Föld alatti kockázatok

Noha a metróvonalak száma rendszerint a nagyvárosok élhetőségének fontos fokmérője, a másfél száz éve debütált föld alatti közlekedés a tömegszerencsétlenségek, sőt, terrorcselekmények színtere is lehet.

Alaposan meglepődhettek azok a londoniak, akik idén január 10-én a Hammersmith & City vonalon a metróra vártak: az állomásokra a megszokott modern helyett egy gőzmozdonnyal vontatott szerelvény futott be. A brit főváros vezetése a nosztalgiajárattal az épp ott, a világon elsőként, 150 éve útnak indított föld alatti tömegközlekedést ünnepelte. Az erre az alkalomra felújított, 54 tonnás monstrum gőze pont úgy csapta meg a peronon várakozókat, mint 1863-ban, amikor a favázú kocsikban még gázlámpák világítottak.

Noha a világbirodalom fővárosában csak Tube-nak, azaz csőnek nevezett, milliókat kiszolgáló metróhálózat bővítése szinte azonnal elkezdődött és rohamtempóban zajlott, az első nagy baleset csak évtizedek múlva, 1938-ban következett be. Ekkoriban már hét viszonylaton szolgálta a tömegközlekedőket a metróhálózat. A tragédia az első vonal után öt évvel megépített District Line-on történt, május 17-én, amikor is egy szerelvény egy másikba rohant. A hat áldozatot követelő balesetet a jelzőrendszer meghibásodása okozta: az egyik jármű zöld jelzést kapott, miközben a másik a megállóban várakozott.

Máig felderítetlen a londoni metró legsúlyosabb katasztrófája. Az 1975-ös balesetben, amikor egy szerelvény az akkoriban még végállomásnak számító Moorgate-en óránként 60 kilométeres sebességgel a falba rohant, 43 utas vesztette életét. A vizsgálódó szakértők semmilyen meghibásodást nem találtak, ugyanakkor arra sem volt magyarázat, miért nem lassított a jármű vezetője. A londoni metróénál jobb baleseti statisztikával csak a világon másodikként, 1896-ban debütált budapesti metró büszkélkedhet. Legfeljebb kisebb-nagyobb kellemetlenségek – síntörés, füstölés, az elhasznált szerelvények alkatrészeinek a kopása – zavarták meg a közlekedést, igaz, közel 120 év alatt mindössze két újabb vonallal bővült a hálózat.

Azért a tűz az úr

A metrózás történetének első nagy katasztrófája a francia fővárost rázta meg. Párizsban az első vonal az 1900-as világkiállításra készült el. Sokáig a legnagyobbnak számított az 1903-ban, négy hónappal az átadása után, a második párizsi metróvonalon történt szerencsétlenség. A kiforratlan üzemeltetési technika és az emberi figyelmetlenség számlájára írható tűzvészben több mint 80-an az életüket vesztették. Miután az egyik szerelvény motorja füstölni kezdett, az utasokat evakuálták, a problémás kocsikat pedig áramtalanították.

A motortűz megszűnése után, a hőbörgő utasok nyomására a személyzet a forgalom mielőbbi helyreállításán ügyködött, és úgy döntött, hogy a szerelvényt üresen eljuttatják a végállomásra. A türelmetlenség végzetesnek bizonyult: a motor – amellett, hogy újra lángra kapott –, rövidzárlatos is lett. Néhány állomás megtétele után a füst és a fa szerkezetű kocsikban pillanatok alatt terjedő tűz beborította az alagutat. A peronon várakozó utasok és a kigyulladt metró után feltorlódott szerelvényeken utazó tömeg halálos csapdába került.

Okulva a katasztrófából, az üzemeltetők már néhány nappal a tragédiát követően egy sor olyan óvintézkedést foganatosítottak, amelyek még ma is a közlekedésbiztonsági szabályok alapjául szolgálnak. Minden állomáson fényjelzés hívta fel az utasok figyelmét a kijáratokra, az azokhoz vezető utakat kiszélesítették, a menekülést akadályozó elemeket pedig száműzték az utasok útjából. Az elektromos alkatrészeket elkülönítették, a gyúlékony anyagokat pedig eltávolították a szerelvényekről, különösösképp a vezető kabinjából.

Dacára az elővigyázatosságnak és a technika fejlődésének, a földalatti tömegközlekedőkre leselkedő egyik legnagyobb veszély továbbra is a tűz maradt. Az eddigi legtöbb halálos áldozatot követelő metróbalesetben, Azerbajdzsán fővárosában 1995. október 28-án elektromos hiba okozott tüzet egy szerelvényben. A délutáni csúcsforgalomban a két megálló között rekedt járműből csak nehezen tudtak szabadulni az utasok, akik közül sokakat agyontapostak. A szellőztető rendszer ráadásul nem elszívta, hanem az alagútba, a menekülő utasok felé fújta a füstöt. Ez a technikai malőr is hozzájárult, hogy a bakui metró-szerencsétlenségben a hivatalos adatok szerint mintegy 300-an vesztették életüket.

