Fogyasztóvédelmi vizsgálatok sora a légitársaságok ellen

Megengedhetetlen, hogy az utasok hosszú órákat rostokoljanak a reptéren úgy, hogy nem kapnak megfelelő tájékoztatást és ellátást, fogalmazott közleményében Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter.

A reptéri késések a nyári menetrend szerves részei lettek, naponta újabb és újabb hírek érkeznek kisebb-nagyobb késésekről és járattörlésekről. A repülőtéren étlen-szomjan veszteglő utasok jobb esetben "csak" néhány órát, rossz esetben viszont van, hogy akár 40 órás várakozásra kényszerülnek, mire elindulhatnak nyaralásukra vagy onnan hazajöhetnek. Sokan arról adtak hírt, hogy érdemi tájékoztatás, ellátás és szállás nélkül hagyták őket a repülőtéren hosszú órákon át. Erről itt írtunk korábban:

A kialakult kaotikus helyzet miatt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter berendelte a HungaroControl vezetőjét, hogy azonnal készítsen intézkedési tervet a kialakult helyzet kezelésére. 

A nemzetgazdasági miniszter emellett arra kérte a Budapest Airport Zrt.-t, hogy tegyen intézkedéseket annak érdekében, hogy az utasokat a lehető legkisebb kellemetlenség érje. Szükség esetén pedig – annak ellenére, hogy ez nem a cég feladata - lássa el élelmiszerrel és ivóvízzel a késést elszenvedő, sokszor kisgyermekes családokat és turistákat.

A Budapest Airport intézkedéseiról szóló cikkünk itt olvasható:


 

Újabb fogyasztóvédelmi vizsgálatok

Tuzson Bence igazságügyi miniszter pedig fogyasztóvédelmi vizsgálatok sorát rendelte el a légitársaságok ellen az elmúlt napokban tapasztalt szélsőséges járatkésések és járattörlések miatt. A nyolc újabban indított eljárás a Wizz Air és a Ryanair járatait érinti.

Tuzson Bence igazságügyi miniszter elmondta:

Tűrhetetlen az a gyakorlat, amit a légitársaságok alkalmaznak. Éppen ezért, nyolc új fogyasztóvédelmi vizsgálatot indítottam el, összesen pedig már tizenegy van folyamatban. Véget kell vetni annak, hogy a légitársaságok semmibe veszik az utasok kényelmét és jogait, és adott esetben családok jól megérdemelt pihenését tegyék tönkre. Az utasok nem lehetnek kiszolgáltatottak, a jogszabályokat be kell tartani. Ha a légitársaságok nem tesznek eleget jogi kötelezettségeiknek, súlyos fogyasztóvédelmi bírságra számíthatnak.

A miniszter hozzátette: A légitársaságok annyira túlfeszítik a saját menetrendjeiket, hogy egy reggeli járat késése a nap végére akár több órás csúszást is eredményezhet. Külön kihívás mindez a repterek üzemeltetőinek is, akik szintén az elszenvedői a túlfeszített, átgondolatlan menetrendeknek.

A reptéri késések a nyári menetrend szerves részei lettek
A reptéri késések a nyári menetrend szerves részei lettek
Fotó: depostiphotos

Milyen jogaik vannak az utasoknak?

A Fogyasztóvédelmi Hatóság honlapján közzétett információk szerint a fogyasztóvédelmi vizsgálat során a hatóság vizsgálja, hogy a légi utasok jogaira vonatkozó EK rendeletben foglalt körülmények és feltételek megvalósulása esetén a légifuvarozók a repülőtéren írásos tájékoztatást adtak-e az utasok részére, szükség esetén biztosították-e az átfoglalás lehetőségét, vagy a jegyár visszatérítését.

Az alábbi fogyasztói jogok illetik meg az utasokat:

Késés esetén:

A repülőtéren az utasok jogairól szóló írásos tájékoztatást kell kapnia az utasnak, jogosultak étkezésre és frissítőkre, két ingyenes telefonhívásra, e-email küldési lehetőségre. Ha a késés időpontja indokolja, akkor éjszakai szállásra és transzferre is a repülőtér és a szállás között. Az utas elállhat az utazástól és kérheti a vételár visszatérítését öt óra várható indulási késés esetén.

