Egyszemélyes repülőgép vitte el a pálmát az Airbus elől

Miután az Airbus bejelentette, hogy elsőként repülte át a La Manche csatornát teljesen elektromos hajtású repülőgéppel, egy kicsi, egyszemélyes elektromos repülő fél nappal előtte csendben megtette ugyanezt az utat.

Nemrég számoltunk be arról, hogy az Airbus elektromos meghajtású E-Fan repülőgépe Angliából Franciaországba repült a La Manche csatorna felett. Didier Esteyne, a cég pilótája 46 perc alatt, 3500 láb magasságon teljesítette a 74 kilométeres távot, minden probléma nélkül.

Ugyanakkor a szlovéniai Pipistrel cég már típusengedéllyel rendelkező, szintén elektromos meghajtású repülőgépe az Airbus előtt három nappal kellett volna, hogy startoljon. A gép azonos útvonalon repült volna, ráadásul képes lett volna az elektromos hajtóművével utántöltés nélkül oda-vissza megtenni az utat. A hajtóművet gyártó Siemens azonban az indulás előtt közvetlenül lefújta a kísérletet azzal az indokkal, hogy a motor nem alkalmas a huzamosabb ideig tartó víz feletti repülésre. Így végül ugyanezzel a motorral az E-Fan repülhetett át a csatorna felett.

Az AP hírügynökség viszont – cáfolva az Airbus elsőségét – bejelentette, hogy egy egyszemélyes kisgép, a Cri-Cri elektromos változata, a Cristaline 12 órával az Airbus kísérlete előtt szintén sikeresen átrepülte a La Manche csatornát. Eszerint az összes többi változat már csak színesíti a képet. A Cristaline két, egyenként 35 lóerős elektromotorral, 283 kilométeres sebességgel repülte át a csatornát az ellenkező irányban. Az már csak egy kis adalék a történethez, hogy 1981-ben a MacCready építette szuperkönnyű Gossamer Albatross-szal akkumulátorok nélkül, csak napenergiával üzemelve már teljesítették ezt a távot.

Mindenesetre az iparágat felvillanyozta korábban a Solar Impulse napenergiás repülése és most az Airbus kísérlete is, és mivel az elektromos meghajtás különlegesen környezetkímélő volta miatt jól illeszkedik a világ globalizációs programjába, az érdeklődés ez irányban töretlen.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.