Lehetőségek és fizetések

Nincsenek könnyű helyzetben ma az utazási irodák. Ezért még sosem volt ennyire fontos az ügyfél megnyerése, megtartása. Ez a közvetlen eladást végző pultosokon igen nagymértékben múlik. Sokat kell tudniuk, ezernyi részlettel kell tisztában lenniük, idegen nyelveket kell beszélniük, ezenkívül ismerniük kell a modern irodatechnikát, és rendelkezniük kell kommunikációs készséggel. Az elvárásokhoz képest milyen képzési, fizetési és karrierlehetőségekre számíthatnak az irodák dolgozói? Európai körképünk következik.

Németország: forgalmi prémium

Ami az oktatást illeti, Németországban a jövendő turisztikai szakemberek számára áttekinthetetlenül nagyszámú, a legkülönfélébb kiképzést és bizonyítványt adó intézmény létezik. A már ott tanuló diákok az oktatás hiányosságairól panaszkodnak: az oktatás nem gyakorlatorientált, a számítástechnikában alig kerül sor az irodákban használt foglalórendszerek megismertetésére, csupán egy helyen folyik az elmélettel párhuzamosan irodai gyakorlati képzés.

Pultosokat az utazási irodák is betaníthatnak, itt azonban a képzés szintje egyenetlen, csak a nagy láncok tudnak egy gyakornokot több területre kiképezni, a kis utazási irodákból kikerülők tudása meglehetősen egyoldalú. Az irodai kiképzés előnye viszont, hogy gyorsabban reagál a piaci követelményekre.

A Willy Scharnow Institut für Tourismus szigorú bírálatban részesítette a német utazási irodák vezetőit: az ügyfélforgalomban dolgozó munkatársak képezik az egyetlen közvetlen kapcsolatot a vevőhöz, ha ők elmennek, eltűnik az ügyfelek jó része is. A törzsvásárlók megtartásának tehát alapfeltétele a pultos értékesítő megtartása – ezt azonban a legtöbb tulajdonos és vezető még nem látja be. A fizetések emelése mellett a jó munkahelyi légkör és az előrelépés lehetősége lehetne megtartó erő. Sajnos a legtöbb vezető maga sem vesz részt továbbképzéseken, beosztottjait még kevésbé motiválja erre. A kieső munkaidő miatt a szakmai utazásokat se nagyon pártolják. Így a fluktuáció igen magas. Az intézet becslése szerint évente 20 000 ügyfélforgalomban dolgozó hagyja el a szakmát, ha ez igaz, az utaztatási üzletág minden évben elveszíti munkatársainak 40 százalékát (45 800 pultos értékesítőt foglalkoztatnak a német utazási irodák).

Az utazási irodák így a képzett szakemberhiánytól, ill. ezek folyamatos cserélődésétől szenvednek. Ehhez maguk is hozzájárulnak, egymás irodájából csábítva át a jobb munkatársakat. A beosztottak közül sokan call centerekbe és új internetes utazási irodákhoz igazolnak át. Mivel a pultosok 80 százaléka nő, az előnytelen fizetés és a változó munkabeosztás miatt sokan végképp abbahagyják a munkát a család kedvéért. Az utazási irodák vezetői és tulajdonosai, bár sajnálják jó szakembereiket – a nehéz piaci helyzetre hivatkozva – mégsem fizetik meg őket rendesen. A helyzet javítására a TUI és Thomas Cook eladási teljesítménytől függő prémiumot vezetett be.

