Fogyasztóvédelmi vizsgálatok sora a légitársaságok ellen

Megengedhetetlen, hogy az utasok hosszú órákat rostokoljanak a reptéren úgy, hogy nem kapnak megfelelő tájékoztatást és ellátást, fogalmazott közleményében Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter.

A reptéri késések a nyári menetrend szerves részei lettek, naponta újabb és újabb hírek érkeznek kisebb-nagyobb késésekről és járattörlésekről. A repülőtéren étlen-szomjan veszteglő utasok jobb esetben "csak" néhány órát, rossz esetben viszont van, hogy akár 40 órás várakozásra kényszerülnek, mire elindulhatnak nyaralásukra vagy onnan hazajöhetnek. Sokan arról adtak hírt, hogy érdemi tájékoztatás, ellátás és szállás nélkül hagyták őket a repülőtéren hosszú órákon át. Erről itt írtunk korábban:

A kialakult kaotikus helyzet miatt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter berendelte a HungaroControl vezetőjét, hogy azonnal készítsen intézkedési tervet a kialakult helyzet kezelésére. 

A nemzetgazdasági miniszter emellett arra kérte a Budapest Airport Zrt.-t, hogy tegyen intézkedéseket annak érdekében, hogy az utasokat a lehető legkisebb kellemetlenség érje. Szükség esetén pedig – annak ellenére, hogy ez nem a cég feladata - lássa el élelmiszerrel és ivóvízzel a késést elszenvedő, sokszor kisgyermekes családokat és turistákat.

A Budapest Airport intézkedéseiról szóló cikkünk itt olvasható:


 

Újabb fogyasztóvédelmi vizsgálatok

Tuzson Bence igazságügyi miniszter pedig fogyasztóvédelmi vizsgálatok sorát rendelte el a légitársaságok ellen az elmúlt napokban tapasztalt szélsőséges járatkésések és járattörlések miatt. A nyolc újabban indított eljárás a Wizz Air és a Ryanair járatait érinti.

Tuzson Bence igazságügyi miniszter elmondta:

Tűrhetetlen az a gyakorlat, amit a légitársaságok alkalmaznak. Éppen ezért, nyolc új fogyasztóvédelmi vizsgálatot indítottam el, összesen pedig már tizenegy van folyamatban. Véget kell vetni annak, hogy a légitársaságok semmibe veszik az utasok kényelmét és jogait, és adott esetben családok jól megérdemelt pihenését tegyék tönkre. Az utasok nem lehetnek kiszolgáltatottak, a jogszabályokat be kell tartani. Ha a légitársaságok nem tesznek eleget jogi kötelezettségeiknek, súlyos fogyasztóvédelmi bírságra számíthatnak.

A miniszter hozzátette: A légitársaságok annyira túlfeszítik a saját menetrendjeiket, hogy egy reggeli járat késése a nap végére akár több órás csúszást is eredményezhet. Külön kihívás mindez a repterek üzemeltetőinek is, akik szintén az elszenvedői a túlfeszített, átgondolatlan menetrendeknek.

A reptéri késések a nyári menetrend szerves részei lettek
A reptéri késések a nyári menetrend szerves részei lettek
Fotó: depostiphotos

Milyen jogaik vannak az utasoknak?

A Fogyasztóvédelmi Hatóság honlapján közzétett információk szerint a fogyasztóvédelmi vizsgálat során a hatóság vizsgálja, hogy a légi utasok jogaira vonatkozó EK rendeletben foglalt körülmények és feltételek megvalósulása esetén a légifuvarozók a repülőtéren írásos tájékoztatást adtak-e az utasok részére, szükség esetén biztosították-e az átfoglalás lehetőségét, vagy a jegyár visszatérítését.

Az alábbi fogyasztói jogok illetik meg az utasokat:

Késés esetén:

A repülőtéren az utasok jogairól szóló írásos tájékoztatást kell kapnia az utasnak, jogosultak étkezésre és frissítőkre, két ingyenes telefonhívásra, e-email küldési lehetőségre. Ha a késés időpontja indokolja, akkor éjszakai szállásra és transzferre is a repülőtér és a szállás között. Az utas elállhat az utazástól és kérheti a vételár visszatérítését öt óra várható indulási késés esetén.

Ha valamilyen okból a célországba érkezéskor 3 órát vagy többet késik a járat, akkor az utasnak – a járattörléshez hasonlóan – kártalanítás járhat távolságtól függően 250, 400 vagy 600 EUR összegben. Az érkezési késés esetén járó kártalanítás lehetőségét nem az EK rendelet, hanem az Európai Unió Bíróságának egyik ítélete mondta ki, tájékoztat oldalán a fogyasztóvédelmi hatóság.

Járattörlés esetén:

Az utasnak a repülőtéren az utasok jogairól szóló írásos tájékoztatást kell kapnia. Joga van átfoglalni másik járatra (legkorábbi járatindulási időpont vagy a rendelkezésre álló szabad helyek függvényében az utas által választott későbbi időpontra) vagy a jegyár visszatérítésére, illetve étkezésre és frissítőkre a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén. Szintén a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén éjszakai szállásra és transzferre reptér és a szálláshely között, illetve a késéshez hasonlóan ez esetben is két ingyenes telefonhívásra vagy e-mail küldési lehetőségre. Távolságtól függően 250,400 vagy 600 eurós összegű kártalanításra.

Ezzek kapcsolatban további információk itt találhatók:

https://kormany.hu/hirek/a-legi-utasok-jogainak-attekinto-bemutatasa

 

 


Új vezető az AVIAREPS feltörekvő üzletágánál

Új vezető az AVIAREPS feltörekvő üzletágánál 

Egy régi szakembert bíztak meg a hajózási részleg globális vezetői feladatával.
Indulnak az EL AL nemzetközi járatai Izraelből

Indulnak az EL AL nemzetközi járatai Izraelből 

Íme, a részletek.
 Miért éri meg jobban repülni, mint vonatozni?

Miért éri meg jobban repülni, mint vonatozni? 

Az elmúlt években a repülés sokak számára nemcsak elérhetővé, de sok esetben a legolcsóbb utazási móddá vált.
Befolyásolja a repjegy árát a keresési előzmények törlése?

Befolyásolja a repjegy árát a keresési előzmények törlése? 

Úgy tartják, a légitársaságok vagy a foglalási oldalak követik a kereséseinket, hogy így emeljék az árakat. De vajon van ennek valóságalapja?
Nem lesz egyszerű elővárosi vonattal közlekedni

Nem lesz egyszerű elővárosi vonattal közlekedni 

Június 21-étől július 27-ig jelentősen változik a közlekedési rend az esztergomi, a szobi és a veresegyházi vonalon a rákosrendezői állomáson pályafelújítása miatt.
Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom

Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom 

Rekord utasforgalom várható az idei nyáron a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amelyre a Budapest Airport már tavaly ősszel megkezdte a felkészülést.
Új VIP terminál a máltai repülőtéren

Új VIP terminál a máltai repülőtéren 

4,5 millió eurós beruházással újult meg a máltai repülőtér VIP vendégterminálja.
Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá

Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá 

A felek egy gördülékeny foglalási rendszer kialakításán dolgoznak együtt.
Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága

Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága 

A francia légitársaság egymást követő ötödik évben lett a legjobb nyugat-európai légitársaság az utasok visszajelzése alapján készülő listán.
Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira

Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira 

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary élesen bírálta a Boeing gyártási gyakorlatát, miután lezuhant az Air India Dreamliner repülőgépe.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.