Magyar terveket is felhasznált

Ferdinand von Zeppelin német katonatiszt, a kormányozható léghajó feltalálója 175 éve, 1838. július 8-án született.

Zeppelin arisztokrata családja hagyományait követve katonai pályára lépett. Az amerikai polgárháború idején megfigyelő volt az északi hadseregben, itt emelkedett először a levegőbe egy ballonnal. 1866-ban a (vesztes) osztrák oldalon harcolt a poroszok ellen, majd 1870-ben a (győztes) porosz oldalon a franciák ellen. 1891-ben altábornagyi rangban vonult vissza a szolgálattól, ettől kezdve minden idejét és tehetségét a repülésnek szentelte.

Zeppelin megvásárolta a merev testű, irányítható léghajóval kísérletező magyar Schwartz Dávid özvegyétől a terveket, és azok továbbfejlesztésével megépítette saját járművét. A LZ-I hossza 128, átmérője 11,7 méter volt, és a hajótest 16 egymástól elválasztott gáztartályt tartalmazott. A légcsavarokon keletkező húzóerőt két 16 lóerős Daimler-motor szolgáltatta, a haladás irányát oldal- és magassági kormányok szabályozták. A léghajó első, 17 perces próbaútját 1900. július 2-án tette a Bodeni-tó felett, de a kormánymű tökéletlenségei miatt a kikötőoszlophoz közelítve csaknem kettétört.

A hibák kiküszöbölése után a továbbfejlesztett jármű már 31 kilométeres óránkénti sebességet ért el, az LZ-III 1906-ban már egy napig maradt a levegőben. A kísérletezés felemésztette Zeppelin vagyonát, de a találmány jelentőségét felismerő II. Vilmos császár támogatása és egy javára rendezett sorsjáték megmentette, így jómódú és megbecsült emberként halt meg 1917. március 8-án. A léghajók az I. világháborúban nem váltották be a katonai vezetés reményeit: lassúságuk miatt ki voltak szolgáltatva a mozgékony repülőgépeknek, robbanékonyságuk miatt könnyű célpontnak bizonyultak, London bombázásakor a repülő szivarok közül negyven pusztult el.

A személyszállítás terén viszont remekeltek: a Graf Zeppelin utasszállító léghajó 1929-ben 21 nap alatt körüljárta a Földet, és összesen 144 alkalommal kelt át az Atlanti-óceánon. Magyarországon 1931. március 29-én szállt le a csepeli repülőtéren az első zeppelin, amelyből elsőként Karinthy Frigyes lépett ki. Tündöklésüknek egy szörnyű baleset vetett véget: a 245 méter hosszú, 41,2 méter átmérőjű és 72 férőhelyes Hindenburg léghajó 1937. május 7-én New Jerseyben máig tisztázatlan körülmények között kigyulladt, a robbanás 36 emberéletet követelt. A tragédia után a léghajók iránti érdeklődés lényegében megszűnt.

Az utóbbi években a zeppelinek reneszánszukat élik, mert olcsón üzemeltethetők, nem szennyezik a környezetet, zajszintjük alacsony, nincs szükségük nagy repülőterekre, és nagy terhek szállítására is alkalmasak. Az új típusú zeppelineket turisztikai célokra, például városnézésre használják, de nyersanyagok lelőhelyének felkutatására is.

Forrás: MTVA Archívum/GyártásTrend


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.