Hogy Európa megőrizze a légi közlekedésben kivívott pozícióját, mint a világ keleti és nyugati felének összekötője, lépésre sarkallnák az Európai Uniót a legnagyobb európai légitársaságok annak érdekében. Az ügy várhatóan szóba kerül majd az AEA soron következő, pénteki ülésén. A legnagyobb európai légitársaságok közül képviselteti magát a British Airways, az Air France és a Lufthansa vezérigazgatója is - közölte a Portfolio.hu a Bloomberg cikkére hivatkozva.
Előnyben a Közel-Kelet
A közel-keleti légitársaságok több előnyt is élveznek a európai társaikkal szemben - állítják a rivális európai cégek vezetői. Egyik, hogy az elmúlt két évtizedben az USA és Európa leállította az exporthitel garanciát azon országok légitársaságai számára, ahol Boeing és Airbus repülőgépek gyártása zajlik (Egyesült Királyság, Franciaország, Németország, Spanyolország, Egyesült Államok).
Ennek oka abban keresendő, hogy az EU és az USA között vita bontakozott ki a két repülőgépgyártónak juttatott állami támogatásokról. Eredményképpen sok európai és amerikai légitársaság számára nem elérhető az olcsó állami garancia, szemben az olyan riválisok számára, mint például a közel-keleti államok vállalatai.
További egynesúlytalanságot teremt a cikk szerint, hogy például a legnagyobb közel-keleti légitársaság, az Emirates Dubajban minimális díjakat fizet a repülőtérnek és számos olyan szociális költségtől is megmenekül, amelyektől az európai légitársaságok nem. Az Air France-KLM vezérigazgatója úgy véli, hogy ha ugyanazokhoz a kedvezményekhez hozzájuthatna, mint az Emirates Dubajban, az évente 3 milliárd euróval növelné működési eredményét - írja a Bloomberg. A költségelőnnyel pedig alacsonyabb jegyárakat tudnak garantálni a közel-keleti légitársaságok.
Veri az Emirates a Lufthansát
Az Emirates a tavalyi évben már le is körözte a Lufthansát és a világ legnagyobb légitársaságává nőtte ki magát a nemzetközi járatok tekintetében, miután az elmúlt 10 évben a hatszorosára emelkedett utasforgalma. Az európai légitársaságok pedig kevésbé hatékonyan tudják megőrizni kelet-nyugati összekötő szerepüket, amikor a közel-keleti légitársaságok egyre több célállomást kínálnak, magukhoz csalogatva az utasokat.
Az Air France vezérigazgatója szerint nagyon kockázatos Európára nézve, hogy az áthaladó utasforgalom a Közel-Kelet felé tolódik el. "Európa a nemzetközi légi közlekedés középpontja és ez az a szerep, amit meg kell becsülnünk és védenünk" - nyilatkozta az Air France vezérigazgatója. (Portfolio.hu/Bloomberg)