Nemrég számoltunk be arról, hogy az Airbus elektromos meghajtású E-Fan repülőgépe Angliából Franciaországba repült a La Manche csatorna felett. Didier Esteyne, a cég pilótája 46 perc alatt, 3500 láb magasságon teljesítette a 74 kilométeres távot, minden probléma nélkül.
Ugyanakkor a szlovéniai Pipistrel cég már típusengedéllyel rendelkező, szintén elektromos meghajtású repülőgépe az Airbus előtt három nappal kellett volna, hogy startoljon. A gép azonos útvonalon repült volna, ráadásul képes lett volna az elektromos hajtóművével utántöltés nélkül oda-vissza megtenni az utat. A hajtóművet gyártó Siemens azonban az indulás előtt közvetlenül lefújta a kísérletet azzal az indokkal, hogy a motor nem alkalmas a huzamosabb ideig tartó víz feletti repülésre. Így végül ugyanezzel a motorral az E-Fan repülhetett át a csatorna felett.
Az AP hírügynökség viszont – cáfolva az Airbus elsőségét – bejelentette, hogy egy egyszemélyes kisgép, a Cri-Cri elektromos változata, a Cristaline 12 órával az Airbus kísérlete előtt szintén sikeresen átrepülte a La Manche csatornát. Eszerint az összes többi változat már csak színesíti a képet. A Cristaline két, egyenként 35 lóerős elektromotorral, 283 kilométeres sebességgel repülte át a csatornát az ellenkező irányban. Az már csak egy kis adalék a történethez, hogy 1981-ben a MacCready építette szuperkönnyű Gossamer Albatross-szal akkumulátorok nélkül, csak napenergiával üzemelve már teljesítették ezt a távot.
Mindenesetre az iparágat felvillanyozta korábban a Solar Impulse napenergiás repülése és most az Airbus kísérlete is, és mivel az elektromos meghajtás különlegesen környezetkímélő volta miatt jól illeszkedik a világ globalizációs programjába, az érdeklődés ez irányban töretlen.