Az ír fapados vezetősége azzal érvel, hogy egyre gyakrabban elszabadulnak az indulatok az alkoholfogyasztás hatására, és gyakoribbá vált a zaklatás, a verekedés a fedélzeteken.
Ennek megakadályozására azt találták ki, hogy a beszállókártyákhoz kötnék a vásárlás mértékét, ami két italra korlátozódna.
Fotó: Ryanair
A légitársaság két alkoholos italban szabná meg a vásárlás mértékét a repülőtéri boltokban. A drasztikusnak tűnő lépést az idézte elő, hogy miután jogászai 15 ezer eurót próbáltak behajtani egy részeg utas által botrányos viselkedés, illetve az általa okozott károk miatt.
Összefogás nélkül nincs szigorítás
A szigorítást természetesen csak úgy lehet eredményesen végrehajtani, ha az EU összes légitársasága hajlik erre a megoldásra. A Ryanair felszólította az európai hatóságokat, hogy vezessenek be alkoholkorlátozást, hogy megakadályozzák az utasok lerészegedését, mielőtt felszállnának a repülőgépre. Ennek az intézkedéssorozatnak az is a része lenne, hogy a légitársaságok fenntartják a jogot, hogy megtagadják a beszállást bárkitől, akiről úgy ítélik meg, hogy túlzottan ittas. Ezt azonban az ír fapados nem bízná a véletlenre vagy a szubjektív megítélésre, azt szeretnék,
hogyha valaki alkoholt vásárol a repülőtéri bárokban és kocsmákban, illetve vámmentes üzletekben, akkor mutassa be a beszálló kártyát, ami két ital vásárlására jogosítana.
A fedélzeti incidensek olykor a légiforgalmat is befolyásolják
Újabban egyre inkább elszaporodtak a fedélzeti incidensek, amelyek olykor a forgalmat is befolyásolják. A cikk szerzője megemlít egy esetet: a Ryanair 15 000 euróra perelt be valakit a költségek megtérítésére, amikor a Dublinból Lanzarotébe tartó járatot tavaly áprilisban Portóba irányították át az általa okozott botrány miatt. Az ír bíróságok előtt indított perben a légitársaság 7000 eurót követel a 160 utas és személyzet szállodai költségeire, 2500 eurós leszállási és kezelési összeget, valamint 1800 eurót a személyzet cseréjének és a repülési idő korlátozásának miatt. A Ryanair emellett plusz 800 eurót kér az utastól a többlet üzemanyagköltségért, 750-et a járatkiesésért és 2500-at a jogi ügyintézés költségeiért. Ezek egyike sem merülhetett volna fel, ha az utas állapota és viselkedése miatt nem kényszerülnek úti célt változtatni és máshol kérni leszállási engedélyt. A lanzarotei járat tavalyi átirányítása után a légitársaság jogi lépéseket indított Portugáliában, de a helyi ügyészség úgy döntött, hogy mivel a repülőgép és a bizonyos utas is ír származású, ezért az ügyet Dublinban kell tárgyalni. És ez csak az egyik peres ügy a sok közül.
Az persze nem véletlen, hogy nem elsősorban a gépen részegednek le az utasok, hanem már a becsekkolást követően a reptereken, hiszen ott olcsóbb az alkohol. De fedélzeti lerészegedés is előfordul: a személyzetnek már most is joga van arra, hogy ne szolgálja ki indokolt esetben az utast alkohollal. Ez azonban mintha ma nem tűnne elégnek. Márpedig a Ryanair napi 3600 járatot üzemeltet 37 országban.
Itt az ideje, hogy az EU hatóságai lépéseket tegyenek az alkohol reptereken történő értékesítésének újra szabályozására,
- hangoztatják a közleményükben.
A közleményből kiderül, bár minden reptéren működnek bárok és pubok, a legnagyobb probléma a brit repülőtereken szokott megesni, ahol számos hagyományos stílusú kocsma található.
Mi lesz bárok a bevételkiesésével?
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) statisztikái azt mutatják, hogy világszerte nőtt a légitársaságok utasait érintő erőszakos események száma. 2023-ban 480 járatonként 1 esemény történt. Ez 2022-hez képest sokkal több, hiszen akkor 568 járatonként 1 ilyen eseményt regisztráltak.
Arról kevés szó esik, hogy mit szólnak a reptéri üzletek és bárok a beszállókártyás vásárlás ötletéhez, hiszen ez nyilvánvalóan csökkentené a forgalmukat. Azt sem kommentálták sehol, hogy kevesebbet innának az utasok, ha nem késnének órákat a gépeik – amiről azért nem ők tehetnek…