Ha valamilyen okból a célországba érkezéskor 3 órát vagy többet késik a járat, akkor az utasnak – a járattörléshez hasonlóan – kártalanítás járhat távolságtól függően 250, 400 vagy 600 EUR összegben. Az érkezési késés esetén járó kártalanítás lehetőségét nem az EK rendelet, hanem az Európai Unió Bíróságának egyik ítélete mondta ki, tájékoztat oldalán a fogyasztóvédelmi hatóság.

Járattörlés esetén:

Az utasnak a repülőtéren az utasok jogairól szóló írásos tájékoztatást kell kapnia. Joga van átfoglalni másik járatra (legkorábbi járatindulási időpont vagy a rendelkezésre álló szabad helyek függvényében az utas által választott későbbi időpontra) vagy a jegyár visszatérítésére, illetve étkezésre és frissítőkre a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén. Szintén a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén éjszakai szállásra és transzferre reptér és a szálláshely között, illetve a késéshez hasonlóan ez esetben is két ingyenes telefonhívásra vagy e-mail küldési lehetőségre. Távolságtól függően 250,400 vagy 600 eurós összegű kártalanításra.

Ezzek kapcsolatban további információk itt találhatók:

https://kormany.hu/hirek/a-legi-utasok-jogainak-attekinto-bemutatasa

 

 


A Wizz Air járatait is érinti a nemzetközi szintű technikai leállás

A Wizz Air járatait is érinti a nemzetközi szintű technikai leállás 

Ezzel kapcsolatban a következő közleményt juttatták el szerkesztőségünkbe.
Egyszerre áldás és átok a sok reptérfejlesztés szerte a világban

Egyszerre áldás és átok a sok reptérfejlesztés szerte a világban 

A következő két évtizedben 2 trillió (magyarul 2 billió, vagyis kétezerszer egymilliárd) dollár értékű fejlesztések várhatók világszerte a légiközlekedésben.
Tömeges technológiai zavarok a világban - az európai légi közlekedésben is súlyos gondokat okozva

Tömeges technológiai zavarok a világban - az európai légi közlekedésben is súlyos gondokat okozva 

Az Egyesült Államok teljes légi forgalmát érintette és több repülőterén is ideiglenes zárlatot okozott az egész világra kiterjedő technológiai üzemzavar, ami egy amerikai kiberbiztonsági világcégtől, a Crowdstrike-tól indult pénteken.
Az utazók zöme ügyet sem vet a MÁV meglehetősen furcsa kérésére

Az utazók zöme ügyet sem vet a MÁV meglehetősen furcsa kérésére 

Ugyanis hiába óvta őket a MÁV - ennek ellenére jegyet váltottak különböző vonalakon járó szerelvényeikre.
Új magyar jármű született

Új magyar jármű született 

Bemutatták az új magyar elektromos midibuszt - a Városligetben tette meg első köreit a bajai gyár fejlesztése.
Ismét indít és fogad járatokat a debreceni reptér

Ismét indít és fogad járatokat a debreceni reptér 

Örömteli hírről kaptunk tájékoztatást szerda délelőtt.
Késés és járattörlés esetén cseveghet Ameliával

Késés és járattörlés esetén cseveghet Ameliával 

Mesterséges inteligenciával teszi hatékonyabbá ügyfélszolgálatát a légitársaság.
Összehangolja európai hálózatát az Air France-KLM és a SAS 

Összehangolja európai hálózatát az Air France-KLM és a SAS  

Szorosabbra fűzi kereskedelmi együttműködését a három légitársaság: codeshare és interline megállapodást kötöttek.
Mit kell tudnia egy légiutas-kísérőnek?

Mit kell tudnia egy légiutas-kísérőnek? 

Az Emirates hét pontban összefoglalta azon tananyaga legfontosabb témáit , amelyet mindenkinek el kell sajátítani, aki jelentkezik hozzájuk légiutas-kísérőnek.
2043-ra duplájára nőhet a világ légiflottája

2043-ra duplájára nőhet a világ légiflottája 

A Közel-Keleten és Ázsiában, ezen belül is Indiában és Kínában látják a legerősebb növekedést és bővülést.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.