NAV-végrehajtás a turisták egyik kedvenc közlekedési eszköze...

... a Lime elektromos roller ellen.

A koronavírus-járvány visszaszorulása után ismét elérhetők Budapesten a Lime elektromos rollerei, adja hírül a G7.hu portál.

Igaz, időközben tovább szűkült a szolgáltatási terület: az V. kerület után már a VI.-ban sem lehet bérelni az eszközöket. Az ok igen egyszerű: a vállalatnak fizetnie kellene a közterület használatáért, mint bármely más vállalkozónak, aki azt üzleti céllal használja, legyen szó éttermi teraszról vagy karácsonyfavásárról. A cég ezt követően inkább kivonult Terézvárosból.

Sok pénz esett ki a bevételből a pandémia miatt

Nem csoda, hogy már nem fér bele újabb költség: az erősen megosztó szolgáltatást alapvetően a turisták vették igénybe, de mivel a külföldi városlátogatók nem tértek még vissza, szinte biztosan kevesebben bérlik a rollereket.

A visszaesésről a cég nem közöl adatokat, de a járműveket feltöltő vállalkozóktól kiderült, nagy baj lehet: míg korábban egy roller feltöltésért 1200 forintot fizettek, ma már csak 400-at. Így már nem is olyan jó az üzlet, de sokan kitartanak, hogy amikor a turisták visszatérnek, akkor megint jól keressenek vele.

A Lime globálisan is erőteljes kihívással néz szembe, és egyre több befektetőben merült fel, hogy egyáltalán életképes-e ez az üzleti modell. Egyelőre az látható, hogy a Lime és a szintén amerikai Bird próbálja a konkurenciát felvásárolni.

Riasztó külföldi példa, adógondok

A dokkolásmentes biciklikölcsönzők sorsa a világban – és különösen Kínában – azonban nem sok jóval kecsegtet: az egykor a városi közlekedés forradalmasítóinak tartott cégek többsége becsődölt, de a talpon maradóknak is csak marginális szerepük van a városok közlekedésében.

A Lime üzleti fenntarthatóságának még egy óriási kockázata van: az adózás. A cég magyarországi leányvállalata, a Lime Technology Kft. ellen május 28-án kezdett végrehajtást a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).

Nem ez az első eset, hogy gondjuk volt az adók időben történő megfizetésével: 2019 novemberében már kellett a NAV-nak végrehajtást kérnie, de azt december 16-án törölték, feltehetően megfizette a cég a kinnlévőségeit. A G7 megkereste a cég sajtóosztályát, ahol annyit közöltek, hogy „a Lime Technology Kft. jelenleg naprakész az adófizetési kötelezettségével Magyarországon.”

Pedig a cégadatbázisokban egyértelműen látható, hogy NAV-végrehajtás volt érvényben a kérdés megküldésekor. (És ez a cikk megjelenésekor is hatályos az Opten és a Partnercontrol szerint.) Egy lehetséges ok lehet, hogy rosszul értelmeztek néhány határidőt, ugyanis a cég igyekezett élni „az adóhatóságok által bevezetett COVID 19 halasztási lehetőséggel.”

Kérdés, hogy csak egy megkésett befizetésről van szó, vagy többről, a Lime ugyanis nem felel meg az adózási jogszabályoknak. Az áfatörvény szerint minden Magyarországon teljesülő ügylet esetében számlát vagy nyugatát kell kiállítani. Hiába van magyar cége a Lime-nak, azt nem lehet egyértelműen megmondani, ki nyújtja a szolgáltatást.

Adókerülés lenne?

Az applikáció alapján úgy tűnhet, hogy ez – az adóelkerülés egyik nemzetközi központjának számító Hollandiába bejegyzett – Lime Network B.V. Az ÁSZF szerint viszont a magyar leány nyújtja a szolgáltatást. Ha pedig így van, akkor a számlaadás elmulasztása is őket terheli, így könnyen lehet, hogy a NAV most emiatt kezdett végrehajtást. A helyzet ugyanis az, hogy ha valaki az alkalmazást használja, nem kap számlát.

A G7.hu a cég hollandiai központjából azt a választ kapta, hogy „Felhívjuk figyelmét, hogy minden olyan ügyfél, aki számlát szeretne kapni, kérheti azt egy ügyfélszolgálatunktól, akik szívesen segítenek.”

A Lime válaszában elismerte, hogy súlyosan megsértik az adótörvényeket, nem felelnek meg a számlaadási kötelezettségnek. Számlát ugyanis nem kérésre, hanem automatikusan kell adni.

De hogyan lehetséges, hogy évek óta működik úgy egy cég, hogy nem felel meg a legalapvetőbb adószabályoknak? Nehéz dolga van a hazai hatóságoknak az olyan cégekkel, amelyek az adóelkerülést elősegítő Hollandiában vagy Írországban telepednek le, ahogy azt szinte az összes amerikai techvállalat teszi.

Teljesen egyértelműek az uniós és hazai jogszabályok, egy elektronikus úton nyújtott szolgáltatás, aminek tárgya egy eszköz bérlete, mindenképpen Magyarországon teljesültnek minősül, és itt lesz adóköteles. A cégek azonban kihasználják, hogy az adóhatóság nem látja az adataikat, az appok és weboldalak letiltása pedig igen körülményes az EU-ban, ráadásul sok rajongója van több ilyen szolgáltatásnak, ezért nem is népszerű ezek letiltása.

 

Forrás: G7.hu


Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét

Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét 

A péntek hajnali járat kényszerleszállást hajtott végre Varsóban.
Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket

Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket 

A magyar fiatalok nemcsak álmodoznak, hanem tudatosan készülnek arra is, ha valami nem a tervek szerint alakul.
Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalók a NAV-tól

Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalók a NAV-tól 

A NAV felhívja a figyelmet a készpénzre is.
Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein

Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein  

Még vizsgálják a katasztrófa okait.
Végre egy értelmes ötlet a balatoni utazóközönségnek

Végre egy értelmes ötlet a balatoni utazóközönségnek  

Tizenegy balatoni állomáson a peronokat szektorokra osztják az utasok segítése érdekében.
Fenntarthatósági díj a diszkont légitársaságnak

Fenntarthatósági díj a diszkont légitársaságnak 

A Wizz Air ismét elnyerte a World Finance Sustainability Awards 2025-ös „Legfenntarthatóbb diszkont légitársaság” címét.
A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról

A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról 

A légitársasággal szemben azt követően indítottak vizsgálatot, hogy a hétfői Dubaj-Budapest járat törlése miatt több tucat magyar utas maradt ellátás nélkül a Közel-Keleten.
Jó hír: két díjmentes kézipoggyász lehet hamarosan a fedélzeten

Jó hír: két díjmentes kézipoggyász lehet hamarosan a fedélzeten 

Az Európai Unió törvényhozói kedden szavaztak arról a javaslatról, amely betiltaná a légitársaságok számára, hogy díjat számítsanak fel az utasok kis kézipoggyászáért.
Szerdán fennakadások a Budapest-Miskolc vasútvonalon

Szerdán fennakadások a Budapest-Miskolc vasútvonalon 

A MÁV-csoport közleménye alapján.
A Wizz Air Dubajban hagyott utasokat, a kormányhivatal már vizsgálja az esetet

A Wizz Air Dubajban hagyott utasokat, a kormányhivatal már vizsgálja az esetet 

Budapest Főváros Kormányhivatala vizsgálatot indított a légitársasággal szemben, jelentették be kedden.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.