Balesetveszélyes sztrájk

A metrózás hőskorszakában a tengerentúlon sem úszták meg a föld alatti baleseteket. New Yorkban már az első vonal építése során többen az életüket adták azért, hogy 1904-ben elindulhasson az első szerelvény. Noha az alagútfúrással megbízott társaság tapasztalt bányászokat alkalmazott, az építkezésen mégis 16-an meghaltak. A legsúlyosabb baleset az átadás előtt egy évvel történt: az alagút egy szakaszán beszakadt a tető.

A New York-i metró történetének legnagyobb balesete mégis az üzembe helyezés után, 1918-ban történt: a vezető az előírt 10 helyett óránként 60 kilométeres sebességgel vette be a Malbone Street-i megálló előtti kanyart, aminek következtében a favázú szerelvény kisiklott. A kocsik nagy része a felismerhetetlenségig roncsolódott, közel százan pedig életük utolsó útjára indultak a felszín alatt zakatoló szerelvényen. A tragédiát – a szakértők egyöntetű véleménye szerint – az okozta, hogy a baleset napján sztrájkoló mozdonyvezetőket tapasztalatlan munkaerővel helyettesítették.

Gáz van

A folyamatos fejlesztgetésnek és újítgatásnak köszönhetően manapság egyre ritkábban okoznak gondot a metróbalesetek. Az 1990-es évekre 11 vonalasra duzzadt londoni metróban például 2003-ban mindössze néhány hetes vonallezárást eredményezett, hogy egy 800 utast szállító szerelvény siklott és gyulladt ki, majd több kocsija falnak csapódott. Bár többen súlyosan megsérültek, mindenki túlélte a balesetet. A modern metróhálózatok sebezhetőségét manapság leginkább a terrorizmusban jártasak használják ki.

Hogy mennyire pusztító lehet egy föld alatti merénylet, példázza a japán fővárosban 1995-ben az Aum Sinrikjo (Legfelsőbb Igazság) szekta által szervezett ideggáztámadás. A XX. század végére a világ végét váró vallásos szekta öt tagja szarin mérget tartalmazó zacskókkal szállt fel a Tokió belvárosát átszelő metró szerelvényeire. Az illékony, a halálos dózis belélegzése után egy perccel fulladást okozó, vegyi fegyvernek minősülő anyag hamar szétterjedt a világ legzsúfoltabb metróvonalain.

Tucatnyian meghaltak, azt azonban nem lehetett pontosan megállapítani, hogy hányan szenvedtek maradandó sérülést, az egyik szerelvényen ugyanis az ideggázzal teli zacskó közel két órát „utazott”, mire evakuálták a metrót. Sokan csak a munkába érve kezdték rosszul érezni magukat, de – a támadás sérültjeinek a számát 4-6 ezerre becsülő – szakértők szerint többen orvoshoz sem fordultak a szarint belélegzők közül.

A legtöbb merénylet az 1935-ben átadott moszkvai metrót sújtotta. Az összesen négy támadást (2004-ben hat hónapon belül kettőt is) megélt hálózatot legutóbb három évvel ezelőtt vették célba csecsen öngyilkos merénylők, akik két pokolgépet felrobbantva 39 utas életét oltották ki. Ugyanennyien haltak meg 2005-ben Londonban is, amikor brit állampolgárságú muszlimok hoztak működésbe három robbanószerkezetet a metrón. A metropolisz földalatti járatairól azóta eltávolították a szemeteseket és a csomagokat sem lehet őrizetlenül hagyni.


Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás

Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás 

Kína megadta az engedélyt az EHang elektromos légitaxijának (eVTOL), amely mostantól hivatalosan is szállíthat utasokat Kantonban és Hefejben.
Ült már szállítórepülő fedélzetén?

Ült már szállítórepülő fedélzetén? 

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2025-ben is különleges programokkal várja a családokat, baráti társaságokat, kirándulókat és a repülés szerelmeseit.
A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között

A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között 

Egyszeri charterjáratról van szó, nem közvetlen légi hídról New York és Budapest között.
Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.
Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra

Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra 

A kínálatban új célállomások és légitársaságok is szerepelnek.
Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel

Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel 

A hétvégi nyári időszámításra átállással életbe lép az Air France-KLM nyári menetrendi időszaka.
Indul a Balatonnál a hajózási szezon

Indul a Balatonnál a hajózási szezon 

Elindult a személyhajózási szezon a Balatonon.
Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között

Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között  

Június 2. és szeptember 29. között heti két alkalommal közlekedik az Arkia Israeli Airlines Sármellékre.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.