Fogyasztóvédelmi vizsgálatok sora a légitársaságok ellen

Megengedhetetlen, hogy az utasok hosszú órákat rostokoljanak a reptéren úgy, hogy nem kapnak megfelelő tájékoztatást és ellátást, fogalmazott közleményében Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter.

A reptéri késések a nyári menetrend szerves részei lettek, naponta újabb és újabb hírek érkeznek kisebb-nagyobb késésekről és járattörlésekről. A repülőtéren étlen-szomjan veszteglő utasok jobb esetben "csak" néhány órát, rossz esetben viszont van, hogy akár 40 órás várakozásra kényszerülnek, mire elindulhatnak nyaralásukra vagy onnan hazajöhetnek. Sokan arról adtak hírt, hogy érdemi tájékoztatás, ellátás és szállás nélkül hagyták őket a repülőtéren hosszú órákon át. Erről itt írtunk korábban:

A kialakult kaotikus helyzet miatt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter berendelte a HungaroControl vezetőjét, hogy azonnal készítsen intézkedési tervet a kialakult helyzet kezelésére. 

A nemzetgazdasági miniszter emellett arra kérte a Budapest Airport Zrt.-t, hogy tegyen intézkedéseket annak érdekében, hogy az utasokat a lehető legkisebb kellemetlenség érje. Szükség esetén pedig – annak ellenére, hogy ez nem a cég feladata - lássa el élelmiszerrel és ivóvízzel a késést elszenvedő, sokszor kisgyermekes családokat és turistákat.

A Budapest Airport intézkedéseiról szóló cikkünk itt olvasható:


 

Újabb fogyasztóvédelmi vizsgálatok

Tuzson Bence igazságügyi miniszter pedig fogyasztóvédelmi vizsgálatok sorát rendelte el a légitársaságok ellen az elmúlt napokban tapasztalt szélsőséges járatkésések és járattörlések miatt. A nyolc újabban indított eljárás a Wizz Air és a Ryanair járatait érinti.

Tuzson Bence igazságügyi miniszter elmondta:

Tűrhetetlen az a gyakorlat, amit a légitársaságok alkalmaznak. Éppen ezért, nyolc új fogyasztóvédelmi vizsgálatot indítottam el, összesen pedig már tizenegy van folyamatban. Véget kell vetni annak, hogy a légitársaságok semmibe veszik az utasok kényelmét és jogait, és adott esetben családok jól megérdemelt pihenését tegyék tönkre. Az utasok nem lehetnek kiszolgáltatottak, a jogszabályokat be kell tartani. Ha a légitársaságok nem tesznek eleget jogi kötelezettségeiknek, súlyos fogyasztóvédelmi bírságra számíthatnak.

A miniszter hozzátette: A légitársaságok annyira túlfeszítik a saját menetrendjeiket, hogy egy reggeli járat késése a nap végére akár több órás csúszást is eredményezhet. Külön kihívás mindez a repterek üzemeltetőinek is, akik szintén az elszenvedői a túlfeszített, átgondolatlan menetrendeknek.

A reptéri késések a nyári menetrend szerves részei lettek
A reptéri késések a nyári menetrend szerves részei lettek
Fotó: depostiphotos

Milyen jogaik vannak az utasoknak?

A Fogyasztóvédelmi Hatóság honlapján közzétett információk szerint a fogyasztóvédelmi vizsgálat során a hatóság vizsgálja, hogy a légi utasok jogaira vonatkozó EK rendeletben foglalt körülmények és feltételek megvalósulása esetén a légifuvarozók a repülőtéren írásos tájékoztatást adtak-e az utasok részére, szükség esetén biztosították-e az átfoglalás lehetőségét, vagy a jegyár visszatérítését.

Az alábbi fogyasztói jogok illetik meg az utasokat:

Késés esetén:

A repülőtéren az utasok jogairól szóló írásos tájékoztatást kell kapnia az utasnak, jogosultak étkezésre és frissítőkre, két ingyenes telefonhívásra, e-email küldési lehetőségre. Ha a késés időpontja indokolja, akkor éjszakai szállásra és transzferre is a repülőtér és a szállás között. Az utas elállhat az utazástól és kérheti a vételár visszatérítését öt óra várható indulási késés esetén.

Ha valamilyen okból a célországba érkezéskor 3 órát vagy többet késik a járat, akkor az utasnak – a járattörléshez hasonlóan – kártalanítás járhat távolságtól függően 250, 400 vagy 600 EUR összegben. Az érkezési késés esetén járó kártalanítás lehetőségét nem az EK rendelet, hanem az Európai Unió Bíróságának egyik ítélete mondta ki, tájékoztat oldalán a fogyasztóvédelmi hatóság.

Járattörlés esetén:

Az utasnak a repülőtéren az utasok jogairól szóló írásos tájékoztatást kell kapnia. Joga van átfoglalni másik járatra (legkorábbi járatindulási időpont vagy a rendelkezésre álló szabad helyek függvényében az utas által választott későbbi időpontra) vagy a jegyár visszatérítésére, illetve étkezésre és frissítőkre a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén. Szintén a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén éjszakai szállásra és transzferre reptér és a szálláshely között, illetve a késéshez hasonlóan ez esetben is két ingyenes telefonhívásra vagy e-mail küldési lehetőségre. Távolságtól függően 250,400 vagy 600 eurós összegű kártalanításra.

Ezzek kapcsolatban további információk itt találhatók:

https://kormany.hu/hirek/a-legi-utasok-jogainak-attekinto-bemutatasa

 

 


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.