A fenntartható légi közlekedés iránti növekvő igény és a klímaváltozás elleni küzdelem ösztönözte a mérnököket és kutatókat, hogy újra felfedezzék a léghajók potenciálját. Bár a léghajók a 20. század elején népszerűek voltak, a repülőgépek gyors fejlődése miatt háttérbe szorultak. Most azonban a modern technológiai újítások és a környezetvédelmi szempontok újra a figyelem középpontjába helyezik őket.
Technikailag a léghajó egy csomó forró levegő: egy jellemzően szivar alakú, önjáró repülőgép, amely egy hatalmas, szinte súlytalan emelőgázokkal töltött ballonból áll, és egy csatlakoztatott kabin vagy gondola található rajta az utasok, a személyzet és a rakomány szállítására, olvasható a BBC cikkében.
Mint írják, a léghajók a levegőben való lebegéshez kevesebb energiát igényelnek, mint a hagyományos repülőgépek, mivel nem kell a levegő sűrűségét legyőzniük.
Ezáltal potenciálisan alacsonyabb üzemanyag-fogyasztással működhetnek. Üzemeltetésük lényegesen környezetbarátabb, hiszen elektromos meghajtással működhetnek, amely lehetővé teszi a fosszilis üzemanyagok használatának csökkentését, és hozzájárulhat a szén-dioxid-kibocsátás mérsékléséhez, ráadásul em igényelnek hosszú kifutópályákat, így kisebb területeken is képesek leszállni, ami különösen hasznos lehet a nehezen megközelíthető helyeken.
Ugyanakkor hiába tud egy léghajó jellemzően körülbelül 100-130 km/h sebességgel repülni, soha nem fogja elérni a sugárhajtású repülőgépek sebességét.
Így inkább egy olyan lassú utazási formákként beszélnek róluk, mint a tengerjáró hajók és az éjszakai vonatok, ahol az élmény pótolja a sebességet.
A léghajók alacsonyabban repülnek, mint a repülőgépek, nyomáskiegyenlítetlen kabinokkal, ahol kinyithatja és kinézhet az ablakon, így kényelmesebbé téve az utasok számára. A nagy ballon is sokkal kevesebb energiát igényel a működtetéséhez – és potenciálisan elektromos motorokkal működhet a felemelkedés és a kormányzás során, így a légszennyezés-mentes légi közlekedési formává válhat.
A világ legnagyobb repülőgépét, az LTA Pathfinder 1-et jelenleg a kaliforniai Szilícium-völgyben tesztelik. A 124,5 méter x 20 méteres new age zeppelin mérete négy Goodyear blimpnek felel meg, és hosszabb, mint három Boeing 737 – áll a cikkben.
De nincsenek egyedül: a francia Flying Whales cég jelenleg is fejleszt léghajókat teherszállításra, hogy csökkentse a rakomány környezeti hatását. szállítás; míg a brit Hybrid Air Vehicles (HAV) cég arra fókuszál, hogy egy hibrid léghajó – elektromos motorokat és héliumot is használva – hogyan tudja feloldani a zéró kibocsátású légi közlekedést.