Lehetőségek és fizetések

Nincsenek könnyű helyzetben ma az utazási irodák. Ezért még sosem volt ennyire fontos az ügyfél megnyerése, megtartása. Ez a közvetlen eladást végző pultosokon igen nagymértékben múlik. Sokat kell tudniuk, ezernyi részlettel kell tisztában lenniük, idegen nyelveket kell beszélniük, ezenkívül ismerniük kell a modern irodatechnikát, és rendelkezniük kell kommunikációs készséggel. Az elvárásokhoz képest milyen képzési, fizetési és karrierlehetőségekre számíthatnak az irodák dolgozói? Európai körképünk következik.

Németország: forgalmi prémium

Ami az oktatást illeti, Németországban a jövendő turisztikai szakemberek számára áttekinthetetlenül nagyszámú, a legkülönfélébb kiképzést és bizonyítványt adó intézmény létezik. A már ott tanuló diákok az oktatás hiányosságairól panaszkodnak: az oktatás nem gyakorlatorientált, a számítástechnikában alig kerül sor az irodákban használt foglalórendszerek megismertetésére, csupán egy helyen folyik az elmélettel párhuzamosan irodai gyakorlati képzés.

Pultosokat az utazási irodák is betaníthatnak, itt azonban a képzés szintje egyenetlen, csak a nagy láncok tudnak egy gyakornokot több területre kiképezni, a kis utazási irodákból kikerülők tudása meglehetősen egyoldalú. Az irodai kiképzés előnye viszont, hogy gyorsabban reagál a piaci követelményekre.

A Willy Scharnow Institut für Tourismus szigorú bírálatban részesítette a német utazási irodák vezetőit: az ügyfélforgalomban dolgozó munkatársak képezik az egyetlen közvetlen kapcsolatot a vevőhöz, ha ők elmennek, eltűnik az ügyfelek jó része is. A törzsvásárlók megtartásának tehát alapfeltétele a pultos értékesítő megtartása – ezt azonban a legtöbb tulajdonos és vezető még nem látja be. A fizetések emelése mellett a jó munkahelyi légkör és az előrelépés lehetősége lehetne megtartó erő. Sajnos a legtöbb vezető maga sem vesz részt továbbképzéseken, beosztottjait még kevésbé motiválja erre. A kieső munkaidő miatt a szakmai utazásokat se nagyon pártolják. Így a fluktuáció igen magas. Az intézet becslése szerint évente 20 000 ügyfélforgalomban dolgozó hagyja el a szakmát, ha ez igaz, az utaztatási üzletág minden évben elveszíti munkatársainak 40 százalékát (45 800 pultos értékesítőt foglalkoztatnak a német utazási irodák).

Az utazási irodák így a képzett szakemberhiánytól, ill. ezek folyamatos cserélődésétől szenvednek. Ehhez maguk is hozzájárulnak, egymás irodájából csábítva át a jobb munkatársakat. A beosztottak közül sokan call centerekbe és új internetes utazási irodákhoz igazolnak át. Mivel a pultosok 80 százaléka nő, az előnytelen fizetés és a változó munkabeosztás miatt sokan végképp abbahagyják a munkát a család kedvéért. Az utazási irodák vezetői és tulajdonosai, bár sajnálják jó szakembereiket – a nehéz piaci helyzetre hivatkozva – mégsem fizetik meg őket rendesen. A helyzet javítására a TUI és Thomas Cook eladási teljesítménytől függő prémiumot vezetett be.

Ausztria: krízisben továbbképzés

Ausztriában nincs hiány kiképzett munkaerőben, az utazási irodáknál mintegy 10 000 főt foglalkoztatnak pultos értékesítőként. 1900 utazási iroda jogosult asszisztensek kiképzésére, évente 100 fiatal léphet az utazási irodák szolgálatába. Nem mindig történik így, mert az átlagon aluli fizetések nem teszik a pályát vonzóvá. Többnyire fiatal lányok maradnak egy ideig a pultnál. Az utánpótlásban komoly hiány még sincs, mert Ausztriában komoly színvonalú képzést nyújtó turisztikai oktatási intézmény működik. Az utazási irodában szükséges tudást, főként gyakorlati szinten azonban alig tanítják, főként a szállodák, éttermek, turisztikai hivatalok számára képeznek szakember- utánpótlást. (A belföldi vendéglátás 170 000 munkatársat igényel és foglalkoztat, ehhez képest az utazási irodák igénye elenyésző.) A középvezetői képzés szintjén már jobb a helyzet, ám az utazási irodáknál diplomások részére kevesebb az álláslehetőség. A jelenlegi krízishelyzetben a többletmunkaerő gondja foglalkoztatja az utazási irodákat. Ezt állami, kamarai segítséggel úgy próbálják meg áthidalni, hogy rövidített munkaidős foglalkoztatás mellett támogatott továbbképzésre küldik az eladással foglalkozó munkatársakat.

Svájc: gyakorlat teszi a mestert

Svájcban az SRV (Svájci Utazási Irodák Szövetsége) erőteljesen részt vesz az oktatásban: beleszól a képzési terv összeállításába. A gyakorlatorientáltság jellemző Svájcra. Az SRV az ügyfélforgalomban dolgozók iskolai kiképzésében 2003-tól reformot kíván bevezetni: a 3 éves képzés ideje alatt a tanulók 3 napot töltenek majd irodai gyakorlaton, 2 napot a tanintézetben. A munkaerőpiac majdnem hasonló helyzetet mutat mindenütt, így Svájcban is egy évvel ezelőtt még akut munkaerőhiányban szenvedtek az utazási irodák. A hiányhelyzet rossz megoldásokat szült: a képzett munkaerőt egymástól csábították el. Az alacsony fizetések miatt a legtöbb fiatal más szakmához (bankokhoz, biztosítókhoz) pártolt át.

Jelenleg a feszültség több okból megszűnt: felemelték a kezdő fizetéseket, a 4000 elbocsátott Swissair-alkalmazottból is jó néhányan találtak helyet a turizmusban. A szakma jelenlegi bizonytalan helyzetében sok utazási iroda még szabadságra is küldi alkalmazottait.

Franciaország, Belgium: virtuális utak

Franciaországban és Belgiumban a gondok nem a képzésben jelentkeznek: A SNAV (Francia Utazási Irodák Szövetsége) együttműködik az oktató intézetekkel, a vizsgákat ellenőrzi. A munkába álláskor jelentkeznek a bajok. A kezdő fizetések alig haladják meg a minimálbért, ehhez változó munkaidő is társul. A nagy utazási irodaláncok (Havas Voyages, Carlson Wagonlit) továbbképzéssel kötik magukhoz az ügyfélforgalmi dolgozókat, ehhez saját továbbképző intézetet működtetnek. A vonzó mellékesek – így a szakmai utazások – is egyre ritkábbak a pultosok számára. (Legtöbbször CD-ROMot kapnak helyette). Nem csoda, ha a munkatársak sokszor csak fél évet töltenek egy helyen. Az elemzők nem annyira a munkaerő hiányától, mint inkább a színvonal csökkenésétől féltik a szakmát: Az alacsony fizetések és nagy elvárások elriasztják a képzett pályakezdőket, a nagy gyakorlattal rendelkező régi szakemberek pedig más területen keresnek jobban fizető munkát.


Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.