NAV-végrehajtás a turisták egyik kedvenc közlekedési eszköze...

... a Lime elektromos roller ellen.

A koronavírus-járvány visszaszorulása után ismét elérhetők Budapesten a Lime elektromos rollerei, adja hírül a G7.hu portál.

Igaz, időközben tovább szűkült a szolgáltatási terület: az V. kerület után már a VI.-ban sem lehet bérelni az eszközöket. Az ok igen egyszerű: a vállalatnak fizetnie kellene a közterület használatáért, mint bármely más vállalkozónak, aki azt üzleti céllal használja, legyen szó éttermi teraszról vagy karácsonyfavásárról. A cég ezt követően inkább kivonult Terézvárosból.

Sok pénz esett ki a bevételből a pandémia miatt

Nem csoda, hogy már nem fér bele újabb költség: az erősen megosztó szolgáltatást alapvetően a turisták vették igénybe, de mivel a külföldi városlátogatók nem tértek még vissza, szinte biztosan kevesebben bérlik a rollereket.

A visszaesésről a cég nem közöl adatokat, de a járműveket feltöltő vállalkozóktól kiderült, nagy baj lehet: míg korábban egy roller feltöltésért 1200 forintot fizettek, ma már csak 400-at. Így már nem is olyan jó az üzlet, de sokan kitartanak, hogy amikor a turisták visszatérnek, akkor megint jól keressenek vele.

A Lime globálisan is erőteljes kihívással néz szembe, és egyre több befektetőben merült fel, hogy egyáltalán életképes-e ez az üzleti modell. Egyelőre az látható, hogy a Lime és a szintén amerikai Bird próbálja a konkurenciát felvásárolni.

Riasztó külföldi példa, adógondok

A dokkolásmentes biciklikölcsönzők sorsa a világban – és különösen Kínában – azonban nem sok jóval kecsegtet: az egykor a városi közlekedés forradalmasítóinak tartott cégek többsége becsődölt, de a talpon maradóknak is csak marginális szerepük van a városok közlekedésében.

A Lime üzleti fenntarthatóságának még egy óriási kockázata van: az adózás. A cég magyarországi leányvállalata, a Lime Technology Kft. ellen május 28-án kezdett végrehajtást a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).

Nem ez az első eset, hogy gondjuk volt az adók időben történő megfizetésével: 2019 novemberében már kellett a NAV-nak végrehajtást kérnie, de azt december 16-án törölték, feltehetően megfizette a cég a kinnlévőségeit. A G7 megkereste a cég sajtóosztályát, ahol annyit közöltek, hogy „a Lime Technology Kft. jelenleg naprakész az adófizetési kötelezettségével Magyarországon.”

Pedig a cégadatbázisokban egyértelműen látható, hogy NAV-végrehajtás volt érvényben a kérdés megküldésekor. (És ez a cikk megjelenésekor is hatályos az Opten és a Partnercontrol szerint.) Egy lehetséges ok lehet, hogy rosszul értelmeztek néhány határidőt, ugyanis a cég igyekezett élni „az adóhatóságok által bevezetett COVID 19 halasztási lehetőséggel.”

Kérdés, hogy csak egy megkésett befizetésről van szó, vagy többről, a Lime ugyanis nem felel meg az adózási jogszabályoknak. Az áfatörvény szerint minden Magyarországon teljesülő ügylet esetében számlát vagy nyugatát kell kiállítani. Hiába van magyar cége a Lime-nak, azt nem lehet egyértelműen megmondani, ki nyújtja a szolgáltatást.

Adókerülés lenne?

Az applikáció alapján úgy tűnhet, hogy ez – az adóelkerülés egyik nemzetközi központjának számító Hollandiába bejegyzett – Lime Network B.V. Az ÁSZF szerint viszont a magyar leány nyújtja a szolgáltatást. Ha pedig így van, akkor a számlaadás elmulasztása is őket terheli, így könnyen lehet, hogy a NAV most emiatt kezdett végrehajtást. A helyzet ugyanis az, hogy ha valaki az alkalmazást használja, nem kap számlát.

A G7.hu a cég hollandiai központjából azt a választ kapta, hogy „Felhívjuk figyelmét, hogy minden olyan ügyfél, aki számlát szeretne kapni, kérheti azt egy ügyfélszolgálatunktól, akik szívesen segítenek.”

A Lime válaszában elismerte, hogy súlyosan megsértik az adótörvényeket, nem felelnek meg a számlaadási kötelezettségnek. Számlát ugyanis nem kérésre, hanem automatikusan kell adni.

De hogyan lehetséges, hogy évek óta működik úgy egy cég, hogy nem felel meg a legalapvetőbb adószabályoknak? Nehéz dolga van a hazai hatóságoknak az olyan cégekkel, amelyek az adóelkerülést elősegítő Hollandiában vagy Írországban telepednek le, ahogy azt szinte az összes amerikai techvállalat teszi.

Teljesen egyértelműek az uniós és hazai jogszabályok, egy elektronikus úton nyújtott szolgáltatás, aminek tárgya egy eszköz bérlete, mindenképpen Magyarországon teljesültnek minősül, és itt lesz adóköteles. A cégek azonban kihasználják, hogy az adóhatóság nem látja az adataikat, az appok és weboldalak letiltása pedig igen körülményes az EU-ban, ráadásul sok rajongója van több ilyen szolgáltatásnak, ezért nem is népszerű ezek letiltása.

 

Forrás: G7.hu


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.