Nem építünk a Duna mentén duzzasztóművet

Ez megnyugtató - véli az ombudsman, de sürgeti a Duna-völgy jövőjének tervezését.

Magyarországnak nincsenek olyan nemzetközi jogi kötelezettségei vagy a vízi szállítással kapcsolatos gazdasági érdekei, amelyek indokolnák a hajózási szempontok kiemelt kezelését a környezeti szempontokkal szemben. Kockázatosnak tartotta, hogy a Duna hajózhatóságáról szóló magyar jogszabály jóval szigorúbb követelményeket támaszt, mint amilyenekre az országot a nemzetközi megállapodások kötelezik - mondta az ombudsman szerdán Budapesten sajtótájékoztatón.   

A környezetbarát közlekedésért és szállításért Fülöp Sándor azt javasolta, hogy a folyó hajózhatóságával kapcsolatos beavatkozások tervezésekor érvényesüljön az élőhely-védelmi irányelv és a víz keretirányelv. Minden esetben meg kell vizsgálni, hogy a tervezett megoldásnak létezik-e környezetileg kedvezőbb, gazdaságos alternatívája - tette hozzá.   

Az ombudsman állásfoglalásában kitért arra is, hogy a regionális együttműködési kezdeményezések és a kormányprogram vitája kapcsán ismét felmerült a Duna vízenergia-potenciáljának hasznosítása duzzasztóművekkel. Mint emlékeztetett, az elmúlt évtizedek tudományos vitáiban túlsúlyba került álláspont szerint a síkvidéki duzzasztóművekkel megvalósuló áramtermelés a súlyos környezeti károk miatt elfogadhatatlan. Ezért a biztos megnyugtatónak tartotta a kormány februári nyilatkozatát, amely kizárja ilyen erőművek építésének lehetőségét a folyó magyarországi szakaszán.       

A bős-nagymarosi vízlépcsőrendszerről szóló jogvita kapcsán úgy vélte: a Duna 1992-es egyoldalú elterelése óta állandó a politikai feszültség az ügyben, és a működő rendszer folyamatosan súlyosbodó környezeti károkat okoz. Ezért Magyarországnak az igényét képező vízmennyiséget teljes egészében az eredeti folyómederbe kellene juttatnia, lemondva a bősi áramtermelésből való részesedéséről - fogalmazott.   

Fülöp Sándor szerint fontos érdeke Magyarországnak, hogy a határokat átlépő vízfolyások védelmére irányuló európai együttműködés minél hatékonyabb legyen. A nagybányaihoz hasonló balesetek megelőzésére az országgyűlési biztos azt javasolta a kormánynak, hogy az EU soros elnökeként kiemelten foglalkozzon a Duna Eurorégió létrehozásának kérdésével. Mint kifejtette, az érintett országoknak integrált vízgazdálkodási tervet kell elfogadniuk a Tiszáról és vízgyűjtő területéről, és ezt be kell építeni a régió környezetvédelmi stratégiájába. A tervnek kötelező előírásokat is tartalmaznia kell a veszélyes létesítmények biztonságos működéséről - fűzte hozzá.   

Mindezeken túl megkülönböztetett figyelemmel kell kísérni az Európai Bizottság vizsgálatát a cianidos bányászatról, és el kell érni a technológia betiltását - javasolta az ombudsman.   

Fülöp Sándor úgy vélte, a kormányt arra kötelezik az ország elemi érdekei, valamint szerződésben vállalt kötelezettségei, hogy megakadályozza a nélkülözhetetlen természeti források további romlását. Az ivóvíztartalékok sorsa "nemzetstratégiai" kérdés - hangsúlyozta.   

Az ombudsman szerint a Dunának nagyobb a hatása a régió sorsára, mint azt az emberek általában gondolják. A témában frissen elfogadott állásfoglalása olyan egyszerű elvekre épül, amelyeket gyakran rövid távú politikai és gazdasági érdekek miatt figyelmen kívül hagynak - közölte. Kifejtette: így például minden érdekelt felet be kell vonni a döntéshozatalba: "amikor a Dunáról döntenek, mindenkinek az asztal körül kell ülnie". Továbbá súlyozni kell az egyes érdekeket, és a hosszú távú, a jövő nemzedékeket szolgáló célokat kell előtérbe helyezni - tette hozzá.

Forrás: MTI


Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása 

A parton, a vízen és a vízben, valamint hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett hajó eltűnt utasait.
Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között

Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között 

Ennek értelmében utasaiknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak a két ország közötti utazás esetén.
Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál

Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál 

Tovább bővül a flotta és az útvonalhálózat.
Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé 

A hagyományos autók már nem kelendőek.
Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések

Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések 

...és a nagyszabású építkezések folytatódnak tovább.
Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.