csomó forró levegő: egy jellemzően szivar alakú, önjáró repülőgép, amely egy hatalmas, szinte súlytalan emelőgázokkal töltött ballonból áll, és egy csatlakoztatott kabin vagy gondola található rajta az utasok, a személyzet és a rakomány szállítására, olvasható a BBC cikkében.

Mint írják, a léghajók a levegőben való lebegéshez kevesebb energiát igényelnek, mint a hagyományos repülőgépek, mivel nem kell a levegő sűrűségét legyőzniük.

Ezáltal potenciálisan alacsonyabb üzemanyag-fogyasztással működhetnek. Üzemeltetésük lényegesen környezetbarátabb, hiszen elektromos meghajtással működhetnek, amely lehetővé teszi a fosszilis üzemanyagok használatának csökkentését, és hozzájárulhat a szén-dioxid-kibocsátás mérsékléséhez, ráadásul em igényelnek hosszú kifutópályákat, így kisebb területeken is képesek leszállni, ami különösen hasznos lehet a nehezen megközelíthető helyeken.

Ugyanakkor hiába tud egy léghajó jellemzően körülbelül 100-130 km/h sebességgel repülni, soha nem fogja elérni a sugárhajtású repülőgépek sebességét.

Így inkább egy olyan lassú utazási formákként beszélnek róluk, mint a tengerjáró hajók és az éjszakai vonatok, ahol az élmény pótolja a sebességet.


Fotó: Hybrid Air Vehicles Facebook oldala

A léghajók alacsonyabban repülnek, mint a repülőgépek, nyomáskiegyenlítetlen kabinokkal, ahol kinyithatja és kinézhet az ablakon, így kényelmesebbé téve az utasok számára. A nagy ballon is sokkal kevesebb energiát igényel a működtetéséhez – és potenciálisan elektromos motorokkal működhet a felemelkedés és a kormányzás során, így a légszennyezés-mentes légi közlekedési formává válhat.

A világ legnagyobb repülőgépét, az LTA Pathfinder 1-et jelenleg a kaliforniai Szilícium-völgyben tesztelik. A 124,5 méter x 20 méteres new age zeppelin mérete négy Goodyear blimpnek felel meg, és hosszabb, mint három Boeing 737 – áll a cikkben.

De nincsenek egyedül: a francia Flying Whales cég jelenleg is fejleszt léghajókat teherszállításra, hogy csökkentse a rakomány környezeti hatását. szállítás; míg a brit Hybrid Air Vehicles (HAV) cég arra fókuszál, hogy egy hibrid léghajó – elektromos motorokat és héliumot is használva – hogyan tudja feloldani a zéró kibocsátású légi közlekedést.

 


Közvetlen légihíd Budapest és Kuvait fővárosa között

Közvetlen légihíd Budapest és Kuvait fővárosa között 

Közvetlen járatpár indul júniusban Budapest és Kuvaitváros között.
2024 mérlege az ultrafapados légitársaságnál

2024 mérlege az ultrafapados légitársaságnál 

A Wizz Air közel 63 millió utast szállított 2024-ben közel 300 ezer járaton.
Gigaméretű napelempark a római reptéren

Gigaméretű napelempark a római reptéren 

Európa legnagyobb napelemparkja kezdte meg működését a római Fiumicino Repülőtéren.
Változás a Wizz Air háza táján – Amelia előtérbe kerül

Változás a Wizz Air háza táján – Amelia előtérbe kerül 

A jobb ügyfélélmény és kiszolgálás érdekében a légitársaság jelentős változtatásokat vezetett be.
Repülőtéren eltűnő poggyászok nyomában: melyik szín a legrosszabb választás?

Repülőtéren eltűnő poggyászok nyomában: melyik szín a legrosszabb választás? 

A légiközlekedés egyik gyakori problémája – az elveszett vagy eltűnt poggyászok – régóta megoldatlan, és világszerte rengeteg utas számára okoz kellemetlenséget.
Ha Ryanairrel utazik, erről a változásról tudnia kell!

Ha Ryanairrel utazik, erről a változásról tudnia kell! 

Az ír fapados légitársaságnál a beszállókártyák esetén a közeljövőben új szabályokat vezetnek be.
Veganuár a felhők felett

Veganuár a felhők felett 

Világszerte folyamatosan növekszik a vegán konyhát kedvelő utasok száma.
A SIA továbbra is állja a Szingapúri Nagydíj főszponzori költségeit

A SIA továbbra is állja a Szingapúri Nagydíj főszponzori költségeit 

Megszületett a döntés: a Singapore Airlines (SIA) további 4 évig a Forma1 Szingapúri nagydíj főszponzora.
Jól alakulnak az utasszámok Ferihegyen

Jól alakulnak az utasszámok Ferihegyen 

A Budapest Airport 2024-es éve a várakozásokat meghaladó eredményekkel erősíti meg a repülőtér pozitív lendületét.
Durván emelkedő kompárak Görögországban

Durván emelkedő kompárak Görögországban 

Várhatóan nagymértékben emelkednek 2025-ben a görögországi kompjegyárak – akár 12 százalékkal is emelkedhetnek idén májustól.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.