A hétfőn, szerdán és pénteken közlekedő járattól eleinte évi 50 ezer utast vár a légitársaság. A debreceni repülőtéren jelenleg is jelentős fejlesztések folynak, azonban a Wizz Air járatindításával összefüggésben a szolgáltatási színvonal növelése érdekében további mintegy 500 millió forint értékű fejlesztést terveznek megvalósítani. A Debrecen-London járat közvetlenül 15-20 fővel növeli a repülőtéri munkahelyek számát, mondta el Herdon István, a debreceni repülőteret üzemeltető társaság tulajdonosi képviselője.
Az 500 milliós fejlesztés - mint azt Papp Csabától, az Airport Debrecen ügyvezetőjétől megtudtuk - a kiszolgáló infrastruktúrát érinti. Ebben benne van az informatikai háttér fejlesztése, gépek beszerzése. A fejlesztéseknek május második feléig meg kell valósulniuk, majd ezt követően egy hónapnyi próbaidő áll rendelkezésre a járat június 18-i indulásáig - tette hozzá az ügyvezető.
Elmondta: nem csupán Debrecenből remélik a több tízezer utast, hanem az egész - határon is átnyúló - régióból. Így Nagyvárad, Kassa, Kárpátalja valamint Szatmárnémeti térsége egyaránt szóba kerül vonzáskörzetként. Amennyiben hozza a járat a kívánt kihasználtságot, többszörösére nőhet a reptér személyforgalma. Tavaly mintegy 19000 utast szolgált ki a repülőtér 1386 gépmozgás mellett.
A városvezetés négy éve már megkereste a légitársaságot járatnyitási szándékkal, melyet akkor a Wizz Air hárított. A jelenleg charter személyforgalmat bonyolító Airport Debrecennek nem ez az első próbálkozása menetrendszerűen közlekedő járatnyitással. Kérész életű volt 2005-ben a Münchenbe közlekedő OLT járat, melyet 2006-ban sok évnyi kihagyás után első belföldi járatként Budapestre repülő járat követett. Ez sem tartott sokáig az alacsony kihasználtság miatt. Szintén felmerült a Ryanair, mely műszaki okokra hivatkozva nem kívánt berepülni a cívisvárosba. Állításuk szerint Boeing 737-800-as típusú gépeik számára túl keskeny volt a debreceni, 40 méter széles pálya. Ráadásul a gyártó minimálisan 31 métert ír elő erre a típusra.
Az AD volt és jelenlegi vezetése a Turizmus Online-nak korábban nyilatkozva egyaránt elismerte, hogy egy "hagyományos" - full service - légitársaság nagy gyűjtő-elosztó repülőtérre történő ráhordása igazán bekapcsolná a várost és a régiót a légi közlekedés körforgásába. Papp Csaba elárulta: erről továbbra sem tett le a repülőtér és a város vezetése, tárgyalások jelenleg is folynak. Mi több, még az idén eldől, hogy mely társaság és hova hordja rá a térség utasait, akik így egy átszállással akár Tokióig meg sem állnak.
Korábbi értesüléseink szerint a Star Alliance-tag Lufthansa-t tartotta volna a repülőtér vezetése legkívánatosabbnak, mely Frankfurtra vagy Münchenre hordhatna rá. A németországi átszállás ideális lehetne a számos egyetemmel, iparral és határon átnyúló vonzáskörzettel bíró Debrecen számára.
Nagy fegyvertény a fapados megjelenése a debreceni légikikötőben, de annyiban nem elég önmagában, hogy szövetségi tagság, közös kód alatti üzemelés hiányában, két pont közt repül, így aki máshova kíván eljutni, mint London és Anglia, illetve máshonnan kíván Debrecenbe és környékére érkezni, annak egy full-service járat beindulásáig továbbra is Budapeste kell utaznia. Így annak a nagyszámú norvég diáknak, akik Debrecennben hallgatnak orvostudományt, üzletembereknek, politikusoknak stb.