A Paravion háza tájékáról kiszivárgott információk szerint a tulajdonosok alig pár lépésre voltak a cég eladásától, amikor a kérő, egy görög on-line turisztikai cég váratlanul visszalépett, így kénytelenek voltak bejelenteni a fizetésképtelenséget.
Úgy tudni, a spanyol GED befektetési alap, a Paravion tulajdonosa, titokban, már hónapokkal ezelőtt elkezdte a tárgyalásokat a görögökkel, ám ők csupán a román Paraviont vették volna meg, a Paravion török portálja, a bavul.com nem keltette fel érdeklődésüket. A GED ugyan az eddig több millió euró veszteséget termelő Bavulra talált egy törökországi vásárlót, de végül ez is visszalépett augusztus elején.
Piaci információk szerint a görög vállalkozás azért fordított hátat az utolsó pillanatban, mert nem akarták átvenni a Bavul veszteségeit. A bavul.com-ot végül be is zárta a Paravion, augusztus 8-án pedig szerkezetátalakítási programba kezdtek. A Paravion a történtek miatt elvesztette IATA-licencét, de egy külföldi közvetítőn keresztül továbbra is értékesít repülőjegyeket.
Hasonlóan nem törölte a portál az üdülési ajánlatait sem, ebben az esetben a vásárló pénze egyenesen a touroperátorhoz folyik be. Itt a szakmai tevékenységet a szintén a GED által birtokolt Happy Tour utazási iroda folytatja.
Súlyosan mínuszos török leány |
A Paravion a török portált 2015-ben vásárolta meg. A bavul.com forgalma tette ki a Paravion forgalmának harmadát, a török site ugyanakkor több millió eurós veszteséget termelt. A Paravion által kiadott közlemény szerint a törökországi politikai és biztonsági helyzet miatt kényszerültek meghozni a döntést a portál bezárásáról. A Bavult 300,000 felhasználóval a Turkcell mobiltársaságtól vásárolták meg. 2016 utolsó negyedévében a török líra drasztikus leértékelődése súlyos hatással volt a Paravion bevételeire. A Paravion volt az első 100%-ban online foglalási oldal Romániában, átlagosan 20,000 keresés történt az oldalon óránként. Tavaly 440 ezer repülőjegyet adtak el, a vállalat árbevétele 2016-ban 78 millió euró volt, ebből Romániában 55 millió, Törökországban pedig 23 millió euró realizálódott. |
A jelek szerint a GED-nek az adóhivatallal is meggyűlhet a baja, miután kiderült, hogy 2016-ra nem az 55 millió eurós forgalmat jelentették be, hanem csupán a kétmillió eurós, jutalékból származó bevételt. A dolog azért szúrt most szemet, mert 2015-re viszont a teljes, 44 millió euró forgalom került az adóbevallásra. Pedig a szekér futott, hisz a Paravion volt az első romániai portál, ahol az utas lebonyolíthatta a teljes repülőjegy-foglalást. Nem véletlen, hogy 2016-ban 440 ezer jegyet értékesítettek.
Egy multinacionális lánc romániai, vidéki utazási irodájának vezetője, neve elhallgatását kérve a lapunknak elmondta, a Paravion bukása egyelőre nem rendezi át a piacot, mert a tevékenység folytatódik, és a fizetésképtelenség ténye pedig addig nem érdekli a vásárlót, amíg paravionos nyaralók nem rekednek külföldön, médiafelhajtást keltve. Úgy véli, a spanyolok ügyesen kezelték a helyzetet, mert egyetlen céljuk, hogy most az eladással valamit visszanyerjenek a veszteségekből.