Ausztria: krízisben továbbképzés

Ausztriában nincs hiány kiképzett munkaerőben, az utazási irodáknál mintegy 10 000 főt foglalkoztatnak pultos értékesítőként. 1900 utazási iroda jogosult asszisztensek kiképzésére, évente 100 fiatal léphet az utazási irodák szolgálatába. Nem mindig történik így, mert az átlagon aluli fizetések nem teszik a pályát vonzóvá. Többnyire fiatal lányok maradnak egy ideig a pultnál. Az utánpótlásban komoly hiány még sincs, mert Ausztriában komoly színvonalú képzést nyújtó turisztikai oktatási intézmény működik. Az utazási irodában szükséges tudást, főként gyakorlati szinten azonban alig tanítják, főként a szállodák, éttermek, turisztikai hivatalok számára képeznek szakember- utánpótlást. (A belföldi vendéglátás 170 000 munkatársat igényel és foglalkoztat, ehhez képest az utazási irodák igénye elenyésző.) A középvezetői képzés szintjén már jobb a helyzet, ám az utazási irodáknál diplomások részére kevesebb az álláslehetőség. A jelenlegi krízishelyzetben a többletmunkaerő gondja foglalkoztatja az utazási irodákat. Ezt állami, kamarai segítséggel úgy próbálják meg áthidalni, hogy rövidített munkaidős foglalkoztatás mellett támogatott továbbképzésre küldik az eladással foglalkozó munkatársakat.

Svájc: gyakorlat teszi a mestert

Svájcban az SRV (Svájci Utazási Irodák Szövetsége) erőteljesen részt vesz az oktatásban: beleszól a képzési terv összeállításába. A gyakorlatorientáltság jellemző Svájcra. Az SRV az ügyfélforgalomban dolgozók iskolai kiképzésében 2003-tól reformot kíván bevezetni: a 3 éves képzés ideje alatt a tanulók 3 napot töltenek majd irodai gyakorlaton, 2 napot a tanintézetben. A munkaerőpiac majdnem hasonló helyzetet mutat mindenütt, így Svájcban is egy évvel ezelőtt még akut munkaerőhiányban szenvedtek az utazási irodák. A hiányhelyzet rossz megoldásokat szült: a képzett munkaerőt egymástól csábították el. Az alacsony fizetések miatt a legtöbb fiatal más szakmához (bankokhoz, biztosítókhoz) pártolt át.

Jelenleg a feszültség több okból megszűnt: felemelték a kezdő fizetéseket, a 4000 elbocsátott Swissair-alkalmazottból is jó néhányan találtak helyet a turizmusban. A szakma jelenlegi bizonytalan helyzetében sok utazási iroda még szabadságra is küldi alkalmazottait.

Franciaország, Belgium: virtuális utak

Franciaországban és Belgiumban a gondok nem a képzésben jelentkeznek: A SNAV (Francia Utazási Irodák Szövetsége) együttműködik az oktató intézetekkel, a vizsgákat ellenőrzi. A munkába álláskor jelentkeznek a bajok. A kezdő fizetések alig haladják meg a minimálbért, ehhez változó munkaidő is társul. A nagy utazási irodaláncok (Havas Voyages, Carlson Wagonlit) továbbképzéssel kötik magukhoz az ügyfélforgalmi dolgozókat, ehhez saját továbbképző intézetet működtetnek. A vonzó mellékesek – így a szakmai utazások – is egyre ritkábbak a pultosok számára. (Legtöbbször CD-ROMot kapnak helyette). Nem csoda, ha a munkatársak sokszor csak fél évet töltenek egy helyen. Az elemzők nem annyira a munkaerő hiányától, mint inkább a színvonal csökkenésétől féltik a szakmát: Az alacsony fizetések és nagy elvárások elriasztják a képzett pályakezdőket, a nagy gyakorlattal rendelkező régi szakemberek pedig más területen keresnek jobban fizető munkát.


Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.
Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba

Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba 

A FlixBus új közép-európai járatával bővíti a Magyarországról elérhető úti célok kínálatát. A naponta közlekedő közvetlen járat kényelmes és megfizethető lehetőséget kínál Sopron lakosainak, hogy felfedezzék Varsó gazdag kulturális életét.
Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől

Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől 

Olyan lépést tett a Volánbusz, mintha náluk senkit nem érdekelné, hogy a főszezon közeledtével tömegközlekedési eszközzel is el lehessen érni hazánk nyári legfőbb turisztikai célpontját a főváros felől.
Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?