Márton Attila: nincs szükség veszteséges nemzeti légitársaságra

Nemzeti légitársaságra szükség van, de csak akkor, ha működtetése legalább nullszaldós - mondta a Népszabadság szerdai számában megjelent interjúban Márton Attila, a nemzeti fejlesztési tárca légiközlekedésért felelős miniszteri biztosa, aki a Budapest Airport privatizációs szerződésének átvizsgálása mellett, önálló légügyi főosztály létrehozását is szükségesnek tartja.

A miniszteri biztos szerint a jelenlegi környezet alkalmatlan a szektor szabályozására és fejlesztésére, részben azért, mert a meglévő struktúrák és jogszabályok felett eljárt az idő, részben pedig azért, mert jó pár éve nincs igazi gazdája a területnek. Legsürgetőbbnek a minisztériumi légügyi főosztály létrehozását nevezte.

Elmondta, a 2002-ben megszűnt önálló légügyi főosztály feladatait részben a közlekedési tárca, részben a Nemzeti Közlekedési Hatóság vette át. Úgy vélte, e kapacitások azonban nem voltak elegendőek, s komoly szakmai hiányosságok voltak a rendszerben. Hozzátette, hogy komoly problémája az ágazatnak az is, hogy a nemzetközi szervezetekben gyenge volt a képviseletük. "Mindeközben a hazai szabályozás inkább gátolja az iparág fejlődését, ezért javaslatot kell tennünk az állami igazgatás struktúrájára, tucatnyi már meglévő rendelet módosítására, mintegy 30 hiányzó rendelet megalkotására, s még nem is beszéltem arról, hogy a légiközlekedési törvényünk 1995-ben kelt" - sorolta a teendőket a miniszteri biztos.

Márton Attila az interjúban elmondta, hogy egyeztetve a többségi tulajdonossal át fogják tekinteni, hogy maradéktalanul teljesültek-e a Budapest Airport privatizációs szerződésében vállalt kötelezettségek. Emellett megvizsgálják azt is, hogy a reptér fejlesztési elképzelései megfelelően hasznosulhatnak-e. A nemzeti légitársasággal kapcsolatban a miniszteri biztos úgy fogalmazott: "egy dolog biztos: nemzeti légitársaságra szükség van, de csak akkor, ha az üzemi szinten önfenntartó tud lenni, azaz legalább nullszaldós eredményre képes". A Malév működőképességének fenntartása érdekében mélyreható változásra van szükség. "Tovább most nem mennék, mert július huszadikára készülünk el a cég múltját és jövőjét elemző munkával, s csak ez alapján tehetünk javaslatokat a kormánynak" - tette hozzá Márton Attila.

Elmondta azt is: meg kell vizsgálni, hogy az orosz és a magyar félnek milyen kötelezettségei vannak a szerződések szerint, milyen vállalásokat teljesítettek és milyet nem, ki mennyi pénzt rakott eddig bele a cégbe és mennyit vett ki, és azt is, hogy az orosz fél mire hajlandó és mire nem. "Ha világosak tárgyalási pozícióink, akkor tudunk javaslatot tenni a kormánynak, például a tekintetben, hogy a jelenlegi Malévben érdemes-e gondolkodni" - mondta a miniszteri biztos. (MTI)


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.