A fórumon jelen volt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Gépjármű-közlekedési és Vasúti Szabályozási Főosztályának szakértője és vezető főtanácsosa, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légyügyi Hivatalának repülésvédelmi felügyelője, környezetvédelmi felügyelője és a légiközlekedési zaj és környezetvédelmi felügyelője, a Budapest Airpot Zrt. részéről a környezetvédelemért felelős igazgató, a környezetvédelmi fejlesztési vezető, közkapcsolati szakértő, valamint a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. részéről a légiforgalmi főosztályvezető és a környezetvédelmi és munkabiztonsági csoportvezető.
Riz Levente, Rákosmente polgármestere nyitó beszédében elmondta, hogy a legnagyobb problémát a kettes kifutópálya zaja jelenti. Az önkormányzat honlapján olvasható közlemény szerint az 1980-as években jogszabálysértő módon építették a pályát, hiszen az akkori rendelet 5 km-es védőtávot írt elő, ehhez képest csak 1,6 km-re esik Rákoshegytől. A lakosság már a 80-as években tiltakozott, a sikeres felháborodásnak köszönhetően 1984 és 1997 között átmenetileg megszüntették a kettes kifutópálya használatát. 1998-ban azonban a korlátozás megszűnt, majd a 2004-es kormányrendeletben szabályozták a használat módját – tette hozzá a polgármester.
Riz Levente a lakosokkal egyetértésben elmondta, hogy folyamatosan megsértik az előírásokat, hiszen nemcsak reggel 8 és 22 óra között használják a kettes kifutópályát, hanem éjszaka és hétvégén is, ami a pihenésben zavarja az ott élőket. A polgármester emellett kifogásolta, hogy nem vetnek ki légi közlekedési bírságot, ezt például a tiltott időszakban való repüléskor lehetne alkalmazni. Ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy az így keletkező összeget a kárban szenvedő lakosok használhatnák fel. Ahelyett, hogy ez így történne a légitársaságok által fizetett zajvédelmi díjat a Budapest Airport kapja meg zajvédelmi célokra - állítja. Az érdekesség szerinte az, hogy a 3-400 millió forintos bevételnek nincs nyoma a térségben. Riz hozzátette, hogy ebből az önkormányzatok szeretnének részesedni és a pénzt, zajszintet csökkentő beruházásokra fordítani.
A lakosok sorra tették fel kérdéseiket, melyekre azonnali egyértelmű választ vártak. Házaik elértéktelenedtek - panaszolták, és többen is sürgették, hogy Budapest Airport vásárolja meg azokat, hogy a kapott pénzből új ingatlanhoz juthassanak.
A fórumon a legtöbb kérdés Szarvas Gáborhoz a Budapest Airport Zrt. környezetvédelemért felelős igazgatójához szólt, aki elmondta, hogy tisztában vannak a rájuk háruló felelősséggel és igyekeznek csökkenteni a zajterhelést. Emellett felvetődött a lehetőség, hogy Riz Levente polgármester és a Budapest Airport Zrt. összeül és közösen megvizsgálják annak a lehetőségeit, hogy a reptér megvásárolhatná-e azon telkeket, melyeket a lakók eladnának. Rákosmente Önkormányzata és Rákoshegy lakói közösen próbálnak megoldást találni az ügy mihamarabbi pozitív lezárásához.