Az easyJet lesz a legnagyobb, rövid távú járatokat üzemeltető légitársaság Berlinben

A 2017. szeptember 30-ával véget ért az easyJet legutóbbi pénzügyi éve. Sok utas és bevétel, izgalmak Berlinben.

A légitársaság az időszak során szállított 80,2 millió utasa az előző évhez képest 9,7%-os növekedést jelent. A járatok 92,6%-os kihasználtsággal repültek a 2016-os 91,6%-hoz képest. Mindeközben a kapacitás 8,5%-kal, 86,7 millió ülőhelyre bővült. A cég teljes árbevétele 8,1%-kal, 5,047 milliárd GBP-re nőtt, az egy ülőhelyre jutó 58,23 fontos árbevétel pedig év/év alapon -0,4%-os csökkenéssel nagyjából változatlan maradt. Előbbi a devizaárfolyamok alakulásának, a jelentős egyéb bevételnek és a megnövelt kapacitás-kihasználásnak volt köszönhető, és némileg csökkentette a jegyárakra ható nyomást. Az egy ülőhelyre jutó költség 2,4%-kal, 53,52 GBP-re nőtt, aminek elsősorban a kedvezőtlen árfolyam-alakulás volt az oka. Ugyanakkor a költségellenőrzésnek, a piaci pozíció javulásának és a 85 millió GBP összegű megtakarítást hozó easyJet Lean stratégiának köszönhetően sikerült ellensúlyozni a piacra ható inflációs nyomást. Az easyJet továbbra is törekszik, hogy piacvezető és második helyeket szerezzen Európa legnagyobb repülőterein. Működése 98%-a olyan repülőtereket érint, ahol előbbiek igazak. A szabályt erősítő egyik kivétel Budapest. Azonban az utóbbi időkben jelentősen növelte innen repült desztinációi számát.

A következő év tartogat pénzügyi izgalmat a légitársaság számára. Az easyJet a 2018-as pénzügyi évben az Air Berlintől esetleg megszerzendő kapacitást nem számítva kb. 6%-os kapacitásbővítést tervez. 40 millió EUR összegért megvásárolja az Air Berlin egy részét, így fel- és leszállási joghoz jut a berlini Tegel repülőtéren is. A várhatóan 2017 decemberében lezáruló tranzakció eredményeképpen az easyJet lesz az új bérlője kb. 25 A320-as repülőgépnek, mintegy 1000 korábbi Air Berlin alkalmazottnak fog új munkahelyet kínálni, emellett más eszközöket, például résidőket is meg fog szerezni. A vételár nem tartalmazza a beindítás és az átmeneti időszak működési költségeit. A berlini Schönefeld repülőtéren már meglévő bázisával együtt ezt követően az easyJet lesz a legnagyobb, rövid távú járatokat üzemeltető légitársaság Berlinben. Jelenlegi becslések szerint az easyJet a 2018-as pénzügyi évben mintegy 60 millió GBP headline veszteséget fog elkönyvelni a tegeli működése kapcsán, mivel járatait 2018 januárjában személyzettel és karbantartással együtt, ún. wet lease megállapodás keretében bérelt gépekkel, kezdetben kisebb kihasználtsággal és hozammal fogja beindítani. A tranzakcióhoz kapcsolódó egyszeri, nem headline költségek a 2018-as pénzügyi évben akár a 100 millió GBP összeget is elérhetik. Ebbe a körbe tartoznak például a csak a gépekre vonatkozó, ún. dry lease bérleti szerződések beindításához kapcsolódó kiadások, a flotta átalakításának, a személyzet toborzásának és betanításának költségei, valamint a tranzakciós költségek. A tranzakció várhatóan a 2019-es pénzügyi évtől kezdve járul majd hozzá pozitívan a társaság jövedelméhez.


Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.
Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba

Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba 

A FlixBus új közép-európai járatával bővíti a Magyarországról elérhető úti célok kínálatát. A naponta közlekedő közvetlen járat kényelmes és megfizethető lehetőséget kínál Sopron lakosainak, hogy felfedezzék Varsó gazdag kulturális életét.
Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől

Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől 

Olyan lépést tett a Volánbusz, mintha náluk senkit nem érdekelné, hogy a főszezon közeledtével tömegközlekedési eszközzel is el lehessen érni hazánk nyári legfőbb turisztikai célpontját a főváros felől.
Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?